Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

Toelichting op mijn vorige post.

Volgens mij en verbeter mij gerust als ik dit fout zie denken velen dat zelfregulerend betekend dat er geen regels hoeven te zijn. En dat het gezonde verstand goed werkt.

Helaas zie ik dat anders. De overheid geeft ons de mogelijkheid om zelf in goed overleg te bepalen welke regels we vaststellen. Die betreffende regels moeten dan heel duidelijk zijn en niet vatbaar zijn voor dubbele uitleg. De huidige brevet eisen zijn gezien de verschuiving op bepaalde gebieden, die ik al eerder heb aangegeven, in mijn ogen niet meer goed en dienen dus aangepast te worden. Ik ben geen bestuurder en wil dat voorlopig ook niet meer worden. Wel wil ik op een gezonde manier meedenken en aangeven wat ik denk dat er veranderd diend te worden.

Mijn laatste wel zeer extreme voorbeeld komt helaas wel eens voor. ik schat 1:1000 gevallen. In meerdere mate zie je dat mensen vanaf een goede rolroer trainer direct na het behalen van hun brevet doorstomen naar een 3d kist of een modern f3a toestel. En velen doen dat zonder er een instructeur bij te vragen en gaan gewoon hun gang terwijl ze eigelijk voor het nieuwe model nog niet genoeg vliegervaring hebben. Als je er als instructeur dan iets van zegt krijg je alleen maar te horen ik heb toch mijn rolroer brevet. Dat zijn ja immers de huidige regels.

Zij denken dan ook dat ze direct al 3d kunnen gaan vliegen of er een heel mooi en strak F3A programma uit kunnen persen. Helaas heeft de praktijk al uitgewezen dat dit dan niet lukt en dat binnen enkele weken het mooie dure model in de kliko eindigd. Ik zit echt te wachten totdat er door zo een gast een kist crashed en er schade bij derden wordt aangericht. Ik ben bang dat de verzekering wel eens kan gaan zeggen dat het brevet niet direct aangeeft dat die meneer/mevrouw geclassificeert was voor dat type model en zodoende onder de claim uit kan komen. En dan is het maar de vraag wie er dan voor de schade aansprakelijk kan worden gesteld. Dit soort dingen wil ik als clublid, maar ook als instructeur/examinator* van te voren duidelijk geregeld zien. Daarnaast zou ik als ik ooit weer een bestuursfunctie op mij zou nemen dit ook van te voren duidelijk op papier willen hebben geregeld.

* bij ons op de club is iedere instructur tevens examinator.

misterBaconOnWings zei:
Hi allemaal,

Wat belangrijker is, is de betekenis van een brevet voor een verzekeringsmaatschappij (VM). Als een ongeluk plaats vindt, ben je dan verzekerd?
Keert een VM wel alles uit?
Is dit gebaseerd op een club brevet of alleen als het een KNVVL brevet is?
Zijn daar afspraken tussen de KNVVL en de verzekeringsbranche?
Zijn er wettelijke regels betreffende uitkeringsverplichtingen voor de VM?
In mijn WA-polis kan ik alleen vinden dat een radiografisch object van minder dan 20 KG verzekerd is. Dat is alles! (Terwijl de nieuwe wet het max. gewicht opgeschroeft heeft tot 25 kg)
Kortom dit is voor mijn een zwart gat! :new-alien:

Trouwens; heeft iemand ervaring met een crash en daarna de nasleep met een VM over de vergoeding?

Ja vrij recent, oktober 2005.
De verzekering vraagt vrijwel niets, alleen opgeven waar het gebeurd was, de toedracht en het schadebedrag.
Er was geen enkele vraag over of er een brevet was, een officieel vliegterein, kennis/kunde pilot.. niets.
Binnen 3 weken werd er uitgekeerd, dat was het wel.

Daartegen over staat dan weer dat bij ons 2 gevallen zijn geweest die wel met problemen zijn uitgekeerd. De meest vreemde vragen werden er gesteld, en het duurde vrij lang voordat er tot uitkeren werd overgegaan. Bij een ongevalletje was het zelfs maar goed dat er foto's waren van de situatie.

Jepe heeft een lange nasleep ondervonden van dat trafohuisje waar hij tegenop klapte. En ja er zit nog steeds een staalplaat tegen dat huisje aangeschroefd.

