Bucker Bu180 "Student" elektro conversie

Hoi allemaal,

Heb een paar weken geleden een Bucker student van 25 jaar oud gekocht. Dit is een kist met een kunstof romp en balsa vleugels, die vroeger door de firma Krick geleverd werd. Is weinig meer over te vinden, anders dan de kist van Hannesie. :rolleyes:

Dit is de staat waarin ik hem kocht:
sv101459kopie.jpg

sv101460kopie.jpg

De kist heeft span van 1,90 en gewicht van ruim 3100 gram (ex motor en brandstof rommel, inclusief vier enorme servo's). Werd gevlogen met een .4 motor.

Heb er ondertussen een electro motor gemonteerd, die qua gewicht richting een .4 brandstof gaat. Dit was nodig voor zwaartepunt en dan beter meer vermogen, dan lood... Dit is 'm:HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1820w
Plan is met 6S te vliegen.

Heb het plan hem enigszins schaal te maken. Dit moet hem worden:
buckerbu180.jpg

Plaats binnenkort meer foto's van de huidige staat. Hij is nl al behoorlijk gestript. Alleen de verf en folie van vleugels scheelde al 200 gram...

grtz

b

Laatst bewerkt:
Mooi werk, wordt gevolgd!

Dat motorke is misschien ook wel wat voor de Airtractor 502 waar ik aan begonnen ben.
Zal eerdaags eens wat foto's plaatsen.

Even nog wat foto's van de huidige staat:
Eerste reparatie werkzaamheden:
img0565d.jpg

Vleugels zijn gestript en oude besturing eruit gesloopt. Er zat een vrij grote servo in de romp, die via een creatieve oplossing met pushrods en aluminium platen, grote hevels en triplex de ailerons aanstuurde. Gelukkig hebben we nu micro servo's, die gaan er dan ook in ;) Scheelt zo 80 gram per vleugel...
img0567q.jpg

De banden zijn behoorlijk verdroogd en kon ik er simpel af krijgen. Ik wil ze vervangen door deze bandjes van deze wielen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Scale alloy hub rubber wheel 2.75inch (as usual zwaar in de backorder :()
img0566z.jpg

Het motortje (slechts 1800 watt en 430 gram) met vier stukken draadeinden m3 gemonteerd. Een 13x6 prop is te weinig (slechts 18 ampere), heb gisteren gas gegeven met 14x8 en dat werd 30 amps... Ziet er al beter uit. Wellicht dat ik er nog een 15x7 of 8 op probeer, maar die waren niet op voorraad...
img0564w.jpg

Zit overigens al behoorlijk stuk lood boven de motor. Hopelijk wordt dat (na veel gestrip en lichtere servo's/ pushrods) ook overbodig...

Regelaar past er overigens netjes onder (daar dient tiewrap voor)

Commentaar welkom, maar daar is weinig aanmoediging voor nodig weet ik uit ervaring;)

Laatst bewerkt:
De kunststof-romp zal moeilijk te verlichten zijn. Ik heb helaas geen foto's maar een paar jaar terug heb ik dergelijke romp lichter gemaakt door er stukken uit te frezen en die te vervangen door balsa...

in alle geval een tof project! volg ik!

Bram,
Ben toch wel een beetje jaloers, heb jaaaaaaren geleden met een houte versie gevlogen en die vloog echt super, heerlijk kissie om relax mooie kunstvlucht figuren mee te vliegen.

Maak er wat moois van is het kissie zeker waard.

Ton

De kunststof-romp zal moeilijk te verlichten zijn. Ik heb helaas geen foto's maar een paar jaar terug heb ik dergelijke romp lichter gemaakt door er stukken uit te frezen en die te vervangen door balsa...

in alle geval een tof project! volg ik!

Wordt me te gortig...
Hij hoeft ook niet te licht te worden, maar zitten paar zware objecten in en die gaan eruit...
Dank voor suggestie ;)

Bram,
Ben toch wel een beetje jaloers, heb jaaaaaaren geleden met een houte versie gevlogen en die vloog echt super, heerlijk kissie om relax mooie kunstvlucht figuren mee te vliegen.

Maak er wat moois van is het kissie zeker waard.

Ton
Ga m'n best doen. Ben nu lekker met verstevigingen bezig in de romp. De triplex plaatjes kunnen wel wat versterking gebruiken.

