Budget zelfbouw quadcopter

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels bijna een jaar lang geen zender meer aangeraakt, maar leek het mij toch leuk om de spullen uit de kast te halen. Ik heb niet voor niets een zender, lader en een hoop ontvangers/onderdelen in de kast liggen.

Nu kijk ik de laatste tijd regelmatig weer een beetje op het forum, en regelmatig op hobbyking om te kijken of er leuke dingen tussen staan.Laatst even getwijfeld om een klein auto'tje te kopen, maar toch maar vanaf gezien omdat het me te snel gaat vervelen volgens mij.

Nu zag ik gisteren de nieuwe quadcopter bij hobbyking, en het controlboard. voor leuke prijzen.

Nu heb ik gisteren en vandaag al een hoop hier op het forum gelezen, en vooral bekeken, en leek het mij leuk om er een leuk project van te maken.

Wat ben ik van plan?
Ik wil een quadcopter gaan bouwen uit eigen ontwerp, met inspiratie vanaf het internet, en hulp van jullie.
Ik wil dit proberen stap voor stap vast te leggen in een vrij traag proces, aangezien ik het druk heb met school, op kamers woon, heb ik niet altijd evenveel geld en tijd ervoor beschikbaar.

Wat heb ik in huis?
Ik heb een Futaba FF7 (T7CP) 35MHZ zender liggen.
Ontvangers (corona synth 6 ch, corona met cristal 4 en 8 ch.)
Lader + Balancer
Wat kleindelen (kabeltjes etc.)
Een aantal plankjes balsa in div. diktes.

Wat heb ik tot mijn beschikking?
Op school hebben wij een werkplaats met diverse machines waaronder een lasersnijder. Dat komt volgens mij wel van pas als ik zelf een frame wil ontwerpen/bouwen.

Wat heb ik (nog) nodig Zie ik wat over het hoofd?
Quadcopter Control Board (Hobbyking?)
4x esc. (welke?)
4x motor (welke?)
4x Props
Accu('s)
Div, kabels?

Wat is mij nog onduidelijk?
Materiaal frame, hiervoor dacht ik (veel gezien) aan of aluminium of carbon armen, een frame van triplex. Of kan ik beter andere materialen gebruiken? Zo ja, wat?

Welk formaat (ongeveer) kan ik het beste mee beginnen, maakt het veel uit, groot/klein? Want hoe groter hoe groter de kosten worden neem ik aan?

Zie ik iets over het hoofd?

Wat verwachten jullie dat het mij ongeveer gaat kosten? Dit is tevens een bepalende factor of ik er aan ga beginnen. Als alles wat hierboven staat klopt denk ik aan zo'n 100 - 150 euro, motoren en esc's zullen het duurste zijn neem ik aan.

Zien jullie het zitten/gebeuren?

Groeten, Igor

----------------------------------------------------------------------------------
In deze beginpost wil ik een lijstje bij gaan houden met de kosten die ik heb aan de materialen en onderdelen.

Aankopen 1 - Hobbyking Binnen!
HobbyKing Quadcopter Control Board V2 (Atmega168PA)
€21,- Inclusief verzenden

Aankopen 2 - Hobbyking Binnen!
Goudpluggetjes 2x 10 pair
4MM Krimpkous rood
4MM Krimpkous zwart
€5,- Inclusief verzenden

Aankopen 3 - Gamma Binnen!
2x Plaat 3mm triplex (1 is meer dan genoeg, maar ik wilde er graag 2 omdat het altijd van pas komt bij mijn hobby's en school opdrachten
1x Buis 10x1 rond 1 meter Aluminium profiel
€12,25 (in geval van 1 plaat triplex+ alu profiel €7,25)

Aankopen 4 - Dealextreme Binnen!
11.1V Battery Alarm Buzzer
Colorful Multi-Function Velcro Cord Cable Winders Organizers (8-Piece)
(hopen dat deze lang genoeg zijn)
€5,- gratis verzenden.

Aankopen 5 - Hobbyking Binnen!
4x Hobbyking SS Series 18-20A ESC (card programmable) Je kunt beter turnigy plush 18A kopen, in mijn geval niet op voorraad.
Servo Terminals (Futaba) Gold Plated (10pairs/set)
Flat 26AWG servo wire 1mtr (R/B/W)
€29,- inclusief verzenden

Aankopen 6 - Ebay Binnen
USBASP USB ISP AVR Programmer USB
10PIN to 6PIN ISP Adapter board
€6,- Inclusief verzenden

Aankopen 7 - Ebay Binnen!
3x pair 10x4.5" EPP1045 Counter Rotating Propellers
€5,- inclusief verzenden

Aankopen 8 - Hobbyking Binnen!
Turnigy 3000mAh 3S 20C Lipo Pack
Turnigy Heat Shrink Tube 10mm BLACK (1mtr)
Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) RED
Battery Strap (5pcs/bag)
TURNIGY 3~8S Voltage Detector
€35,50 inclusief verzenden

Aankopen 9 - rc supplies uk Binnen
Keda 20-28M 15A 1050Kv Hacker Style Brushless Outrunner Motor defecte motor ontvangen. Volgende keer liever bij HobbyKing of direct vanuit Keda!
€62,- incl verzekerd verzenden (kan goedkoper bij hobbyking, maar is daar continu uitverkocht)

Totale kosten rond de €180,- inclusief 2 accu's, en te 'dure' motoren (bij keda of hobbyking is het goedkoper)

Resultaat:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier gaat iets mis in tapatalk...