Enkele jaren geleden is er in Weert ook een crash met schade aan een auto geweest, hoe de afhandeling is gegaan wet ik niet, dat zullen we Frank Stevens eens moeten vragen.

Bij ons op de GMVC vloog iemand een andere piloot in het gezicht. De nasleep heeft jaren geduurd, maar uiteindelijk is de toenmalige brokkenpiloot (die inmiddels overleden is) toch aansprakelijk verklaard.

@misterBaconOnWings:
Bel even naar je verzekering en geef even aan wat dat staat van die nieuwe 25kg. Als zij hun huiswerk nog niet hebben gedaan, kan je ze een handje helpen.
Verandering is pas sinds kort. Mischien al aangepast, maar als ze iedereen daarover een briefje moeten sturen kost dat 2% van de jaar premie aan postzegeltje. Zullen ze niet standaard doen.

Ik las over "zelfregulering".
Dat is nu wat ik bedoel met de wettelijke status van het modelvlieg brevet. Het is een vorm van zelfregulering.
Hoe meer verenigingen van hetzelfde gebruik maken (KNVvL brevet of daarvan afgeleide), hoe makkelijker herkenbaar voor verzekeraars, dus hoe minder lastige vragen ze gaan stellen.

Niet elke modelvlieger streeft ernaar om met jets of 20kg kunstvlucht te vliegen, maar stel even voor dat je stap voor stap doorgroeid naar "groter en mooier", 1 van de stappen is het halen van een brevet, maar daarmee ben je nog niet klaar.
Neem even de volgende stappen:
1 parkflyer elektrozwever (easystar)
2 "echte" elektro zwever (easy glieder met rolroeren, "7 cellen" zwever van 1.5 kg
3 hotliner of groter spul (>3m bijv)

Brevet vliegen kan met stap1 of 2.
Met hotliner bijvoorbeeld alleen als iemand al motorbrevet heeft.

of voor motorvliegen:
1 parkflyer (ook weer easystar)
2 eenvoudige motor kistje (minimag)
3 richtingroer trainer (charter)
4 ARF 40
5 sport laagdekker (fourstar)
6 sport schaal/kunst/3d (mustang 40, extra 40, diblotin)
7 groot kunstvlucht of groot schaal
8 Heel erg groot spul of jets

met stap 2-5 brevet motor vliegen. Net met welke kist iemand "instapt". Met easystar zou ook al kunnen, maar dan moet je als club zeker wat afgesproken hebben over instructie voor de volgende stappen.

Je hoeft dus niet voor elke stap een apart brevet te hebben, maar mischien wel handig om daar op je club iets voor af te spreken.
Bij ons dus: Nieuw type = melden bij instructeur. Die bepaald of je direct mag vliegen, je lessen moet hebben, of dat de "stap" nog te groot is.
Handhaving achteraf en bewijslast bij de leden. Iemand moet aan kunnen tonen met wie hij het besproken heeft. Op deze manier ook weer stukje aansprakelijkheid naar leden weg van het bestuur.
iemand die van plan is regels te overtreden hou je niet tegen met wel of niet een papiertje. Degene die overtreed is dan altijd aansprakelijk, niet het bestuur.
Wil je het sluitend regelen dan moet je dit ergens opschrijven of af laten tekenen (logboek, ledenlijst).
Als je al modellen keuring hebt, dan kan je bij een extra punt "bespreken met instructeur" meteen beschrijven wat de gemaakte afspraken zijnover vliegen met dit type toestel.

Zelfregulering is niet regelloos, maar je hoeft het ook niet heel erg moeilijk te maken. Ietje meer structuur dan nu reeds al gebeurt op de meeste clubs.

Ik wordt hier niet echt vrolijk van. 11 brevetten!!!!

Brevet Okay. Kan ik me helemaal mee vinden. Ook al gebruikt mijn club het niet.

Maar doe het wat simpeler.

Een paar standaart breveten. Heli en vliegtuig.

Maar met ieder nieuw toestel (van een ander type bedoel ik dan) opnieuwt met (of aan) een instructeur/meer ervaren piloot laten zien dat je het kunt. En dan een stempeltje halen bij het bestuur of zo.

