Budget hotliner

Ok, eerste test compleet;

RFM 15x16
HM Spinner 40mm middenstuk
Neu P32 6.7:1
KD 36-60-8L 3000KV
CC P125 mod
Turnigy 6S 3000mah 30C

Resultaat is 110A piek met 100A als stabiel nummertje. Dat is 2.4KW piek en 2.2KW statisch, dat wordt nog minder in de lucht.

Na 27 seconde op de zender had ik 1000W.min aan Energy gebruikt en de motor haalde net de 50 graden C. Niks mis mee, natuurlijk wel laten afkoelen voor de volgende vlucht.

Nu ga ik de RFM 16x17 smal proberen, we zullen zien. Ik ieder geval is dit al een hele respectabele setup die prima samen gaat met een Hawk F5B als budget hotliner.

Jos
 
Jos, dat zijn mooie resultaten!

Tijd om de rest van de budgetklasse uit te vinden.
Gerben had ook al een goede budgetregelaar te pakken.

Heb je ook een idee wat een budgetvertraging zou zijn?
 
ik ben opzoek naar een motor en vertraging voor deze,
ik heb een 4s lipo G3 3300mah ligen,

ik dacht aan de regelaar van RCTechnics 200A
Maar daar moet dus een motor vertraging en owja de prop bij.

het liefste snel in huis :oops:
 
jitze, een budget vertraging bestaat niet voor zover ik dat weet. Ik vindt dat ook een beetje een slechte plek om te bezuinigen gezien je die vertraging straks gewoon weer kunt gebruiken met een andere motor of setup. Als de vertraging niet van goede kwaliteit is dan draai je een paar dingen tegelijk kapot.

Faigao was ooit begonnen met het maken van Hacker kopie motoren en jawel vertragingen. Echter de lagers die zij gebruikte voor de motoren waren troep. Die moest je dus gelijk al vervangen door betere kwaliteit. Daar zit een beginneling niet op te wachten. Dat is zelfs iets wat ik nog niet eens zou doen. De vertragingen gingen ook niet goed zodra het vermogen omhoog ging.

Wat betreft regelaar, tja het lijkt er op dat die regelaar van Gerben best goed is. Maar ik wil eerst graag zien of hij het over 50 vluchten ook nog doet en bij welk vermogen. Het blijft goedkope china troep.

Een ieder moet zelf maar beslissen wat hij wel of niet wil. Ik ben bereid een paar mensen aan een goede setup te helpen als zij aspiraties hebben F5B te gaan vliegen maar erg op de centen moeten letten. Dit heb je dan niet morgen in huis maar dan heb je tenminste ook wel iets wat werkt.
 
Laatst bewerkt:
Raymon, een setupje voor 4S dan.

RFM 16x16 slim
Neu P32 6.7:1
KD36-60-6L 4000KV
4S 3300mah G3

Je zit dan op ongeveer 150A en 2KW.

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6672&Product_Name=KD36-60-06L_4000kv_Brushless_Inrunner

Een motor met hoger KV verkopen ze niet in deze serie dus als je meer power will dan moet je of een grotere prop of een 5.2:1 vertraging. Bijde brengt het toerental naar beneden en haalt de efficientie omlaag.

De beste oplossing als je niet tevreden bent na een tijdje te hebben gevlogen en meer power wil, is een 5S pakket. Dan ga je met die setup naar 200A en 3.2KW.

Ik zou nooit boven de 200A komen gezien het een China regelaar is. Als daar 200A op staat dan menen ze dat ook.
 
Ik kan aan Axi vertragingen komen, 3.3:1
We hebben ze getest tot 1700-1800 watt met keiharde aanloop en rem.
De vertraging is zo'n 60 euro.

Ik ga volgende week even informeren wat een Kontronik zou kosten, ik denk dat die wel voor 150-175 euro te leveren is.

Oh, en Gerben heeft vandaag weer wat demovluchten gedaan bij Pegasus in Enkhuizen, de motor en regelaar wordt dan veel zwaarder belast omdat de motor veel langer en sneller achter elkaar loopt.
De 200A Himodel regelaar wordt niet eens warm (Gerben trekt nu 120A)

GJ
 
Laatst bewerkt:
Jos,

Je resultaten zijn iets zuiniger dan van mijn 600/30: De eflight heeft 238A bij start dan gemiddeld 215A piek , rfm 16x17-170A 21,5V, en de 16x16 small 150A statich - 130A piek in de vlucht. Voltage heeft tot 10% afwijking max 22 V, +- 20,5V.

