resultaten vliegtest zonder extra gewicht
hyperion 250 mah blade mcpx batterij: ruim 5 minuten. Vliegkarakteristiek is hetzelfde als met de stock batterijen vermits ze hetzelfde gewicht hebben en maar 10 mah verschillen.
hyperion 550 mah blade mqx batterij: ruim 10 minuten vliegtijd.
motoren + printplaat werden warmpjes, maar niet heet. Toestel gaat heel vlot omhoog.
resultaten vliegtest met extra gewicht. Omdat mijn fpv-setje nog niet klaar is hang ik hier met hook 'n loop een batterijtje met een gewicht van 8 gram aan het quadje
hyperion 250 mah blade mcpx batterij: net 4 minuten vliegtijd. Bijna net zo vinnig als bij de vlucht met 250 mah batterij zonder extra gewicht. Na 3 minuten verloor ie wel vrij vlug kracht om dan pal op de 4de minuut zachtjes te landen.
hyperion 550 mah blade mqx batterij: ruim 8 minuten vliegtijd. Motoren + printplaat worden ietsje warmer dan bij de test zonder extra gewicht, dat is perfect normaal want er moet meer constante throttle gegeven worden. Doch wordt het toestel zeker niet gevaarlijk heet. Stijgen gaat vlot maar uiteraard niet zo vinnig en snel vanwege de extra 8 gram gewicht.
conclusie
Zoals ik het zie kan je met een blade mqx batterij een flink voordeel in vliegtijd halen. Denk er ook aan dat je waarschijnlijk sowieso vliegtijd verliest met de fpv-set erbij omdat deze ook gekoppeld is aan de vliegbatterij en dus ook stroom verbruikt. Dus als je ruwweg 1 minuut vliegtijd aftrekt dan kom je bij de mqx batterij uit op 7 minuten in plaats van 8, en bij de mcpx batterij op net 3 minuten in plaats van 4.
De andere kant van het verhaal is wel dat je door het extra gewicht van de 550 mah batterij een stukje minder snel stijgt. De bestuurbaarheid blijft wel goed.
Ik hoop dat ik bij deze ook eens van nut ben geweest

groetjes
Robby