Budget hotliner

Hmmm... mooi... lekker snel... FRM latten binnen! Goeie zaak! :mrgreen:
Gemeen scherp en smal!

Paasweekend niet gevlogen. Veel wind, de tweede dag veel regen... helemaal niks an!


Stabilo weer haaks op de staart. Nieuw op-getaped, met het witte stuk folie erbij.
Het stond aardig scheef. Hopen dat de instelhoeken nog goed zijn....


full



En nieuwe latten op de mooie neus.... RFM 14.5 x 14...
Boutjes vast met blauwe Locite.


full


Mwahhh.... benieuwd Gerben wat de Unilog straks gaat aangeven aan waarden :-)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een vraag; welke uitslag moet ik voor mijn Hawk aanhouden om voldoende remwerking te krijgen. Volgens het schrijven zou dit 17 mm positief moeten zijn.
 
Minimaal 20mm omhoog met de ailerons. En 2-3mm omlaag met hoogte geloof ik, dat weet Mark precieser denk ik (djzvaint).

Gerben
 
Ailerons: 12mm up, 6mm down
Hoogteroer: 3mm up, 3 mm down
Rem: Ailerons 17mm up, Hoogteroer: ? down

Dit staat in de staufenbiel handleiding
 
Dit had ik ook gelezen. Maar meestal in de praktijk is het meestal net iets anders dus vandaar deze vraag. Over het hoogte roer staat geen vermelding ik neem aan dat dit toch ook iets moet zijn. Gr. Gijsbert
 
17mm omhoog is in de praktijk aan de lage kant, 20mm of meer remt een stuk beter en is met een goed gekozen hevelverhouding goed te realiseren.
Als je zender het kan zet je de servo's bij rolroer neutral alvast een 30-40% uitslag naar voren/beneden. Dan heb je nog 60% over voor rolroer omlaag wat ruim voldoende is, en 140% uitslag voor rolroer omhoog/remklep.

Qua hoogteroer: begin met 2mm down bij te mixen. Meestal heb ik die mixer 'open' staan in de zender tijdens de eerste vlucht en stel ik hem meteen af tijdens de vlucht.

Groet,
Gerben
 
Voor die gene die nog op zoek zijn naar de Hawk, ik heb enkele weken geleden een besteld bij HK de Inertia, kosten 140 euro in Duitsland, en de kwalietijd is de zelfde
 
Hoi Johnny,
Top, ga je veel plezier van hebben :)
Wat voor aandrijving heb je gepland?

Als ik bij HK EU kijk, staat hij op 234$, had jij hem voor minder?

Groetjes,
Gerben
 
@John! ontvangen!
Prop gaat vandaag op de post. Met een beetje geluk heb je hem as dinsdag binnen? Geef effe 'gil' na ontvangst?

140 euronen? Moin, da's niet duur! Ja hij is 100% identiek. Im de USA ging hij al weer een flink aantal jaren gelee als Tiger F5B in deze kleurstelling. RC-Groups draadjes te belezen.
Overigens nu al weer uitverkocht bij HobbieKoning. Lindinger Modellbau in Oostenrijk heeft hem als 'V-MAX ECO'
http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=72487
Bij dat bedrag heb je gratis verzending naar NL! Ook weer een slok op een neut!
Gr Bas
 
He Bas,
Fijn om te horen, dan kan ik hem koment weekend uitproberen.
Ja Bas de dollar staat 1.38 op dit moment, is dus net geen 145 euro.
Heb gelukkig nog een reserve op stal.
Maar even over de accu's, zijn die nano's van HK goed of toch liever niet gebruiken?
Wil eigenlijk richting 5S met die 14,5X14. Dat zal dan ongeveer 1250 Watt zijn als ik goed heb gerekend (eCalc)
En wat is de maat die je erin kunt krijgen van de accu? Of moet ik vragen hoe ik hem erin krijg?

Groeten John
 
Oooit waren de tijden dat je voor de Euro 1.60 kon tikken...
En de import uit de USA niet zo streng werd gemonitord... ;)
Zou je nu op bijna 170 Eureka's zitten (EU-Warehouse). Nog netjes. Zit er nog een stukkie post over heen.
http://www.wisselkoersen.nl/
Vanuit China het scherpst, maar dan moet ie wel heel aankomen! Zit je nog met inklaring er over heen.

