Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

Dirk, kan me niet voorstellen dat ik een electrisch of electronisch onderdeel zou kopen zonder de data's van de producent ;)
Liever meer betalen dan prutsen :)
 
Ben ik trouwens de enige die een buitenloper toch een beetje link vind? Niemand ooit gehad dat er een draad in verstrikt raakte of dat de motor van zijn plek kwam en door de romp naar buiten kwam? Voor mijn gevoel is een motor waarin geen draaiende delen aan de buitenkant zitten, veiliger. Maar misschien is dat wel misplaatst.

Of je de enige bent weet ik niet. Het is een kwestie van plannen. In mijn S139 zitten 2 buitenlopers met daar tussenin een Speed 500. Vlak daarbij in de buurt de twee regelaars van de buitenlopers. Ik heb de motortjes afgeschermd met een paar stukjes ABS-plaat en alle bekabeling in de buurt goed vastgezet met ty-wraps. Dat houdt in dat ik niets verwisselbaar kan maken, maar dat is de prijs die je ervoor moet betalen...
De S139 vaart nu ruim 2 jaar en nog nooit problemen gehad met draden in de motoren o.i.d.
 
In de praktijk zal het dan wel meevallen, is het meer het idee, zo'n vrij draaiend onderdeel bij de rompbodem.

Zijn er dan zo goed als geen binnenlopers met meer dan 2 of 4 polen en dus wel voldoende koppel om niet weer terug te moeten grijpen op vertragingsunits?

Als ik een paar dingen even grof samen mag vatten, dan zijn de opties of relatief dure motoren, waar je tenminste meer gegevens van kan vinden zoals wikkelingen etc, of gokken met goedkope motoren waarvan je alleen kV hebt?

Nog meer mensen die met goedkopere motoren hebben "gegokt" en ervaringen, hetzij positief of negatief, hebben opgedaan?
 
Ben ik trouwens de enige die een buitenloper toch een beetje link vind? Niemand ooit gehad dat er een draad in verstrikt raakte of dat de motor van zijn plek kwam en door de romp naar buiten kwam? Voor mijn gevoel is een motor waarin geen draaiende delen aan de buitenkant zitten, veiliger. Maar misschien is dat wel misplaatst.[/QUOTE]

Ik denk dat je nu met een borstelmotor ook geen bedrading tegen je motor hebt liggen en dat kan met een buitenloper net zo min...

En idd is de uiteindelijke keuze één die je neemt met ook je budget ernaast, maar ik ben erg tevreden met mijn keuze en zal ook in de toekomst niet weer terug stappen naar een borstel motor.

wat er bij de buitenlopers ook nog bij komt is een stukje koeling wat door de vorm goed doorstroomt door de motor.

mvg Robert
 
... wat er bij de buitenlopers ook nog bij komt is een stukje koeling wat door de vorm goed doorstroomt door de motor. ...
Dat is niet helemaal waar, bij een buitenloper liggen de wikklingen aan de binnenzijde, en deze worden warm/heet ... bij een binnenloper liggen de wikkelingen aan de buitenzijde en kan je dus ook met water koelen, met een "normale" buitenloper is dat onmogelijk, die kan je alleen met (geforceerde) lucht koelen ...
 
-edit-, -edit-, en nog eens -edit- :-)

Ja, ja... binnenlopers ook met 6 polen... ik had het al geschreven...

De thermische huishouding van de binnenloper blijft over het algemeen ongunstig. Mede door de bouw. Niet vergelijkbaar met een borstelmotor.

De magneten zitten om de aandrijfas, de wikkelingen tegen de mantel.
Alles krap om elkaar, amper inwendige ventilatie. Boven de 85 graden? Magneten stuk.
Aanbod is minder divers dan buitenlopers. Zijn ze grosso modo allemaal veel en veels te sterk voor het gemiddelde modelschip van zo rond 1 meter, lopen ze vaak ook nog eens veel te hard in toeren?
Is het minimum verbruik aan stroom behoorlijk hoog. (zie verder verhaal van Ernst). Maar ook dat verschilt.

