Budget hotliner

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 25 okt 2009.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    In de hotliner waar je meer gevlogen hebt zat een Axi PG4 gear, met daarachter een Scorpion HK3026 1900kv. Met 5S en een 16x13 is er 1800W piek gelogd, hierbij wordt nog niets heet.

    Gisteren gevlogen met de Robbe Planeta met B36-74-06XL op 4S, 2 vluchten. Eerste vlucht met een 15x13 Falco, ging redelijk. 2e vlucht (en eerste F5B wedstrijdvlucht) met een 15x14. Deze ging stukken beter dan het oude Falco propje, merkt toch dat die een zeer matig design heeft. Ondanks dat ik slecht vloog, resulteerde dit in 32 rakken. Genoeg om na de 1e ronde 3e te staan van 12 deelnemers.. (hierna ging het overigens ernstig bergafwaarts, maar dat lag aan mij...)

    Aan de hand van de ingeladen capaciteit was de gemiddelde stroom 126A, betekent een gemiddeld vermogen zo rond de 1750W, durf rustig te zeggen dat de piekvermogens richting 2.5kw gingen. Binnenkort de logger er maar eens in.
    Dit alles aangestuurd door de 200A Himodel regelaar.

    [​IMG]

    Groet,
    Gerben
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Overzicht regelaars

    Om maar verder te gaan met het budget overzicht hierbij deel 2:

    De regelaar

    Uit de budgetklasse heb ik hier maar 2 regelaars gevonden.

    - Himodel 200A. Deze regelaar kost in NL 59 euro en in het buitenland nog minder. Weegt 124 gram.
    Gerben heeft hier al het een en ander mee getest. Tot 2kW lijkt het goed te gaan op 4S en 5S. De meeste mensen trekken er niet meer dan 150A uit.
    De rem van deze regelaar is niet heel sterk/snel, maar dat kan een voordeel zijn voor je gearbox.
    Ik heb nog nergens kunnen vinden of deze regelaar ook te programmeren is.

    - Turnigy Plush 80A. Deze regelaar kost slechts 40 dollar en weegt 91 gram.
    Val heeft deze regelaar getest en er 90A uitgetrokken op 6S, goed voor zo'n 2kW aan vermogen.
    Van deze regelaar zijn start en rem ook zwak, maar ook hier kan het gunstig zijn voor je gearbox.
    Deze regelaar is met de Turnigy programmeerkaart een beetje te programmeren. Dit zou een voordeel kunnen zijn.

    Ik kwam ook deze nog tegen op internet, maar daar heb ik geen ervaringen over gelezen:
    - HexTronik 120A regelaar. Kost 56 dollar en weegt in ieder geval minder dan 100 gram.
    Deze regelaar is redelijk uitgebreid te programmeren met de pc en word geleverd met 12 maanden garantie.
    Klinkt veelbelovend voor iets wat uit China komt...
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2010
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een langzame aanloop en rem kost snelheid.
    Je prop remt het model te veel af.
    Je moet dus een redelijk snelle aanloop en rem hebben.

    De Plush 80 lijkt mij onderbemeten, je moet meer vermogen weg kunnen stoken.

    De Hextronic hebben we slechte ervaring mee, gaf nogal wat storing.


    GJ
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zijn nog wel meer "theoretisch"interessante regelaars. Kijk oa eens naar de Turnigy 120A boot regelaar of de 100A K-force regelaar. Maar wie gaat testen hoe lang ze heel blijven, en als je daar eenmaal achter bent (dwz 1 sec nadat er rook uitkomt), hoeveel goedkoper was je dan werkelijk uit?

    De 120A Hextronik die ik ooit geprobeerd had, kreeg een buitenloper nauwelijks gestart, vaker niet dan wel. Op een binnenloper niet getest.

    De 200A Himodel is prima via de gasknuppel te programmeren, je moet alleen even geduld hebben met de piepjes. Zaterdag tijdens de pauze heb ik er nog 1 geprogrammeerd en vervolgens gevlogen. Functies als timing, remkracht, draairichtingomkering en opstartsnelheid zijn allemaal netjes aanwezig.
    Remkracht voor professioneel F5B is te laag, voor de beginner is het goed genoeg. Je verliest er wel iets mee omdat de prop te langzaam dichtklapt, maar het zij zo.

