T
Theo Coenen
Guest
Toelichting op mijn vorige post.
Volgens mij en verbeter mij gerust als ik dit fout zie denken velen dat zelfregulerend betekend dat er geen regels hoeven te zijn. En dat het gezonde verstand goed werkt.
Helaas zie ik dat anders. De overheid geeft ons de mogelijkheid om zelf in goed overleg te bepalen welke regels we vaststellen. Die betreffende regels moeten dan heel duidelijk zijn en niet vatbaar zijn voor dubbele uitleg. De huidige brevet eisen zijn gezien de verschuiving op bepaalde gebieden, die ik al eerder heb aangegeven, in mijn ogen niet meer goed en dienen dus aangepast te worden. Ik ben geen bestuurder en wil dat voorlopig ook niet meer worden. Wel wil ik op een gezonde manier meedenken en aangeven wat ik denk dat er veranderd diend te worden.
Mijn laatste wel zeer extreme voorbeeld komt helaas wel eens voor. ik schat 1:1000 gevallen. In meerdere mate zie je dat mensen vanaf een goede rolroer trainer direct na het behalen van hun brevet doorstomen naar een 3d kist of een modern f3a toestel. En velen doen dat zonder er een instructeur bij te vragen en gaan gewoon hun gang terwijl ze eigelijk voor het nieuwe model nog niet genoeg vliegervaring hebben. Als je er als instructeur dan iets van zegt krijg je alleen maar te horen ik heb toch mijn rolroer brevet. Dat zijn ja immers de huidige regels.
Zij denken dan ook dat ze direct al 3d kunnen gaan vliegen of er een heel mooi en strak F3A programma uit kunnen persen. Helaas heeft de praktijk al uitgewezen dat dit dan niet lukt en dat binnen enkele weken het mooie dure model in de kliko eindigd. Ik zit echt te wachten totdat er door zo een gast een kist crashed en er schade bij derden wordt aangericht. Ik ben bang dat de verzekering wel eens kan gaan zeggen dat het brevet niet direct aangeeft dat die meneer/mevrouw geclassificeert was voor dat type model en zodoende onder de claim uit kan komen. En dan is het maar de vraag wie er dan voor de schade aansprakelijk kan worden gesteld. Dit soort dingen wil ik als clublid, maar ook als instructeur/examinator* van te voren duidelijk geregeld zien. Daarnaast zou ik als ik ooit weer een bestuursfunctie op mij zou nemen dit ook van te voren duidelijk op papier willen hebben geregeld.
* bij ons op de club is iedere instructur tevens examinator.
Volgens mij en verbeter mij gerust als ik dit fout zie denken velen dat zelfregulerend betekend dat er geen regels hoeven te zijn. En dat het gezonde verstand goed werkt.
Helaas zie ik dat anders. De overheid geeft ons de mogelijkheid om zelf in goed overleg te bepalen welke regels we vaststellen. Die betreffende regels moeten dan heel duidelijk zijn en niet vatbaar zijn voor dubbele uitleg. De huidige brevet eisen zijn gezien de verschuiving op bepaalde gebieden, die ik al eerder heb aangegeven, in mijn ogen niet meer goed en dienen dus aangepast te worden. Ik ben geen bestuurder en wil dat voorlopig ook niet meer worden. Wel wil ik op een gezonde manier meedenken en aangeven wat ik denk dat er veranderd diend te worden.
Mijn laatste wel zeer extreme voorbeeld komt helaas wel eens voor. ik schat 1:1000 gevallen. In meerdere mate zie je dat mensen vanaf een goede rolroer trainer direct na het behalen van hun brevet doorstomen naar een 3d kist of een modern f3a toestel. En velen doen dat zonder er een instructeur bij te vragen en gaan gewoon hun gang terwijl ze eigelijk voor het nieuwe model nog niet genoeg vliegervaring hebben. Als je er als instructeur dan iets van zegt krijg je alleen maar te horen ik heb toch mijn rolroer brevet. Dat zijn ja immers de huidige regels.
Zij denken dan ook dat ze direct al 3d kunnen gaan vliegen of er een heel mooi en strak F3A programma uit kunnen persen. Helaas heeft de praktijk al uitgewezen dat dit dan niet lukt en dat binnen enkele weken het mooie dure model in de kliko eindigd. Ik zit echt te wachten totdat er door zo een gast een kist crashed en er schade bij derden wordt aangericht. Ik ben bang dat de verzekering wel eens kan gaan zeggen dat het brevet niet direct aangeeft dat die meneer/mevrouw geclassificeert was voor dat type model en zodoende onder de claim uit kan komen. En dan is het maar de vraag wie er dan voor de schade aansprakelijk kan worden gesteld. Dit soort dingen wil ik als clublid, maar ook als instructeur/examinator* van te voren duidelijk geregeld zien. Daarnaast zou ik als ik ooit weer een bestuursfunctie op mij zou nemen dit ook van te voren duidelijk op papier willen hebben geregeld.
* bij ons op de club is iedere instructur tevens examinator.