Brandstof

Niet langdurig nee.
Maar voor kleine pitchjumps zoals Szabo dit doet werkt het wel.
Maar dat is advanced vliegwerk.

:D hallo :D

en natuurlijk een beetje humor op het forum , :D :D :D hoort er toch ook bij ........toch.

groeten , en een dikke kus van mijn partner jenny :wink:

Bert Scholten zei:
holco zei:
Laurens als je een doos koopt van 4x 5 liter kost je dat 56 euro :wink:
Is dat zo? op mijn laatste bon van 6-9 staat €63,80 (4 x 15,95) Als dat zo is zal ik Sander hier in Roosendaal eens aan zijn jas trekken. Staat er dan wat anders op de bon? Bij mij staat gewoon "5 liter Heli C-5 (wit)" 4 x 15,95

Ik zat er iets naast, gisteren pas een doos brandstof gehaald (vanwege een wel erg zuinige TD-NT :wink: ) voor 57,40 :D

Heel dit forum door gespit op brandstof mix en ik ben een stuk wijzer! Maar het gaat eigenlijk enkel over aangekochte mixen of over producten die ik niet kan krijgen hier in India. RC brandstof is sowieso niet te koop en invliegen is niet mogelijk buiten dat het dan een godsvermogen kost.

De meesten jongens bij de vliegclub hier kopen methanol en Nitro en mengen dat op met Castroil. (Niet te verwarren met het merk castrol!) Castroil is de olie uit Castrolzaad en is erg veelvoorkomend in India. Castroil is meer een noodgreep en heeft een erg lage viscositeit. Menig laat mij weten dat men eigenlijk wel synthetische olie wenst te gebruiken maar het niet kan krijgen.

Nu heb ik op een forum gevonden dat Helix gebruikt kan worden. Iemand ervaring hiermee? Verder zie ik alleen als alternatief Motul maar dan zou ik moeten zoeken waar ik dat kan verkrijgen. Welke viscositeit is gewenst en welke dopes hebben de voorkeur.

Iemand tips?

Laatst bewerkt:
Dat klinkt alsof je Castorolie gebruikt. Voor vliegtuigen is dat erg bruikbaar, voor heli's wat minder omdat je moeilijker de boel kan schoonmaken.

Ja inderdaad.. ik ben wat langer aan het googlen en inderdaad een veel gebruikte naam is castor oil of wonderolie.

Het is volgens wikipedia een olie die 'vroeger' ook door aeromodellers gebruikt werd.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Motul maar lijkt me sterk dat ze in India die micro verkopen. Castrol verkoopt iig geen synthetische oliën in India.

Shell Helix is goed beschikbaar maar ik kan nergens lezen of iemand het gebruikt. Weet niet eens of het kan eigenlijk aangezien ik weinig idee heb van samenstelling en viscositeit die er nodig is.

@ jpjedi,

Shell helix en Motul zijn olies voor in benzine motoren en dus niet geschikt voor methanol motoren. Ik denk dat je dus tot castor olie bent gebonden of je moet pure synth olie kopen uit amerika.

Heli vliegen met castor olie is geen probleem.

Frans.

afstelling

Ik vlieg met 5% Quartelmix, kost 15,95 per 5 liter. Ik heb al redelijk wat verstookt en ik ben er zeer tevreden mee. Je kan ELK figuur ermee vliegen wat je met 30% ook kan vliegen.

Toch is 30% redelijk aantrekkelijk ivm makkelijker afstellen (alhoewel ik het al een beetje begin te leren,) meer rook, en meer power. Power is toch wel een beetje verslavend.

Hallo Laurens,

Zie dat de 90 toch wel met 5% nitro word gevlogen.

Vlieg nu met een raptor 50 met een os 50 hyper en MP2, vlieg op 5% nitro en 20% olie.

Heb zelf sinds kort een raptor 90 met OS 91 SZ-H met pomp, deze zou ik ook graag op dezelfde verhouding laten draaien.
Lees hier van alles over shims en dergelijke, zou jij of iemand mij een eerste op zetje kunnen voor geven om kwa afstelling mee te beginnen.

gr. Marcel

Hoi Marcel,

Ik ben dit jaar overgestapt naar 30%, simpel omdat ik het verschil in power lekker vind.

Ik ben begonnen met 0.2mm aan shims met 5% nitro. Dit werkt zeer goed. Na de overstap naar 30% bleek 0.4mm niet genoeg, zoals ik in mn thread vroeg. Ik denk dat als je met 5% nog steeds pre-ignition hebt dan je dan het beste er nog 0.1mm extra aan shims in kan zetten.

Ik kan niet opeens meer figuren vliegen nadat ik naar 30% overgestapt ben, het kan alleen allemaal net iets sneller.

Ik vlieg zelf ook met twee OS 91 SZ motoren op c5 brandstof (16% olie) aangevuld met 250g nitro op de 5 liter, motoren zijn 0,4mm uitgevuld, en als plug gebruik ik de Enya 4.

