Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

Phoenix zei:
Tot voor 2006 was het in nederland verboden om met een modelvliegtuig te vliegen, dus onafhankelijk van hoogte, gewicht, o.i.d. tenzij men een ontheffing had van de Rijks Luchtvaartdienst
Dit lijkt me wel heel erg sterk, maar
van mensen die absulute niet weten waarover ze praten.
wellicht ben ik er hier dan een van. Kun je wat nader toelichten waarom er voor 2006 niet met modelbouwvliegtuigen gevlogen mocht worden zonder RLD toestemming (inmiddels IVW-DL = inspectie Verkeer en Waterstaat Divisie Luchtvaart)?
Hallo Iwan,

Het was de laatste jaren, ik meen ongeveer vanaf de tijd dat de RLD veranderde in IVW-DL. verboden om te vliegen tenzij... Ik dacht dat het ongeveer 5 jaar geleden is, maar de tijd vliegt snel. Vanaf toen werd een modelvliegtuig beschouwd als een luchtvaartuig, en viel als zodanig onder dezelfde wet als b.v. sportvliegtuigen.
Peppie

drestar zei:
... ik heb ook eerst bij een club gevlogen waar je een knvvl lidmaatschap moest hebben,en ben met o.a bezwaren daartegen gewoon uit de club gezet...
Logisch, je voldoet niet aan de eisen van de club zoals vastgelegd in de statuten en/of het huishoudelijk regelement.

drestar zei:
... ik kan iedereen aanraden om daar niet te gaan vliegen,want de instructeurs denken dat ze daar echt de beste zijn.en alles beter weten,zo hebben ze ook een motor voor mij afgesteld die na 10 liter brandstof al volledig kapot ging omdat hij waarschijnlijk te arm stond....
Als het zo dom en slecht is bij die club, zal ze wel niet lang bestaan.

Wat wil je: mopperen op de KNVvL of op die club (waarvan misschien één man een prutser is?)

ron van sommeren zei:
drestar zei:
... ik heb ook eerst bij een club gevlogen waar je een knvvl lidmaatschap moest hebben,en ben met o.a bezwaren daartegen gewoon uit de club gezet...
Logisch, je voldoet niet aan de eisen van de club zoals vastgelegd in de statuten en/of het huishoudelijk regelement.

drestar zei:
... ik kan iedereen aanraden om daar niet te gaan vliegen,want de instructeurs denken dat ze daar echt de beste zijn.en alles beter weten,zo hebben ze ook een motor voor mij afgesteld die na 10 liter brandstof al volledig kapot ging omdat hij waarschijnlijk te arm stond....
Als het zo dom en slecht is bij die club, zal ze wel niet lang bestaan.

Wat wil je: mopperen op de KNVvL of op die club (waarvan misschien één man een prutser is?)

ik vind het lidmaatschap van de knvvl persoonlijk gewoon te hoog en daarbij heb ik die vliegclub ook als slecht ervaren daar.ik heb vorig jaar rond deze tijd een aanmeldingsformulier ingevult waar nog helemaal niets over een lidmaatschap van de knvvl stond.en het huishoudelijk regelement zou ik pas na betaling krijgen.maar omdat de penningmeester ermee ging stoppen en er iemand anders aangesteld moest worden bleven deze papieren liggen.samenloop van omstandigheden? ja dat kan!

maar buiten dat werd mij van begin nog helemaal niets verteld over de knvvl,pas later na een les of 20 kwam het brevet ter sprake en dus ook het lidmaatschap van de knvvl.

Contributie KNVvL is errug hoog. En dat van KNVvL had je verteld moeten worden, of minstens op het inschrijvingsformulier vermeld moeten staan.

ron van sommeren zei:
Contributie KNVvL is errug hoog. En dat van KNVvL had je verteld moeten worden, of minstens op het inschrijvingsformulier vermeld moeten staan.

ja ik weet het,heb er in het begin best wel mee gezeten,want op zo"n manier is het niet leuk verlopen.ik hou ontzettend veel van mijn hobby modelbouw en heb deze winter al weer 2 vliegtuig modellen erbij gebouwd
en gelukkig kan ik nu mijn hobby in een leukere club beoefenen.deze club telt wel veel minder leden waardoor ik ook wel eens alleen sta te vliegen,maar het zijn wel mensen waarop je kan bouwen.

dat is toch het mooiste van de hobby,dat je elkaar kunt helpen en je interesse kan delen in clubverband..