Zo gaat het in de grote luchtvaart ook.
Ik had mijn brevet voor ULV. Mijn theorie was goed voor motorvliegtuigen tot 2700 kg. Dus met een paar uur conversie training kon ik dus meteen opgaan voor een ander type toestel..

Dus als je met een electro heli hebt leren vliegen, en je wil dan naar een brandstof heli, een paar keer aan de kabel of onder toezicht en je kunt weer alleen vliegen.

Dit blijft een hekel onderwerp denk ik zo. Maar laten we aub in de gaten houden dat we plezier willen hebben in de hobby. En liefst met een paar duidelijke regels i.p.v. een compleet boekwerk.

Gents.
Leuke discussie.

Als lid van de CIV heb ik destijds een dikke vinger in de pap gehad bij de tot standkoming van de huidige brevetreeks.
(leuk om te weten dat ze in België sinds kort de serie 1/1 overgenomen hebben)

Een aantal zaken:
Uitgangspunt voor de brevetten destijds was:
De OMGEVINGS veiligheid verhogen door de vliegers te laten demonstreren dat ze een model voldoende beheersen, daartoe zijn een aantal figuren ingevoegd die een redelijk indruk KUNNEN geven van iemand zijn vlieg capaciteit.
Hij hoeft geen TOP niveau te laten zien, maar een VEILIG niveau. Goed is goed genoeg.

Voor de duidelijkheid: ik bedoel met OMGEVING: de mensen die buiten het clubterrein wonen/leven/werken en dus niet uit vrije keuze gevaar lopen door onze sportbeoefening.
Iedereen die OP een modelvliegterrein aanwezig is, doet dat uit vrije wil en neemt daarbij tot een zekere hoogte een risico.

Dat betekent letterlijk dat er dus géén "mooie" looping gevlogen hoeft te worden, maar wel eentje waarbij het model duidelijk gecontroleerd doorheen vliegt, idd, een flap achterover zou ik niet als veiligheidstest willen kwalificeren. Maar een volronde F3A kwaliteit loop hoeft ook echt niet. Het is géén wedstrijd!

Voorheen hadden we slechts één brevet, maar met de opkomst van de jets bleek er behoefte om de zaak wat verder uit te splitsen, toen zijn de aparte klasses gekomen.

Let wel, naast België nu zijn we het enige land, bij mijn weten, wat een brevet regeling heeft, de gemiddelde Amerikaan valt van het lachen uit zijn stoel als hij hoort dat we modelbrevetten hebben. Maar ja, die mannen hebben ook de ruimte....

Daarmee tik ik zijdelings tegen een probleempje aan met gast/wedstrijdvliegers uit het buitenland, moeten die nu wél of niet een brevet hebben als ze in Nederland vliegen.
Mijn auto hoeft ok niet TÜV gekeurd te worden als ik naar Duitsland rij...

Ja, idd is het mogelijk dat iemand met een A-brevet, gehaald met een Charter, een 240cc 3D kist gaat vliegen. In de praktijk zal dit echter niet of nauwelijks voorkomen.
Ik vind dat een daadkrachtig bestuur best mag ingrijpen als iemand op zo'n manier onverantwoordelijk bezig is.
Maar dat geldt ZEKER voor gebrevetteerden, die bvb door ouderdom een dusdanig slechte vliegstijl ontwikkelen dat he beter is als er een instructeur terzijde staat.

Je moest eens weten wat je allemaal mag vliegen in Nederland, als je een sportbrevet gehaald hebt op en Cessna 150 van 100pk.
Als je de centen hebt mag je zó wegvliegen met een Spitfire van 3000pk!!!! En alles wat daar tussen in zit! Of dat verstandig is en in de praktijk ook voorkomt, is een tweede.

Ik vind dus dat we als MODELvliegers niet te ver moeten doorschieten in onze hang naar alles te willen reguleren.
Ook iemand met een A-brevet maakt stomme fouten (ik ook...) dus een brevet is geen garantie op veilig vliegen, iets wat dagelijks op de weg gedemonstreerd wordt door mensen met een "autobrevet"....