    Andere optie, maar minder makkelijk te verkrijgen, Markus 80A. Getest tot 185A en nog steeds heel. (Boven de 180A begon de krimpkous wel te vervormen). Perfecte instelbaarheid met een Markus USB kabel. Opstartsnelheid, brake delay, brake ramp, ramp-time, echt super... (moet je wel beetje weten wat je doet, anders de standaard opties aanhouden)

    Groet,
    Gerben
     
  5. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik heb er zo een. Werkt goed( ik had nooit storing hiermee, en ik gebruik nog wel de BEC), behalve de start, die is onbruikbaar voor F5B en niet gezond voor je vertraging... Ik heb hem nu in mijn pylonracer zitten....Moest Assan iets aan de start-up kunnen doen zou ik er zeker nog kopen. De Himodel 200 is daarentegen heel bruikbaar, zelfs met 200 A < 5seconden...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Gerben al schreef, de Himodel 200A heeft zich inmiddels al bewezen als een goed bruikbare betaalbare regelaar.
    Het heeft dus geen zin om verder te gaan experimenteren.
    Een Plush 80 is leuk maar voor 20 euro meer heb je een ding wat getest is ,Gerben had zijn Plettenberg 220/37/A1 P4 op die regelaar staan! en het bleef heel.
    Lijkt me voor een beginner dus een prima ding.
    Zodra je in de 200+ Amperes gaat komen gaat het sowiezo geld kosten, dan moet je ook niet gaan bezuinigen is mijn mening, dan koop je iets wat zich daarin bewezen heeft, in mijn geval een Plettenberg met Schulze regelaar maar het zou ook een Neu met Castle Creations 180 regelaar kunnen zijn.
    Ik geef de voorkeur aan duitse spullen, service is veel beter, ik heb binnen een dag antwoord als ik advies nodig heb en reparaties zijn ook binnen een week terug, als ik haast heb.
    Ik ben nu al 3 weken met Castle in de USA aan het worstelen, defecte regelaar maar alles gaat daar zo traag!
    Iets om rekening mee te houden als je wedstrijden gaat vliegen!


    GJ
     
  7. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Goed dat die himodel regelaar werkt, deze is zeker zeer budgetvriendelijk:),
    Is dat nu de zelfde als van de suppo website?

    Heb je al eens de remkracht verandered, maakt dat verschil?

    Val
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Leuk dat de discussie lekker op gang komt!

    Wat mij betreft is de Himodel 200A voorlopig nog favoriet, tenzij er meer motoren sneuvelen en blijkt dat dit door de regelaar komt.
    Wel prettig om te horen dat deze ook programmeerbaar is.

    De Markus 80A regelaar lijkt mij met nog geen 50 gram wel heeeeel spannend om 185A door te stampen.

    De Plush is in ieder geval wel een uber-budget oplossing, maar niet geschikt om verder te groeien.

    Voorlopig is daarom de Himodel dus nog favoriet.


    Het volgende onderwerp: de propellor/spinner e.d.
    Wordt geplaatst zodra ik tijd heb.
     
  9. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Heeft iemand rctechniscs leeggekocht ?

    de 200amp regelaar is uitverkocht :(
    Heeft er iemand nog een liggen ?

    Groeten Mark
     
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Propellors

    Deel 3: de propellor

    Dit deel is een lastige omdat er meerdere merken zijn waaruit meerdere combinaties te maken zijn. Bovendien weet ik zelf ook niet alles over het wat-en-hoe. Verbeter me dus als ik fouten maak.

    De opties qua bladen:
    - RFM: versterkte bladen, verkrijgbaar in veel maten en gemaakt voor deze job. Kosten 30 euro per setje

    - Aeronaut: Cam-Carbon bladen. Minder keus qua maten, vaak moet je het met minder spoed doen. max 16000 rpm. de maat 16,5x15 zou een geschikte kunnen zijn. kost 9 euro voor een setje bladen bij Freudenthaler.


    Middendelen zijn in vele soorten en maten verkrijgbaar.
    Voor een Aeronaut betaal je minder dan een tientje, voor RFM al gauw meer dan 20 euro. Hobbycity heeft dit spul ook maar daar zou ik niet kopen omdat die vaak wat minder/lichter aluminium gebruiken.

    Spinners zijn ook overal verkrijgbaar, van goedkopere kunststof spinners die je kunt gebruiken icm een adapter tot dure aluminium precisiespinners. Hier laat ik me graag over informeren wat goed en betaalbaar is.
    Spinners:
    - RFM versetzte spinner: 32 euro.
    - Hyperflight Hyperspinner: omgerekend 22 euro met de huidige pondkoers.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2010
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op propellor en spinner niet bezuinigen.
    De propellor is zeer belangrijk om het vermogen effectief om te zetten in snelheid en kracht.

    Aeronaut bladen, ook de "carbon" zijn nog steeds een veredeld stuk plastic. Leuk voor beperktere vermogens, maar niet geschikt voor de aandrijvingen die hier de revue passeren.

    Groet,
    Gerben
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even over de regelaar en Neu motor.
    Ik ben er van overtuigd dat de regelaar de motor niet sloopt.
    De motor was waarschijnlijk al niet goed, het was een gebruikte motor.
    Ook is er een serie geweest van Neu die spontaan stuk ging, hij zou ook uit die serie kunnen komen.

