Breedbank (II) ( Bouw Voith's ) 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Martin '70, 10 nov 2009.

  1. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo William, het project heeft ruim 7 jaar stil gestaan door diverse oorzaken. En 2020 leek me een mooi moment de draad weer op te pakken.

    Ik was niet te vrede met de messen van de voith's die ik in het verleden heb gemaakt en ga ze meer naar de werkelijkheid maken ( rechter ). Het idee is om ze met de draaibank een mooi cilindrisch oppervlak te geven en te verjongen. Het idee is leuk alleen brengt dat weer diverse aanpassingen met zich mee op mijn draaibank. Het maken van een hulpstuk waar het mes in komt enz. Moet nog glas linialen aanbrengen wat ook weer geen simpel klusje gaat worden dus uitdagingen genoeg.

    Eerst nog even 14000 foto's uit zoeken op mijn mobiel zodat ik weer wat kan posten hier.

    Gr Martin
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat klopt.
    Als een man stopt met spelen, dan wordt hij oud.
    Misschien zijn er daarom tegenwoordig zoveel "oude" jongemannen.
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Eerste aanpassingen aan mijn draaibank de beitelhouder vervangen door een multifix beitelhouder, hier door was ik genoodzaakt een andere klemhendel te maken. de originele was te laag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens moest het handwiel voor beweging van de bovenslede worden verlengt

    [​IMG]


    Waarom deze aanpassingen ? kom ik later op terug, maar heeft te maken met de tool om de messen te kunnen bewerken.

    Gr Martin
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je zo verder gaat heb je meer werk aan het aanpassen van je machines dan van je werkstuk.
    Aan de andere kant zegt een spreekwoord, een goede voorbereiding is het halve werk.
    Veel succes, ben alvast benieuwd met wat en hoe je te werk gaat gaan.
     
  5. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Marc,

    ja dat is het, meestal er zit vaak erg veel tijd in voorbereiding en het maken van tools dan dat het tijd kost om het eind product te maken. Maar het maakt het wel makkelijker.

    Gr Martin
     
  6. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo als gezegd zijn de messen niet naar mijn zin, dus een tooltje bedacht op de messen middels de draaibank te vormen. Als eerste maar eens met ACAD het een en ander getekend of het wel mogelijk was met de dimensies van mijn draaibank. Theoretisch zo het dus moeten lukken met een beetje kunst en vliegwerk :koud:


    11_49287179576_o.jpg

    Uit eindelijk wordt dit het tooltje

    10_49287390472_o.jpg

    Het is een beetje een omweg geweest om plaatjes in je Topic te krijgen dan voorlopig maar even zo.


    Gr Martin
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
    Marc w vindt dit leuk.
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Martin,

    Ik heb de klemhendel destijds vervangen voor een klembout. Kan ik met een sleutel 13 zo los en vast zetten en het scheelt je tijdens het draaien weer een hendel. Moet wel zeggen dat jouw hendel er erg goed uitziet hoor.


    Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
     
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Thnx, ja je moet wat had het materiaal nog liggen dus dacht maak een nieuwe. Een moer had misschien ook gekund maar vond dit wel zo makkelijk.

    Het tooltje wat ik heb gemaakt zorgt er eigenlijk voor dat je een grote kegel draait. Hierdoor krijgen de messen een halfronde kant en verjongt het zich naar beneden.

    7830.JPG
    Met een proefstukje

    7864 (Forum) (Forum).JPG
    Een stukje gedraaid.

    7867 (Forum) (Forum).JPG


    Het enige was dat het geheel een beetje onstabiel wordt boven de 600 omw/min. Nu was het proef stukje ook niet symmetrisch ( is ook mede een oorzaak. ) daar moet ik in het vervolg nog eens even goed naar kijken of dit nog anders kan. ( het gebruik van een mee draaiend center helpt wel enorm. Het enige nadeel is dar mijn dwars support er dan niet langs kan en dat is nu net de crux.

    Wordt vervolgt..

    Gr Martin
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2020
    marten77 vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is hobby, geen productie/aangenomen werk!.
    Draai met een lager toerental, misschien ook een kleinere aanzet, en je krijgt een mooi schroefblad.
    Wat maakt het uit of je er 1 stuks in 10 minuten maakt of in 15 minuten.
    Aanpassingen op je draaibank kosten meer tijd en geld, hetgeen je met rustig bewerken kan besparen.
     
  10. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    "Stoompomp" het is niet zo zeer om sneller klaar te zijn maar meer voor een gladere afwerking van het mes ( het is hard aluminium ). En het is zeker geen aangenomen werk ;).

    Maar nog wel een andere vraag is er iemand die ervaring heeft met tapkoppen ? zijn deze ook horizontaal te gebruiken of hebben ze de zwaartekracht nodig voor de frictie koppeling en automatische omkeer in richting ?


    Heb nog geen gelegenheid gehad het uit te proberen.

    Gr Martin
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Mooi werk hier, het lagere toerental zou ik zeker doen, hen je aan de losse zijde geen bril ter ondersteuning?
    Om vervolgens de bladen zuiver te maken zou ik ze gewoon even tegen te polier borstel houden dan zijn ze een spiegel...