Hoofdnaald 1,5 open
Midden bijna dicht
stationair op drie uur

( stationair op drie uur )

Je kan 90 graden naar beide kanten draaien, wat is dan drie uur ???
Ben met deze motor niet bekend, dus moet nog wennen aan de 3 sproeiers.

gr. Marcel

Als je de brandstofkosten te duur vindt, kun je overwegen om een benzine heli te vliegen. Ik vlieg Vario nadat ik jaren nitro heb gevlogen met mn Raptor en het bevalt me uitstekend.
Wel moet speciale 2 takt brandtsof kopen en geen spul van de pomp mengen met bromfietsolie. Dat is dan toch uiteindelijk veel te vet en koolt ontzettend.
De tweetaktbrandstof voor kettingzagen is goed te bateln. 5 liter voor 19 euri en dan zit er nog statiegeld voor een tank bij.
Het gebruik van de heli ligt ook een stuk lager!

(...) 5 liter voor 19 euri en dan zit er nog statiegeld voor een tank bij.

Ik betaal voor 5 liter brandstof (18% olie en 5% nitro) vrijwel hetzelfde... Het enige verschil wat je dan nog overhoudt is het verbruik. En ligt dat zó veel lager?

Als je de brandstofkosten te duur vindt, kun je overwegen om een benzine heli te vliegen. Ik vlieg Vario nadat ik jaren nitro heb gevlogen met mn Raptor en het bevalt me uitstekend.
Wel moet speciale 2 takt brandtsof kopen en geen spul van de pomp mengen met bromfietsolie. Dat is dan toch uiteindelijk veel te vet en koolt ontzettend.
De tweetaktbrandstof voor kettingzagen is goed te bateln. 5 liter voor 19 euri en dan zit er nog statiegeld voor een tank bij.

Brandstof is niet te duur, maar wil graag 1 soort mengen voor beide raptors.
Aangezien ik geen 3d vlieg, maar af en toe een rol en looping.

Mijn zelf gemengde brandstof met 5% nitro en 20% tornado olie kost per 5 liter € 16,25.

Ben bezig met een VARIO bell230 met benzine mech. dus ga ook benz. vliegen.

gr. M

hoi laurens ik lees dat jij op quartelmix vliegt
wat moet ik me daarbij voorstellen? zaterdag nog bij quartel geweest in pijnacker om brandstof te kopen zij hebben het niet over quartelmix gehad maar het lijkt me zeer interesant qua prijs ik betaalde zaterdag 39,95 euro voor 5 liter tornado brandstof.
ik vond het erg duur als ik zo lees wat jij betaald

groet carlo

Qmix is volgens mij gewoon de brandstof die quartel zelf mixt. Erg vreemd dat ze het niet over hun eigen mix hebben, heb je misschien specifiek naar tornado gevraagd?

Overigens kan je het ook bij rcheliparts bestellen, stukken goedkoper.
RCHeliparts.nl

Wat voor Tornado is dat :confused:

Gewoon vragen naar Q-mix, of wel C 5 genoemd Carbulin met 5 % nitro.

Ik zou dat blik gaan omruilen als ik jou was.

C5 wordt gemaakt bij Jonker chemicals, daar komt Tornado ook vandaan.

Hoi

Ik vlieg op 30% Tornado (zie onder schrift :-))
Maar de 15% van Tornado is zowaar beter qua samenstelling, de 30 is wat dik maar daar wordt aan gewerkt. Voor zover ik weet is de 15% heli (vraag naar de full synthetic, rood van kleur, en niet de oude brandstof geel/helder van kleur) 25 euro per 5 liter. Dat vind ik een erg nette prijs voor de prestaties, je motor blijft echt kraakhelder van binnen!

Waarom vlieg ik met 30%, net iets meer power, maar vooal omdat je tijdens warme dagen de motor op een nette temperatuur kunt houden en toch nog steeds vermogen hebt.

Oh en wat betreft electro, ik weet niet of dat wel goedkoper is hoor, Lipo's zijn echt niet goedkoop en langjaar gemiddelden betreffende de levensduur zijn er nog niet echt. En daarbij moet je natuurlijk niet de vergelijking maken tussen een mini elektro en een 90er brandstof, dat is appels met peren vergelijken en dan is de mini-titan natuurlijk goedkoper!

Greetz,

Michiel.

Hallo Jongens,

Graag wil ik weten of je castor olie kunt bij mixen door de helimix 5 van quartel. Ik heb een os 75ax abl motor gekocht en deze vraagt een percentage castor olie. Dus is bijmengen mogelijk of resulteert dat in vlokken of andere niet gewenste reacties.

Met vriendelijke groet, Toheba

Geen probleem hoor ! er zijn velen die dat doen.

Het nadeel is, dat de castorolie bruine aanslag veroorzaakt.
Wat is een ABL motor ?
Of bedoel je een ABC motor ? In dat geval, niet doen en gewoon de C5 van Quartel gebruiken.

Back