Met kleinere binnenlopers wordt de spoeling dun. Mikt de fabrikant op gebruik in vliegtuigmodellen, elektro-jets, en niet op rustig tuffende stille modelschepen (speedboat-gebeuren buiten beschouwing latend).

Treft je soms toch behoorlijk prijzige motoren voor als je weigert buiten Europa te bestellen, bij de Hobby Koning bijvoorbeeld. Is het bij deze gigant niet voorradig, of voorlopig niet leverbaar... al 3 jaar niet meer... aan mooie plaatjes heb je niets als je niet iets kan bestellen.

Zou... ik soms wel eerder geneigd zijn met een goede stille gearbox draaien + een beter koelende buitenloper. Ook nog eens zo klein mogelijk gekozen. Dan wordt de motor nog een klein beetje belast, zonder dat deze warm wordt. Min of meer gezet op een goed rendement, een goed koppel?
Onderbelast zijn de meeste toch al. 150 tot 200 Watt, terwijl je nog niet eens de helft nodig hebt, of soms nog net eens een 10e van dat vermogen?
Vandaar dat ik iets virtueel probeer te belasten om een indruk, of geringste indicatie -hoe dan ook- te krijgen waar die motor mee bezig is. (hoofdbrekens aan toe)

Aldus dan een Kv als uitgangspunt te nemen. (Zie ook wat Robert-10 schrijft), wat goed in de buurt komt van je benodigde schroeftoerental, bij een bepaald voltage.

Daarbij de snelheid van je schip als maatstaf te nemen om tot je theoretisch propellergrootte/spoed en toerental te komen te komen. Dus een schroeftoerental te relateren is aan dat Kv van een motor.

Rekening houdt met met 20% slip (zie nifty sheet van Lex Verkuijl) ofwel je schroef met 80% vooruitkomt in plaats van 100% per omwenteling.

Een constructie zonder een geforceerde waterkoeling. Wat ook weer allerhande ingewikkeld loodgieterswerk vraagt? (los gezien van wat men aan bouwdriften heeft, ervaart als tech-bouwplezier en gekozen uitdaging). Complexiteit van een gearbox versus waterkoeling... de geluidsfactoren.

Over de vermelding van specificaties van motoren? Is eigenlijk niet te generaliseren. De een wel, de ander niet. Soms volledig, soms ook weer niet... (en wat doe je vervolgens met die data?)

Truck kan zijn de eerder aangehaalde calculator te bekijken. Wat weet men daar van de motoren.
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

Staat bij de fabrikant niet de volledige specificatie, maar staat deze wel correct en volledig in de lijst van motoren bij de calculator. Een aantal jongens zijn al voor ons aan het werk geweest. Super!

Een voorbeeld is Dualsky, gezien als kwaliteitsmotor? Weet niet?
Info? Niet alles staat op de site, maar wel volledig in de calculator opgenomen.
Motoren van HK? Sommige wel, andere weer net niet. En is dus helaas niet het hele wereld gamma in kaart gebracht.
Wat wordt ervaren als een dure motor en wat als goedkoop?

Gearboxen... neem ik een Robbe Navy reductiekast of Marx Pile... dan maken ze takke-lawaai. Het risee van de modelbouw...
Pak ik een redelijk betaalbare planetair van Robbe (=MP-JET uit Tsjechië) of nog veel mooier, wel duur, een van Kontronik of Maxon (naald en kogelgelagerd). Dan heb je bijzonder geruis arme goed gebouwde techniekjes in handen.
Zoals Robert-10 aangeeft... draait zijn set-up behoorlijk naar tevredenheid. Dat pleit voor die aandrijving. Wil ik dolgraag eens zien werken.

