Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

'Leerlaufstrom" = stroom onbelast. Dit zegt wel wat, maar niet zo heel veel. Inderdaad des te minder stroom, des te tammer de motor. Maar BL motoren hebben vaak een gelijk of zelfs hoger onbelast stroomverbruik, maar een veel hoger rendement en daardoor veel minder stroomverbruik onder last.
 
@Lex. Wil toch eens serieus meten gaan meten met wat SM-UniLog-2 sensortjes op rpm en ampere. Proeftuintje?

Bij Robbe staat niet zoveel over de motor...
In eCach.ch is deze ingevoerd. 310 Watt motor.
Ik zal hem eens 'remmen' tot het toerental wat je voor de schroefas aangeeft, bij 12V.
Hoeveel amperes de motor in de calculator aangeeft bij belasting. Via reductie.
Belasting via een opgevoerde propeller-constante. (natte vinger = 10.000x of 5.000x)
Schroefdiameter en veronderstelde spoed 1.0?
 
hallo

in de foxtrot komen drie motoren
1 motor in het midden is een 4967 met een roxxy regelaar 918
de twee buitenste motoren zijn 4960 met dezelfde regelaars om niet moeilijk te doen
en deze draaien op 8 cellen

die twee kleintjes zitten ook in de kriek als er dan eentje overlijd dan is het snel uit gewisselt en zo heb ik minder reserve motoren op stock
de kriek heeft wel kleinere regelaars type 908 gewoon omdat er geen plaats was voor grotere
hij vaart op 3S lifepo
in de zinnia (begleidings schip van mijne jagers) zit dezelfde 4967 motor op 8 cellen
deze paketten van 8 cellen gebruik ik ook in haast al mijn boten
beetje standaard aan houden is altijd makkelijk

gr raf
 
Hakken of 'cogging' heb je in een boot geen last van, dat wordt veroorzaakt door speling in de aandrijflijn in een auto. Vergelijk het met optrekken in je eigen auto bij een (veel) te laag toerental, gaat je motor ook bokken. In het water heb je die schokbelasting niet, het water is 'flexibel'.

Ik gebruik nu twee Trackstar regelaars van Turnigy in een auto (van zoonlief) en de ander in een boot, 28 dollar. Loopt in de auto zeer soepel, schokvrij wegrijden, laagste snelheid echt stapvoets, 10cm per seconde schokvrij, bij een 3600KV buitenloper op 2S. De boot heb ik nog niet in het water gehad (te hard de laatste tijd) maar daar zit een 2700KV motor in op 3S en bij het laagste toerental kan ik de klok nog zien draaien. Zal in het water ook sluipsnelheid worden. Ja, het piept bij die lage toeren, dat is inherent aan BL aandrijving.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over BL aandrijving. Wat Leen ook al zegt; krachtig, licht, en tegenwoordig zelfs goedkoop. En het motorkarakter is via de regelaar (binnen grenzen) in te stellen, voor sommige modellen is dat ook erg handig. Maar goed, dit zijn mijn ervaringen, ieder zijn eigen mening natuurlijk!

Ik had begrepen dat cogging ook bij een onbelaste motor kan voorkomen. De motor gaat dan een beetje "zoeken" naar zijn draairichting. Die Trackstar regelaar, is dat icm met sensored motor? Welke motor precies? kV zegt weinig.
 
-edit-

Heb is even de waardes van Rober-10 Fairmount ingevuld in eCalc.ch.
Is gissen... t/m glad ijs.
Prop constante van een gemiddelde luchtschroef 1,31... x 5.000 om de densiteit van water te benaderen?
Schroefas weerstand er bij-in?. Daar zit de bias in de mogelijke uitkomsten.

Tot die waarde gekomen voor een vergelijk met de notities die ik nog had liggen van de testboot. Grof gemeten in het water. Toerental statisch en amperes. Metingen wil ik herhalen met m'n telemetrie-datalogger.