Dus ik vind een brevet voor modellen zoals Park flyers wat ver gezocht , wat voor schade kun je nou aanrichten, 500m verderop met zo'n ding?
Dat is ook de reden dat we besloten hebben géén brevet te maken voor indoormodellen....of voor simulator vliegen :D :D

Serieus: wat te doen met meermotorige modellen, watervliegtuigen, gyrocopters, sleepvliegtuigen, Parachutisten, supersnelle e-racers...je kunt zo nog wel even doorgaan.
Maar goed, als er beslist wordt dat het "nodig" is, dan maakt ik zo'n bevet, no problem.

Het is aan de clubbesturen om verstandig met de brevetregeling om te gaan.
Het is ook een beoordeling van het totaal plaatje:
Kan deze man veilig op een terrein functioneren, denkt hij aan de frequentieknijper, loopt hij niet zonder uitkijken het veld op, kan hij een motor starten...dit gehele plaatje is belangrijker dan een ronde looping....

Kortom., gebruik als bestuur je gezonde verstand en ga jezelf niet rijk rekenen aan de hand van enkele toegepaste regeltjes, noch ga deze regeltjes met de insteek van een deskundige op voortplatingsgebied van mieren toepassen.

We moeten de modelbouw wel toegangkelijk blijven houden en niet met elkaar gaan zitten verzinnen hoe we het moeilijker kunnen maken voor instappers!

@Sanka: Dus juist NIET 11 brevetten, maar 1 brevet en een doorlopende afspraak voor gewenst gedrag. Ik gaf alleen voorbeelden van wat je als nieuw type zo kunnen zien. Voor slechte vliegers is een andere kleur al een reden voor bijles :P .

Richard,

Bedankt voor deze post die de gedachte achter de brevetten weergeeft.
Dit is wat ik oneerbiedig de "wettelijke basis van een zwemdiploma" noemde. Een stok moet zijn om op te leunen, niet om mee te slaan (en meer van dat soort tegelwijsheden zijn van toepassing).

Een voorbeeld waarom dit vaak nodeloos ingewikkeld wordt:
- Jantje heeft vlieg talent, maar Pietje niet.
- Als Jantje privileges krijgt (bijv mag alleen vliegen) op basis van zijn talent, dan hoor je Pietje: "maar ik heb ook zoveel start". In plaats van de eerlijke diskusie ("sorry, maar jij vliegt gewoon wat minder"), kom je na veel gedoe uit op een clubregel waar Jantje wel aan kan voldoen, maar Pietje niet (bijvoorbeeld je mag niet brevet vliegen met blauwe vliegtuigen die Pietje natuurlijk toevallig heeft, want de kleur van de lucht... noem maar iets onzinnigs als voorbeeld). Dit is dan zogenaamd "eerlijk". Tot Klaasje gaat vliegen, die wel veilig vliegt, maar met zijn blauwe easystar opeens niet aan de "blauwe vliegtuig" regel kan voldoen.

Het lijkt absurd, maar ik heb toch pogingen voor "blauw vliegtuig" regels meegemaakt:
- Je mag niet lessen met piepschuim (om iemand met picojet uit te sluiten)
- Je mag niet vliegen met vliegtuigen onder 500g, tenzij je een brevet hebt gehaald met een "gewone" trainer (om te voorkomen dat iemand opeens een te grote stap maakt)
- Alle "elektro" kisten moeten 3 minuten zweven voor brevet (onbegrip brevetten, maar eigenlijk elektro niet-zwevers niet serieus genoeg voor brevet)

Omdat ik bij mijn club een onevenredig deel van het aantal lessen geef (niet omdat ik zonodig moet, maar omdat een hoop anderen gewoon niet of nauwelijks helpen), kan ik vrij goed beoordelen of iemand veilig genoeg vliegt. het liefst zou ik dan zo brevet uit willen reiken.
Toch doe ik het maar netjes (zodat geen gezeur andere leerlingen of instructeurs), maar daarvoor wel 2e instructeur (examinator) regelen, andere leerlingen missen een vluchtje etc... Brevet vliegen voor mij daarom ook een beetje stresserig.
Mensen maken er ook een beetje "big deal" van. Voor brevet mag je niets, daarna alles. Klopt niet, maar de vlieger fokt zich onnodig op. Veilige vliegers met examenvrees blijven onnodig lang leerling.

Ook hoor ik dan later ook nog wel eens: "hij heeft wel z'n brevet maar...". . Dan denk ik: Zeur niet man. Kom liever helpen les geven. is nog leuk ook.

