.........let op welke olie je gebruikt
persoonlijk vind ik klotz en mah10 erg goede olie voor
de methanol twee/viertakt DIESEL model motoren
ja ik weet het , niet gelijk reageren de gloeiplug moter
is echt een diesel(want de ontsteking wordt niet door een externe
ontstekings mechaniek geregeld)de brandstof komt immers tot
zelfontbranding .zo is dit ook uit de wereld geholpen
en ja er zijn motoren die electronisch ontstoken worden
maar zoals altijd de uitzondering bevestigd de regel.
gr martin
Een gloeiplug motor is een diesel... Wel, oké, ja maar toch ..... nee. :nooo:
Een gloeiplug motor heeft een gloeiplug die het brandstof/lucht mengel tot ontbranding brengt het is dus geen zelfontbrander! Denk er om dat de gloeiplug niet alleen om te starten is. Wanneer de motor draait en de gloeidraad zou om de ene of andere reden door branden dan stopt de motor onherroepelijk. Voor meer uitleg over de gloeiplug lees
DIT ARTIKEL eens.
In een diesel motor wordt de lucht tot een heel hoge druk samengeperst door de zuiger. Als de druk maximaal is wordt door een brandstofpomp een hele kleine hoeveelheid diesel onder nog vreselijk veel hogere druk in de verbrandingskamer geperst. Door een hele kleine opening wordt de brandstof in de samen geperste lucht boven de zuiger verneveld. Door het samenpersen is de lucht heet geworden en de vernevelde brandstof komt dan spontaan tot ontbranding. Dat is dus wel zelfontbranding!
Veel diesel motoren hebben een gloeiplug maar die is alleen om sneller te starten. Vooral als het koud is kan het wel even duren voordat de temperatuur van de samengeperste lucht voldoende hoog wordt om de diesel tot ontbranding te krijgen. Het starten kan dan gewoon "wat langer" duren.
Ik rij af en toe nog wel eens op een oude tractor. Een JD 710, 45pk 4 cilinder diesel met een cilinderinhoudt van om en nabij de 3300cc. Die diesel heeft GEEN gloeipluggen en het starten in de winter duurt gewoon even. Er zit een extra forse startmotor op om dat lange starten vol te kunnen houden want het kan best gebeuren dat je de startmotor een minuut lang aan het werk moet zetten voor de motor aanslaat. Maar starten doet hij altijd!
Het heeft wel een nadeel, de motor braakt gedurende het starten een flinke hoeveelheid rook uit. In het begin wit omdat het eigenlijk alleen verdampte diesel is. Later wordt het langzaam maar zeker steeds zwarter wat aangeeft dat er gedeeltelijke ontsteking plaats vindt. Na een poosje zal je de ontsteking ook gaan horen waarop de motor meestal binnen enkele seconden aanslaat.
Als je deze manier van starten wel eens wilt zien dan moet je eens op youtube kijken naar
DIT filmje. Uche, uche, proest, hoest. Hoezo fijnstof? Hoezo roet?
O, dat vergeet ik bijna. Er bestaan ook een model diesel motoren. Dit zijn ook echte dieselmotoren maar ze hebben geen brandstofpomp. De brandstof gaat gewoon net als bij alle tweetakten via een carburateur de motor in. Dan wordt het brandstof/luchtmengsel samengeperst en komt dan tot ontsteking. Ook echte zelfontbranding. Om de brandstof bij een relatief lage druk en temperatuur toch tot ontbranding te brengen zit er tot wel 30% ether in de brandstof. Om de motor goed af te kunnen stellen moet je niet alleen de brandstofnaald afstellen maar ook de compressie! Als je alles goed hebt dan zal de motor zeer betrouwbaar draaien, een behoorlijk hoog koppel leveren en erg zuinig zijn. Ik heb een 3,5cc diesel die met een 10x5 prop 45 minuten kan draaien op 150cc brandstof. Ok, niet volgas maar met voldoende vermogen om het vliegtuig netjes op hoogte te houden en er rustig rondjes mee te vliegen.