Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

Ik heb nooit iets tegen clubs gehad hoor. :P Een club lijkt me zelfs hardstikke leuk. Het is het verplichtte KNVvL lidmaatschap die et vaak zo duur maakt. :P Nu heb ik dus een club gevonden die me lekker mijn ding laat doen voor 45 euro ipv de 120 euro bij de club hier in de buurt. KNVvL kan daar altijd nog vrijwillig erbij, maar nu voorlopig nog even zonder. :P

En wildvliegen met klein spul moet nog gewoon kunnen vind ik, ookal ben je clublid.

Alleen moet ik nog wel even zien wat ze daar doen met brevetten. Op sommige events mag je toch niet komen zonder een "echt" brevet? Of is et fijt dat je alleen bij een club mag vliegen al genoeg?

Hmm, das jammer, Dus ookal vlieg je al jaren prima op de club met de meest vreemde grote bakken, dan mag je van die mannen nogsteeds geen easystar komen opgooien zonder zon babysitter? :P

Moet et perse een KNVvL brevet zijn trouwens? Want bij zon KNVvL-loze club kan je vast wel een papiertje regelen waarop staat dat het club bestuur vind dat je zelfstandig kunt vliegen, toch?

In de praktijk valt het wel mee hoor. De begeleider moet in de buurt staan, zodanig dat in het geval dat jij je toestel niet meer onder controle hebt hij de besturing kan overnemen.

Je bent verder vrij om te vliegen hoe en waar je wilt, zolang je je aan de veiligheidsregels houdt.

Maar je moet wel wachten tot die meneer tijd en zin heeft. :P Want ik heb al heel wat beginners horen mokken dat ze soms de hele dag moeten wachten op 1 vluchtje, omdat hun "babysitter" et druk heeft met zn eigen zaakjes. :P Dus daarom vroeg ik me af of je zonder KNVvL stempel echt als prutser bestempeld wordt, of dat een club brevet ook goed is om alleen te mogen vliegen.

Wat moet bijvoorbeeld een belg doen alsie naar zon event gaat? Moeten die dan allemaal onder begeleiding vliegen, omdat "wij hollanders" et beter weten?

Nou freak, nog erger, bij ons is een jeugdlid die zijn brevet heeft maar toch nog alleen maar onder begeleiding mag vliegen. En nee, dat betekend niet dat er constant iemand naast hem moet staan, maar wel dat er iemand (instructeur) in de buurt (maximaal in de pits) moet zijn. Dit gaat door totdat hij de leeftijd bereikt van 12 jaar. Dan mag hij alleen op het veld komen en vliegen zoveel hij wil.

Hallo.

Moet mij toch even van het hart.
Sinds december 2005 is het weer legaal om een modelvliegtuig te besturen, anders dan met een ontheffing van de Rijks Luchtvaartdienst, of hoe die ook mogen heten op dit moment.
Dat dit zo is hebben we dan toch maar weer aan de KNVvL te danken.
Verder is het in bijna alle nederlandse gemeenten verplicht om een milieu-ontheffing te hebben, met daarin de voorwaarden waaronder gevlogen mag worden.
Persoonlijk vlieg ik vanaf 1974 met meestal schaalmodellen, en altijd bij een vliegclub en ook altijd aangesloten bij de KNVvL.
Het is waar dat het lidmaatschap van de KNVvL het vliegen aanmerkelijk duurder maakt, maar daar wordt aan gewerkt.
Het is natuurlijk ook zo dat hoe meer modelvlegers lid zijn, hoe goedkoper het kan.
Ook ben ik van mening dat elke modelvlieger lid hoort te zijn van de KNVvL, net als iedere werknemer in het bedrijfsleven lid hoort te zijn van een vakbond.
Het kan toch niet zo zijn dat er mensen zijn die plezier hebben aan modelvliegen/bouwen, en anderen de "legale" kooltjes uit het vuur laten halen.