De commisie zeuren en zeiken heeft bij jullie clubs zeker ook nooit gebrek aan leden :lol:

Harold,

Allemaal zeer herkenbaar.

Helaas zie je hier en daar kleine NSBertjes in modelclub besturen de kop opsteken zodra de zaak naar het "officiële" gaat neigen. Dan gaan de blikken op serieus en wordt het een machstspelletje, overigens niet altijd kwaad bedoeld, maar meer door een gebrek aan een bird's eye view.

Soms lijkt het wel of dat middels officiële regels men als het ware zichzelf naar een hogere status wil rekenen, beetje opwaarderen richting de "echte" vliegerij.

Het kan geen kwaad af en toe een stapje terug te doen en te bekijken waar we nou eigenlijk mee bezig zijn.

Met MODELbouw; niks meer, niks minder.
Het is geen 1/1 vliegerij en dat wordt het ook niet, we vervoeren geen mensen, dus de risico's zijn navenant, en in feite erg klein. Niet te vergelijken met de mandragende luchtvaart.

Vandaar dat ik zeg dat we moeten oppassen niet door te schieten in onze eigen regeldrang, ik heb diverse stadia in de 1/1 luchtvaart meegemaakt waarbij men ook dacht dat met het dichtschrijven van procedures de zaak veiliger werd.

Niet dus, integendeel.

Hoe meer regels hoe meer verwarring. Je het altijd mensen die dan het geschrift tot een bijbel verheffen en de zinnen uitpluizen tot in het ongerijmde, en dingen lezen die er niet staan.
Een aangeboren afwijking van Nederlanders zou ik bijna willen zeggen.

De brevetregeling is ontworpen om de clubs enig handvat aan te reiken om binnen een club de veiligheidsstandaard wat op te schroeven. Dat is het PRIMAIRE doel.
Nogmaals, een mooie ronde loop is fijn als je dat beheerst, maar een mindere vlieger die een redelijk herkenbare loop draait, er niet uit "flikkert", het model net G-overbelast of met overspeed tegen het flutteren aanzit, die vliegt VOLDOENDE.
Vandaar dat ik ook de PUNTEN in het systeem heb weggelaten destijds, juist om dit soort excessen tegen te gaan. Het is VOLDOENDE of NIET VOLDOENDE. Basta!
Een hoger niveau laat je aan het individue over of hij dat wil gaan nastreven.

De kandidaat moet een minimum standaard behalen, niet de standaard van de examinator.

Hoe meer regels en betutteling, hoe groter het risico dat mensen wild gaan vliegen.

En Harold, je hebt gelijk, de waarde van het brevet was in de vorige modelvliegregeling aanvechtbaar en een wettelijke basis ontbrak.
Weliswaar wordt het BVR wat in waarde opgehoogd door de nieuwe modelvliegregeling, maar het is beslist niet zo dat we de komende tijd politiemensen op een veld kunnen aantreffen die controleren of wij wel met brevetten vliegen.

Het doel moet zijn de veiligheid te verhogen, NIET de middelen (zoals een brevet) als doel gaan stellen, dan ben je op de verkeerde weg.

Richard,

Helemaal eens.
Wat vaak als argument wordt aangebracht is dat een verzekeraar iets niet meer zou dekken als het niet volledig dichtgespijkert zou zijn.

Nog een "blauw vliegtuig" (soort paarse krokodil) voorbeeld wat ik met moeite ongedaan heb gekregen.

Veel zweefvliegers met lijnstart vliegen bij ons door de week, omdat het dan lekker rustig is en je niemand hindert met je lijn. Prima.

Nu vliegen diezelfde mensen ook wel eens in het weekend een elektrozwevertje, of doen ze mee met de huckepack zweefwedstrijd.

Gelukkig geldt een elektroZWEEF brevet nu ook voor zweven, maar vroege moest een gebreveteerde elektrozwever door de weeks weer een instructeur hebben voor zijn lijnzwever. (belachelijk geval 1)

Toen ik voorstelde om die huckepack wedstrijd te gebruiken voor brevet vliegen (start op huckepack, 3 minuten zweven, doellanding = gewoon brevet programma!) was het verzet dat je volgens KNVvL (beweerde men) aan de lijn moest starten.
Probleem; Brevetvliegen voor zwever alleen doordeweek mogelijk, weer geen examinators (belachelijk2)
En ook: mensen die alleen met huckepackwedstrijden meevliegen (soms al jaren) konden maar geen zweefbrevet halen (belachelijk 3)
Bij elkaar dus ervaren en veiligvliegende mensen die maar geen brevet konden halen.