Ik doe verder. Niet omdat die zo duur zijn maar omdat je van elk wel 4 nodig hebt natuurlijk.

Goedkoopste motors die ik op een quad werkend zag van bij hk zijn de axn replacements denk ik. Keda motoren, oa 2028 zijn al wat groter maar ook niet duur. Kijk sowieso voor iets rond de 1000kv.

Esc ben je best af met de plush series of hobbywing. Die laatste kun je bij een uk webshop wel krijgen, waar ze ook die keda motoren hebben btw. Ben naam shop ff kwijt :).

Vergeet bij props niet cw en ccw props te bestellen. Gws heeft sets van 8x4 en 9x5. Andere maten mss ook in ccw maar die heb ik nog ni gezien. Hoe groter hoe beter, zie wel dat je motoren die aan kunnen.

Je kan voor de fun of om meer mogelijkheden te hebben achteraf ook met multiwii aan de slag. Zoek daarvoor op rcgroups. Dan controleer je alles met een arduino bordje dat input krijgt van een wii stuk een opensource software. Tenzij je die onderdelen liggen hebt kom je niet goedkoper uit dan het bordje van hk. Pak wel v2 (v1 komt wrs toch niet meer in stock).

Dat de motoren + esc's het meest gaan kosten had ik al verwacht. Ach, dat is dan zo, maar dan klopt mijn berekening als het goed is wel ongeveer. Al denk ik dat ik eerder naar de 150 euro ga (accu en board gaan ook nog wat kosten, en materiaal voor het frame komt er ook nog bij)

Motoren gaan +/- 10$ per stuk kosten, regelaars 15$, dus kom je op een 100$ uit. Daarbovenop nog verzendkosten.

Gelukkig hoeft het project niet meteen af, en ga ik alles rustig aanpakken. Ik wil het budget houden, dus ik kies voor de HobbyKing Quadcopter Control Board V2 (Atmega168PA)

Stap 1
Ik denk dat ik het beste kan beginnen met het uitkiezen van geschikte maten en materialen. Wanneer ik dat gekozen heb ga ik een tekening maken zodat ik rekening kan houden met de materiaaldikte en dergelijke. Ik ben wel van plan gebruik te gaan maken van de laser snij machine, aangezien ik daar gewoon een heel mooi resultaat mee ga krijgen.

Dus welke materialen raden jullie mij aan?
Armen van aluminium, carbon, of wat anders?
Frame van triplex, of wat anders?

Edit:
Control board besteld, om alvast een motiverende factor in het spel te brengen. Ik heb er toch wel erg veel zin in! Als mijn idee in duigen valt is er vast wel iemand op het forum die hem over wilt kopen.

Laatst bewerkt:
Hout is gemakkelijkste en goedkoopste. Op hk staat er ook een heel goedkoop multiplex frame nu.

Bij zelfbouw: plaat ih midden en 4 armen. De armen met 2 bouten aan middenplaat waarbij de buitenste telkens nylon zodat die kunnen breken bij crash. Ook nylon bouten en afstandbussen om controller op plaat te bevestigen. Poten aan de armen is handig. Op uiteinde armen kun je kleine plaatjes bevestigen voor motors of van die kruisplaten enkel op 2 punten. Schets zou handiger zijn zeker :).

Ik heb een hoop afbeeldingen gezien, en een hoop inspiratie opgedaan. Dat gaat geen probleem worden.

Formaat van motor tot motor, maakt dit heel veel uit? Is 50 CM een mooi uitgangspunt (diagonaal als ik een X-vorm wil?)

Ben ook al zooo lang aan het overwegen om 1 te maken. Maar aangezien ik nog geen zender ontvanger of batterijlader heb is het wel zowiezo een zware kost :(!! + verzendkosten van hobbyking zijn redelijk hoog als je er een zender bij doet. Maarja mss dat de goedkope "t*rn*g*" zender n optie is om de kost te drukken...

Investeren in een goede zender lijkt mij eigenlijk wel beter. Alleen al omdat je een stuk meer in kunt stellen, wat mij wel handig lijkt bij een quadcopter. Ik heb (helaas) wel een 35MHz zender en geen 2.4GHz, dus wel storings gevoeliger. Maar ik heb op het moment ook geen zin/geld om een nieuwe (mooie) zender te kopen. Ombouwen van mijn zender naar 2.4 zou nog wel een keertje een optie zijn misschien. Batterijlader kun je in principe een eenvoudigere lader nemen. Verzendkosten vallen wel mee. Ik bestel mijn onderdelen nu vaak in kleinere bestellingen, en zorg altijd dat ik zoveel mogelijk grammen in mijn paketje stop precies binnen de verzendkosten.

