Brushless 1/8 HPI Savage

Dan zou ik een voorraadje aanleggen. Steeds meer fabrikanten stappen over op hardcase. De reden zal duidelijk zijn..

De rede is de vraag die vanuit de wedstrijdrijders is ontstaan (hardcase verplicht op events) , dat pikken die chinezen gewoon op van de bekendere merken en dus gaan ze ook meer hardcase fabriceren ;)

Dat is de enige rede... In die vliegsport gebruiken ze al jaaaaaaaaaaaren softcases ;)

Ze zijn beter beschermt tegen beschadigingen , dat gaat echter alleen op in b.v. een onraod of andere auto waarbij de accu aan de zijkant ligt... In de offroads zitten ze of in het midden van het chassis of in speciale accubakken wat in feite ook werkt als een hardcase...

Het voordeel van softcase is dat je veel eerder ziet wanneer het fout gaat (opbollen) , bij een hardcase merk je het pas als het al te laat is en de hardcase uit elkaar klapt ;)

Het voordeel van softcase is dat je veel eerder ziet wanneer het fout gaat (opbollen) , bij een hardcase merk je het pas als het al te laat is en de hardcase uit elkaar klapt ;)

aa spijtig, bij mij is overlaatst zo een lipo opgebold.. had de lader vergeten terug op lipo te zetten ( stond nog op nimh) en dat kan ook nogal een vuurtje geven hier in huis :D

Bij een hardcase zie je dat dus later omdat de lipo volledig opgesloten zit en eerst de (gelijmde) hardcase open moet drukken .... Tegen de tijd dat het zover is is de lipo al gevaarlijk ver heen.

Gebruikte Savage Flux kopen?

Ik heb een vraag:

Waar op te letten als ik een gebruikte Savage Flux (zonder lipo's) wil kopen? en wat zouden zinvolle upgrades zijn.

Of is het beter mijn Savage X 4.6 om te bouwen naar brushless?

Heb getracht dit topic door te worstelen maar bijna 100 pagina's is wel veel :sleepy: dus mischien kunnen jullie dit in een paar regels uitleggen.

Gert

Hoeveel ga je betalen voor die gebruikte Flux?
Als de prijs goed meevalt kun je mits de aanschaf van wat nieuwe onderdeeltjes er een bijna nieuwe van maken maar ik heb mn Nitro omgebouwd en ik kon evengoed een nieuwe Flux kopen ;) Alle aparte onderdelen kosten snel een nieuwe... Ombouw zou ik dus niet doen tenzij je echt alles zelf wil kiezen (motor/esc combo, chassis,...) en het is leuk om hem zelf in elkaar te steken natuurlijk...

Let zoiezo op de electronica en de aandrijflijn, daar zitten de grote kosten ;)

Prijs weet ik nog niet, ben nog aan het zoeken naar gebruikt of nieuw

Weet ook dat losse HPI / LRP onderdelen behoorlijk in de papieren kunnen lopen, maar goed dan had ik maar palingroken :confused: als hobby moeten nemen.

Ik heb nog een Kontronik Mambo 15 (1500kv 1000 W max) motor liggen en zou die op een X chassis kunnen zetten met behoud van de gearbox.
Kan alleen niet achteruitrijden met de 2 speed gearbox.
Zie hier op het forum dat de meeste problemen onstaan door het achteruit rijden en dan remmen dus dat is dan al opgelost en kan een "gewone" brushless regelaar nemen voor een vliegtuig of zo.

Ben dus nog zoekende om in de zomer een brushless Savage (Flux of modified X) te kunnen rijden. Met de nitro Savage blijf ik ook rijden maar als je om je oren gereden wordt door een Flux ga je toch rondkijken......:(

ptwollie, heb je ook al eens gekeken naar de traxxas brushless e-revo? (ik beklaag het me nu ook waarom ik niet de de revo ben gegaan)
als je toch al een motor en esc hebt liggen kun je het best je nitro verbouwen he?
als je op 4s lipo rijd kan dat geen problemen geven, op 6s komen er dan wel nog een paar kosten bij

Ik heb wel de motor maar nog geen ESC en motormount.
Wil op 4S (2x 2S 5000 30C) gaan rijden in het begin.
Ik heb nu een lader die max 50W is dus een 2S 5000 lipo op 1C kan laden, anders duurt het langer voordat een pakket vol is.

