Budget hotliner

Ik ken je inderdaad niet, ik ben zelf ook instructeur maar als je nog nooit met zo'n ding hebt gevlogen gaat het snel stuk.

Maar ok.
Allereerst de instelhoek veranderen, 3-4 lagen isolatietape onder de achterkant van de vleugel.
Dan het zwaartepunt op 70mm zetten
Je hebt een Neu met 6.7 gear?
Als je echt veel vermogen wilt, wat past, neem een RFM 17x18, op een +7 graden spinner.
Je zal dan op 3,5 kilowatt uitkomen.
Als je nog meer wilt kan je een +9 spinner nemen.

Wel een waarschuwing, de Hawk kan dit waarschijnlijk niet aan!

Bij mij lag hij binnen 0,25 seconde aan flarden (gelogd)

GJ


klopt ik heb een 6.7 gear.
maar een 17.5 x17.5 past niet?
heb tijdje terug prop besteld maar niet op de kleur geled rood blauw groen.
heb nu een 17x18 0 graden maar hoorde al dat dat niet wil.
beetje dom maar had geen idee dat die kleuren graden inhielden.

Waarom is die van u kapot gegaan de neus te zwak?
 
Een 17x18 RFM past wel.
En je koopt niet de prop met 7 graden maar de spinner is verdraaid.
Dus je koopt een prop en een spinner, de spinner kan je kopen in +5, +7, +9
De kleuren van de prop hebben te maken met de vorm van het blad.

De mijne is bij de start stuk gegaan, kwestie van achterlijk zwaartepunt en te veel koppel op de prop.
Dat was met nog geen 2 kilowatt.

GJ
 
oke GJVO,
dus +7 graden spinner werkt dat bespaard weer een beetje geld.
maargoed de eerste vlucht ga ik toch niet op eigenveld doen kom wel een keer een dagje naar u toe toe als dat mag. Wil geen risico nemen. bij ons is totaal geen ervaring met gooien van zwevers (hotliners).
 
Ramon, je hoeft geen U te zeggen hoor!

Je mag gerust naar ons veld komen, maar dat is wel een stukje rijden.
Johan, Mark en Janwillem vliegen bij jou in de buurt, Janwillem zit in Dalfsen.
Dat scheelt je al gauw een uurtje rijden.

GJ
 
Ramon, je hoeft geen U te zeggen hoor!

Je mag gerust naar ons veld komen, maar dat is wel een stukje rijden.
Johan, Mark en Janwillem vliegen bij jou in de buurt, Janwillem zit in Dalfsen.
Dat scheelt je al gauw een uurtje rijden.

GJ

jah najah maakt me niet veel uit wie me even helpt maar wil niet zelf lopen te prutsen.
terwijl misschien iets nog niet goed is maar ik zal kontakt opnemen met Jan Willem.
bedankt

Gr.Ramon
 
Ramon, Janwillem heb ik ook al ingelicht dat ik jou doorverwezen heb.
Ik denk dat Mark hier wat gaat schrijven.

Hij heeft vandaag de Hawk ingevlogen.
Ik gok dat ie met 1500 watt vloog, ding ging als een raket.
Kontronik Kira 600-38 6.7:1, 14x14,5 prop en op 4S.



GJ
 
Hallo jongens,

Ik heb wat gegevens van kontronik op het internet gezocht en vroeg me af of dat kan kloppen.
Kontronik kira 600/38
- 16x16, 3cel 60 amp
- 16x16, 4cel 90 amp
- 15x16, 5cel 120 amp
- 17x18, 5cel 250 amp

Gr Frank
 
Zoo Ik ben er ook weer!

Mijn Hawk F5B vloog met de volgende power aandrijving.
Kontronik Kira 600-38/6.7
Castle Creations Phoenix 125
RFM 14,5x14 op 38 mm verzets 0graden spinner.
4S Turnigy 3000 35C

CG op ongeveer 65.

Zal volgende week kijken wat de logger zegt want dan heb ik die ook binnen.

Dit is denk het beste om mee te beginnen ding ging al hard zat voor een beginnende F5B vlieger.
 
