Budget hotliner

Afgelopen weekend ook even in odoorn gekeken.
Toch weer een hoop informatie opgedaan......en een zeer indrukwekkende tak
van modelbouw.
Mijn hawk is nu ook klaar en zit te wachten op zijn eerste (hopelijk goede) vlucht.
Ik heb alle uitslagen volgens de handleiding en het zwaartepunt op 67 mm vanaf de voorlijst aangehouden.
Ik wil ook de ailerons als remkleppen gaan gebruiken. Dus de ailerons naar boven met een beetje downmix van het hoogteroer.

Is het nu het beste om de kist met motro aan weg te gooien ...en dan half gas???

Iemand nog tips voor de eerste vlucht?

@silva916
Ging die Blizzard sneller in je beleving omhoog dan mijn tamme Wilco?
Was ik zaterdag nog vergeten aan je te vragen. En... wat weegt je Blizzard met alles aan boord klaar voor de strijd?

Gelijk Mark's, lijkt me ook een mooie setup-keuze. Die van Mark vloog schitterend. (Is voor mij fase twee)

Op de Wilco heb ik een eenvoudige Aero-Naut 14 x 12 zitten. Dat gaat wel goed. De krachten blijven binnen de perken, en is stil. Draait dan ook maar met 6.645 rpm rond.

(Verdere specs in m'n Wilco reparatiedraadje. Vlieg met Jeti regelaar, en die kan ik naderhand uitlezen. Hoef ik geen apart loggertje voor te hebben.)
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hoi Bas,

Ten eerste: jouw Wilco vloog super strak en had een mooi vliegbild!
Persoonlijk vond ik het een hele mooie setup om mee te beginnen.
De reden dat ik niet voor jouw setup gekozen heb is dat als je wat meer
wil je weer iets anders moet kopen.
Met mijn kontronik setup kun je rustig beginnen en verder opbouwen tot
3 KW.
De RFM 14x10 zorgt voor ca 1000w en dat moet voor mij te vliegen zijn.
Doe je er een RFM 15x16 op dan heb je 2000w. ( op 4 cel lipo )
en meer kan ook nog.

Om terug te komen op de blizzard, deze gaat inderdaad wat sneller omhoog,
en is voor mijn gevoel erg snel ( relatief als je t geweld zaterdag hebt gezien )
Mijn Blizzard weegt overigens ca 1100 gram.

Groet frank

Frank, de keuze die je maakt kan ik uitstekend volgen.
Ik heb vorig jaar augustus gekabeld gevlogen. 800w en een ander Hawkje met 1600w (meen dat het zoveel was) De krachtigste vloog het best.

Ik had mijn aanschaffen destijds reeds gemaakt, toen de draadjes echt los begonen te branden, en er veel informatie los kwam.

Hallo,

Raymon, geen BEC gebruiken maar een losse ontvangeraccu, 2S lipo, 350 mAh met regelaar of 3 diodes, of 4 of 5 cellen NiMh maar wel een soort die grote stromen kan leveren.

Bassman, leuk om een gezicht bij een naam te zien, we hebben helaas niet heel lang kunnen kletsen, ik was steeds weer bezig.
Of je half of volgas start ligt een beetje aan je setup.
Als je met veel vermogen zit en je geeft lang halfgas dan brand je regelaar af.
Bij Silva (Frank) hebben we daarom ook de 14x10 aangeraden, trekkracht en een redelijke snelheid.

Jos raadt een 15x16 aan maar daar heb je voorlopig niks aan, je leert dan niks, je gaat alleen jezelf voorbij vliegen.
Langzaam beginnen en rustig opbouwen.
Ik dacht zelf aan een 14x14,5 maar Gerben kwam met de 14x10 optie, wat op zich beter is.

De setup van Bas is leuk, er moeten wat dingen veranderd, snellere aanloop van de motor bijvoorbeeld maar hij gaat leuk omhoog.

En, ik zal het binnenkort wel even wat groter op het forum posten maar we gaan volgend jaar door met F5B zoals we het nu doen, dus iedereen mag meevliegen, ook al is het geen FAI F5B model.
Dus de Hawkjes en andere modellen vliegen gewoon tussen de FAI F5B modellen mee in hetzelfde klassement.

Het jaar erop gaan we even kijken of de basis er is om een echte F5B FAI klasse, dus met limiters en speciale modellen van de grond te krijgen.
Iedereen kan dus gerust een model kopen en volgend jaar zonder hoge kosten meevliegen.

GJ

hoeveel ampere bec moet ik dan hebben?
3A?

de rolroer servo`s zitten er in.
heeft iemand voor mij de uitslagen? k ben de beschrijving kwijd (weg gegooit met opruimen denk ik)

Als je digitale servo's hebt, neem een 2S lipo met een Castle Bec 10A of 3 5A diodes in serie.

Voor analoge servo's GP400 cellen of iets dergelijks, type GP-40AAAM.
Wel na een vlucht of 3 weer bijladen.

De uitslagen... even Mark een mailtje sturen, die heeft de handleiding.

GJ

Mix maar ongeveer 8% down mee met de remkleppen.

Voor rak-vliegen een dualrate op de rolroeren. Je hebt al snel teveel rol, wat leidt tot overcorrecties. Zal binnenkort eens nameten met hoeveel uitslag op de rol ik vloog eigenlijk.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Als je digitale servo's hebt, neem een 2S lipo met een Castle Bec 10A of 3 5A diodes in serie.

Voor analoge servo's GP400 cellen of iets dergelijks, type GP-40AAAM.
Wel na een vlucht of 3 weer bijladen.

De uitslagen... even Mark een mailtje sturen, die heeft de handleiding.

GJ

ik heb 3 D60 er in zitten
ik kan kiezen uit een diamond 3A bec of een 10A bec, maar daar moeten minimaal 3 cellen op.

Wat kan ik beter doen?

MVG

Het is beide niet ideaal.
Als je de 10A bec neemt ga je 5 volt verstoken in de bec.
Het zijn analoge servo's, neem maar die 3A op 2S.

GJ

Zo de regelaar is binnen. Zo kort mogelijke draden aan de regelaar naar de motor?
Woendag invliegen. Mischhien zondag al wel

Grt

Alle draden zo kort mogelijk.
Neem je rust, controleer alles nog een keer.
Windje 3-4 is wel lekker om in te vliegen.

GJ

De rust neem ik zeker!
Nog 1servo lijmen en dan de regelaar en bec en hij is klaar.
Mischien kan ik ook een 4cellen 2000'mah nemmen nimh ?
Grt

Back