Budget hotliner

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

RW1 was lange tijd mijn nr.1. Omdat de RW1 zo makkelijk vliegt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even de koffer met spinners en props gepakt en een 17x18 rood op een 38mm spinner gezet.
Vanaf de romp voorkant tot de tip van het blad heb je 180 mm nodig

Zie foto

lengte17x18.JPG

GJ

Zit daar toevallig geen zwarte 38mm voor 6mm as tussen op 0° verdraaiing die weg mag?

Grtz

Dan zal ik ééntje bij rfm zelf moeten bestellen, hoe vraag je een zwart exemplaar, aangezien die niet in zijn webshop staan?

Grtz A

De 6L heeft 6 wikkelingen en de 7L 7 wikkelingen.
De 7L heeft 3300 tr/volt en de 6L wat meer ik schat zo'n 3700tr/volt
Willy

De B50 7L is 3450KV en de B50 6L is 4025KV.
Een motor mag maximaal rond de 65000 rpm draaien, komt er op neer dat een 7L voor 6S is en een 6L voor 5S.

GJ

Ik heb de servo's binnen voor de Inertia. Ik vond de dymond servo's met hun kuststof tandwielen te eng en heb iets meer uitgegeven voor metal gear servo's Ze zijn wel wat groter, maar als ik de bevestigingslippen eraf zaag dan moet het passen. Er zit een heeeel klein beetje speling op de servo, maar dat is volgens mij normaal voor een metal gear. Denk niet dat het een probleem gaat zijn. Ze hebben een erg goede holding power en lopen heerlijk soepel:
Turnigy TGY-S712G Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 7kg / .12sec / 28g (NL Warehouse)
profileservo-main.jpg

Nu de vraag, hoe zet ik deze het best vast? Kapton tape er omheen en dan met epoxy inlijmen?

Niet een beetje overkill?
Graupner heeft ook prachtige voor dat geld... geen speling... dat komt pas later :)
Compacter, dunner en voldoende sterk en lichter in gewicht.

De TG is 10 mm dik en kan je niet richtig ligger schuiven... of je moet materiaal wegnemen. De stijfheid van de verbinding servo-vleugelhuid neemt toe richting ligger.

De servo verlijm je onderop en een rupsje bovenop. Daarmee heeft het geheel veel meer verband.

full

full

full

full

Hier meer plaatjes...
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Wilco F5B bouw en reparatie

Neem de vleugel maar ter hand. Duim en wijsvinger. Beweeg de vleugelhuid in de servobaai... zie je dat daar beweging in zit. Is maar een dun laagje epoxy en balsavulstof... + een carbon montage-matje...

Servo's lijm je direkt vast met epoxy. De servo moet aan de te verlijmen zijde met schuurpapier te worden opgeruwd.

Interessante servo.Heb er wat wisselende reviews over gezien, over het algemeen worden HK producten beter in de loop der tijd, dus ben erg benieuwd hoe ze je bevallen.

Op kapton hecht geen epoxy. De servo's kun je met schildertape of krimpkous omwikkelen (kous goed schuren), persoonlijk zo ik het huis goed ontvetten en grof schuren en zo inlijmen.
Niet vergeten de servo aan de boven EN de onderhuid te verlijmen, anders kan de servo wat bewegen door de flexibiliteit van de bovenhuid.

Gerben

Bedankt voor de tips.

Ach overkill, een defecte servo vind ik vervelender dan een paar euro meer uitgeven. Ze zijn $ 25,- , omgerekend dus nog een € 20,- De Dymond D-60 kost ook €19,90. Het enige nadeel is idd het extra gewicht. De eerste indruk van de servo is erg goed. Ik heb al veel HK servo's in gebruik en dit is de beste tot nu toe. Er zit geen potmeter in, want hij kan meer dan 360 graden rond...

Goed, opschuren en inlijmen dus. Ik kan nooit meer bij het schroefje om de servo arm eraf te halen, dat moet dus in een keer goed. Er zit een alu arm bij + een aantal kunststof armpjes.

Het is voornamelijk de inbouwgrootte... en alle voordelen die dat geeft.
Bij een impact van een kist kunnen ook 8 kg servo's stuk. ook al zitten ze in een kist van 3 kg! Het uiterlijk van de servo zegt niet veel hoor? Het glanst en glimd :)

Het is beter als de servo goed past, hoeft je niet te zagen of lastige compromissen sluiten. Bij de Hawk luistert dat redelijk nauw.
Past die servo wel in de staart?

Beter het gewicht aan accu's te besteden, dan aan te grote servo's?
Ik kan nooit meer bij het schroefje om de servo arm eraf te halen, dat moet dus in een keer goed.
Er zit een alu arm bij + een aantal kunststof armpjes.
= Ja!