Wil trouwens ook de vleugels niet meer met elastiek vast zetten (tussen twee haakjes in de romp). Ik ga ze met een tweetal vleugelmoeren vastzetten...

Bram,
dat wiel is ook bij Lindinger te koop, eventueel volgens mij ook via Hangaar in Kampen te bestellen:
Modellbau Lindinger Onlineshop
Dank voor tip. Wordt wel prijzig voor iets wat ik nog niet direct nodig heb. Wacht wel weer op HK, vliegt toch pas in februari of maart op z'n vroegst...

Interessante zaak die lindinger. Goede ervaringen mee?

Thnx all,

b

Vleugelbevestiging

Zo afgelopen week lekker tussendoor wat kunnen knutselen.

Wat ik overigens nog niet verteld had, bij het testen van die 14x8 prop ging het een beetje mis.

De timing van de regelaar stond niet goed, waardoor hij o 3/4 gas steeds deed alsof de tank leeg was. Het programmeren van zo'n regelaar gaat met gas open enzo... Je weet wel. Helaas zat ik even te twijfelen of ik het goed deed en hield juist toen de kist niet vast...:rolleyes:

Ik kan je vertellen dat volgas zonder vleugels met een 14x8 prop behoorlijk hard gaat. Resultaat was dat alle spantjes los waren (lijm is immers ook 25 jaar oud) en een put van 5 mm diep in de hardhouten schuifpui... Preek heb ik al van mijn vrouw gehad, dus spaar me:-?

Afijn, zal volgende keer beter opletten :pim:

Heb de binnenboel eruit gesloopt en ben begonnen de basis weer vast te lijmen. De verschillende triplex-delen in het binnenwerk, die ik niet kan verwijderen, zijn behoorlijk slecht. De verschillende laagjes laten los. Heb deze eerst met CA gelijmd en vervolgens verfroer-houtjes overheen geplakt met 5mins epoxy. Daarbij twee extra spanten van de verfroerstokjes toegevoegd. Doet nu helemaal niets meer. Resultaat:
dsc02317wm.jpg

De vleugelmoeren zijn de nieuwe bevestigingen van de vleugels. De oorspronkelijke bevestiging ging middels elastiek. Er zaten twee haakjes op elke vleugel. Deze zaten in de romp (op zelfde plek als vleugelmoeren) tegenover elkaar. Daar werd dan een elastiek tussen gezet. Beviel me helemaal niet, dus heb deze oplossing gekozen.

Verhaal wat ik er bij hoorde is dat deze manier zorgt dat de vleugel los kan springen of buigen. Dat laatste uiteraard bij ongelukkige landingen. Door de romp loopt echter een behoorlijk dikke stalen plaat (,5mmx10mm) en twee veren stalen draden van 1mm. Deze zitten behoorlijk stroef, dus ik verwacht niet dat, bij een dramatische landing, het elastiek daar verschil in zou maken...

Heb vleugel verder open gemaakt en m5 slotbouten met epoxy erin gelijmd:
dsc02316k.jpg

Vleugels zitten redelijk strak, nog wel wat opvullen. Bij elastiek blijft er altijd ruimte, maar dat hoeft nu niet meer... Lekker brede span:
dsc02318i.jpg

Wilde 6s gaan vliegen en mijn beeld is dat ruimte geen enkel probleem is; de tank is eruit en zo ziet het motorschot er van de andere kant uit:
dsc02319pf.jpg

Nu is het wachten op de servo's, dan gaan we de vleugels weer dicht maken.

Denk dat ik in de tussentijd, de ailerons, hoogte- en richtingroer ga bekleden met oratex. Kan ik dat trouwens gewoon spuiten/verven, of moet ik daar nog iets mee doen?

Grtz

b

Die programmeerkaartjes zijn echt handig!

Verder kan je oratex zonder voorbehandeling prima spuiten, wel goed ontvetten.

Die programmeerkaartjes zijn echt handig!

Vorm van penny-wise. Heb geen regelaar van hetzelfde merk. Ben er nog niet helemaal uit, welke me het beste bevallen. Plus, ach, programmeren doe je een keer...

Beetje hetzelfde toen ik alle stekkers op (bijna) al mijn batterijen en regelaars verving door een soort. Jaar tegen aangehikt (avond solderen is niet leukste), nu blij dat het zo is...

