Haha... Heeej jong's het is wel lente, maar geen twitter-kwek hier!
Om straks de drie motorige modelboot te testen met telemetrie/brushless, heb ik eerst de meetapparatuur maar eens ingebouwd in de FL-8. M'n eeuwige testboot zo lijkt het.
Model is twee motorig en gewoon geborstelde motoren. Speed 600BB Trubo 14,4v Kv van deze motoren is net iets hoger dan de Planet Hobby brushless's
Ik meet dan 1 van de twee motoren. Wil ik beiden meten, moet ik een tweede logger aansluiten. Gezien de investeringen, doe ik dit maar niet.
Ik meet met het telemetriesysteem van Jeti, met een zendermodule ingebouwd in een Muliplex Evo-9 zender. Telemetrie informatie wordt afgelezen op een speciaal aangesloten Jeti-Box-Mini interface.
De telemetrie kwettert voordurend met de de ontvanger. Deze ontvanger is tegelijkertijd ook zender, en de de zender tevens ook onvanger... vice versa...
Op de ontvanger heb ik een splitter zitten. Op de splitter zit de Jeti-MGPS (ingeboude log, uitleesbaar via Google Earth) aangesloten en een sensor-datalogger van SM-Modellbau.
De sensoren van SM zijn iets nauwkeuriger dan van Jeti. De logs worden op een SD kaartje opgeslagen. Zijn uitleesbaar via een PC of Mac programma. Voor de PC heet dat LogView.
Door dat de Jeti-GPS niet via de Unilog Loopt, kan ik de waarde niet gezamenlijk in 1 tabel uitlezen, doch slechts los van elkaar. (timing)
Wel kan ik via de menu's van de interface gedurende de vaart uitlezen. Snelheid, spanning, stroom en rpm etc.
Ik kan nu meten..
- snelheid km/h of m/s
- toerental (van 1 motor, via HAL-sensor)
- spanning (accu, voor de regelaar)
- stroom (accu, voor de regelaar)
- vermogen (watt/min)
- ontvangerspanning/stroom (en meer)
- celspanning (lipo, lifePO4 via balancerkabel)
- temperatuur van 1 motor
- temperatuur van de logger
- luchtdruk en relatieve hoogte (de logger kalibreert automatisch), functies voor vlieggebeuren.
en meer...
De stroom-/spannigssensor zit voor de regelaar. Deze fikt anders door bij ompoling.
Je kanzeker tussen motor en regelaar meten, maar dan moet je de achteruit blokkeren. Ik meet nu de stroom en spanning over twee motoren.
Doordat ik 1 motor heb omgepoold, draait deze nabij 200 toeren lager. Ik kan dat meten door de sensor over te zetten, boven de andere as.
Beide assen heb ik voorzien van kleine neodymium magnetjes, gelijmd op stelmoeren en voorzien van een krimpkousje.
De HAL sensor registreert het magnetisch veld.
Droog, op de tafel even wat waarden gemeten en via het LogView PC)/DataExplorer (MAC) bekeken.
- rpm, 4247
- 13,1v (accuspanning)
- 3A (over twee motoren)
- 39 Watt (over twee motoren)
- 69,9 W/min (gem over twee motoren)
Er gaat in ieder geval al behoorlijk wat verloren aan de conventionele transmissie en schroefas.
De brushless heb ik ook nog even gemeten met deze instrumenten.
Verbruik motor + planetairegearbox bedroeg 1A. Behoorlijk netjes. Nu nog meten met een schroefas.. en dan in het water!
M'n oude rpm meter doet het ook goed. Meting was gelijk voor deze motor... 3880 toeren per minuut.
Ga ik morgen eens even een proefvaart doen. Ballast controleren. En kan ik zondag in Drachten het een en ander laten zien bij Jandootjes' vaarmiddag.
Gr Bas
PS plaatjes volgen...