Peppie

Je mag vinden wat je wil, maar ik wil als schone stille klein electro recreatievlieger niet mee gaan betalen aan een bond die zich met dat geld ook veelal inzet voor competities, milieu ontheffingen, geluidsmetingen, en al die andere ellende waarmee ikzelf niks temaken heb. :roll:

Ik ben daarom ook bezig met een voorstel aan de KNVvL voor een zogenaamd recreanten lidmaatschap, voor mensen die geen competitie drift hebben, en puur voor de lol vliegen met kleine electro vliegtuigjes. Je betaalt dan minder, maar je mag ook minder. Je zou dan bijvoorbeeld niet aan de door KNVvL georganiseerde/gefinancierde wedstrijden mee mogen doen. In principe betaal je met zon "lite" abbonement dan alleen voor het aankaarten met de overheid om et legaal te houden, en de wedstrijd contributie blijft dan als et ware achterwegen omdat je daar toch niks mee doet als recreant.

Bij de wegenbelasting van je auto zit toch immers ook geen vrachtwagen toeslag inbegrepen? ;)

Ik moet het nog n beetje uitwerken enzo, maar op deze manier wordt het voor heel veel mensen een stuk goedkoper en dus aantrekkenlijker om lid te worden, en daardoor zal de KNVvL ook redelijk wat nieuwe leden kunnen werven en uiteindelijk ook meer geld gaan innen.

Hallo Sven,

Las al dat je lid wilde worden van een vereniging.
De vereniging waar ik lid van ben heeft de verplichting om lid te zijn van de KNVvL, dit ook om zeker te zijn dat alle leden een verzekeing hebben en een verzekering voor bestuursleden om niet hoofdelijk aansprakelijk te kunnen worden gesteld in geval van schade aan Derden.
Het is zo dat verreweg de meeste gemeenten eisen dat er aan bepaalde eisen wordt voldaan, die worden vastgelegd in een Milieuvergunning.
Ook voor zo'n vergunning (hoe kan het ook anders in nederland) moet meestal gemeente "Leges" betaald worden.
Het is bij denk ik alle verenigingen zo dat er met verschillende soorten vliegtuigen gevlogen wordt, dus ook met modellen die wel geluid produceren.
De meeste leden van de MNVvL afdeling modelvliegsport betalen niet voor wedstrijdvliegen e.d. daarvoor is een "sportlicentie" vereist die niet verplicht is en apart verkregen moet worden.
Wil men aan wedstrijden meedoen moet men wel zo'n licentie hebben.
Het komt er op neer dat de meeste vliegers, waaronder ikzelf recreatieve vliegers zijn, zogenaamde "Breedte sporters". het basis lidmaatschap KNVvL is dus een recreatief lidmaatscgap.

Groeten Rieks (Peppie)

Nagekomen opmerking:

Bij onze vereniging zijn in het verleden gebreveteerde vliegers geweest van 10 en 11 jaar, die dezelfde rechten hebben als oudere vliegers.
In de practijk werden ze alleen in de gaten gehouden door hun vaders, die probeerden te voorkomen dat te vroeg met de vingers in draaiende propellers werden gestoken.

Groeten Rieks(Peppie)

Ok, dan weet ik genoeg. :P Ik zal dan dus nooit KNVvL lid worden. Ik wil best een paar tientjes schuiven naar de man die de overheid op n afstandje houd, maar voor de rest kan et me eigenlijk weinig bommen. :P Milieu leges horen bij et geld dat je betaald aan de club zelf vind ik.

Maar nu heb ik nogsteeds geen antwoord. :P Mag ik op events met brevet vereiste ALLEEN met KNVvL brevet vliegen, of mag een getekend certificaatje van de club ook? (Ik bedoel dan events die niet door KNVvL georaniseerd zijn)

Hallo Sven,

Op evenementen die niet door- of binnen de KNVvL worden georganiseerd behoeft men ook geen KNVvL brevet.
Het zal meestal aan de organiserende instantie liggen wat de vereisten zijn. Er zijn echter niet zoveel anders georganiseerde events.
Mijn vereniging is een aantal jaren onafhankelijk geweest van de KNVvL afdeling modelvliegsport, en heeft in die tijd een ClubBrevet ingesteld met dezelfde eisen als van de KNVvL.
De brevet eisen van de KNVvL staan vermeld, en zijn onderdeel van het "Basis Veiligheids Reglement" en die zijn de basis van de recente wettelijke regeling, verwoordt in de Staatscourant van december j.l.
De juiste datum weet ik niet meer precies.

