brandstofslang

goedendag,

ik heb een nieuwe tank gekocht voor een nieuw te bouwen curare 60.
in die tank zitten gele Tygon slangen, ik denk dat de rest van de tank, ondanks de stalen schroefdop, benzine bestendig is.
maar ik ga de curare vliegen op methanol.
kan dat dan ? of moet ik de slangen vervangen ?
het is een tank van aeroplus RC , een ideal tank.
ik weet dat je een methanol tank niet met benzine mag gebruiken , maar andersom ??
 
Voor zover ik weet, kun je, puur vanuit het oogpunt van chemische bestendigheid, je tank gewoon met methanol gebruiken.
Alleen, naar mijn ervaring is tygon minder geschikt voor IN de tank, vanwege de stugheid van tygon als het wat ouder wordt.
Persoonlijk zou ik het vervangen voor soepele siliconenslang, maar wie ben ik....

Voor benzine, zou ik buiten de tank tygon, maar IN de tank Aflas, Neopreen of NBR of iets dergelijks gebruiken, dat blijft stukken soepeler, en dan volgt de clunk de brandstof beter...
 
In vergelijking is tygoon erg stug en lastig te bevestigen. Zit het dan een tijdje dan wordt het hard. Raar spul dat tygoon. Zijn er nog trucjes dat het makkelijker gaat?
 
Raar spul dat tygoon. Zijn er nog trucjes dat het makkelijker gaat?
Ik heb de indruk dat Tygon nog steeds "ontwikkeld" wordt, want waar ik het 10 jaar geleden binnen anderhalf jaar zag verharden, lijkt het tegenwoordig steeds langer soepel(achtig) te blijven.

Of wat ik doe nu echt per se makkelijker is, weet ik niet, maar bij de lastigere verbindingen snij ik meestal een ringetje (3~4 mm breed) van het einde van de slang, en wurm dat over de slang heen (dat "wurmen" kan echt een k-klusje zijn, maar met wat geduld en vastberadenheid lukt het meestal wel). Dan schuif ik het ongeveer 1 cm door, steek de slang op de nippel, en schuif dan het ringetje terug, tot het over de richel van de nippel zit. Dat verbetert de afsluiting en het "vastzitten" van de slang behoorlijk.

Er zijn ook speciale slangklemmetjes voor te koop, maar ja, ik ben een gierige Fries he? (oh nee.... Groningers zijn gierig, Friezen zijn "spaarzaam".... :p )
 
Alleen, naar mijn ervaring is tygon minder geschikt voor IN de tank, vanwege de stugheid van tygon als het wat ouder wordt.
Ik gebruik Tygon in de tank van m`n jets en van de tank naar UAT, daarna ga ik over naar Festo (wat nog veel minder flexibel is :) ).
In grote tanks plaatsen we nog een stukje buis tussen 2 Tygon stukjes om te voorkomen dat de slang kan knikken en de klunk voorin komt te liggen.

Over jaren en jaren word Tygon op den duur wel hard maar dan ben je allang een keer gecrasht of heb je je model allang verkocht ;-)

En 'wikkeldraad' ook wel borgdraad genoemd
 
Ik gebruik Tygon in de tank van m`n jets en van de tank naar UAT, daarna ga ik over naar Festo
Ja, maar die tanks zijn nogal wat groter... Dan is een stugge slang eerder een voordeel (anders zette je niet een eindje pijp in je clunk).
Voor kleinere tankjes is tygon gewoon niet geschikt.
maar dan ben je allang een keer gecrasht of heb je je model allang verkocht ;-)
Ik mag toch hopen van niet....
 
Ja, maar die tanks zijn nogal wat groter... Dan is een stugge slang eerder een voordeel (anders zette je niet een eindje pijp in je clunk).
Voor kleinere tankjes is tygon gewoon niet geschikt.
Meest wat ik gebruik in de tanks is 6mm. Maar de dunnere 4,8mm is ook nog best soepel (maar nog niet zo soepel als de transparante slangen).
En anders gewoon een zwaardere klunk er aan ;)

Maar alles afhankelijk natuurlijk ook van het formaat tank :rolleyes:
 
Ik heb een paar jaar geleden tygonslang gekocht bij een tuinmachine handel.
Dit is niet zo transparant als de tygon die ik bij de model handel koop ( een beetje "mistig"ziet het er uit)
Dit is na een paar jaar nog steeds soepel, itt de heldere.
Ander voordeel, een stuk goedkoper..... (zuunige zeeuw):koud:
 
Daar haal ik het ook altijd... En ik haal daar veel meer spullen voor de modelbouw....
 
