Budget hotliner

3 Analoge servotje op een bec lijkt me geen probleem.
Ik vlieg in de B1L met 350mAh lipo, met 5 servo's. Per vlucht (rakken+thermiek) gaat er minder dan 50mAh uit.
Na 4 vluchten laad ik bij.

Groet,
Gerben

Lipo met Bec, of NiMh. Het is om het even, denk ik.
Mogelijk is de Lipo iets lichter? De BEC-jes zijn ook vrij compact.
Houd de BEC een beetje uit de buurt van de ontvanger. Ze kunnen storen, hoewel dit niet zou mogen. Ik heb het reeds ondervonden.
Door je servodraden te twisten, wordt de draad minder storingsgevoelig.
De servo in de staart heeft een ferrietkern aan de draad. Die zit zo dicht mogelijk in de buurt van de ontvanger.
Wellicht is 2,4Ghz weer wat stabieler dan een 35Mhz ontvanger.

Overigens... je kan ook meerdere accupakketjes solderen. Dan hangt er een aan de lader terwijl je vliegt. Of nog meer... dan laad je slechts thuis... net als met je digicam. Daar heb ik ook altijd surplus aan geladen accu's bij.
Ach... Zo duur zijn die celletjes nu ook weer niet...

Lipo's zijn denk ik wat duurzamer. Ik ben de laatste tijd helemaal niet meer zo blij met de NiMh kwaliteit op de ontvanger en servo's. Na drie klappers een beetje schuw geworden.

Ja ik heb woensdag nog gevlogen 4 vluchten en de accu al wat naar achter verplaatst.

Gaat lekker.
Al wat rakken sets gevlogen.
Ging zeker goed.
Hij heeft al wel schade bij het kielvlak.
Daar is hij toch niet echt goed gebouwd lijkt het.
Zitten nu meerdere matjes op zodat het allemaal weer steviger moet zijn.
Zondag weer lekker knallen.

Hopelijk kan ik dan ook de unilog mee sturen.

Wordt dus vervolgd.

Gr Mark

Is het nu zo slecht gestelt met het kielvlak van de hawk.
Is het niet verstandig om er nog een koolstof roving in te leggen......voordat ik ga vliegen??
Of is het zaak om zo vlak mogelijk te landen???

Laatst bewerkt:
Ik vindt het slappe hap. Je moet de kist echt landen als een eitje.
Gooi en smijten alleen in de lucht, niet bij de landing.
Ik had bij de nieuwe kist torsie in de staart. Die is nu weg.... Brak bij veel te ruw landen. Goed gerepareerd.

Anders.... men kan eventueel ook voor een Wildflug Aktivist kiezen. Die wordt niet als competitief in de F5B beschouwd. Romp is echter robuster, koolvezel, en er is ook iets meer kool in de vleugels gebruikt. Over de kwaliteit zijn de meningen verdeeld. Vliegeigenschappen vergelijkbaar met de Hawk. En vast even zo goed uit te trimmen tot de perfectie, als de Hawk... naar wat ik lees?
start wildflug
geplatzte aktivist- fläche - RC-Network

Ik zou de Hawk lekker bouwen en vliegen. Bij iedere reparatie wordt de kist sterker.
De gewichtstoename zal niet enorm zijn. Veel materiaal schuur je weer weg. Na reparatie was de romp meen ik +3 gram zwaarder. Koolstof is licht, maar een stuk sterker dan glas. Dat kleine beetje toevoeging gaf al zoveel extra sterkte. Ooit evalueer je je zelf weer eens... en koop je of een Charter... of een Surprise?
Je moet jezelf echt af en toe iets mogen gunnen.

In dit draadje is overigens een voorbeeld te vinden van iemand die vooraf gaat versterken. Je gaat er dan weer zoveel tijd in steken...
dan maar een surprise aramidevezel-romp zoals Gerben en Gert-Jan aangaven?
New F5b Tiger From Hobby-lobby - Page 37 - RC Groups
Eeuwig draadje... zeker interessant... aan het einde van het draadje heb je rooie ogen.

Of een kopie mal maken, en zelf gaan soppen. Ben je ook wel weer even zoet en vele euro's verder.

