Brushless motoren

  • Topicstarter Topicstarter RC Rene
  • Startdatum Startdatum
Als je de brushless goed wilt begrijpen lees dan de artiekelen electric motors deel 1..5 eens door: Southern Soaring Club Homepage - Radio Controlled Thermal Soarers

Als je dezelfde propellor op je motor gebruikt dan is het vermogen ruweg evenredig met het toerental tot de derde macht oftewel de Kv tot de derde.
Hiermee bepaal je dus de benodigde stroom als je een andere motor monteert (accu's en regelaar moeten dit kunnen hebben)
Uit dit vermogen kun je dan weer de massa van de motor bepalen, die 4 watt/gram is een goede vuistregel.

De trekkracht is trouwens evenredig met het kwadraat van het toerental dus die laat zich op een soortgelijke manier bepalen.

rendement van een motor hangt trouwens ook af van de manier waarop je de motor belast, en inderdaad, we belasten onze motoren vrijwel nooit op het maximale rendement.
vrijwel idere modelbouwer gooit er een iets grotere prop op, rendement daalt iets, maar je haalt zo meer vermogen uit je motor, en zolang je de motor niet overbelast hindert dit niets.
Eea wordt hier: PeakEff: An Internet Database for Logging Motor Performance keurig uitgerekend.

Even een voorbeeldje: je hebt nu een 100 W motor van Kv= 1100 deze vervang je door een Kv= 1250. Vermogen wordt dan 100W * (1250 / 1100)^3 = 147W
reken met 4w/g dan zou je een motortje van minimaal 37gram moeten nemen. (eventueel 1.47 keer je oude motor gewicht.
trekkracht wordt dan 1,29 keer zo groot. en je propsnelheid wordt 1250/1100 keer zo groot.
Bij een spanning van 11.5 volt zou de accu een stroom van 12,8 A moeten leveren.
Je zou in plaats van met vermogen ook met stroom kunnen rekenen, je werkt tenslotte met dezelfde accu.

Nu weet je dus wat voor motor je kunt selecteren, en of je andere componenten de stroom aan kunnen.

@martin7182, Nee voor het verlies rekenen we gewoon met ohmse weerstand. ohmse weerstand zet stroom om in warmte: verlies dus.
Het andere verlies wordt veroorzaakt door de nullast stroom (de stroom die de motor trekt als er geen propellor op zit)
De rest wordt als nuttige energie op de propellor overgedragen :-)

Voor de goede orde, je kunt ook meer vermogen uit dezelfde motor peuteren door een iets zwaardere propellor te monteren.
vermogen is dan recht evenredig met spoed^3 * diameter^2 kijk hierbij uit dat je de motor niet overbelast!
Berekeningen gaan op dezelfde manier als met de Kv hierboven.

Formules hierboven zijn trouwens vuistregels! echte die hards weten dat als je een zwaardere propellor monteerd dat het toerental van de motor iets afneemt, en de motor door de toegenomen stroom bovendien met een wat lager rendement draait.
Dit zie je terug op die site peakeff.com

succes ermee.
Sjors v.d. Berg.
 
volgens mij ben ik eruit, dit is mijn orginele motor met meer gegevens zoals KV.

ik vond dit:

AX-2308N-1100
Micro brushless motor
Comes with stick mount, as shown.
Factory Spec.
Kv: 1100rpm/v
Lipo Range: 2-3 cell
Suggested prop: 8×4 ~ 9×5
Best current range: 6~10A
Weight: 44g
Shaft diameter: 3mm
Stator: 23 x 8mm
Test Data.
Battery: 11.5v
Current: 9.7A
Propeller: 8×3.8
Thrust: 550g
Speed: 8520rpm

https://www.unitedhobbies.com/UNITE...ct_Name=AX_2308N_1100kv_brushless_Micro_Motorhttp://www.hobbycity.com/hobbyking/store/catalog/AX-2308N.jpg


Als je nog niet afgeschrokken bent door al het geblaat hierboven: (lekker handig om een beginner te overspoelen met zoveel informatie)

Deze is goed voor je vliegtuig.
 