De Roxxy motor... Heb de zaak op een 100A regelaar gezet.
Een 12v/12Ah loodaccu (Robert heeft NiMh in zitten) met innereweerstand van 30 mOhm. Spoed van de 54 mm propeller op 1.0. Slip ingecalculeerd van 20%. Vandaar de propeller niet in een vierkante maat. Prop kan alleen in inch worden ingevoerd. (1"=2,54 cm!).

Kan een kapstokje zijn dus? Zo heb ik voor een paar weken terug wat motortjes vergeleken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@H.B.: U heeft een tiepfoutje gemaakt, 1" = 2,54Cm, oftewel 25,4mm...
zo te zien heeft u het in de berekening wél goed ingevoerd.

@Leen, offtopic: Vanwaar de dubbele servo's op de roeren?
 
@set... oink... is het weer zover? 8O Effe herstellen! Modelgewicht is een beetje licht... vast 8 kg!
Heb gister ook getuurd... Beckerroeren. Maar je weet bijna niet meer waar je moet kijken, alles zit knap in elkaar. ;)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hmmm..? Beckerroeren doe je toch mechanisch, met een extra scharnierpunt en een schuivende verbinding?
full
...Damn, en u weer :ontopic:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Instrumentmakerswalhalla.... Ik vrees toch dat je je hier even moet gaan verbazen...
https://picasaweb.google.com/109808640114685542427/MaerskTopperCPPDriveUnits

Dubbel hevels op de roeren. Wordt via de zender gemixt. Dat geeft je weer extra mogelijkheden bij de fijnafstelling.
In het verhaal van Leen een link naar YouTube... zie je ze ook in werking.

Ergens wel jammer dat hij het schip afbouwt. Het ziet er nu uit als een technische proefopstelling voor in de sleeptank.
Iets magisch. Een concept van iets dat nog gestalte moet krijgen.
 
Zijn zgn "highlift" roeren, en variant op de Beckerroeren. De flap is hiervan ook apart aan te sturen. Voordeel is dat er ook hele kleine koers correcties te maken zijn.
 
Leen heeft me gisteren een verhandeling over het hoe en wat van de roeren gestuurd, waar Adams post een samenvatting van is. Heel verhelderend en interessant!

...En nu weer ontopic!
Ik zit ook te denken aan een brushless in een volgend werkschip. Wat ik nog niet voorbij heb zien komen: Inrunner of outrunner? (Leen gebruikt geloof ik buitenlopers) En waar op te letten als je motoren voor je werkschip bestelt?
 
...En nu weer ontopic!
Ik zit ook te denken aan een brushless in een volgend werkschip. Wat ik nog niet voorbij heb zien komen: Inrunner of outrunner? (Leen gebruikt geloof ik buitenlopers) En waar op te letten als je motoren voor je werkschip bestelt?
De meeste binnenlopers zijn minder goed in staat langzaam te lopen ... dat komt omdat, in de meeste gevallen, het draaiend gedeelte tweepolig is, bij buitenlopers is het meestal 12 of meer polen, met als gevolg dat er om één omwenteling te maken er veel minder stapjes nodig zijn (een factor 6 t.o.v. een "normale" buitenloper) ... verder zijn de meeste binnenlopers kleiner in diameter t.o.v. een vergelijkbare buitenloper met als gevolg een kleinere rotor-diameter en daardoor (veel) minder koppel ... conclusie, de "standaard" binnenloper moet het echt van zijn toeren hebben ...
 
Dirk nog even aanvullend.
Bij binnenlopers, bijvoorbeeld de HET-RC EDF motoren tref je ook 6 polen aan.
De Kv zijn behoorlijk hoog, motoren compact.

Bij de 600 serie van HET zijn er twee die met het rpm in de buurt zouden kunnen. Al dan niet met reductie.
600-43 met 1100 kv voor 10-12S lipo? en 290 gram licht of de 600-34, 1080 kv, 3S lipo en 210 gr zwaar.
Diameter 36 mm. Respektievelijk 1800 en 1200 Watt. Een grasmaaier doet het met minder.
Moten met een prijskaartje. Dij HK is de spoeling dun en/of niet leverbaar. (tot zover dit voorbeeld...)

