Budget hotliner

@bassmann
Saved by the bell!
Ja, je moet hem wel vliegen. Zonder snelheid ben je reddeloos verloren. raak je in een overtrek. Bij een snelle reflex.. als er nog iets reageert... duiken...
Bij mijn eerste vlucht voelde de kist zo glibberig als een geoliede banaan!
Was we even wennen. Een beetje wind helpt...
Beste is een cameraman die sneller schiet dan z'n schaduw...

We zullen het zondag wel weer merken... hoe het me af gaat.

Zwaartepunt ietsje naar voren brengen, is ie minder agressief.
Maar het is nog steeds een kistje wat snelheid nodig heeft, hij overtrekt vrij rustig, vind ik, maar als je op 10 meter hoogte zit dan heb je geen ruimte meer om hem te redden.

Maar hij is nog heel, gelukkig!

GJ

Je moet de instelhoek niet te klein maken.
En je kan niet harder dan een bepaalde snelheid, de terminale valsnelheid.
Wil je dan harder moet je de motor er bij aanzetten, maar dat zal ik maar niet adviseren.

GJ

Bas,

Misschien is t goed dat je eenkeer met een Blizzard oefend, je mag ook wel een keer met die van mij vliegen. Kun je een beetje wennen aan de snelheid en hoewel de blizzard ook niet van lage snelheden houd zijn de kosten als t fout gaat nihil,

Ps GJ heb je mijn pb gehad

Frank, ik heb je PB gehad.
We spreken elkaar zondag wel.
De post van jou heb ik al ontvangen.
Je Kontronik zal begin volgende week binnen zijn.

GJ

Raymon,

Als je harder wilt in duik, kun je ballast in de vorm van lood toevoegen.
De hawk hadden tot rond de 1800gr geballast, toen liep hij behoorlijk hard.
Op een gegeven moment kom je aan de grens van wat de kist kan hebben, vooral combinatie van veel gewicht en harde bochten trekken vormt een zware belasting.
Wordt het teveel voor het liggertje in de vleugel, zal hij de oortjes tegen elkaar aanleggen, hoewel de Hawk wel heel wat kan hebben. Oiit garadared op 252km/h uit een redelijke duik.

Overigens is het aardige van F5B dat de wedstrijdkisten harder omhoog gaan dan omlaag.
De motoren leveren zodanig veel vermogen dat ze zowel de zwaartekracht als de luchtweerstand overwinnen vertikaal en dus hele hoge stijgsnelheden halen.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een 2kg kist vertikaal omlaag door de zwaartekracht met ongeveer 1.8kw aangedreven wordt.

Groet,
Gerben

Hallo Frank,
Mooi dat je er zondag ook bent! Aardige rit voor de boeg. Hopelijk geen sleurhuttenpolonaise op neerlands wegennet.
Ja! Neem de Blizzard maar mee. Wil hem graag eens zien.
Maar des Wilco's? Kwestie van even wennen.
Wilco: Punt is... houd hem zo graag heel... hecht nogal aan dingen... ik weer...

Heb bijna m'n eHawk 1500 afgeflanst. (Out of de box-ARF-rebuild) Als zweeftrainertje. Geen vergelijk natuurlijk. 540 grammekes. Pondje suiker!
Alleen nog de motor afprogrammeren en een paar servo extensiedraadjes solderen. Zou die het moeten doen.

Ik leest het al... gaat gezellig worden.
Wil ook graag de onderdeeltjes voor je nieuwe Hawkje nog even bewonderen, die GJ vast meeneemt...

Proberen op tijd te zijn. Dag is kort.
Om 5 uur moeten we weer aftaaien versa Ter Heide voor een feest.

Laatst bewerkt:
Effe onder voorbehoud!
Dacht dat t zaterdag was, zondag moet ik hier ff overleggen geloof dat we dan wat hebben.
Wat betreft heel houden, Bas mijn moto is elke kist die ik koop gaat een keer kapot!
Maar zonde blijft het altijd.

Gr Frank

Nieuwe Nano tech lipos 45c burst 90c ( turnigy )

Heeft iemand hier ervaring mee, zag deze toevallig op internet bij HC.
Ongelofelijk hoe snel t met de lipo techniek gaat.