Je hebt nog iets speelruimte met de fijnafstelling via de zender... maar het is wel handig om alles zo gunstig mogelijk uit te meten...

Dus de ruderhoortjes moet je klaar hebben liggen. Daar waar je ze gaat vastlijmen.
Zender er bij om de uitslagen te controleren. Niet alleen voor richting te checken, maar ook om de spoilerons goed af te stemmen. En dat de servohevel en stuurstang de vleugel niet gaat raken of indrukken... ofwel je servo blokkeerd.

Plan eerst de positie van de servo. Tape de boel af en breng met stift en linealen... merkstreepjes aan. Handig bij het plakken en mikken. Servo niet met druk inklemmen bij uitharden. Aandrukken, daarna afblijven en laten uitharden. Dit zijn metalen kastjes. De kusttoffen kunnen ontzetten bij te hoge druk... draaien ze nooit meer goed.

Het was een compromis. Ik heb slechte ervaringen met kunststof tandwieltjes. Ze sneuvelen niet tijdens het vliegen maar meestal bij het in en uitladen van de auto.

In de staart passen ze idd niet, in de vleugel gaan ze heel mooi in, ik kan ze strak tegen de ligger aanleggen en ze passen niet klemmend onder de huid.

Voor de staart zoek ik dus een oplossing. Groter gat maken of een andere servo. De Graupner waar je het over hebt is wel wat duurder, maar vooral de verzendkosten zijn jammer.

Verzendkosten?
Als je bij Lindinger boven de 90 euro bestelt, dan is verzenden gratis.
Spaar dus meestal wat op... alles in 1 keer. HK is echt niet zalig makend.

DES 428 op rolroer en DES 448 op flaps?

De DESjes zijn behoorlijk robuster dan de Dymonds.
Alles kan stuk... De een de tandjes (Dy)... de ander het kastje... (DES) De Dymond had ik in een 580 grams zwevertje zitten, een ging mid-air het walhalla in... de kist volgde gedwee...

De Turnigy's zijn zeker niet heilg... die heeft weer andere onwenselijke kuren.. daar hebben de DESjes geen last van... Wederom.. een 7 kg servo met zwakke iets of wat?

Naar beneden komt het toch... het mooiste als er 48 + rakken tussen kunt opnoteren...

Wat ik in de HK review las... en dat moet je soms ook echt met een korreltje zout nemen... je weet nooit wat mensen er mee uitvreten... maar toch... alles rancune?

hello the servo TGY777 have a very bad gear.the metal is very soft.by landing with aileron down the wheel gear break.i want ask you if i can order 4 new gear,it is only the great gear over the poti. please send me a answer. many thank Best regards peter

Hier de rest van de wisselende ervaringen...

Turnigy TGY-777MG Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 5.5kg / .10sec / 23g

Een duurdere... andere versie...

Turnigy TGY-A55H Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 8.6kg / .12sec / 28g

Alleen maar lof... de ene is de andere dus niet...

full

Maar... als je zo moet gaan hakken en breken om de servo's in je model te proppen... moet je dat niet willen... zeker niet bij een F5B... De DES 428 gaat mooi in de staart. Dus met die afmeting lukt het zeker.

Passen de Ty's onder de vleugel? Mooi... Bij mij ging die 10 mm niet. Of de zaak moet bol staan. Niet er onder forceren hoor?

Als je hem netjes gebouwd hebt... vliegt het ook beter? Oogt het fraai... Toch? Ennuhhh...kun je hem ook makkelijker verkopen... :) Als je sneller wilt...

Ter overweghinge :) Zo... geedit... goed knutselweekend :)

Ik heb ook de diverse reviews gelezen en de kwaliteit wisselt idd sterk als je dat zo leest. De reviews van de TGY-S712G waren erg positief. Die van mij voelen goed en hebben al een uurtje aan de servo tester lopen cyclen. Geen problemen, geen warmteontwikkeling. Ik heb zelfs nog ruimte over in de vleugel.

Ik heb bij Lindinger maar een Graupner DES428 gekocht voor de staart. Ik moest nog meer spul hebben zoals UHU endfest en GFK plaat. Meteen maar een balanceer apparaat mee laten komen om het model op te balanceren. Op de vingertoppen is niet erg nauwkeurig. Dit weekeinde dus verder aan de Lippsich LIP 20, volgend weekeinde eens beginnen aan de Inertia.

Die servo's kwamen me al bekend voor.
Het zijn KST servo's, in dit geval de DS125MG.
Schijnen best goed te zijn.
Hier staan de origineel gelabelde KST's.
Ze verdienen er wel flink op bij Hyperflight...
KST Servos

GJ

Back