Ik heb een tijdje met een pluch 80A gevlogen piek 90A 6s ongeveer 2KW Dit met een 14x10 op de zelfde motor, Dit ging zonder problemen.
De rem en start zijn wel zwak.(dit laatste kan gunstig zijn voor een lichte gearbox)

Gr
Val
 
Gevlogen met een 60 euro regelaar, op 4S en 120A, uit mijn hoofd was het 1800W piek. Genoeg om 32 rakken te vliegen, met meer ervaring kan dat zeker nog meer worden.
Het ging om deze regelaar:
GX200A 4-8S (5A BEC) Brushless ESC

Groet,
Gerben

Ik heb je log even bekeken, het is eerder 105A piek, 120 Was 1x bij het gooien.
Als je dat wenst stuur ik wel even de grafiek.

Al bij al heb je daar een grote regelaar voor weinig,waar niets uitkomt ;)

Val
 
Heren, met een regelaar is het nu eenmaal niet zo dat je na 5 vluchten uitspraak kan doen over de duurzaamheid. Ik heb verschijdene merk regelaars gehad die na 30 vluchten nog spontaan de greest gaven. Natuurlijk gezien je nog ver onder de aangegeven 200A zit is er hoge hoop. Sterker nog, als deze regelaar bestand is tegen 6S dan is het wellicht de uitkomst voor de budget hotliner gezien 20v en 200A wel 4KW is en dat is meer dan genoeg.

GJ, ik denk 3.3:1 is te weinig voor een binnenloper.
Als jij zegt Kontronik, bedoel je dan enkel een Kira motor zonder vertraging en ook zonder ventilator?

Jos
 
Sterker nog, die regelaar is volgens de opgave bestand tegen 8s, dat geeft nog een grotere hoop. :)

Val
 
Een regelaar is een stuk electronica, het werkt of het werkt niet.
Het kan bij dezelfde belasting en het zelfde gebruik niet ineens stuk gaan.
Dan moet er een variabele anders zijn.
Als er een regelaar nu 80A kan hebben kan ie dat morgen ook, en volgend jaar ook, het is geen mechanika.
Gerben heeft nu denk ik ruim 15 vluchten met die regelaar gemaakt, ding blijft gewoon goed.
Binnenkort zullen er grotere stromen door die regelaar gaan stromen, dan zal ie misschien eindelijk eens handwarm worden.
We hebben het over beginnersspul he, dus low budget wat wel goed werkt, en ja zal als instapper geen 150 a 200A gaan trekken!

Als er een regelaar na 30 vluchten de geest geeft zou ik eens in de rest van de setup kijken of bij de piloot.
Ik spreek alleen maar F5B piloten die makkelijk een jaar met een model, motor en regelaar doen, en ook het jaar erop nog het setje nog gebruiken.
En dat zijn topvliegers waar ik diep respect voor heb.
Dus tja...

3.3 is inderdaad te weinig voor een F5B hoog KV binnenloper maar genoeg voor een buitenloper of een rustig draaiende chinamotor.
Dus een normale beginnersaandrijving met 1200-1500 watt, tot waarschijnlijk zo'n 2000 watt.
En ik heb het over een complete Kira, met gear.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er aan te denken om deze setup te gaan draaien

RFM 16x17
Neu P32 6.7:1
KD36-60-7L 3500KV
GXBL200BEC

4/5S Turnigy Lipo 30C

Zou ongeveer bij 4S op 1,3KW komen
en Met 5S 2 KW op de prop.
 
GJ,

Dan heb je blijkbaar geen diep respect voor mij. Maakt niet uit. ;)

Sorry, het is nou eenmaal zo dat regelaars niet volgens logische weize werken of kapot gaan. Misschien wel als je een Schulze koopt maar iedere F5B piloot die ik ken heeft wel eens een regelaar in de fik gezet en weet niet 100% zeker waarom.

Mijn 2x Kontronik FAI18 gingen niet meer dan 30 vluchten mee. Reden, de regelaar is te klein en wordt gewoon elke keer overbelast. Als electronica van binnen erg warm wordt dan wordt hij wel versneld oud. Dan kan hij van buiten nog zo koud voelen na de vlucht. Electronica heeft niet het eeuwige leven dat jij zegt dat het heeft GJ, dat is gewoon niet waar.

Ik vindt het heel leuk dat die nieuwe vonst regelaar van jullie het goed doet. Dat is gewoon erg goed nieuws. Maar praat geen poep. Vlieg er eerst maar eens 50 vluchten mee en wel met 200A.
 
Back
Top