Als je de brushless goed wilt begrijpen lees dan de artiekelen electric motors deel 1..5 eens door: Southern Soaring Club Homepage - Radio Controlled Thermal Soarers
Als je dezelfde propellor op je motor gebruikt dan is het vermogen ruweg evenredig met het toerental tot de derde macht oftewel de Kv tot de derde.
Hiermee bepaal je dus de benodigde stroom als je een andere motor monteert (accu's en regelaar moeten dit kunnen hebben)
Uit dit vermogen kun je dan weer de massa van de motor bepalen, die 4 watt/gram is een goede vuistregel.
De trekkracht is trouwens evenredig met het kwadraat van het toerental dus die laat zich op een soortgelijke manier bepalen.
rendement van een motor hangt trouwens ook af van de manier waarop je de motor belast, en inderdaad, we belasten onze motoren vrijwel nooit op het maximale rendement.
vrijwel idere modelbouwer gooit er een iets grotere prop op, rendement daalt iets, maar je haalt zo meer vermogen uit je motor, en zolang je de motor niet overbelast hindert dit niets.
Eea wordt hier: PeakEff: An Internet Database for Logging Motor Performance keurig uitgerekend.
Even een voorbeeldje: je hebt nu een 100 W motor van Kv= 1100 deze vervang je door een Kv= 1250. Vermogen wordt dan 100W * (1250 / 1100)^3 = 147W
reken met 4w/g dan zou je een motortje van minimaal 37gram moeten nemen. (eventueel 1.47 keer je oude motor gewicht.
trekkracht wordt dan 1,29 keer zo groot. en je propsnelheid wordt 1250/1100 keer zo groot.
Bij een spanning van 11.5 volt zou de accu een stroom van 12,8 A moeten leveren.
Je zou in plaats van met vermogen ook met stroom kunnen rekenen, je werkt tenslotte met dezelfde accu.
Nu weet je dus wat voor motor je kunt selecteren, en of je andere componenten de stroom aan kunnen.
@martin7182, Nee voor het verlies rekenen we gewoon met ohmse weerstand. ohmse weerstand zet stroom om in warmte: verlies dus.
Het andere verlies wordt veroorzaakt door de nullast stroom (de stroom die de motor trekt als er geen propellor op zit)
De rest wordt als nuttige energie op de propellor overgedragen
Voor de goede orde, je kunt ook meer vermogen uit dezelfde motor peuteren door een iets zwaardere propellor te monteren.
vermogen is dan recht evenredig met spoed^3 * diameter^2 kijk hierbij uit dat je de motor niet overbelast!
Berekeningen gaan op dezelfde manier als met de Kv hierboven.
Formules hierboven zijn trouwens vuistregels! echte die hards weten dat als je een zwaardere propellor monteerd dat het toerental van de motor iets afneemt, en de motor door de toegenomen stroom bovendien met een wat lager rendement draait.
Dit zie je terug op die site peakeff.com
succes ermee.
Sjors v.d. Berg.
Als je dezelfde propellor op je motor gebruikt dan is het vermogen ruweg evenredig met het toerental tot de derde macht oftewel de Kv tot de derde.
Hiermee bepaal je dus de benodigde stroom als je een andere motor monteert (accu's en regelaar moeten dit kunnen hebben)
Uit dit vermogen kun je dan weer de massa van de motor bepalen, die 4 watt/gram is een goede vuistregel.
De trekkracht is trouwens evenredig met het kwadraat van het toerental dus die laat zich op een soortgelijke manier bepalen.
rendement van een motor hangt trouwens ook af van de manier waarop je de motor belast, en inderdaad, we belasten onze motoren vrijwel nooit op het maximale rendement.
vrijwel idere modelbouwer gooit er een iets grotere prop op, rendement daalt iets, maar je haalt zo meer vermogen uit je motor, en zolang je de motor niet overbelast hindert dit niets.
Eea wordt hier: PeakEff: An Internet Database for Logging Motor Performance keurig uitgerekend.
Even een voorbeeldje: je hebt nu een 100 W motor van Kv= 1100 deze vervang je door een Kv= 1250. Vermogen wordt dan 100W * (1250 / 1100)^3 = 147W
reken met 4w/g dan zou je een motortje van minimaal 37gram moeten nemen. (eventueel 1.47 keer je oude motor gewicht.
trekkracht wordt dan 1,29 keer zo groot. en je propsnelheid wordt 1250/1100 keer zo groot.
Bij een spanning van 11.5 volt zou de accu een stroom van 12,8 A moeten leveren.
Je zou in plaats van met vermogen ook met stroom kunnen rekenen, je werkt tenslotte met dezelfde accu.
Nu weet je dus wat voor motor je kunt selecteren, en of je andere componenten de stroom aan kunnen.
@martin7182, Nee voor het verlies rekenen we gewoon met ohmse weerstand. ohmse weerstand zet stroom om in warmte: verlies dus.
Het andere verlies wordt veroorzaakt door de nullast stroom (de stroom die de motor trekt als er geen propellor op zit)
De rest wordt als nuttige energie op de propellor overgedragen

Voor de goede orde, je kunt ook meer vermogen uit dezelfde motor peuteren door een iets zwaardere propellor te monteren.
vermogen is dan recht evenredig met spoed^3 * diameter^2 kijk hierbij uit dat je de motor niet overbelast!
Berekeningen gaan op dezelfde manier als met de Kv hierboven.
Formules hierboven zijn trouwens vuistregels! echte die hards weten dat als je een zwaardere propellor monteerd dat het toerental van de motor iets afneemt, en de motor door de toegenomen stroom bovendien met een wat lager rendement draait.
Dit zie je terug op die site peakeff.com
succes ermee.
Sjors v.d. Berg.