Laatst bewerkt:
Als je de brushless goed wilt begrijpen lees dan de artiekelen electric motors deel 1..5 eens door: Southern Soaring Club Homepage - Radio Controlled Thermal Soarers

Sjors, bedankt voor dit interessante materiaal. Als ik het zo snel kan zien worden werlvelstroomverliezen e.d. dus niet meegenomen in de berekeningen, maar worden vooral praktische benaderingen (vuistregels) gebruikt. Uiteindelijk gaat het daar natuurlijk ook om: hoeveel energie stop je in het systeem en hoeveel komt er weer uit in de vorm van stuwkracht.
 
ja, ik denk dat wervelstroom verliezen terug te vinden zijn in de nullast stroom, deze heb je ook nodig om je rendement te bepalen / dragen bij tot de opwarming van je motor.....
 
De wervelstroom verliezen zijn mede afhankelijk van de stroom die door de motor loopt. Derhalve worden ze groter als je de motor gaat belasten. Ze zitten dus niet in de nullaststroom.

Maar er zijn nog meer verliezen die optreden. Deze zijn natuurlijk allemaal van belang bij het bepalen van het rendement. Het probleem is alleen dat je geen idee hebt van hoe groot ze zijn. Dat hangt af van een heleboel zaken die wij gewoon niet kennen.
Weet jij welke ijzerlegering is gebruikt voor de stator en de fluxring? Welke koper legring is er voor de wikkelingen gebruikt? Welke magneten zijn er gebruikt en hoe sterk zijn ze? Zo zijn er nog een boel zaken die hier allemaal effect op hebben.
De meest nauwkeurige manier van rendements bepaling is het meten van het opgenomen elektrische vermogen en het meten van het afgegeven mechanische vermogen. Dat laatste is lastig zonder speciale apparatuur dus kom je daar ook weer op (ongeveer) berekeningen uit die met het toerental, de propmaat, de temperatuur en nog een aantal zaken te maken hebben.

De hier gepresenteerde berekeningen zijn allemaal BENADERINGEN. Om het één en ander te kunnen zeggen over een bepaalde motor of om een paar soortgelijke motoren met elkaar te vergelijken is dit voldoende. Wil je echt alles weten en berekenen dan heb je dus een vracht meer gegevens nodig en ik betwijfel of de fabrikant die zelf allemaal weet!

Zolang je met simpele middelen zonder grote kosten motoren kan maken die een rendement van >85% hebben is het allemaal wel goed. Daar komt natuurlijk nog bij dat wij, zoals al eerder is opgemerkt, de motoren meestal niet eens op maximaal rendement gebruiken.

Ga je kijken bij een"groot" merk zoals Hacker of Plettenberg dan zie je dat ze motoren hebben die een rendement halen van >90%. Tevens zien die motoren en "beter" uit, ze zijn nauwkeuriger in elkaar gezet en de materialen passen beter bij elkaar. Dat zie je dus terug in een beter rendement en hopelijk ook in een langere levensduur. Helaas ook in de prijs. :oops: "Het kost wat, maar dan heb je ook wat", zeggen ze wel eens.

Laten we dus hier niet te veel bijhalen want dan wordt het voor "de gemiddelde modelbouwer" veel te lastig en zelfs onbegrijpelijk. Voor 99,9% van de modelbouwers zijn de benaderings berekeningen ruim voldoende en die hele zeldzame enkeling die meer wil weten zal verder moeten zoeken op het internet. Daar is als je even zoekt zo goed als alles te vinden.
 
Als je nog niet afgeschrokken bent door al het geblaat hierboven: (lekker handig om een beginner te overspoelen met zoveel informatie)

Deze is goed voor je vliegtuig.

Geef dan wel iets aan waar hij wat aan heeft. Hij heeft juist dit motortje en daar wil ie vanaf. op blz 1 staan ook al lang wat mogelijkheden. Alleen een leukigheidje erbij om zo goed mogelijk te bepalen hoe je een motor kunt selecteren.
 
je kan natuurlijk ook gewoon het schuim van de scout weg gooien en er iets leuks van maken
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top