Ik heb mij toen wat laten gelden: Papieren erbij: Er staat "start", geen lijnstart (net zo min als er bij motor "grondstart" staat en zelfs dan), dus huckepack is OK voor brevet.
Daarnaast ook elektrozweef mag ook zweef, dus uiteindelijk iedereen blij.

1 verzoek Richard: kan elektrozweefbrevet niet gewoon afgeschaft worden? in zweefbrevet staat gewoon "start". dat dekt eigenlijk al elke startmethoden (gooien, katapult, schieten. hulpmotortje, sleep, huckepack, raket, lier, elektro ...)
Heb je ook niet meer die verwarring van "elektro" brevet zonder dat zweef erbij genoemd wordt.

Harold.
Dit bedoel ik nou, dit vind ik puur geneuzel van diegenen die daar over gaan.

We hebben die brevetten nooit opgezet met zulk een haarkloverij in het achterhoofd.

Als men nou wat vaker het gezond verstand laat prevaleren....

Er is na het instellen van de brevetten weinig tot geen feedback, althans niet bij mij op bureau, gekomen.

Als blijkt dat we eea moeten herzien, wil ik me daar best voor inzetten, zoveel werk is dat niet. Als we daardoor een boel ergernis weg kunnen nemen en de regeling meer met de praktijk laten aansluiten, prima!

Kijk, ten tijde van de brevet regeling was er geen forum, ik wist dus ook niet dat het zo hier en daar tot dit soort wantoestanden heeft geleid.

Het type start zou dan idd achterwege gelaten kunnen worden, straks valt er iemand weer over een rocket launch start...want dat soort zwevers zijn er ook, en wat is een model (X-15) wat vanaf een B29 valt en daarna zijn raketmotor start nou eigenlijk voor een type? :P :P

Ik zei het al eerder: er zijn zoveel zaken die je niet allemaal kunt coveren, we moeten zoeken naar wegen die de sport TOEGANKELIJK maken, niet allemaal barriëres gaan liggen verzinnen die niks geen toegevoegde waarde hebben.

Geen enkele IVW of RLD die om dit soort gekleuter vraagt hoor! Daar ligt de modelbouw sowieso toch op de onderste plank van de luchtvaart, dat is toch logisch, die lui hebben wel belangrijker werk te doen.
We hebben Godweet hoeveel jaar modelgevlogen zonder regeling, nou, er is niemand aan dood gegaan hoor...

Mogelijk zou de e-zwever helemaal kunnen vervallen.... Het stamt meer van de tijd dat er nauwelijks e-modellen waren, maar slechts enkele "zwevers met hulpmotor" zoals de Electra van Goldberg....al lang achterhaald.

Richard Branderhorst zei:
..en wat is een model (X-15) wat vanaf een B29 valt en daarna zijn raketmotor start nou eigenlijk voor een type? :P :P

Een bijzonder coole type vliegtuig denk ik. :lol:

Richard Branderhorst zei:
Het stamt meer van de tijd dat er nauwelijks e-modellen waren, maar slechts enkele "zwevers met hulpmotor" zoals de Electra van Goldberg....al lang achterhaald.

Grappig dat je net deze noemt. in een ander draadje is een discussie over dit vliegtuig:
"Welke "fietsbel" voor een 2 meter zwever?" http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33458

Las met enige verbazing het verhaal van prop-er over het Brevet examen in zijn vereniging.
Ben zelf al ca. 25 jaar instructeur en examinator.
De brevet eisen zijn in eerste instantie bedoeld om de veiligheid te waarborgen, en niet om winnaars af te leveren in de eerst volgende wedstrijd.
Het kan echter zo zijn dat de brevet commissie of de examinatoren de indruk hebben dat prop-er zijn vliegtuig nog niet voldoende onder controle heeft.
Een mooie "ronde" looping is niet zo vreselijk belangrijk, als wel dat men een goede indruk krijgt van de vliegcapaciteiten van de kandidaat als de twee loopings over elkaar liggen, in elk geval zo dicht mogelijk bij elkaar.
Bedenk maar, als je het rijbewijs haalt, is men nog geen Formule 1 coureur.