Dus wederom pound-foolish :rolleyes:

grtz

b

Hoi allemaal,

Even status update:
Vleugel behoorlijk open moeten breken om goede oplossing te regelen voor de ailerons. Heb de oude buisjes eruit gesloopt en een nieuwe erin gelegd.
dsc02351d.jpg

Heb de secret horns bij RBC gekocht:RBCkits Online Shop - Precision Secret Horn
En er in geprutst... en krimpkousje erom (altijd spannend).
dsc02352x.jpg

dsc02354x.jpg

Dit zorgde ervoor dat ik de servo in een wat dikker deel van de vleugel kon doen, dicht bij de romp. Is ook makkelijk voor aansluiten van servo's.
dsc02350u.jpg

De secret horn heeft een van de scharnieren vervangen en eea beweegt prima.
dsc02360zc.jpg

De vleugel is ondertussen al helemaal dicht en moet nog netjes geschuurd worden. Heb behoorlijk zitten prutsen, maar daar zie je straks niets meer van. Plaats later wel nieuwe foto's.

Ik overweeg om de naad tussen de aileron en vleugel te camoufleren, middels bijvoorbeeld 0,8mm ply. Ben nu alleen aan het proberen de zelfde hevel te gebruiken om het roer aan te sturen. Is krappe ruimte, maar lijkt mogelijk.

Later meer.

b

In een poging ook de besturing van staartwiel verborgen te krijgen, kwam ik tot de conclusie dat ik er niet goed bij kon.

In oppertste stoerheid de zaag er in gezet:
dsc02380m.jpg

Heb een messing buisje met epoxy in de stabilo gelijmd en verstevigt met wat scrapbalsa:
dsc02382f.jpg

In uitgezaagde deel heb ik kleinstukje messing buis gelijmd en de metalen hevel van oorspronkelijke staartwielaansturing afgeslepen.

Staart wiel zit vast aan verenstaal (was netjes gelast) en daar heb ik een oud servoarmpje opgelijmd. Deze wordt door dezelfde servo aangestuurd.
dsc02388d.jpg

Dat verenstaal past precies in het messingbuisje in de romp, waardoor eea niet van z'n plek komt:
dsc02386pn.jpg

dsc02387jn.jpg

En zo ziet op gemiddelde zondagavond mijn eettafel eruit. Helaas geen eigen plek...:rolleyes:
dsc02390s.jpg

Ben nu begonnen met het weer vast lijmen van gezaagde stuk, maar daar nog geen foto's van.

Grtz

b

erg leuke kist bram ik hou wel van dat soort vintage toestellen en ook nog elektro:yes:bij deze neem ik gelijk ook maar n abotje bram :wink:

mvgr johan snijders

Zo het boeltje is vaste gelijmd en werkt zowaar.
Wel gepuzzel en gepiel, maar was moeite waard.

Naar links is maximale uitslag wel iets verder dan naar rechts, maar dat regel ik op mijn zender.

Nu is moeilijkste geweest. Staartgedeelte definitief vast lijmen (hoef er niet meer bij) en rudder bijwerken. Dat rare heveltje aan de onderkant mag er nu definitief af. :mrgreen:

Moet allemaal nog wel mooi gemaakt worden, maar dat is leuk voor kerstvakantie. Wil vlak schuren, vullen met eea en vervolgens nog glasmatje over plakken. Gaat dan geen kant meer op...

Dan ga ik eens aan de tweede vleugel beginnen. daar moet ook nog een besturing weggewerkt worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen zijn beide vleugels geortatexd en ben ik de cockpitjes weer aan het pasmaken.

Loop alleen tegen probleempje aan, waarbij ik jullie hulp nodig heb.

De raampjes zijn soort van gevouwen plastic, ongeveer de dikte van CD-doosjes plastic.
Heb met een papiertje een mal gemaakt, overgetrokken op een CD doosje en met figuurzaag uitgezaagd. Nu komt het probleem, ze zijn ook een beetje gevouwen en de vraag is natuurlijk hoe gaan we dat doen. Ik dacht een malletje te maken, te verhitten en dan te vouwen (hoek is ongeveer 45 graden). Die hoesjes van CD's die hebben de neiging echter om te 'verkruimelen'; beetje zoals een gebroken autoruit, maar dan geen blokjes maar lijnen. Dat ziet er natuurlijk niet uit.

Hebben jullie suggesties hoe raampjes te maken en van welk materiaal?

Tia

b

PS foto's volgen later weer.

Back