Brushless 1/8 HPI Savage

Pinion van gehard staal, spur van plastic houden en niet smeren.
Olie of vet trekt alleen maar zand en vuil aan.

Een pinion van gehard staal gaat heel lang mee en als je aandrijflijn een keer een klap krijgt, dan is misschien je spur ooit eens gestript. Maar die koop je voor een euro of twee bij liquidrc. Ook de pinions zijn daar lekker goedkoop! En maar 0,70 euro verzendkosten.

Een tweede (borg) moertje achter je slipper moer zal zeker werken.

EDIT.
Wacht even. Zie ik nu dat bij de savage flux juist de pinion van plastic is en de spur van staal???
Dan inderdaad gewoon een stalen pinion halen...

er is niets van gears plastiek in de flux enkel gehard en niet gehard en/of wss wel alu of een of andere mengeling... ;)

hebme al eentje besteld in gehard staal en zal dat borgmoertje es proberen maar denk niet dat het erop zal passen er is niet echt veel ruimte dus... :mad:

18/23 tandwiel inderdaad even vervangen door een HD tandwiel. Ik dacht na 5 minuten dat de mijne ook bijna kaal was maar tot op de dag van vandaag nog niets aan gedaan en hij ziet er nog goed uit.

Je slipper, ik heb er alleen in het begin een probleempje mee gehad dat hij los trilde, daarna niet meer. Heb geen loctite of extra moertje nodig. Ik zou echter wat loctite proberen als ik jou was, dat zou moeten helpen.

Ik heb de tandwielen in de center gear box licht ingesmeerd met wat vet (olie gaat niet, is te dun en de hele case vullen met olie is ook geen slim idee).

bedankt! ik ga eerst nog es rijden en dan zie ik wel wat er gebeurt.
Ik heb nog een heleboel diff olie liggen die echt dik (10000wt dacht ik) is dus dat zal wel goed zijn. Vanavond zal ik dan wel een dun laagje verdelen over de tandwielen ook al is het maar om mezelf gerust te stellen dat ik het gedaan heb :D

Ik heb zojuist de upright van mn Flux aan gort gereden. Heeft iemand enig idee welk onderdeel ik het beste als vervanging kan kopen? De stock HPI85048 of een aluminium ding of iets van LRP of zo?

Beter is het om gewoon plastic te houden.. zo'n upright in plastic is niet zo heel duur, als je die vervangt voor aluminium dan gaan je draagarmen sneller naar de klote.

Zwak is niet altijd slecht ;) als iets snel kapot gaat voorkomt het dat andere dingen een zware klap krijgen.. als het maar niet "te" zwak is en constant kapot gaat met gewoon rijden.

Wat heb je gedaan dan? De mijne heeft al heel wat crashes gehad maar tot nu toe alleen een arm gebroken :). Zoals gezegd, vervang maar met plastic.

Toch wel de arm van de savage mag ik hopen he ;) Haha.

Onderdelen voor alu vervangen kan nuttig zijn als ze zeer slijtage gevoelig zijn... dus fusee's/uprights zouden eigenlijk wel vervangen kunnen worden voor alu.. maar dan alleen het deel waar de lager in zit...

Maar voor de prijs van 1 alu kun je 10 plastic halen.. dus is het de vraag of het de meerprijs waard is..

net als alles goed gaat gaat ook alles kort daarna goed fout....
net een ritje gedaan in het bos nabij een kasteel en daarbij hoort natuurlijk ook een omwalling met gracht en je kunt wss al raden wat er gebeurt is...

ik heb een slippertje gemaakt en een buiteling en rarara mn flux is in de gracht terechtgekomen... mooi op zn rug geland in het water en zachtjes aan het zinken, ben er snel heen gespurt en hem op het droge gesmeten en toen gebeurde het... steekvlammen, rook, een luid geknetter en een knal...

direkt mn body ervan proberen te halen maar toch voorzichtig want je weet maar nooit en ja mn esc was dus "ontploft"... Thuisgekomen alles laten drogen, uit elkaar gehaald en dit zijn de fotos...

aub een ontplofte esc :

1zgeyra.jpg

x6ilb9.jpg

o73od5.jpg

NU zit ik natuurlijk met een probleem... :mad:

wat is de verdere schade?

ik heb mn lipo's getest en 1 lipo staat nog steeds mooi gebalanceerd (per cel 4,10) maar mn ene lipo geeft geen 3 cellen meer aan maar 2cellen, die is dus voor de vuilbak.
Kan ik die andere nog betrouwen? hij geeft netjes 3 perfect gebalanceerde cellen aan.