Dusssss... na gebruik is de bling bling er snel af... neem het maar voor lief! Gooi de doem scenario's overboord.
De kleuren zijn alle RAL... een nifty lakje is zo weer gevonden.

Zal je vliegprestaties verbeteren... (sprak ik)... zonder stresss...

Noot: volgende week ga ik even Wilco vliegeren op Stompetoren. Kijken hoe het zich ontwikkeld.

Laatst bewerkt:
De Hawk is gemaakt om netjes te landen.
Elk model zal daar breken als de landing te hard is.
Wat je kan doen is rovings om de staart wikkelen.
Maar wij hebben behoorlijk wat vluchten en landingen gemaakt met de Hawk en nooit de staart gekrakt, dus het is toch echt de piloot en niet het model.
Dat bedoel ik niet lullig maar je moet hem gewoon netjes binnen laten glijden.

GJ

net de ontvanger gesoldeerd en de motor aan de regelaar.
omdat ik roch bezig was gelijk de servokabel van het hoogte roer servo.

vanavond het hoogteroer aansluiting maken, en dan kan alles er in voor het CG

Kun je er geen PUR an de achterkant inspuiten en een schotje plaatsen ? ( Hawk )
Ps: als je een iets steviger kistje wil kun je ook nog de Enigma kopen (= Allex 2, Evo Max Ed)
Allen gemaakt door Nan Models.

Ps: Ik denk dat GV gelijk heeft, gewoon rustig landen.

Gr Frank

Heej Frank,

Nah... Geen PUR. Dat geeft geen constructieve bijdrage. Zit alleen maar in de weg.
Neej.. je moet als een inbreker door een sleutelgat met carboon en spitskool aan de slag.
Of te voren zo een mof maken, zoals ik had gedaan bij die breukreparatie.

Ik had ook van die wilde fantasieën. Je wordt er gewoon zorgelijk van.
Kwaliteit is voldoende (mwah...). Maar gezien de fraaie vormen zou die een stuk robuster mogen zijn (mwah...).

Wel heb ik gedacht aan een richtplank. Een matrijs waar je de Hawk in kan schoeven/spannen op de vaste schroefpunten: motorspant, vleugel en stabilo.
Mocht je em banaan vliegen, of zit er een platte knoop in de staart... kan je er in ieder geval voor zorgen dat er nog iets van de oorspronkelijke vleugel/domp instellingen overblijft.

Minste werk is een betere kwaliteit. :p

Joepie, Bas

kan ik als roerhevel een servo heven afzagen en die er inlijmen?
ik heb geen GFK plaat namelijk.

Onderstaande was nog van Mark onder mijn naam. Maar volgens Mark zitten de roerhevels voor de ailerons er gewoon bij. Voor het hoogteroer moet je inderdaad zelf wat fabriceren. Zelf zou ik gfk plaat nemen, maar carbon kan vast ook. Wacht even tot GertJan iets typt dan weet je het zeker.

Raymon, je kan ook een stukje oude printplaat nemen. Veelal ook van epoxy.

Speling in het boorgaatje van het heveltje neem je weg met een druppie CA.
Drogen, en stangetje weer gangbaar maken.

In mijn fotoalbums van de Wilco staan wel wat voorbeeldjes, hoe heveltjes bevestigd zijn.

Laatst bewerkt:
ik dacht aan dit.

bbtw1.jpg

en dan bij het smalle door halen en dat in het roer lijmen

Door en door steken? Niet nodig.
Als je ze als onderstaand zou maken, dan is de kracht iets beter verdeeld over het dragende oppervlak van de eischaalconstructie?

Daar waar je doorboord, zal je merken dat het roer hol is.
Ik het de sleufjes gemaakt met een oud tandartsfreesje.

Kijk uit met het carbon fijnstof. Het dringt je huid binnen. Inademen is ook niet aan te bevelen. Eigenlijk moet je het nat verwerken. Vezeltjes zijn als nano-spelden en even ongezond als printertoner.

De hevels zijn exact op de scharniernaad afgemeten voor een zo neutraal mogelijke servo uitslag.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back