Brandstof

Hallo,

Zo heelveel verstand heb ik niet van. ik ben ook een beginner Maar hier een vraag.

Pas een nieuwe heli. Stond beroerd afgesteld.

Ik gebruikte tornado heli 5% nitro. Maar toen ik mijn gloeiplug aan een inspectie onderwierp. Toen bleek dus dat de spiraal naar binnen gekrompen was. Dat is dus een gevolg van een te hete motor -> te arm afgesteld. Toch? Ligt dit nu aan het percentage. Rijker kon ik de motor echt niet zetten. De motor begon te verzuipen als ik hoog in de toeren kwam. En de rook was ook goed. De brandstofkraan stond 0.75 slag open. zou ik dit met 15 of 30% voorkomen?

Hallo,

Zo heelveel verstand heb ik niet van. ik ben ook een beginner Maar hier een vraag.

Pas een nieuwe heli. Stond beroerd afgesteld.

Ik gebruikte tornado heli 5% nitro. Maar toen ik mijn gloeiplug aan een inspectie onderwierp. Toen bleek dus dat de spiraal naar binnen gekrompen was. Dat is dus een gevolg van een te hete motor -> te arm afgesteld. Toch? Ligt dit nu aan het percentage. Rijker kon ik de motor echt niet zetten. De motor begon te verzuipen als ik hoog in de toeren kwam. En de rook was ook goed. De brandstofkraan stond 0.75 slag open. zou ik dit met 15 of 30% voorkomen?

je kan met de qmix 5% ook nog mengen met 0,5 liter nitro bij quartel te koop € 23.95

dan blijft je motor een stuk koeler

carlo

Okey alhoewel ik geen Qmix gebruik. Ik ben nog maar een beginner en ik denk dat mijn nieuwe blik 15% nitro wordt. en nu even bijmeng met pure nitro.

Je kunt met 5% nitro ook goed vliegen, zeker als beginner maar denk eraan dat als je nitro gaat bijmengen om op 15% te komen je verhouding olie ook veranderd.
De oliehoeveelheid blijft hetzelfde, totale volume wordt groter door het bijmengen dus het % olie wordt lager. Ik zou dus ook wat olie bijmengen.
Hoeveel ligt aan de oliesoort. Ik zou geen 2 verschillende oliesoorten gaan mengen.
Dus vlieg gewoon die 5% op en koop daarna als je dat wilt 15%

Alternatief voor dure nitro brandstof?

Ik lees en hoor veel positieve verhalen over uitstekend draaiende motoren voorzien van een Lötterle carburator die met 0%! nitro uitstekend presteren.

SH Modelltechnik

Tipps und Tricks

Je hebt de prijs van een carburator zo snel terug verdiend dus doe er je voordeel mee.

Laatst bewerkt:
Geen probleem hoor ! er zijn velen die dat doen.

Het nadeel is, dat de castorolie bruine aanslag veroorzaakt.
Wat is een ABL motor ?
Of bedoel je een ABC motor ? In dat geval, niet doen en gewoon de C5 van Quartel gebruiken.

Nee dat is een OS 75 AX en die heeft een ABL opbouw. Waar de L voor staat weet ik niet precies maar bij OS op de site staat het volgende:

ABL (Advanced Bimetallic Liner) uses two O.S.-developed alloys to provide durable barrier between the brass liner and piston.