Verder, is mn motor kapot en hoe kan ik dit testen????? Ik hoop echt van niet natuurlijk maar hoe test je zoiets???

Mn esc moet ik dus zoiezo vervangen en daarvoor zou ik ook graag wat raad vragen: koop ik best terug dezelfde esc of zijn er (goedkopere/betere?) alternatieven??? Op towerhobbies kunje een blur esc kopen voor 169dollar.

hopelijk kunnen jullie me wat raad geven.

alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Dan zal ik idd maar weer voor een plastic upright gaan. Ik had hem trouwens gesloopt door achteruit tegen een stoeprand aan te rijden. Ging niet eens zo hard maar ik raakte hem net verkeerd.

@PieterVDS,

Balen dat je ESC en je lipo stuk zijn. Die andere LiPo zou ik gewoon blijven gebruiken.
Ik denk niet dat je motor stuk is. Hij kan hooguit nog gaan roesten maar elektrisch zal er denk ik niets mis mee zijn.

De fusees/C-hubs kun je wel vervangen voor alu , zolang je de armen dan maar wel van plastic houdt als breekpunt. Anders knalt de schock door in het chassis met alle nadelen die daarbij horen ;)

@Pieter

Motor zal wel niet kapot zijn, die kunnen tegen water.

Je lipo zou ik even nakijken, lijkt me sterk dat die kapot is, waarschijnlijk is een spoortje door gebrand.

Wel klote man:( volgens mij kun je hem wel terug sturen naar castle creations en dan krijg je goedkoper een nieuwe

@ pieter: lipo niet weg doen is niets aan!! heb ik ook al voor gehad dat er nog maar 2cellen van de 3 werken
er is gewoon een milimeter soldeersel doorgebrand op het printplaaatje van je lipo.
gewoon printplaatje eens bekijken en een beetje erop testen wanneer hij weer 3 cellen aangeeft :D

zo ik al hoor is dat een dure hobby voor jou eh :D:D

zo ik al hoor is dat een dure hobby voor jou eh :D:D

:roll: :D accidentjes gebeuren eh maar normaal niet zo snel, kgame wel een nieuwe esc bestellen en ondertussen ook nog wat extra lipo's bestellen omdat het nu wel moet :mad:

die lipo herstellen daar waag ik me liever niet aan betrouw zo'n dingen niet zo hard. De cellen voelen wel keihard aan en zijn niet opgezwollen maarja... als ik er iemand plezier mee kan doen :cool:

verder die esc's, gewoon een blur bestellen of zijn er andere alternatieven ??? de mamba monster esc kost evenveel bij towerhobbies 169dollar.

Laatst bewerkt:
zeker niet weg doen hoor die lipo! probeer het toch maar eens is makkelijker dan je denk en is alweer iets van 50euro gespaard.
als je echt niet wil ben ik er wel nog iets mee hoor :D

Balen voor je Pieter!!

ESC kun je ook een MGM halen, die moeten ook goed zijn. Anders maar gewoon een Blur of MMMv3, zijn ook degelijke ESC's imho.

Die LiPo kun je inderdaad herstellen. Als je dat niet wilt dan moet je gewoon even de kapotte cel er tussen uit halen en hem als 2S gebruiken ;)

Die lipo is niets mis mee, het is een feit dat die spoortjes weleens doorbranden. Ik heb het bij 2 van de 6 lipo's gehad, was verder helemaal niets mee aan de hand.

ik zal es proberen om die lipo te herstellen, hopelijk ontploft het ding niet in mn handen! daar ben ik toch wat bang voor maar als jullie er zo normaal over doen zal dat wel niet het geval zijn hoop ik :rolleyes: gewoon dat blauwe omhulsel opensnijden wss?

Nu die esc, ik heb hier al een blur besteld voor 120 euro inclusief verzending dus tvalt nog mee.

Nu nog een paar lipo's :cool:

De kant waar de kabels uit steken voorzichtig los snijden, niet te ver door het witte tape heen snijden anders dan maak je misschien kortsluiting.

Bang hoef je er niet voor te zijn als je maar weet wat je doet, niet in de cellen zelf gaan snijden ;)

voor extra lipo's kun je ook altijd eens in hong kong gaan kijken
ik heb er eens 4 gekocht en ze bevallen me zeeer goed
voor slechts 15euro per stuk incl. verzending
3000mah
35c
3s 11.1v
is echt wel aan te raden voor die prijs
ik moest er 22dagen op wachten na betaling :D

Back