heren... hier wordt soms toch wel vanalles serieus bij de haren getrokken, hoor.
inderdaad: U=IxR (spanning is stroom x weerstand)
en vermogen: P=UxI (vermogen is spanning x stroom)
en nu wat quotes ontkrachten:
1. "maar als de motor bij 2x2 cellen 4000 watt levert en bij 2x3 cellen 5000 watt, dan is bij de 2 cellen toch de hoeveelheid ampère hoger en zal de motor en esc warmer worden"
dit is niet waar... en totaal irrelevant wat je hier zegt. bij een electromotor gaat altijd een DEEL kwijt aan warmte, een deel aan beweging. Daarom staat bij sommige motoren ook de efficientie. (bijvb rond de 90% bij de X11's). dat wil zeggen: 90% is bewegingsenergie, 10% is warmte (en geluid en ..). dus bij een 300W motortje (6,5T x11) komt dat neer op een 30W aan warmte (vergelijkbaar met een soldeerset)
Maar dit heeft dus NIETS te maken of het nu 2s of 3s is wat je erop zet... het is het geleverde vermogen (het totaal dus) wat belangrijk is. De dikte van je draden bepaald de stroom die je erdoor kunt jagen... niet de spanning die je erop kan zetten.
2. "Verder heeft de vertanding ook invloed op hoe warm de onderdelen worden, bv mijn firestorm flux wordt op 2 cellen gewoon normaal handwarm en op 3 cellen wordt hij snoei heet, puur omdat de vertanding voor 3 cellen te zwaar is."
Als je meer spanning ergens op zet, is het logisch dat alles warmer wordt... daar de stroom die je vraagt, dezelfde blijft. dus meer vermogen, dus meer warmte. Niets te maken me vertanding! EDOCH!!! als je lichter vertand, gaat je motor minder "moeite" hebben en dus minder stroom trekken waardoor het totale vermogen weer daalt. maar dus is uw uitspraak hier wel serieus met de haren getrokken (of het geeft een verkeerd beeld)
de formule van Klamath was eerst inderdaad fout... nu verbeterd.
belangrijk is ook wel: de reden dat je in hoogspanning de spanning zo hoog kan leggen, is omdat je geen schrik moet hebben dat je spanning "overslaat" naar naastgelegen componenten... hogere spanning is dus ook wat "gevaarlijker" voor electronica.
belangrijk om te onthouden is: vermogen gaat voor 10% (ongeveer) verloren aan warmte. Welke spanning/stroom combinatie je ook gebruikt... de stroom wordt bepaald door een weerstand in je motor (en esc). die weerstand is vast. je spanning kan je ook vrij kiezen (2s, 3s, ...) en zo krijg je een bepaalde stroom die je vermogen bepaalt.
vertanding enzovoorts is puur omwille van het feit dat je zo de weerstand van je motor/esc een beetje veranderd, maar als je esc max 2s aankan en je zet er 4s op, zal hij zelfs zonder vertanding nog doorbranden
just my 2 cents