WillydeWoofer
Forum veteraan
GJ, zijn er ook meer \ kant en klare modellen om mee te beginnen?
Is het nieuwe model van onze duitse vriend aan te bevelen?
Is het nieuwe model van onze duitse vriend aan te bevelen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Over het model van Erwin weet ik niet meer dan jij denk ik.
Maar de vleugel zal wel weer piepschuim zijn met carbon onder de beplanking, dus niet goedkoop om te bouwen.
Wat is je vliegervaring, als je direct van een trainer overstapt naar een snel klein kistje dan is je kant en klare model zo weer een bouwpakket.
De "goede" volgorde is: hoogdekker, laagdekker en dan richting snellere modellen.
Hoe kleiner hoe lastiger te zien en bij die snelle modellen moet je eigenlijk voor je vliegtuig uit kijken en weten hoe hij ligt, zonder te kijken.
Ik weet nog wel dat we ooit eens een hotliner kwijt waren, 3 man kijken en het ding was in een paar seconden al heel ergens anders dan we keken.
200 km/h is 60 meter per seconde, mijn hotliner heb ik ooit eens op 370 km/h gehad, dat is 100 meter per seconde, 1x knipperen met je ogen en hij is 60 meter verder.
Bedenk dat voordat je met dit soort dingen gaat spelen, je hebt een moordwapen in je handen, daarom ben ik er ook mee gestopt, concentratieproblemen.
Een leuk goedkoop ARF model is de Mini Hawk.
Daar kan je redelijk mee gooien en smijten, is niet duur en als semi zwever maar ook als pylonracer te vliegen, al naar gelang het gewicht en de motorisering.
Is ook niet te klein, 140cm.
Hij komt binnenkort weer iin het assortiment van Staufenbiel, voll gfk, rond de 200 euro.
En ook interessant voor John, Wild Technik heeft binnenkort weer de Milan F5B op voorraad.
Dat is eigenlijk de Hawk maar dan met een 4 klappenvleugel, en dan kost ie 279 Euro.
Er gaat wel voor 150 Euro servo's in (1 op hoogte en 4 in de vleugel).
http://wild-technik.de/shop/product_info.php?cPath=100_140&products_id=102272
GJ
Als je een redelijk snel ding wilt, kun je ook eens kijken naar een Slipher Pylonracer. Deze wordt gefreesd door iemand hier op het forum. Het kistje is van hout, moet je wel zelf bouwen en er gaat een standaard setup in. Inschatting vliegsnelheid ca. 150-175 km per uur. Wordt gestuurd met ailerons en hoog-laag. Kan ook langzaam vliegen en is makkelijk te landen.
Is dit de nieuwe Gringo? Die wordt slechts 120cm.Nou, het ding van Erwin is niks bijzonders, zoiets zou ik in een uurtje getekend en ontworpen hebben.
Gerben en ik hebben destijds wel vaker een model in 1 avondje in elkaar gezet, compleet met piepschuim snijden, beplanken, folieen en dan de volgende dag kijken of hij het deed.
Hier een foto van het ding van Eisvogel.
![]()
Ja, dit is de Ringo.
Al dat soort modellen waar jij het over hebt hebben niets met hotliners te maken.
Alleen de Bandit heeft iets weg van een hotliner.
De Ringo en Ninja zijn eigenlijk pylonmodellen en de Kunai is een echte elektrozwever, geen hotliner.
Ik denk dat je toch eens een F5B wedstrijd moet bezoeken, dan kan je zien wat een hotliner is.
De meeste dingen waar jij naar kijkt lijken niet eens op een hotliner, at gaat alleen maar zogenaamd hard.
Er zijn verschillen in hard gaan, een Funjet lijkt ook hard te gaan maar zal niet makkelijk boven de 250 km/u uitkomen.
Het indrukwekkende van een hotliner is dat het alle kanten op hard gaat, zodra je hem uit je hand weggooit knalt ie recht omhoog met minimaal 60 m/s.
Horizontaal halen ze zwevend zo'n 250 a 300 km/u (soms nog harder) en met de motor aan zit er eigenlijk geen limiet op.
Als jij een prop kan vinden die genoeg spoed heeft dan kan je versnellen naar 400+ km/u.
Alleen is het niet de bedoeling in de wedstrijdklasse om zo hard mogelijk te gaan, de bedoeling is om in een bepaalde tijd zoveel mogelijk heen en weer te vliegen tussen 2 rakken en je mag alleen de motor aanzetten als je omhoog moet, buiten de rakken.
In 2 seconden zit je weer van 2 meter hoogte op 200 meter hoogte.
En... na het rakken vliegen moet ie ook nog 10 minuten kunnen zweven.
Dat maakt het de formule 1 van de modelvliegtuigen, het moet alles goed kunnen, net als een formule 1, hij moet een hoge topsnelheid hebben en ook nog hard door de bochten kunnen, onder elke weersomstandigheid.
GJ
Dat klopt, om je regelaar, voor een Ninja Speed, op te halen. Het stortregende toen, waardoor ik niet lang gebleven ben.Afgelopen jaar was je toch ook al een keertje langsgeweest WDW?
Klopt en dat was in Vught.O ja, inderdaad, regen en (natte) sneeuw rond de middag, en later weer prachtig weer![]()