correctie=cilinder BUS
niet alleen de wand want die is vaak van ander materiaal
zoals chroom en nickacyl
het zijn meestal bronzen bus met chroom
staal wordt meestal gehoond
net zo als de nickacyl dit omdat chroom er heel dun opzit
en de nickacyl dikker dus wordt daardoor ook na geslepen(honen)
voordeel van dat honen is dat de wand ruwer maakt (kruis sporen)
hierdoor blijft er meer olie aandelen op de wand achter dan bij chroom.
daar is dit veel minder vandaar de hoge olie aandeel.
ik heb is een cmb 15cc met chroom door nickacyl laten vervangen
en op maat laten honen dit scheelde ruim 40% olie aandeel
bij meer werdt de moter warmer
de functie van de olie aandeel bestaat uit VIJF werkingen
1 smering
2 koeling
3 reiniging
4 afdichting
5 geluidshinder
dus buiten smering en koeling is er meer aan de hand
let op welke olie je gebruikt
persoonlijk vind ik klotz en mah10 erg goede olie voor
de methanol twee/viertakt DIESEL model motoren
ja ik weet het , niet gelijk reageren de gloeiplug moter
is echt een diesel(want de ontsteking wordt niet door een externe
ontstekings mechaniek geregeld)de brandstof komt immers tot
zelfontbranding .zo is dit ook uit de wereld geholpen
en ja er zijn motoren die electronisch ontstoken worden
maar zoals altijd de uitzondering bevestigd de regel.

gr martin

.........let op welke olie je gebruikt
persoonlijk vind ik klotz en mah10 erg goede olie voor
de methanol twee/viertakt DIESEL model motoren
ja ik weet het , niet gelijk reageren de gloeiplug moter
is echt een diesel(want de ontsteking wordt niet door een externe
ontstekings mechaniek geregeld)de brandstof komt immers tot
zelfontbranding .zo is dit ook uit de wereld geholpen
en ja er zijn motoren die electronisch ontstoken worden
maar zoals altijd de uitzondering bevestigd de regel.

gr martin
Een gloeiplug motor is een diesel... Wel, oké, ja maar toch ..... nee. :nooo:
Een gloeiplug motor heeft een gloeiplug die het brandstof/lucht mengel tot ontbranding brengt het is dus geen zelfontbrander! Denk er om dat de gloeiplug niet alleen om te starten is. Wanneer de motor draait en de gloeidraad zou om de ene of andere reden door branden dan stopt de motor onherroepelijk. Voor meer uitleg over de gloeiplug lees DIT ARTIKEL eens.

In een diesel motor wordt de lucht tot een heel hoge druk samengeperst door de zuiger. Als de druk maximaal is wordt door een brandstofpomp een hele kleine hoeveelheid diesel onder nog vreselijk veel hogere druk in de verbrandingskamer geperst. Door een hele kleine opening wordt de brandstof in de samen geperste lucht boven de zuiger verneveld. Door het samenpersen is de lucht heet geworden en de vernevelde brandstof komt dan spontaan tot ontbranding. Dat is dus wel zelfontbranding!
Veel diesel motoren hebben een gloeiplug maar die is alleen om sneller te starten. Vooral als het koud is kan het wel even duren voordat de temperatuur van de samengeperste lucht voldoende hoog wordt om de diesel tot ontbranding te krijgen. Het starten kan dan gewoon "wat langer" duren. :)

Ik rij af en toe nog wel eens op een oude tractor. Een JD 710, 45pk 4 cilinder diesel met een cilinderinhoudt van om en nabij de 3300cc. Die diesel heeft GEEN gloeipluggen en het starten in de winter duurt gewoon even. Er zit een extra forse startmotor op om dat lange starten vol te kunnen houden want het kan best gebeuren dat je de startmotor een minuut lang aan het werk moet zetten voor de motor aanslaat. Maar starten doet hij altijd!
Het heeft wel een nadeel, de motor braakt gedurende het starten een flinke hoeveelheid rook uit. In het begin wit omdat het eigenlijk alleen verdampte diesel is. Later wordt het langzaam maar zeker steeds zwarter wat aangeeft dat er gedeeltelijke ontsteking plaats vindt. Na een poosje zal je de ontsteking ook gaan horen waarop de motor meestal binnen enkele seconden aanslaat.
Als je deze manier van starten wel eens wilt zien dan moet je eens op youtube kijken naar DIT filmje. Uche, uche, proest, hoest. Hoezo fijnstof? Hoezo roet?