Voor leden van mijn club geldt een brevetverplichting. De brevetten zijn afgeleiden van het KNVvL brevet. Zonder brevet moet er een instructeur naast je staan. Tijdens onze Nijmegen/Winssen elektro fly-in is er geen brevetverplichting voor de deelnemers. Er wordt van ze verwacht dat ze veilig kunnen vliegen. Mocht blijken dat dat niet zo is dan moet hij aan de grond blijven (is 14 jaar nog niet voorgekomen :)). Deelnemers verklaren op het inschrijvingsformulier dat ze een WA verzekering hebben die modelvliegen dekt.

Vliegclub RMVC Alouette in Rilland-Bath.
http://people.zeelandnet.nl/jvschilt/index.html

De penningmeester, Dig, is een aardige kerel, hij heeft al mijn mailtjes netjes doorgenomen, en nu mag ik over 2 weken gaan kijken. :) (nu nog even te koud)

Geen verplichtingen kwa KNVvL, alles gaat daar gewoon met goed fatsoen en gezond verstand. Ook zijn ze bezig met een splinternieuw clubhuis. En dat allemaal voor 45 euro per jaar. :) Hier bij de locale club kost het 120 euro! Maar dat komt dan ook door de verplichtte KNVvL.

Het ligt aan een dijk, dus met n klein beetje geluk nog hellingzweven ook. ;)

Over regels in het algemeen:
Regels zijn voor domme mensen!
Met verstandige mensen kan je afspraken maken.
Als je iemand aanspreekt op iets wat hij beter niet kan doen zegt een verstandig mens "OK, zal ik op letten".
Een dom iemand zegt "Waar staat het dat het niet mag?"
( :offtopic: Ik stel voor in het verkeer alleen nog boetes voor "hufterachtig gedrag" uit te schrijven. 40 km/h in een schoolstraat als de school uitgaat = boete. 150 km/h op de A2 om 3 uur 's nachts hoeft geen probleem te zijn.)

Even terug naar het oorspronkelijke topic:
Vandaag een huckepack zweefwedstrijd, dus (zoals genoemd in eerdere post) mooie gelegenheid om brevet te vliegen (wedstrijd is 3 minuten zweef + doellanding).

In dit geval broertje van Flying Jesse. Vliegt met EZ Star. Is dus elektrozwever. Nu als zwever (gewoon motor uitlaten, andere start methode) het zweefbrevet gevlogen. Zag er allemaal veilig uit. Krijgt dus zweefbrevet, maar mag daarmee ook weer elektrozwevers vliegen.
normal_Copy%20of%20PICT0024.JPG

Freakazoid zei:
Vliegclub RMVC Alouette in Rilland-Bath.
http://people.zeelandnet.nl/jvschilt/index.html

De penningmeester, Dig, is een aardige kerel, hij heeft al mijn mailtjes netjes doorgenomen, en nu mag ik over 2 weken gaan kijken. :) (nu nog even te koud)

Geen verplichtingen kwa KNVvL, alles gaat daar gewoon met goed fatsoen en gezond verstand. Ook zijn ze bezig met een splinternieuw clubhuis. En dat allemaal voor 45 euro per jaar. :) Hier bij de locale club kost het 120 euro! Maar dat komt dan ook door de verplichtte KNVvL.

Het ligt aan een dijk, dus met n klein beetje geluk nog hellingzweven ook. ;)

hoi,

ik ben blij te horen dat er nog meer vliegclubs in zeeland zijn die geen verplichtingen van lidmaatschap voor de knvvl opleggen.
ik vind namelijk dat iedereen vrij moet zijn om daar lid van te worden.
het kost vaak nog meer dan het lidmaatschap van de club zelf.
en dat vind ik gewoon belachelijk,

ik heb ook eerst bij een club gevlogen waar je een knvvl lidmaatschap moest hebben,en ben met o.a bezwaren daartegen gewoon uit de club gezet.

ik kan iedereen aanraden om daar niet te gaan vliegen,want de instructeurs denken dat ze daar echt de beste zijn.en alles beter weten,zo hebben ze ook een motor voor mij afgesteld die na 10 liter brandstof al volledig kapot ging omdat hij waarschijnlijk te arm stond.of mij zelfgemaakte brandstof hebben verkocht waar te weinig olie in zat en dan nog ontkennen dat het daar niet aan ligt ook..en dat terwijl ze zeiden,de afstelling staat goed,daar moet je niet meer aankomen..heb ik dan ook niet meer gedaan.

nu vlieg ik bij een andere club waar ze de knvvl niet hebben maar tenminste wel goede mensen zitten.
het is een nog jong groeiende club en het gaat er erg gemoedelijk aan toe allemaal.
van het uitgespaarde knvvl lidmaatschaps geld die ik anders betaalt zou moeten hebben,heb ik nu een andere motor gekocht die ik met behulp van de nieuwe club heb afgesteld en die draait nu na 30 liter brandstof nog als toen die nieuw was,
ook de contributie bedraagd er maar 21 euro per jaar en je bent lekker vrij van de belachelijk hoge contributiekosten van de knvvl.