Peppie

Lekker draadje zeg, na een vijftal pagina's oerhollandse regelgeving heb ik echt flink last van brevetten en regel-eczeem. 8O 8O Ik begrijp het allemaal best (grote clubs....maatschappelijk onderontwikkelde modelvliegers...gemeenteraden...etc etc....) ..maar echt bijzonder blijft dat er toch zo veel clubs zijn die zo veel regels hebben.

Ik vlieg gelukkig bij een (superklein) modelvliegclubje waar wij geen brevet kennen, en waar iemand gewoon na een X aantal lessen met zijn kist volwaardig luchtwaardig wordt bestempeld. De rest valt in de catagorie omgangsnormen en afspraken maken/nakomen. En nee nog nooit kwam iemand met een tweede toestel als een 1:2 spitfire met 300CC stermotor..

En er gaat verder eigenlijk nooit iets mis.

Goed he ?

Ik heb besloten om me toch bij een club te gaan voegen (Jaja, de rebel is zich aan et bekeren!), maar wel lekker een club die je kwa KNVvL in volledige vrijheid laat. Het gaat hier om de club Alouette in Rilland-Bath Zeeland.

Daar is geen gemierenneuk over toestel types en F3A achtige toestanden om een papierwinkel aan brevetten te halen, nee, gewoon even een ervaren vlieger die aldanniet met trainer kabeltje bij je komt staan, jij doet je kunstje, en hij zegt of je bekwaam bent om alleen te fladderen met dat toestel. Men let een beetje op elkaar, en als er iets is wat niet door de beugel kan, dan wordt je daarop gewezen of wijs je daar iemand op. De enige regel is daar 1.> Ga fatsoenlijk met elkaar om of je wordt buiten geveegd. en 2.> Denk aan veiligheid, luister naar tips van anderen, en help zonodig een onervaren iemand. In het kort dus eigenlijk gewoon "Gebruik je verstand" door elkaar en voor elkaar.

Het hoeft toch niet militair gediciplineerd te worden op zon club? Stel een paar richtlijnen, maar ga dat niet als een stel ambtenaren over 20 paginas uit rekken.

Bij Alouette gaat dat al tijden goed met 70 leden.

Eerst de Huskey verkocht en nu dit weer. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. :lol:

Toch wil ik even melden dat niet alle clubs een "militair-regime" hebben hoor. Bij ons is er van alles mogelijk. De ene krijgt les en vliegt voor een brevet. Weer anderen vliegen al jaren zonder brevet.
Of hebt je brevet, maar krijgt nooit dat papiertje of weer wel. :lol:
In ieder geval gaat het allemaal goed en veilig, op een gezellige manier.
Zelfs (?) de heli's vliegen gewoon tussen de vliegtuigen.
Geluidsmetingen? Ook nooit van gehoord. :mrgreen:

Dus ja, het is maar net bij welke club je vliegt.

Ik hoor hier verhalen dat je een perfect vliegprogramma enzo moet kunnen vliegen, anders zit je weer n tijd vast aan zon meneer die bij iedere vlucht over je schouder mee staat te snuiven. :P Daar heb ik zelf weinig behoefte aan. Maar iedere club heeft een beetje zn eigen mentaliteit lijkt me.

Freakazoid zei:
Ik heb besloten om me toch bij een club te gaan voegen (Jaja, de rebel is zich aan et bekeren!), maar wel lekker een club .

okee even mijn verhaal na wat weken gevlogen te hebben zonder brevet.
moest ik maar eens voor mijn brevet vliegen.
met mijn twinstarr .
het ging prima maar accu leeg ongeveer op de helft ,geen probleem nieuwe er in en weer gaan .
dit ging prima maar ze lieten me dan ook al een paar weken alleen vliegen.
ps aallie heeft zijn brevet gevlogen met een piper van graupner [300gr]??
moet allemaal kunnen vind ik ,maar hij vloog ook al langer met andere kisten.
ps freak ben je straks ook tegen wildvliegen??
en word je een echte moraalridder?????? :P :P :P
groeten wiebe.

Back