Budget hotliner

Hoi
BASSMAN

motorschot en binnen kant romp Goed opruwen met schuur papier en dan goed ontvetten.
Daarna de epoxi endfest 300 tijdens het mixen verwarmen met de feun dit geeft een sterke verbinding.

Groeten Gerti

Indien je er eerst een soort kraag aanlijmt of ''pootjes'' heb je wel meer houvast welke motor heb je er nu trouwens in

gr Andre

Ik heb de aanbevolen motor van staufenbiel erin zitten........gaat echt vlot omhoog.
Ik ga het proberen met uhu endfest.
Ik heb nog een 4mm dikke kunsstof motorschot gevonden.
Deze kan ik er toch ook met uhu endfest inmonteren??

De romp was opgeschuurd, zaten kartels in, spant verdikt naar 4mm, rovings rondom.
En mijn spant in de Surprise is exact zo gelijmd, die kan ruim 4 kw aan met een hele harde aanloop en rem.
Ik ga aan het epoxy van de Hawk twijfelen.
Gerben heeft Endfest, ik zal dat dinsdag of zo wel meenemen.

GJ

Ik zal zowieso uhu endfest aanschaffen..........komt vast nog wel vaker van pas.
Qua kwaliteit van de epoxy van de hawk. Dit zal het probleem toch niet zijn........er worden
zoveel van verkocht.

Nou, ik snap niet waarom een spant met 4 KW op de prop wel blijft zitten en met nog geen 1000 watt losgaat.
Ze zijn hetzelfde gemonteerd.
Heel apart.

GJ

Bij de tweede stijgvlucht gebeurde het ......en er bleek bij het aanlopen van de spinner
op de romp ook een propellorblad kapot te zijn gegaan. Komen dus toch wel wat krachten bij kijken.
Ik vind de hawk echt een superkist......maar op deze manier blijft het steeds spannend als je gaat vliegen. Ik hoop dat uhu endfest dit probleem zal opheffen.

Wat voor prop en spinner had je ook alweer?
Zit daar het probleem niet?

Een beetje onbalans (3 gram) is bij een draaiende prop al makkelijk 30 gram.

Laat even weten welke maat je ronddraait.

GJ

ik heb 24uur epoxy gebruikt. Hoop dat dat goed houdt. In de gebruiksaanwijzing van de hawk wordt secondenlijm genoemd om de servo's (in krimpkous) in te lijmen.

ander onderwerp, instelhoek: ik heb tpv de voorste bout van het stabilo een 0.9mm dikke ring tussen stabilo en oplegvlak gelegd en de ruimte opgevuld met 5min epoxy. (tape op stabilo bij het vullen met epoxy zodat het stabilo demonteerbaar blijft). Bij het nameten op een vlakke tafel is nu verschil tussen voorlijst tpv deelnaad en achterlijst ongeveer 1mm (voorlijst hoger) bij horizontaal stabilo. De meetfout schat ik ook zo op +/-1mm. Dus 0.3graad +/- 0.3 graad. Vliegt een heel stuk beter. Nog steeds een heel klein beetje down nodig bij het rakken vliegen. Het wiebelige was vandaag ook weg bij het thermiek vliegen.

Ronald

Ronald, het is normaal dat je iets down moet geven bij de rakken.
Stel vluchtfases in, thermiek en speed.
Bij speed trim je iets down, 0,5 tot 1mm, dat is even uitproberen.
Bij thermiek is het hoogteroer neutraal of ietsje up.

GJ

Ik heb het bij geleverde motorschot met de hacker, meen 3kw en zit nog super vast.
Ik heb 30 minuten epoxi gebruikt met carbon roving en micro baloons.
Zit zo vast als een huis!

Wat voor prop en spinner had je ook alweer?
Zit daar het probleem niet?

Een beetje onbalans (3 gram) is bij een draaiende prop al makkelijk 30 gram.

Laat even weten welke maat je ronddraait.

GJ

Als het geheel niet in balans is mag dat het motorschot er zomaar uit
kunnen trillen/trekken??? Ik neem aan dat de 3kw + aandrijvingen ook
wel enige trilling veroorzaken?
Als ik het geheel statisch laat draaien hoor ik ook geen resonatie van de motor/prop
combinatie.
Kan het zijn dat de prop kapot knapt tijdens de stijgvlucht en dat daardoor het motorschot lostrilt/los wordt gerukt???

Laatst bewerkt:
Als de prop in de lucht breekt is de kans groot dat het motorspant loskomt, of de hele voorkant van de kist openscheurt...

Je kunt bij Aeronaut opzoeken van de maxima van de props zijn. Die zou ik eens opzoeken voor de 9x5 Aeronaut.

Groet,
Gerben

Als de prop in de lucht breekt is de kans groot dat het motorspant loskomt, of de hele voorkant van de kist openscheurt...

Je kunt bij Aeronaut opzoeken van de maxima van de props zijn. Die zou ik eens opzoeken voor de 9x5 Aeronaut.

Groet,
Gerben

Ik heb even nagekeken......de prop mag max 16000 toeren draaien.
De prop wordt met mijn combo wel aangeraden op 4s
De motor is een 1200 kv. Maar zo te zien draait het dan op de top 18000 toeren.
Dit is dan dus teveel......terwijl een 9x5 aangeraden wordt.

Gisteren helaas gezien dat niet alleen de romp afscheurt maar gewoon de motor in 3 delen getrokken wordt ;-( en van alle servo's de tandwielen kapot schudt.

Maar je komt niet aan 1800 toeren hoor, je zal maximaal 14000 rpm halen bij 3.6V per cel.
(KV x 0,8 )

Het blijft raar dat ie loskomt uit je Hawk.
Heb je een propbalancer?
Hang de spinner en prop daar eens in?

GJ

Laatst bewerkt:
Maar het met Endfest gelijmde motorspant bleef goed zitten :)
(na inlijmen van het motorspant de romp 2 uurtjes verwarmd tot 60 graden, is de verlijming nog beter)

Groet,
Gerben

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Luc zei dat de gear het niet meer deed......
DSC00797.JPG

Het pinion is weg... oh nee, de as is gebroken!
DSC00798.JPG

De gear is nog OK, de motor ook, als hij niet uit elkaar gesleurd zou zijn.... door een spinner die het opgaf.
DSC00799.JPG

Maar blijven lachen, Bad Bruckenau wordt er gewoon gevlogen maar niet met de B-01.
De motor is al op weg naar Plettenberg...

Laatst bewerkt:
Back