    Voor de tapkoppen, in de meeste zit een veer om de begindruk op te nemen dus dan kan het wel anders moet je hem wat geleiden met de hand de machine draait toch traag he...

    Of je snijdt een deel voor en tapt verder met de hand (klassieke methode).

    Zeg die HBM machines zijn deze nauwkeurig? Ik zelf heb een Myfordje (10) en die is echt superstrak maar vaak erg klein vandaar, hij is echter wel full option...
     
  12. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dank je wel Jan, kom er niet onderuit om met lage toerentallen te werken maar erna polijsten was toch wel het plan.

    Als ik de boel weer een beetje op de rit heb zal ik eens een stukje proberen met de tap kop en anders zit er niks anders op om het weer met de hand te doen heb ik bij de vorige 10 ook gedaan.

    Van de Chinese bulk moet je geen grote wonderen verwachten maar voor mijn doel gaat het best, had ook graag een wat solidere draaibank gehad maar dan komt prijs kwaliteit weer om de hoek kijken. Dit is een combi frees en draaibank ineen toen gekozen vanwege ruimte gebrek. Maar ik ga ze toch scheiden van elkaar en de frees op een aparte kruistafel monteren. Ik loop constant tegen hoogte beperkingen aan maar goed dat voor later. Vandaar de vraag of de tapkop horizontaal ook werkt. in Verticale richting mis ik hoogte.

    Gr Martin
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gefeliciteerd met je beslissing. Niet alleen, dat je gestoord wordt van het ombouwen van het langs support/beitelhouder, heb je ook nog de frustratie, dat je geen spiebaan kan frezen vlak bij draaiklauw. Verder, de frees opstelling belast het gehele bed van de draaibank op wringing, Hoge krachten haaks op het bed ontstaan door de opgewekte dwarse verspaningskrachten van de freesmachine.
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Stoompomp, klopt maar goed het was toen des tijds een compromis, maar er zijn nog veel meer dingen die niet kunnen maar goed al doende leert men. Maar het duurt nog even voordat het gescheiden is maar het voornemen is er.

    Het eerste setje messen op maat gefreesd:

    7932 (Forum) (Forum).JPG

    7936 (Forum) (Forum).JPG

    De messen afgetekend en gereed om te boren en tappen:

    7938 (Forum) (Forum).JPG

    7940 (Forum) (Forum).JPG

    Gr Martin
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2020
    marten77 vindt dit leuk.
  15. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo eerst weer eens MartinCad geïnstalleerd op mijn pc om het een en ander op papier te zetten of in dit geval een digitaal tekenblad ;). Door het uittekenen van de messen en de passende radii wat nog gaat passen op mijn draaibank en op schaal is met de lengte en breedte verhouding van het origineel.


    img_0136-forum_49468472676_o.jpg

    img_0137-forum_49467978998_o.jpg

    img_0143-forum_49468698582_o.jpg

    Kortom niet geheel verkeerd.

    Volgende stap is het op maat frezen van het volgende setje messen zodat straks het boren en tappen in 1 moeite door kan.

    Ondertussen ook al gekeken naar de bevestiging van nieuwe glaslinialen , dat heeft weer eens wat meer voeten in aarde dan ik in eerste instantie dacht. De bank moet omhoog t.o.v het onder blad. Maar weer eens opzoek naar platstaf staal van 30 mm dik.

    Wordt vervolgd.

    Gr Martin
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ligt het aan mij of zijn de foto’s niet zichtbaar. Zie alleen een link staan. Geen foto helaas.


    Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Snap er ook geen bal meer van William, zo doen de de links van Flicker het wel dan zijn het in eens gebroken links. Nu weer problemen met media files het lijkt wel of je ze alleen maar ziet als je bent ingelogd op het forum. Je zou zo de boel in de hoek gooien en wat zinnigs gaan doen :frustie::)

    Gr Martin.
     
  18. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik kan ze wel zien Martin.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Indien dit een tekenprogramma is, waarin je eenvoudig de maatverdeling kunt aangeven, kan je dan misschien de download link aangeven?.
    Autocad is natuurlijk ook een uitstekend programma, maar de licentie kosten zijn zodanig, dat ik dat als modelbouwer niet kan betalen.

    Overigens, ik kan : na inloggen de afbeeldingen inzien.
    Misschien een voorstel: gebruikt de bijgevoegde link "Upload bestand" en een ieder kan zonder frustratie de afbeeldingen zien.
     
  20. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het teken programma is Autodesk 2016LT en geen gratis teken programma maar als modelbouwer moet je vaak out of the box denken / werken :koud:

    De frustratie is hier aanwezig om simpel en eenvoudig een foto te posten dat lijkt niet meer te werken zo als dat vroeger was. Maar goed over welke "Upload bestand" link heb je het ? Heb al diverse opties geprobeerd maar dat resulteert zijn gebroken linken en nada niks aan foto's :(

    Gr Martin
     

Deel Deze Pagina