Een geslaagde brushles direct drive die het goed doet, gebaseerd op een gokje, zal het niet bij ieder ander schip even goed doen, wel bij een gelijkwaardig type van opzet. Zou er een lijst met goede gokjes op het mbf kunnen ontstaan?

Waarbij je aan de andere kant kunt kijken of het ook niet handig zou kunnen zijn om tot een verbeterde berekening te komen?
Waarbij het invulmatig zo is opgesteld dat een 'ieder' er doorheen komt... althans... tot op zekere hoogte.
Het zou mooi zijn als we het giswerk rond de aandrijving, voor velen toch een lastig 'iets' is, bouwstress is, een stuk, of voor een deel weg kunnen nemen?

Nog even over die veiligheid...
Inmiddels wordt al enige jaren gevlogen met buitenlopers, raken draden niet verstrikt. Van parkflyer-model tot joekels van schaalkisten, het serieuze werk.
Zeker als je goed ordent raakt er niets verstikt. (...hoeft ook jan en alleman niet aan je model te zitten frunniken, en zo gaat het ook niet mis..).
Voelt het voor jezelf niet safe, scherm je het af naar believen. De schroefassen draaien immers ook rond. Kan in theorie ook van alles en nog wat in verstrikken.
Blindelings de hand in de motorkap steken bij een draaiende automotor is ook niet verstandig. Periferie is netjes opgehangen.

Bij een modelvliegtuig is het niet de motor, maar de prop die link is. Die blijft choppen tot de accu leeg is, of de schakelaar uit. Blijft het altijd opletten waar je mee bezig bent.
 
Laatst bewerkt:
En geen stropdas dragen (of anderszins loshangende kledingstukken of accesoires) ....
 
Het ging niet zozeer om persoonlijke veiligheid, daar ben je zelf bij. Ik kon me alleen zo voorstellen dat als het draaiende gedeelte los komt van de rest van de motor, of gaat slingeren, dat een leuk projectiel is. Bij een inrunner of borstelmotor zit er altijd nog een can om het draaiende deel. Maar het is meer een gevoel, waarschijnlijk is de kans dat je regelaar door de bodem van je boot smelt groter, en dat zal al niet snel gebeuren. ;)
 
In die zin kan er wat stuk bij buitenlopers. Loszittende magneten. Komt voor.

Fabrieks-af niet goed verlijmd.
Ik heb het notabene met een kleine AXI motor gehad. 1880 kv torretje.
Komt blijkbaar bij de beste motoren voor. Vastloper.
Enkel magneetje splinterje er af, zaten een paar los.
Alles terug netjes op de plek, nog even zo goed mogelijk gericht, even opletten dat de pool goed staat, lijmresten helpen daarbij, en de ruimten tussen de magneten ingevuld met epoxy/glasparelmengsel. Motor draait weer prima, geen onbalans.
Verlijming tevoren nalopen met CA, dat doe ik dan ook thans maar direct bij iedere nieuwe motor.

Voor geslinger geen zorgen. De constructies zijn vrij robust, rareklappen zullen ze onder normale omstandigheden niet krijgen.
Heet worden... dat is funest.

Hier het binnenwerk van een krachtige 290 grams Turnigy motor.
Lagers wisselen na een onvrijwillige landing. Zand er in.
Links de rotor met 14 magneten en rechts de stator, waardoor de motoras is gestoken
en gelagerd op de uiteinden van stator en statorhuis.
Motor as dubbel gelagerd. Je haalt de motor eenvoudig uiteen.
Dit in tegenstelling tot een verzegelde borstelmotor.
Lagers wisselen bij deze grootte is gelukkig een koud kunstje, mocht dat nodig zijn.
Kleiner? Loepen en dikke brillen.
Regelmatig smeren geeft langer plezier. Uiteenspatten is niet aan de orde,
zaak zit doordacht in elkaar. Zeker niet in een modelschip.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie foto, mooie uitleg, H.B.!
Binnenkort moet ik toch een paar LiPo's bestellen, ik zal dan misschien ook wel gelijk een buitenloper en regelaar meebestellen om even lekker mee te gaan spelen en eventueel later in één van mijn ZZ-rompen te frutsen.
 