    Dan de discussie over props.
    Die is mijns inziens nutteloos.
    Je moet eerst het model. regelaar, motor en accu weten, dan kies je een kleine maat prop en gaat meten.
    Beste gereedschap is dan een Unilog.

    Het is dan gewoon experimenteren met maten.
    Als je de maat ongeveer weet zou je met merken kunnen gaan testen.
    Maar ik denk dat budgetvliegers geen prop van 100 euro op hun kist gaan zetten.
    Ook is er geen Sergey prop met een 38mm spinner en volgens mijn maakt Eflight ook geen 38mm spinnerprops.

    Aeronaut is niet sterk genoeg, Graupner carbon cam props waarschijnlijk ook niet.
    Dus zou het een RFM worden.
    Met een RFM spinner, kosten samen ongeveer 60 euro.
    Wij hebben altijd wel props om te testen dus dat is dan 1x een dagje testen en klaar.

    Een discussie is dus onnodig.

    GJ
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gerben, we zijn hier natuurlijk wel op zoek naar een budget-oplossing! 'beperkte vermogens' is alles onder de 1,5kW?

    In mijn lijstje staan nog niet de Graupner Cam folding prop bladen. Die had jij toch op een van de hotliners zitten? Ik kan er weinig prijsinfo over vinden...

    Overigens word je al bijna gedwongen naar duurder spul omdat de goedkopere merken geen spinners van 38 of 40mm verkoop voor een 6mm as.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Graupner props zijn net zo duur als de RFM bladen.
    Dus tegen de 30 euro.

    En Hobbycity spul... leuk, maar ik zou het niet op mijn kist willen hebben.
    Een optie voor een RFM spinner zou nog een Reisenauer kunnen zijn maar dan ben je ook redelijk beperkt.
    Met de RFM versetzte spinner liggen de bladen mooi aan de romp, minder weerstand en dus loopt het model beter door.
    Alle andere goedkope merken hebben een gewone meenemer waar de bladen recht tegenover elkaar staan.

    dit is zo'n spinner
    [​IMG]
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Die versetzte spinner ziet er goed uit, voor de heb zou die al leuk zijn zelfs!


    Nog even een vraagje over de stroomvoorziening richting de ontvanger. Ik heb hier het een en ander over gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer.
    Voor zover ik zie zijn er drie opties:
    - De ESC via een optocoupler aan de ontvanger aansluiten en een NiMH of NiCd accu gebruiken als stroomvoorziening.
    - De ESC ZONDER optocoupler aan de ontvanger aansluiten en een LiPo icm UBEC gebruiken. De UBEC kan lineair of schakelend zijn. Voor 2,4GHz voldoen beide. (klopt dit?)
    - Van de derde optie vraag ik me af of hij mogelijk is. Ik gebruik Spektrum 2,4 GHz en die ontvangers kunnen tot 9V ingangsspanning aan. In een Hawk zou ik Dymond D60 servo's gebruiken en die kunnen ook tot 9V gevoed worden. Ofwel: gewoon een 2S LiPo direct op de ontvanger aansluiten als stroomvoorziening. Zie ik iets over het hoofd waardoor het niet zou kunnen?
    En moet in dit geval wel of geen gebruik gemaakt worden van een optocoupler tussen regelaar en ontvanger?
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2010
  16. JWS

    JWS

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn advies zou zijn:

    Gebruik altijd een losse ontvanger accu !!! (en dus een opto tussen regelaar en ontvanger of een opto-regelaar)
    Dus 2S Lipo met regulator of 4 cellen NiCad of NiMH.

    Met de stromen die we in F5B gebruiken is een regelaar met BEC gewoonweg te gevaarlijk. Regelaar in de fik --> kist weg !!!

    In jouw situatie (als alle componenten het aankunnen) zou je inderdaad rechtstreeks 2S lipo kunnen gebruiken. Maar dan wel met een opto-coupler tussen regelaar en ontvanger.


    Janwillem
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  18. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Je was me net voor. De Eflight is wel prijzig, ongeveer 110Euro voordat hij op je deurmat ligt (als de douane hem er niet uit haald). En alleen maar in 17,5 x 17,5 te verkrijgen. Hij sluit ook niet op alle rompen even goed aan. Op de S13 past hij niet, op de RW2b ging het net wel goed.
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Die Eflight is dubbel zo duur als een RFM setje en daarmee dus ongeschikt voor dit budget-topic. Als er interesse is kunnen mijn overzichtjes ook als basis dienen voor een uitgebreider topic wat bespreekt wat er beschikbaar is op hotlinergebied en wat de ervaringen zijn.
     

Deel Deze Pagina