brushless ander kant op laten draaien

Als je een brushless motor de andere kant op wil laten draaien moet je twee van de drie draden naar de motor omwisselen. Welke twee maakt niets uit, gewoon twee van de drie draden. Dit geldt voor sensorless motoren!!!
Heb je een brushless motor met sensors dan is het iets lastiger en toch simpel. Je moet de draden van twee van de drie sensors omdraaien. Ook hier maakt het niet uit welke twee.

In den beginne hadden alle brushless motoren sensors. Daarmee wordt gemeten in welke positie de rotor zich bevindt. Zo kan de elektronica op het juiste moment overschakelen naar de volgende wikkelingen. Op die manier creëer je een draaiend magnetisch veld dat de magneet(en) in de rotor meeneemt zodat deze gaat draaien.

Later waren er mensen die bedachten dat er steeds slechts twee van de drie wikkelingen worden gebruikt. Die ene wikkeling die op dat moment niet wordt gebruikt kan mooi als "sensor" worden gebruikt. Dat is wat er bij veruit de meeste brushless motoren in de modelbouw wordt gebruikt. Het is eenvoudiger en dus goedkoper.

Toch zijn er toepassingen waar sensors wel gewenst zijn. Het nadeel van het gebruik van de "loze" wikkeling is dat de regelaar niet weet waar hij beginnen moet. Daarom staan deze motoren bij het opstarten heel eventjes een beetje heen en weer te rommelen voordat de motor gaat draaien. Bij autootjes kan dat bij de start vervelend zijn, je komt net een paar tiende van een seconde later van de startstreep weg. Dat kan je de wedstrijd kosten want dan moet je die anderen eerst nog voorbij zien te komen.

dus zo als ik het lees is een brushlessmotor een stappenmotor die door de regelaar de polen verandertin noord en zuid.

Heb je een brushless motor met sensors dan is het iets lastiger en toch simpel. Je moet de draden van twee van de drie sensors omdraaien. Ook hier maakt het niet uit welke twee./QUOTE]

Weet je dat zeker? Het lijkt mij dat dat precies hetzelfde effect geeft als het omwisselen van 2 polen van de motor.
Ik heb zelf regelaars ontwikkeld voor medische toepassingen waarbij een brushless motor met hall sensors 2 kanten op moest kunnen draaien. Dit heb ik toen opgelost door de fase 120° te draaien. Dit doe je door alle 3 de signalen 1 fase op te schuiven. Dat is hetzelfde wanneer je of de motordraden allemaal een positie opschuift, of de sensordraden.

Hmm toch wel jammer dat er mensen zijn die anderen advies geven wat een hoop geld gaat kosten. Als je de polariteit van je ontvanger kabel omdraait, dan blaas je je ontvanger op, omdat bij auto's de ontvanger uit de bec van de regelaar gevoed wordt.
Dat verhaal van die -5 en +5V is de grootste onzin die er bestaat. De ontvangen stuurt elke 20ms een pulsje waarvan de breedte tussen 1 en 2ms is afhankelijk van de knuppel stand. Dat omdraaien van de sensoren gaat inderdaad niet zo makkelijk. deze sensoren hebben sowieso een voeding nodig en geven drie signalen terug. Deze drie signalen geven een signaal als een magneetpool van spoel gaat wisselen, dus zit tussen twee spoelen in = 60graden voorijlend. Als je de draairichting omdraait zijn de sensoren ineens 60graden naijlend.
dus de sencoren moeten 2x60 graden "vroeger" gezet worden, zodat deze weer voorijlend zijn. Dit komt overeen door de drie draden een door te schuiven. Omdat je niet weet welke sensor waar zit, is dit een nogal moeilijk verhaal, omdat je niet weet welke je moet doorschuiven. Daarnaast moet je mogelijk ook nog twee van de drie draden keren als de regelaar een vast uitstuur volgorde heeft.
Ik denk dat je de regelaar wel in de software kan vertellen welke kant vooruit is, dit is niet bij alle auto's het zelfde dus dat moet eenvoudig te veranderen zijn. Als vooruit en achteruit niets uitmaakt, kan je ook een servo reverse module tussen een regelaar zetten.

Laatst bewerkt:
... gewoon bij 1 ESC de polariteit van de draad tussen de ontvanger en de ESC omdraaien. Ik heb er echter geen ervaring mee...
Gelukkig heb je er geen ervaring mee, het zou namelijk een zeer vervelende ervaring geweest zijn: regelaar grondig kapot. Elektronica (huis, tuin, keuken, radio/tv, auto, RC) is niet bestand tegen verkeerd aansluiten van plus en min.

Mijn voorstel was helemaal zo gek nog niet hoor. De spanning van de ontvanger gaat bij vooruit van 0 naar 5V en bij achteruit van 0 naar -5V. Als je dat omdraait, dan gaat de motor andersom. Dat de regelaar dan geen stroom meer krijgt is onzin, de stroom haalt hij uit de accu.
Dit is onjuist. Je hebt de klok horen luiden maar weet (nog :)) niet waar de klepel hangt.