Groeten Andre

Harold zei:
1 verzoek Richard: kan elektrozweefbrevet niet gewoon afgeschaft worden? in zweefbrevet staat gewoon "start". dat dekt eigenlijk al elke startmethoden (gooien, katapult, schieten. hulpmotortje, sleep, huckepack, raket, lier, elektro ...)
Heb je ook niet meer die verwarring van "elektro" brevet zonder dat zweef erbij genoemd wordt.

Nu lees ik in:
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/sectie8.pdf
"A-ZWEEF: RB zweefvliegtuigen (start-/klimmethode naar keuze)."

Mooi! :D

neuzelen:
"Hiervoor moet het volgende programma worden gevlogen:
1. Lijnstart met rechte stijgvlucht of vlucht met elektromotor aan"
start-/klimmethode naar keuze, als het maar lijnstart of elektro is dus.

Ja, klopt,
We hebben het in goed overleg laten vervallen, het was eigenlijk een beetje onzinnig, ingehaald door de moderne tijd.
Het is ontstaan in de periode dat de e-motoren stroming op gang kwam en ja, als er iets nieuws komt, wordt er gauw moeilijk gekeken.

Maar het is dus onnodig gebleken hier een aparte categorie voor in stand te houden. Schept hopelijk een boel duidelijkheid.

Het enige addertje is of een e-zwever nu een motorkist is of een zwever.
Er zijn nl 1/1 vliegtuigen zoals de Fournier RF4 die veelal als motorkist gevlogen worden.

Ik zou bij twijfel de volgende richtlijn hanteren:
Wordt het model in hoofdzaak als zwever of als motorkist benut, dat moet dan het uitgangspunt zijn om te bepalen welk brevet er gevlogen moet worden.

En voor mij telt een Hückepack of sleepstart ook. Het gaat vnl om het zweefgedeelte, de rest is in dit brevet bijzaak.

Toen ik indertijd lid was als aspirant beginneling (nitro vliegen) was het voldoende 5 X maal na elkaar perfect te kunnen opstijgen/landen, de zesde maal bracht een andere piloot mijn plane op hoge hoogte, zette de motor stil en diende ik een noodlanding te maken.
Nadien had ik mijn brevet en kon ik zelf vliegen.
ik dien hierbij wel te vertellen dat slechts na 3 weken vliegen ik dit alles voor elkaar had.

Wat wil je hiermee zeggen? En wist je dat tot pakweg 30 jaar geleden in België je autorijbewijs kreeg ZONDER examen? (sorry BE, weet de Nederlandse historie niet op dit gebied...)

Het huidige brevet examen geeft een redelijk inzicht of iemand zijn model beheerst.
Net als alle andere examens is het een momentopname, als je normaal slecht vliegt, en je hebt op de examendag mazzel, dan slaag je.
Maar meestal zal (tikkie spanning) de leerling op het examen wat minder presteren. Dus als hij slaagt is het voor normaal gebruik al meer dan voldoende.

Het is een misverstand dat als iemand een modelletje kan landen, hij kan vliegen. Landen is slechts één van de vaardigheden.

Het is verder een zaak van gezond verstand dat een bestuur ingrijpt bij iemand die bij herhaling gevaarlijk vliegt, brevet of niet. Die verantwoordelijkheid rust er wel op het bestuur.

Ik vlieg zelf Easy Star ik heb ook met dit toestel mijn bevret gehaald Inc looping en er zijn mensen die zelf zonder motor vermogen er een looping krijgen. En bij windkracht 3 echt nog vliegen hoor! Daarboven moet kunnen vliegen.

Quote "Wat wil je hiermee zeggen? En wist je dat tot pakweg 30 jaar geleden in België je autorijbewijs kreeg ZONDER examen? (sorry BE, weet de Nederlandse historie niet op dit gebied...)