Bij de hoge toerentallen moeten de regelaars geschikt zijn te motor aan te sturen. Bij twee polen is het voor de regelaar 'makkelijker'. Koeling van de motor is beduidend slechter dan buitenloper. Forumleden GJVO, Gerben (vliegtuigmannen) of Ron van Sommeren zitten goed in die materie.

De inline-motor heeft een geforceerde luchtkoeling nodig. Lucht of watermantel
Of kan in bepaalde toepassingen maar kort hoog belast worden, de motor de kans niet krijgt heet te worden.

Mijn HET-RC EDF2W25 is veel te sterk voor in een schaalmodel. Heeft diameter van een speed 380/400. Produceert rond 1 kilowatt, een kv van 2720, op een reductie van 5.1:1 voor de luchtschroef. Die ging met +7.000 rpm rond.
Regel je de motor terug wordt hij snel warm, ook onbelast. Langzaam lopen gaat niet echt lekker. Niet iets voor een schaalmodel.

Heli buitenlopers, voorbeeld de high-end motoren Scorpion, Hyperion ea. tref je ook 8 tot 10 polen. Motoren die ook bedoeld zijn voor voluit constant vermogen over een langere tijdspanne.

Ik denk dat je bij brushless niet om de buitenloper heen kan. Bij wijze van, een 'fietsbel' in veel gevallen sterk genoeg is?

Vul maar aan waar nodig!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Er wordt steeds geschreven over het probleem dat borstelloze motoren moeilijk langzaam kunnen draaien. Op zich klopt dat niet! In principe kunnen ze zelfs nog langzamer draaien dan een borstelmotor. Het probleem is wel dat de regelaar daar geschikt voor moet zijn.
Veruit de meest door "ons" gebruikte borstelloze motoren zijn sensorloos. De reden is dat deze motoren en de benodigde regelaars simpeler te maken zijn. Hierdoor zijn ze goedkoper. Er is ooit iemand geweest die bedacht dat die sensors bij een borstelloze motor helemaal niet nodig waren. Er is steeds één wikkeling die "niet gebruikt" wordt. Door de generator werking wordt er een spanning in die wikkeling opgewekt en die kan je als sensor gebruiken. Die kan gedetecteerd en gebruikt worden om op tijd naar de volgende wikkeling over te schakelen. Dat bleek dus goed te werken. Mede hierdoor zijn de borstelloze motoren stukken goedkoper en makkelijker te gebruiken geworden.
Er kleeft wel één probleem aan het gebruik van die winding als "sensor". Bij lage toeren is de spanning die er in die wikkeling wordt opgewekt door de generator werking zo klein dat hij niet (goed) gedetecteerd kan worden. Vandaar dat vele systemen direct bij iets van 20% of 30% beginnen. Dan weet men zeker dat die "sensorspanning" hoog genoeg is en de regelaar er perfect mee kan werken.
Ga je echter een hallsensor gebruiken die een signaal af geeft als er een magneetpool voorbij komt dan kan je zelfs bij stilstand een signaal krijgen. Door minimaal 2 maar liever 3 sensoren te gebruiken kan je de timing heel precies sturen van zeer laag toerental tot maximaal. Maak je dan ook nog gebruik van een buitenloper dan heb je veel magneetpolen waardoor het toerental lager kan worden. Door de relatief grote diameter van de rotor krijg je ook een behoorlijk hoog koppel.
Dus door een (helaas wel dure) regelaar en motor met sensors te gebruiken kan je ook voor een schip een borstelloze motor gebruiken die je van zeer langzaam tot maximale snelheid kan regelen.