Hallo,

Heb alweer een boel gemekker gelezen over de KNVvL, maar door de bank genomen alleen van mensen die absulute niet weten waarover ze praten.
Tot voor 2006 was het in nederland verboden om met een modelvliegtuig te vliegen, dus onafhankelijk van hoogte, gewicht, o.i.d. tenzij men een ontheffing had van de Rijks Luchtvaartdienst.
Het is natuurlijk zo dat nagenoeg geen enkele politieman ook maar enig benul heeft van luchtvaartregels dus het was toch wel mogelijk om maar wat rond te vladderen.
Het is in de meeste gevallen zo dat wordt gevlogen vanaf het terrein van iemand anders.
Bijna alle vliegterreinen hebben omwonenden, die al of niet klagen over overvliegende modelvliegtuigen, let wel, het gaat in veel gevallen nieteens over lawaai, dus gemeenten zijn verplicht om maatregelen voor te schrijven.
Nu is het zo dat er veel verenigingen geen veld meer hebben, omdat de milieuregels van hun gemeente zijn verandert en er niet meer mag worden gevlogen.
De KNVvL, de gorganiseerde modelvliegers dus, hebben een aantal mensen beschikbaar die kunnen assisteren met de regelgeving naar de overheden toe en tevens mensen die in overleg treden met de gemeenten om weer terreinen beschikbaar te stellen aan de verenigingen die deze zijn kwijtgeraagt.
Het is natuurlijk makkelijk om te parasiteren op die georganiseerde vliegers, die alle onkosten moeten betalen omdat er nog niemand op het idee is gekomen om eens te vragen of zij wel een vergunning hebben om te vliegen.
Verder is de contributie die betaald moet worden voor een clublidmaatschap natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden bij die club, zoals veldhuur, gas, water en licht in het clubgebouw, en hoe vaak er gezellige avonden worden georganiseert in de winter.
Het KNVvL bestaat ook hoofdzakelijk uit vrijwilligers, met enkele beroepskrachten (telefoniste e.d.)
Dat de contributie hoog is de laatste 2 jaar, daar is iedereen het over eens, maar wanneer er wat mensen solidair met elkaar zijn kunnen de lasten over meer schouders wordenm verdeelt.
Ik weet heel goed dat als er iets gedaan moet worden op het vliegveld, gras maaien b.v. dat er nooit iemand is die dat voor zijn of haar rekening wil nemen, maar dat altijd dezelfde mensen er voor opdraaien.
Ik heb zelfs wel eens gezien det er mensen persee wilden vliegen terweil er gras gemaait werd. Over verstandige mensen gesproken waar afspraken mee gemaakt kunnen worden.
Er zijn altijd mensen die zich van afspraken niets aantrekken, en zich ook niet aan afspraken die anderen al gemaakt hadden voor zij bij de vereniging waren aangesloten.
Dat er dus een Clubreglement moet zijn is dus normaal, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het nodig is om een clubpolitieagent aan te stellen.Verkeersregels zijn er ook, en we overtreden ze allemaal wel eens, of niet soms?

Peppie

Tot voor 2006 was het in nederland verboden om met een modelvliegtuig te vliegen, dus onafhankelijk van hoogte, gewicht, o.i.d. tenzij men een ontheffing had van de Rijks Luchtvaartdienst
Dit lijkt me wel heel erg sterk, maar
van mensen die absulute niet weten waarover ze praten.
wellicht ben ik er hier dan een van. Kun je wat nader toelichten waarom er voor 2006 niet met modelbouwvliegtuigen gevlogen mocht worden zonder RLD toestemming (inmiddels IVW-DL = inspectie Verkeer en Waterstaat Divisie Luchtvaart)?

Back