... bij een binnenloper liggen de wikkelingen aan de buitenzijde en kan je dus ook met water koelen, met een "normale" buitenloper is dat onmogelijk, die kan je alleen met (geforceerde) lucht koelen ...[/QUOTE]

Het tegendeel is waar.......even goed kijken naar de "bel" met aan het einde de "schoepen" die deze aan de as zetten... deze slingeren wel degelijk lucht naar buiten waardoor er nieuwe aangezogen wordt aan het begin van de "bel", blaas er maar eens rook naartoe............

Kijk nog even naar de afbeelding hierboven.....( 2 reacties hoger, voor de Grapjas ;) )
 
Laatst bewerkt:
Met betrekking tot de luchtkoeling van een buitenloper; in een vliegtuig zal dit ruime koeling geven, maar in een afgesloten romp is de hoeveelheid lucht beperkt, tenzij je zorgt voor voldoende luchtverversing.

Er zijn buitenlopers op de markt, waarbij er waterkanalen door de stator heen lopen zoals deze:
ADS300 Water-cooled Brushless Outrunner 3000kv 300w

Ik heb er eentje in een 50 cm speedboot op 2S en de motor wordt niet eens handwarm, dus in die toepassing werkt het goed.
Nadeel voor schaaltoepassingen is het hoge Kv, je moet om acceptabele toeren aan de prop over te houden met een reductie werken.

Langzamer lopende buitenlopers zet ik op een watergekoeld motorspant, dat is iets indirecter koelen, maar werkt, zeker als je binnen de grenzen van de motor blijft, uitstekend.

Groeten, Jan.
 
En tegenover brushless... borstels veroorzaken ook nog eens warmte in een borstelmotor.

En ja... de 'spaken' van de 'bel' helpen wel degelijk ventileren...
Een niet belaste motor wordt niet warm. Een amper draaiende motor ventileert niet...
Mocht je het zo gek willen maken, zou je kunnen koelen via watercooled brushless of... 'heatsink'? Een dik stuk aluminium als motorschot.

Hier nog wat meer van diezelfde water cooled... maar dat Kv hé? 3.000
http://www.xheli.com/88e-ads-300l-watercool-motor.html

Of van dittum... (RC-Groups)

full


@Robert-10. Heb jij noemenswaardige warmte na een half uurtje 1/4-gas sturen, manoeuvreerwerk?

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Bas, Qua warmte bij lang langzaam varen kan ik heel kort zijn... GEEN warmte niet in de regelaar en ook niet in de motor.......
 
Heren,

in mijn Gillis Gulbransson ziet een speed 400 van graupner,
nou zoek ik nog iets waar net nog meer power in zit, ook in de buurt van 7,2 volt?

wie heeft tips?


Paul
 
... in mijn Gillis Gulbransson ziet een speed 400 van graupner,
nou zoek ik nog iets waar net nog meer power in zit, ook in de buurt van 7,2 volt .... l
Het makkelijst is een Jamara 480 HS Pro (BB) ... kost nog geen € 10,-- ... diameter gelijk aan SP400, alleen ietsje langer ca. 50% meer power mogelijk op 7,2/7,4V, kan zo (uiteraard met de juiste schroef) tot 15A gaan ...
 
Of van dittum... Gr Bas
Eh, 'van dittum' komt gewoon van dit forum uit een van mijn albums...:
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van pompebled: ARPRO 700 EP

Op deze manier koel ik al mijn buitenlopers in m'n speedboten.
Hier een variatie met een haakse knik, omdat het vloedkanaal in de weg zit:

full


full


In een schaal toepassing heb ik het zelf nog niet toegepast, dat komt nog, maar van anderen heb ik vernomen dat het prima werkt.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top