Yup.. Kuperus... Heeft slang (niet alleen Tygon, maar ook de grotere diameters siliconen voor uitlaten en dergelijke), levert snel lagers (meestal 24 uur), heeft spulletjes voor Walbro carburateurs (of kan er goed aan komen), ik haal er die Stihl magneetklepjes voor de "digitale sproeiernaald", die groene Stihl brandstofclunks, verschillende lijmsoorten inclusief Loctite borgmiddelen en afdichtmiddelen, en ze hebben voor de liefhebber van het spul ook alkylaat-benzine en dergelijke.
 


Of wat ik doe nu echt per se makkelijker is, weet ik niet, maar bij de lastigere verbindingen snij ik meestal een ringetje (3~4 mm breed) van het einde van de slang, en wurm dat over de slang heen (dat "wurmen" kan echt een k-klusje zijn, maar met wat geduld en vastberadenheid lukt het meestal wel). Dan schuif ik het ongeveer 1 cm door, steek de slang op de nippel, en schuif dan het ringetje terug, tot het over de richel van de nippel zit. Dat verbetert de afsluiting en het "vastzitten" van de slang

Goeie tip. Ik loop een beetje te hannessen (hoe schrijf je dat) met “chinese tygon” die nét iets ruimer is dan de originele, ondanks dat ze dezelfde binnen- en buitendiameter opgeven.
Eens proberen of dit werkt, dan komt de Cristan Eagle misschien eindelijk eens af....
Door het crap-tankje duidelijk meer slang nodig dan “standaard” dus ik dacht die slang bestel ik wel bij Bang..d. Maar zoals gezegd is die maatvoering(hoe kan het ook anders) niet helemaal zuiver.

Heb bij mij in de buurt ook bij verschillende mechanisatiebedrijven gevraagd, maar de meesten wisten niet waar ik het over had en kwamen met zwartrubberen-veel-te-dikke benzineslang aan. In elk geval had tot nu toe niemand voorraad Tygon en als ze het al hadden dan veel te duur. En aangezien ik 20 mtr chinese tygon heb liggen ga ik het truckje van Brutus toch maar proberen. Zonde van die slang anders.... (kostte 6,95 inclusief verzenden voor 20 mtr. En het lag na 6 dagen al in de brievenbus)
 
3 diameters Tygon op voorraad, te duur? tja daar valt altijd met alles over te discussiëren.
 
Als ik als particulier bij een mechanisatiebedrijf kom en die rekent het dubbele van wat ik bij de modelbouw winkel voor dat spul moet betalen, dan vind ik het te duur ja. Dat is toch niet zo gek? Ik hoef echt niet overal voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, en mijn hobby mag best wat kosten. Maar ik laat me ook niet naaien door zo’n winkel die denkt dat ik als particulier best de absolute dubbele hoofdprijs kan betalen voor een stukje slang....
 
Raar... ik betaal iets van 15 euro voor een verpakking, zit iets van 5 meter in (een of andere rare maat) maar de winkel waar ik naartoe ga, is niet duur... Ik denk dat 2 a 3 euro per meter in NL een redelijke prijs is, want het winkelpersoneel staat er niet voor een kwartje per uur zoals in China.... Maar duurder dan dat moet het ook niet zijn, want dan word je inderdaad genaaid.

Voor de goede orde, ik ga NIET naar een landbouwmechanisatie bedrijf wat alleen maar een werkplaats en john deere (of welk merk dan ook) dealerschap heeft, ik ga naar eentje die er ook een gewone winkel naast heeft met alles van kinderklompjes en rubberlaarzen tot aan rollen prikkeldraad en tuingereedschap.
 
Back
Top