Ik wil het wel eens proberen met de 1500 kv motor op een Savage met een 2 bak op Terra Pin banden. Moet alleen nog uitvinden wat dan de beste vertanding is. Ik heb een 47T en een 52T in staal en plastic en voor de motor al een 16T pinion. Wil met de plastic spurs beginnen want dat is dan de zwakste en goedkoopste schakel in de aandrijflijn.

Ik wil wel met een HPI auto gaan rijden omdat ik nog veel spares heb voor
mijn nitro Savages (3.5 Classic, X 4.6 en een XL Grave Digger) die ofwel op de Flux of modified nitro Savage passen. Dus een E-Revo (wel mooi!!) is dan niet zo handig.

De Kontronic Mambo 15 motor (1000W max = misschien een beetje weinig na wat rekenwerk) heeft niet zo achterlijk veel vermogen als een Torx 2200 kv motor en ook minder vermogen als een 4,6 nitro blokje.

Ander ding is dat de motor te dik is om onderin het chassis te plaatsen dus zal ik moeten kijken naar een Kershaw mount maar die lijkt me minder stevig omdat de motor maar aan een kant vast zit. Iemand ervaring???

vandaag een snelheidsmetertje toegekomen dus ga ik eens goed snel rijden hier op de baan met de flux (61km/u is het snelste dat ik gehaalt heb hier in de wijk) maar tot dat ik aan 60km/u de controle kwijt geraakte... en natuurlijk op dat moment staat er altijd een paartje in de weg he:rolleyes:
de flux vloog werkelijk in stukken uit elkaar uiteindelijk enkel de achter bulkhead kapot en hoe vreemd het ook is mijn esc volledig vervormd... wat ik me vooral afvraag is: ik rij ergens tegen maar alles is vanachter kapot...(speciaal voor nard cox: de aluminium bumpers hebben totaal niets hoor)

Nu nog aan je skillz werken dan ;)

ps. die alu bumpers dragen de kracht van impact door naar je TVP / bulkheads, dat is zou een reden kunnen zijn dat je bulkhead kapot is. Een plastic bumper zou de krachten opvangen en zou eventuele schade hebben voorkomen, misschien ;).

Laatst bewerkt:
Lijkt me ook niet de slimste move om in de wijk met 60+ te gaan rijden.
Zoiets moet je lekker afgelegen gaan doen , je kan niet alleen je auto aan gort rijden maar ook andermans spullen/kinderen etc.

Je hebt nu wel weer wat te knutselen, hopen dat de esc nog volledig werkt

Gogo RPM ;)

EDIT: Je zult waarschijnlijk wel een klein beetje moeten schuren omdat ik heb gelezen dat de armen kunnen binden.

Laatst bewerkt:
Nu nog aan je skillz werken dan ;)

ps. die alu bumpers dragen de kracht van impact door naar je TVP / bulkheads, dat is zou een reden kunnen zijn dat je bulkhead kapot is. Een plastic bumper zou de krachten opvangen en zou eventuele schade hebben voorkomen, misschien ;).

ik was aan het "racen" met de vering zeer hard en de standaard banden, en met die bandezn aan 60 rijden is natuurlijk ook wel vragen om problemen (terwijl ik hier mooie onroad phaltline banden heb liggen:rolleyes:)

ofdat een plastieke bumper het zou voorkomen kunnen hemmen zullen we nooit weten (ik zal het niet meer opnieuw proberen totdat ik weer vergeten ben welke schade dat kan geven:mrgreen:)
foto's heb ik nu nog niet maar denk toch dat ik beter een nieuwe esc neem :(

Harde vering is sowieso al lastig onder controle te houden (eigen ervaring), de stock banden lijken wel pizza's op 60 kmph (eigen ervaring) dus een combinatie daarvan is zeer dodelijk :D

Werkt je ESC nog wel ?? Anders zou je nieuwe casing kunnen kopen en klaar.

Back