Gr Frank

Ja,

Heb vandaag ook een pakje af moeten halen beim Zoll. ( heeft trouwens maar 14 dagen geduurd )
Viel me op dat HC nu alles via zwitserland verstuurd.
Dus alles boven de €22,- kun je nu beim Zoll afhalen en betalen.

Gr Frank

Hallo jongens,

Ben aan t denken aan een andere zender.
Nu is mijn vraag waar moet een zender aan voldoen voor F5b vliegen.
Hoeveel kanalen, vrije mixers , motor timer ed.
Ervaringen zeer ook zeer welkom bv makkelijk te programeren ed prijs ed
Zoals juli weten ben ik gek op budget, maar omdat een zender bij mij
veel langer meegaat als een toestel is alleen prijs kwaliteit belangrijk.

Hoop op veel tips

Groeten Frank

FF Balen NEDERLAND, de verdiende nr2 op t WK

Laatst bewerkt:
ik vlieg zelf momenteel met de FF10. dat vind ik een fijne zender, maar de EVO van mpx heb ik ook altijd fijn gevonden.
Zeker omdat de knuppel schuin gezet kan worden.

En met het Mlink mischien ook wel leuk.

Raymon,

Die had ik ook al gezien, en schijnt zelfs t menu in t nederlands te hebben.
Maar iemand had me de 8 kanaals FG8 ( of zoiets ) geadviseerd omdat deze
waarschijnlijk later geupdate kan worden met telemetrie.

Verder Raymond, waar moet een zender aan voldoen?

gr frank

dat van de 8 durf ik niet te zegen met die update.
De 10 is inderdaat in het nederlands te zetten

Het enige wat ik bij de hawk heb ingesteld is de remkleppen.
Verder is het instellen van de dualrate en difrensial wel makelijk. maar niet noodzakelijk!!

En wat voor mij een van de belangerijke dingen was is hoe die in de hand licht, ik vlieg alles uit de hand behalve het slepen.
voor mij was ook van belang dat ik alles kon mixen met grote modellen (2.5m+)

Zoals ik je al schreef, zaterdag zijn er verschillende soorten en merken zenders aanwezig.
Ik vlieg nu zelf al weer een paar jaar Graupner nadat ik altijd Futaba gevlogen heb.
Futaba vind ik "plastic" zenders en het menu bevalt me niet.
Multiplex kijk ik niet eens naar.

Als ik nu een andere zender zou moeten kopen zou ik gaan kijken voor een Graupner MX24 (met Jeti module), JR DX12 (met Jeti module) en eventueel een Futaba 10CG of 12T (FASST).

Echt budget is dat niet (op de Fut 10CG na) maar een zender gaat toch een jaar of 10 mee.
Er komt trouwens wel een nieuwe Spektrum, de DX8 maar die is denk ik te beperkt en Spektrum DSM2 techniek is al een beetje achterhaald.
Ding is wel redelijk goedkoop, zal rond de 400 euro verkoop zijn, incl ontvanger.

Wat is handig bij F5B...
Ik heb 3 vluchtfasen, Speed, Normaal en Thermiek.
Ik kan vertragingen in de servo's zetten en ook in de vluchtfasen zodat alles mooi vloeiend loopt.
Gascurve kan ik aanpassen.
Ik heb 2 timers, 3 is makkelijker (dat heeft de MX24 en MC24 wel, de MX22 niet)
Vrij toewijsbare schakelaars en functies, daar ben ik nu nog mee aan het worstelen, het gas zit nog niet lekker genoeg.

Maar belangrijker is, hoe vind jij de zender in de hand liggen, kom je een beetje uit het menu, etc.
Ik kan Graupner heerlijk vinden maar anderen zweren weer bij Futaba, MPX of Pektrum.
Gevoelskwestie.

GJ

Maar dat is precies wat ik bedoel!
Spektrum bevalt mij erg goed ( makelijk te programeren ) nog nooit een storing gehad of zo.
Telemetrie denk dat t geen must is voor F5b.
Bij ons in winterswijk vliegen ze alle mpx, maar vind ik ook niet zo`n top zender ( vooral optisch )
Blijft Futaba en Graupner over

Zal deze eens in de hand nemen, en kijken welke me t beste bevalt

Groeten Frank

Back