5S dat zou best eens lastig kunnen worden? Dan zal je op minder mA moeten kiezen? Of pakket open vouwen en nieuw in de krimpkous?
De 4S schuift iets in de neus naar voren bij mij. Je zult dat alles bij 5S even moeten onderzoeken, desnoods even met dummy-blokjes werken? En weet wellicht Gerben daar meer over, of Mark?

Met die HET RC niet? Op 5S? Gaat die niet te hoog in de toeren? In F5B is de motor maar heel kort aan, heeft hij geen tijd om op te warmen. Maar je moet er dan niet continu mee gassen. Half gas is uit den boze, wordt alles te heet. De regelaar moet je zien als schakelaar. Aan/Uit!
Ik zal ook nog even in eCalc checken, even die waarden zien.
Ik ga eerst maar eens even opwarmen op 4S. Vandaag geen tijd, morgen staat regen op het programma! Dus dat wordt em weer niet.

Nano's? Wat zou daar mis mee zijn? Ik weet wel dat die 'domme' Turnigy's het gewoon doen, SLS ander merk ook. De ontlading is niet dramatisch met deze motor voor deze accu's. Gemiddeld slijten belaste F5B accu's sneller. Maar er slijt wel meer tegen de zin.

Hawk is best sterk. 2,5kw was meen ik geen probleem. Maar dat kan je Gerben even bevragen.
Gerben en GJVO hebben fors aan de Hawk gesleuteld en de grenzen af getast. Om later naar weer betere kisten over te stappen voor het serieuze F5B spel. Dat was de maatstaf om resultaten aan te meten. Gerben heeft echt doorgepakt en is zeer competitief aan het werk in de F5B.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De 65C Nano's doen het prima. Turnigy 30C's gingen trouwens het langste mee bij mij.
Hoe groot is je accuvak ook alweer in de hawk? Er zal zeker een 5S pack ingaan, de vraag is alleen hoeveel mAh. Als ik me goed herinner had ik ooit een vertraagde Scorpion in de Hawk op 5S met iets van 3kw.

Veel meer dan 3kw zou ik er trouwens niet instoppen, dat is een nog redelijk 'gezond' maximum. En daar gaat hij 'hard zat' mee.

Groetjes,
Gerben
 
Hmmm... eCalc.ch tegenwoordig op de Pay-Role?
Je moet er wel bij blijven :mrgreen:
Kan er weer een jaar tegenaan... Voor dat bedrag mogen dan de RFM props ook wel in de staffels meegenomen worden... pfffft!

HET 2W-25 op 5S? Ga je meer dan 70A trekken. Weet niet of de motor dit fijn gaat vinden.
Gekke is dat ik nu met eCalc lager uitkom in de schatting op ca 786W.
Ik heb 1kw gelogd, statisch, met de UniLog, bij 15 x 13.

Wie moet ik nu geloven?
 
Laatst bewerkt:
Voor hotliners altijd een 2x zo grote lipo invoeren, op standje 'full', dat scheelt nogal.

Groetjes,
Gerben
 
Dat is correct Gerben, zo ben ik ook op die 1100 w gekomen met die 15x13 prop, gemeten kwam dit ongeveer overeen.
Aangaande die 5s lipo voor de Hawk, daar komt een andere motor in en wel de 600-38 met 6.7 vertraging van kontronik, welke prop? dat weet ik nog niet, maar zal wel ergens in de 16x16 zitten.
Sugesties welkom
 
met die kontronik 600-38 en die 6,7 vertraging een RFM 17x18 rood op een 7 graden middenstuk van RFM. Dan heb je ongeveer 2800 tot 3000 watt op 4s lipo. Dit gebruik ik in mijn Raketenwurm 2b met een 4s turnigy nanotech van 3650 mah. Wel de lipo goed opwarmen voor gebruik, scheelt een kleine 500 watjes........
 
He TC01

Fijn om te horen, hoe heb je die nanotech erin gekregen? en wat zijn de afmetingen van die nanotech?
2a3 kw is een mooien waarde voor de Hawk denk ik.
Maar is 17x18 niet een beetje groot? ik meen mij te herinneren dat Gerben of was het GJVN, dat der te veel torsie op komt en dit een Hawk heeft gekost, hou mij ten goede.

groeten John
 
Nee, is geen probleem. Als ik me niet vergis vliegt Mark ook met een 17x18. Spinner moet wel ietsje naar voren om de prop langs de vleugel te laten gaan.

Gerben
 
Back
Top