Voor het ompolen van een motor met sensoren moeten de sensor-aansluitingen ook veranderd/verwisseld worden. Verder weet ik er niets van.

dus zo als ik het lees is een brushlessmotor een stappenmotor die door de regelaar de polen verandert in noord en zuid.
Niet echt, voor meer uitleg over modelbouw brushless regelaars en motoren:
Peter Rother Experimente
-> LRK site
-> SPEEDY-BL self made brushless controller

Zowel Ernst als ik hebben een elektro achtergrond, en we zijn zo te lezen niet de enige twee met die kennis in dit draadje.

Drie-fasen aansturing, minder dan 100% gas
Teillast_Motor.gif

Animaties en simulaties van borstelloze motoren
http%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowthread.php%3Ft%3D216928&rct=j&q=animations+simulations+rcgroups&ei=uB9nS6HkH8PS-QaPi9ybBw&usg=AFQjCNFg4NrmTyW6FnQCKXDDVd1zRYEYDw

Yep, dit forum is al een stuk minder leuk daardoor dan pakweg 5 jaar geleden.
Door al dat geroep in de virtuele ruimte worden de personen met kennis overstemd.

Sign of the times....

Of op zijn Brabants:

Witte wa ge kunt?
Niks kunde!
Da kunde!

Ja, en zo moeilijk is het toch niet, als je het antwoord niet weet, reageer dan niet i.p.v. duistere verhalen die niet kloppen hier te formuleren. Daarmee help je niemand hoor, ja naar de vernieling, en er komen weer oneindige discussies van.
Misschien is een sticky topic (die altijd bovenin staat) wel handig waar alle do en don't in staan wat betreft brushless. Dit is wat makkelijker voor de bezoekers.

Daarbij zijn een aantal gedrag regels hier op het forum wel wenselijk, zodat de sfeer leuk blijft, je bent hier immers voor de lol, en laten we dat ook zo houden. Ik zie steeds meer eindeloze discussies waarbij de gemoederen hoog oplopen en sommige hierdoor van het forum vertrekken. Misschien dat de moderators onder ons iets kunnen verzinnen, mij part met gele en rode kaarten of zo. Dus dat je bij geel een waarschuwing krijgt en bij rood tijdelijk geblokt wordt. het is maar een idee.

Laatst bewerkt:
zoals ik het begrijp nu kan je een sensord motor moeilijk achteruit laten lopen. Zonder dat je al te veel het origineel omgooit. zoals een draadje ergens anders aansluiten

bij een motor zonder sensor kan dit wel

kunnen motoren zonder sensor op regelaars met sensor aansluiting??

Zoeff

Nee, de informatie van de sensors is voor de regelaar nodig om de wikkelingen juist aan te sturen. Andersom is wel mogelijk, een motor met sensoren kan worden aangestuurd met een regelaar zonder sensoraansluiting. De sensoraansluitingen worden dan niet gebruikt.

Zoals ik al eerder aangaf is het bepaald niet uitgesloten dat de draairichting van de motor door de software van de regelaar is om te keren. De documentatie van de regelaar moet daar uitsluitsel over geven.

Nee, de informatie van de sensors is voor de regelaar nodig om de wikkelingen juist aan te sturen. Andersom is wel mogelijk, een motor met sensoren kan worden aangestuurd met een regelaar zonder sensoraansluiting. De sensoraansluitingen worden dan niet gebruikt.

Zoals ik al eerder aangaf is het bepaald niet uitgesloten dat de draairichting van de motor door de software van de regelaar is om te keren. De documentatie van de regelaar moet daar uitsluitsel over geven.

ik was op zoek naar de handleiding maar kon hem niet vinden. maar nu heb ik hem. ga meteen kijken of dit kan.

thx voor alle berichten

[mod]
Heren laten we de koe niet langer in de kont kijken ,en verder gaan met de dingen die belangrijk zijn .
De mensen die hier de niet correcte antwoorden gaven weten nu wat ze niet moeten doen.
En we hoeven niet meer er op terug te komen !!!![/mod]

Dit is toch belangrijk? Zoeff heeft nog geen oplossing, en daar zou toch iemand iets over kunnen zeggen.

We zijn wel een belangrijke stap verder. De handleiding van de regelaar is gevonden. Dat zou wel eens de sleutel naar naar de oplossing kunnen zijn...

QUOTE=stuffie;1549511]<O_o>[/QUOTE
QUOTE=stuffie;1549755]<O_o>[/QUOTE
QUOTE=stuffie;1549810]<O_o>[/QUOTE
QUOTE=stuffie;1549862]<O_o>[/QUOTE
QUOTE=stuffie;1549890]<O_o>[/QUOTE

Kijk dit is pas flink!
Niks excuses voor aan de topicstarter die misschien nu z'n regelaar kapot heeft.
Nee, gewoon weglopen....

Back