Dat regelaars en motoren erg warm worden als ze lang op lage toeren draaien is ook niet noodzakelijk. Als dat gebeurt komt dat meestal doordat niet de juiste motor voor dat doel is gekozen. Zo zou ik nooit een motor voor een autootje in een (werk) schip zetten. Die motoren zijn gemaakt om met een enorm beginkoppel weg te "spuiten". Ze hebben dus een vrij gering aantal wikkelingen van behoorlijk dik koper waardoor er heel flinke startstromen kunnen gaan lopen. Totaal niet nodig bij een (werk) schip. Je kan dus een motor met een veel lagere Kv gebruiken. Ook een motor met vrij veel wikkelingen. Hierdoor zal het beginkoppel wel duidelijk lager zijn maar dat is voor een schip geen probleem. Als je dan ook nog een motor voor een (feitelijk) hogere spanning gebruikt win je nog meer. Het geeft helemaal niet als je een motor gebruikt die tot 6S LiPo's mag gebruiken "maar" op 3S gebruikt. Natuurlijk haal je dan niet het vermogen dat die motor zou kunnen leveren maar dat heb je meestal niet eens nodig. Het is al een paar keer aangehaald dat je helemaal geen 200Watt in een sleepboot van een meter lang nodig hebt.
Mijn 83cm lange boot voer destijds (eind 70tiger jaren) met slechts 12 tot 18 Watt (6V 2 à 3Amp)! Hij had zelfs voldoende trekkracht om een rubber bootje met twee kinderen erin voort te trekken over de singel.
De originele motor is helaas ter ziele gegaan doordat er water in is gekomen wat ik niet heb gemerkt. De boot heeft toen jaren 8O niet gevaren en toen ik hem weer eens te water wilde laten kwam ik tot de ontdekking dat de motor zo ongeveer weggeroest was. De metalen ring waar de magneten in zaten was compleet doorgeroest waardoor de magneten tegen het anker zaten. Het ijzer van het anker was ook danig aangetast dus was die motor niet meer te redden. Er staan nu een speed 500 motor in maar die is zeer zeker veel te sterk. Als ik vol gas geef trekt hij het achterschip haast onder water.
Als ik er nu een nieuwe motor in zou leggen dan zal het een borstelloze zijn. Waarschijnlijk een "fietsbel" en de kans bestaat dat ik hem ook nog over wikkel met het dubbele aantal wikkelingen. Hierdoor wordt de Kv grofweg gehalveerd en de generatorwerking verdubbelt. Het zou dan mogelijk moeten zijn om dat motortje heel langzaam te laten draaien.
Maar ja dat zijn allemaal ideeën en plannen waar tot nu toe niet zo erg veel van terecht komt. ;)
 
Dat zijn twee mooie uitgebreide verhalen!
Maar....
Hoe kunnen we zo'n motor met relatief veel, dunne wikkelingen herkennen als je die bestelt? Ik heb het nog niet vaak bij motoren zien staan, vaak staan er alleen maar gegevens bij die weinig tot niets zeggen zoals thrust bij gebruik van een bepaalde (vliegtuig)prop....
 
Goed verhaal, Ernst. De uitdaging is inderdaad om tussen al die "ga nog sneller dan snel" setjes die meer op auto's en speedboten zijn gericht, praktische setups te vinden die kracht met controle combineren.

Ben ik trouwens de enige die een buitenloper toch een beetje link vind? Niemand ooit gehad dat er een draad in verstrikt raakte of dat de motor van zijn plek kwam en door de romp naar buiten kwam? Voor mijn gevoel is een motor waarin geen draaiende delen aan de buitenkant zitten, veiliger. Maar misschien is dat wel misplaatst.
 
@ setsunakaede, het aantal wikkelingen staat toch op het data blad van ieder motor, samen met V, A, toeren/min ;)
 
@ setsunakaede, het aantal wikkelingen staat toch op het data blad van ieder motor, samen met V, A, toeren/min ;)
Bij de meeste Chineesjes is daar weinig over te vinden ... veel verder dan het aantal KV's kom je meestal niet (die dan ook nog eens een keer niet altijd kloppen) en de vermelde max A's zijn bijna altijd "over-optimistisch" die in combinatie met de geadviseerde aantal V's fantasierijke vermogens moet kunnen opleveren ...
 
Back
Top