O, dat vergeet ik bijna. Er bestaan ook een model diesel motoren. Dit zijn ook echte dieselmotoren maar ze hebben geen brandstofpomp. De brandstof gaat gewoon net als bij alle tweetakten via een carburateur de motor in. Dan wordt het brandstof/luchtmengsel samengeperst en komt dan tot ontsteking. Ook echte zelfontbranding. Om de brandstof bij een relatief lage druk en temperatuur toch tot ontbranding te brengen zit er tot wel 30% ether in de brandstof. Om de motor goed af te kunnen stellen moet je niet alleen de brandstofnaald afstellen maar ook de compressie! Als je alles goed hebt dan zal de motor zeer betrouwbaar draaien, een behoorlijk hoog koppel leveren en erg zuinig zijn. Ik heb een 3,5cc diesel die met een 10x5 prop 45 minuten kan draaien op 150cc brandstof. Ok, niet volgas maar met voldoende vermogen om het vliegtuig netjes op hoogte te houden en er rustig rondjes mee te vliegen.

O, dat vergeet ik bijna. Er bestaan ook een model diesel motoren. Dit zijn ook echte dieselmotoren maar ze hebben geen brandstofpomp. De brandstof gaat gewoon net als bij alle tweetakten via een carburateur de motor in. Dan wordt het brandstof/luchtmengsel samengeperst en komt dan tot ontsteking. Ook echte zelfontbranding. Om de brandstof bij een relatief lage druk en temperatuur toch tot ontbranding te brengen zit er tot wel 30% ether in de brandstof. Om de motor goed af te kunnen stellen moet je niet alleen de brandstofnaald afstellen maar ook de compressie! Als je alles goed hebt dan zal de motor zeer betrouwbaar draaien, een behoorlijk hoog koppel leveren en erg zuinig zijn. Ik heb een 3,5cc diesel die met een 10x5 prop 45 minuten kan draaien op 150cc brandstof. Ok, niet volgas maar met voldoende vermogen om het vliegtuig netjes op hoogte te houden en er rustig rondjes mee te vliegen.
Mocht je nu de indruk krijgen dat diesels alleen maar tamme dingen zijn, kijk dan even [URL="
[/URL] op ~2.00 min., dan zie je de (2,5cc) diesel in zijn domein, F2C-teamrace, waar de optimale combinatie van snelheid, zuinigheid en [URL="
(warm) starten[/URL] benodigd is. 10km vliegen met 2 pitstops (tank 7cc), snelheid ~180-200 kmh.

Laatst bewerkt door een moderator:
wikepedia definitie van een diesel moter
"De dieselmotor is uitgevonden in 1892 door Rudolf Diesel. Bruikbaar voor de automobielindustrie werd de motor pas na ontwikkeling van de inspuitpomp door Robert Bosch. "
erger is het nog omdat de diesel moter waarop octrooi is aangevraagd voorzien was van een gloei voorziening (gloeikop met een lontje) dit is zelfs nog in de jaren vijftig gebruikt op laag toerigge een cilinder liggende
scheepsmotoren

simpel he als je al 30 jaar in de diesel techniek te werkt
de ontsteking van een gloeiplugmoter kan je veranderen door twee aanpassingen 1 door de temperatuur van de gloeiplug(vandaar de nummers op de gloeiplug) mooi omschreven in je artikel ernst 2 door verandering van de verbrandingsdruk (vandaar het uitshimmen van de kop) voor de rest is het en blijft het onomstotelijk een dieselmoter.

bij de "diesel"die jij bedoeld kom je terug onder nummer twee
door het veranderen van de verbrandingsdruk(het in en uit draaien van de compressie kop) verkrijg men een optimale verbranding
vandaar ze niet gedrosseld kunnen worden omdat dan de verbrandingsdruk door het veranderen van het brandstof/lucht mengsel anders is
echter gebruiken deze motoren een ether gebaseerde brandstof
zelf heb ik nog wel enkele van deze motoren.

gr martin

Laatst bewerkt:
Back