Frank, even Gerben een PBtje sturen, die rekent hem wel door.
Ik denk dat de piekstromen wel iets hoger liggen dan dat jij vermeld.
Misschien zijn ze uitgegaan van Kokam cellen (oudere generatie lipo) want die zitten onder belasting op 3,3 V per cel terwijl de Hyperions op 3,6-3,7 V per cel zitten.
Maar dat is een wilde gok...

GJ
 
Wat moet je met zoveel vermogen in een Hawk, dat is me nog steeds niet duidelijk.
Kijk even bij de uitslagen van de wedstrijd in Odoorn.
Gerben vloog met ongeveer 3 kilowatt.
Janwillem zat op 4200 watt.
Wie heeft er gewonnen?
Die 4200 watt was gewoon te veel, niet te beheersen.
En Janwillem kan toch echt wel behoorlijk vliegen.
Ruim het instructeursschap voorbij...

Een Hawk is kleiner en dus veel nerveuzer dan een Avionik of een Surprise.

Ik durf wel 3 kilowatt in een Hawk te zetten, na wat verstevigingen in de romp maar dan alleen maar om een beetje doelloos heen en weer te knallen.
En dan ga ik er ook vanuit dat ik die 229 euro vrij snel verspeel.
Kom eerst eens kijken wat een Hawk met 1500 watt doet.


GJ
 
Ik denk dat de hawk tot 2000-2500watt is en niet verder.
Daarboven is hij gewoon gedoemd snel stuk te gaan.

Wil je harder dan dat kan je beter iets meer geld in je model steken.
En voor een wat oudere surprise of enigma.

En kan je prop 17,5x17.5 waarschijnlijk ook op.

Maar als ik jouw was eerst met een mildere setup beginnen.
Het gaat echt hard zat.
Bij ons in ermelo stonden ze allemaal te kijken bij de 1500 wattjes.
 
Hey mark, ik geloof dat die sukkels in de USA ons pakje kwijt zijn ofzo. Ach ja, komt wel goed maar het schiet niet op zo!

Ik denk dat voor 1500W je al helemaal naar een 25usd china motor moet kijken. Dat past dan heel mooi bij de Hawk kwa prijs.

Jos
 
Hey mark, ik geloof dat die sukkels in de USA ons pakje kwijt zijn ofzo. Ach ja, komt wel goed maar het schiet niet op zo!

Ik denk dat voor 1500W je al helemaal naar een 25usd china motor moet kijken. Dat past dan heel mooi bij de Hawk kwa prijs.

Jos
Beetje jammer weer dit, bevestigd wel weer dat duitse spullen sneller geleverd worden.
Ik weet zeker dat het wel goed gaat komen.

25usd motor is leuk alleen als je er een goede gear op kan zetten.
Jammer dat die wat lang duurt.

Ja zou ook voor een axi gear kunnen gaan maar dan kan je max een 15inch prop er op zetten.
Zoals de duitsers hebben gedaan.
 
Het gaat echt hard zat.

Groot gelijk,
Daarom vlieg ik nu ook met minder vermogen dan max, je model schiet anders alle richtingen uit. en de kans is groot dat het snel gedaan is met vliegen.

Echter voor de kick en de show bestaat er nooit genoeg vermogen.:p

Val
 
Mijn definitieve Setup.

* Staufenbiel Hawk
* Kontronik Kira 600/38 geared
* HiModel 200 Amp regelaar
* RFM 14x10 met zo`n mooi carbon spinnertje
* Turnigy 3000 35/45 C 4S

Beetje afgekeken bij Mark.
En dank aan de f5b jongens
 
Silva,

Gooi er een RFM 15x16 op. Dat is een vele betere prop waar je later nog wat aan hebt. De 14.5x10 is niet CAD/CAM en ook een behoorlijk breed blad.

Met 4S zit je dan nog steeds op hotliner vermogen.
 
Hoi,

De RFM 14x10 zou veel koppel hebben, en als eerste Hotliner ( heb hiervoor alleen maar een
blizzard met 600w gevlogen) wil ik eerst wat oefenen landen ed.
En starten kan ik met deze prop combi alleen.
Een snellere setup kan daarna altijd nog.
 
Back
Top