Het huidige brevet examen geeft een redelijk inzicht of iemand zijn model beheerst.
Net als alle andere examens is het een momentopname, als je normaal slecht vliegt, en je hebt op de examendag mazzel, dan slaag je.
Maar meestal zal (tikkie spanning) de leerling op het examen wat minder presteren. Dus als hij slaagt is het voor normaal gebruik al meer dan voldoende.

Het is een misverstand dat als iemand een modelletje kan landen, hij kan vliegen. Landen is slechts één van de vaardigheden.

Het is verder een zaak van gezond verstand dat een bestuur ingrijpt bij iemand die bij herhaling gevaarlijk vliegt, brevet of niet. Die verantwoordelijkheid rust er wel op het bestuur."

Beste man,

Als je enkel je vliegtalent (5x na elkaar landen) baseert op mazzel, dan denk ik niet dat de meeste mensen kunnen beginnen met deze hobby.
ik heb na enkele weken oefenen en crashen uiteindelijk bewezen na 5 X landen dat ik het kon, daarna bracht de instructeur mijn toestel op hoge hoogte, zette vervolgens de motor uit (nitro) en diende ik mijn toestel veilig te landen. (met succes) 15 jaar geleden.
je mag dan wel lid zijn van de club van 1000 maar uit je antwoord gedrag denk ik er het mijne over 8O .
ik geef je wel gelijk dat niet enkel landen het belangrijkste is maar het zorgt er wel voor dat iedereen zijn duur verdiende centen op een veilige manier kan waarborgen om ongelukken te verkomen.

Beste ????(je naam staat nergens)
Hoho, niet zo agressief.

A/ doelde ik niet op jou, dat mazzel verhaal, maar in zijn algemeenheid.
B/ Ik trek helemaal niet in twijfel of je wel of niet vliegen kunt, ik zeg alleen dat de huidige regeling een bredere test is van iemand zijn kunnen, ik vind 5 starts en landingen laten zien een te beperkte oefening. Maar omdat jij die regeling niet verzonnen hebt, neem ik JOU niets kwalijk.
Mijn voorbeeld van België heb ik ook alleen gebruikt om aan te geven dat iets wat vroeger ooit voldoende was, tegenwoordig doorgaans achterhaald is.

Mogelijk dat inmiddels de club waar je vliegt, het andere pogramma al hanteert.

Tussen haakjes, ik ben mede verantwoordelijk als CIV lid voor de tot stand koming van de brevet reeksen binnen de KNVvL.

Waar kun je het examen programma vinden? Dan kan ik eens kijken hoe het gesteld is met mijn vliegkunsten. ;)

Bedankt Han. :)

"Geldigheid van een brevetvlucht
Een brevetvlucht is niet geldig indien het modelvliegtuig tijdens de start of de vlucht enig onderdeel verliest."

Hihi. :lol:

Maar ik zie dat et brevet programma in principe gewoon is wat een gemiddelde vlucht inhoud. Gelukkig geen F3A toestanden. :D Loops, rolls, achtje, paar rondjes, landing met en zonder power, en gewoon veilig handelen.

ik bedoelde het ook niet slecht, ik wou gewoon even op mijn strepen staan 8)
zand erover en ik dank je voor je vriendelijk antwoord :D

Crazikuki (zou leuk zijn als je tenminste je voornaam laat zien :D )

Van mijn kant ook excuus, was in mijn eerste reactie ook wat te bits. Lig met een dikke griep in bed en kom er af en toe maar uit om de mail te checken, meer lukt niet. Iets te adrem gereageerd doordat ik me kl@#te voel.
Zoals je zegt een dikke __________ eronder.

Ik wil binnenkort ook mijn brevet gaan halen , en dit met mijn minimagje die op zijn maiden wacht.
Met mijn pipertje kon ik alle figuren alleen de spin niet...
Ik kreeg hem er niet in :lol:
En met de magister in earoflypro krijg ik hem ook niet in een spin, hij zakt gewoon naar voren weg.
Doe ik nou iets verkeerd?

Back