Ik heb gisteren dus het control board gekocht voor een ruime 20 euro incl. verzenden. Vind ik best wel meevallen. Motoren gaat een ander verhaal worden denk ik.

Ik wil trouwens het liefst motoren die bij de 18A regelaren passen. Deze zijn net een stukje goedkoper (regelaars). Moet alleen nog geschikte motoren vinden.

Als het lukt wil ik ook het liefste vliegen op 1300 MAH 3 cel's lipo's aangezien ik die ook nog heb liggen. Gaat dat allemaal lukken? En welke motoren kan ik het beste gaan gebruiken?

Edit;
Misschien moet ik toch maar voor een + setup gaan, zo is het controlboard standaard ingesteld. Al vind ik X er mooier uitzien. Ach, ik ga van het weekend wat schetsen maken en ideeën opdoen!

Laatst bewerkt:
Beiden es zien voor de turnigy 9x tx/rx combo. Die is echt zijn geld meer dan waard. Nergens vind je een computerzender voor die prijs. En eens je er op uitgekeken bent kun je altijd nog gaan uitbouwen en flashen enz. Volledige opensource firmware beschikbaar die em omtoveren tot 12 kanaals edm. Kost niet veel meer dan de oranje 4 en 6 kanaals zenders van HK. Is zelfs goedkoper dan die blauwe variant.

1800mah is te doen al zul je daarmee geen te lange vliegtijden halen. Maar het kan. Wat die 18a regelaars betreft. Je moet natuurlijk zien dat ze de motors matchen. Die keda motoren bekeken.

Die zijn idd goed. Heb ik zelf ook in gebruik. Die hebben ze btw ook in deze UK shop (ook wel out of stock blijkbaar). Met 15A max zijn die ook geschikt voor je 18A regelaars. Elke gelijkaardige motor will do.

Hier nog een aantal set ups met ook afmetingen bij (nav je 50cm vraag): setup « warthox

Ik ga vandaag beginnen met het schetsen, mijn doel is om hem relatief licht te houden.

Mijn motoren keuzes tot nu toe:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-28M jammer dat ze niet op voorraad zijn, gelukkig heb ik geen haast, en staat de email alert aan.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv Zijn een stukje zwaarder, maar word ook vaker gebruikt op quad's

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Park450 Brushless Outrunner 890kv Ben ik ook tegengekomen vanaf een andere quad, zijn wel net wat duurder, maar ach.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 250w Zelfde als bovenstaande.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-22 Brushless Outrunner 1200kv Goedkoop, licht, maar goed/sterk genoeg?

Accu word toch een 2200Mah 3cels denk ik, maar dat komt allemaal later.

Die rode fc hebben ze ook in de uk webshop die ik opgaf. Tijdje terug nog op voorraad zelfs. En die zendingen komen binnen de week aan. Dat is wel iets anders dan hk pakketjes die er 3 weken over doen.

Die blauwe heeft precies een lange as die gemakkelijk zal plooien. Zwaar idd.

Ntm zijn ook goede motoren, heb ik al een paar van.

Park 450 is direct al duurder.

Bezorgtijd is geen enkel probleem, project heeft geen haast, ik moet toch eerst een frame ontwerpen, uittekenen en bouwen.

Keuze gaat dat misschien toch naar de Park 450 of de NTM. De NTM heeft een wat hoger KV, wat mij stiekem wel een beetje aanspreekt aangezien hij dan wat feller/agressiever word (heb ik gelezen), oke, dat is minder handig om mee te beginnen. Maar wel wat leuker voor 'later'.

Bestellen komt nog wel. Eerst het frame.

Nog even een vraagje,

Mijn voorkeur gaat uit naar een X quadcopter, maar het boardje wat ik heb besteld word standaard met + quadcopter software geleverd. Is dit eenvoudig te veranderen? Ik heb iets gelezen over een speciaal kabeltje/printje wat je moet kopen waarmee je hem op de computer kunt aansluiten, is dit goed te doen en wat kost dat ongeveer?

Of is het handiger om te beginnen met een + quad?

Ik ga trouwens kijken of ik mijn Futaba t7cp zender kan verkopen en er een spectrum DX7 voor kan kopen. Dat 2.4 GHZ spreekt me wel aan, en de prijs is nu ook erg aantrekkelijk op het forum 2e hands.

Laatst bewerkt:
Vandaag had ik een leuk idee wanneer ik wakker werd voor het frame.

Materiaal word 2mm perspex frame/bol, met daarin plaatjes van een ander materiaal (triplex?). Armen worden van aluminium profiel 10x10 of 15x15, wat raden jullie aan?

Snel dummy modelletje van de bal:
fc29fcd1.jpg

Deze bal is vrij klein, hij moet dus groter, en ik moet uitzoeken hoe ik de accu er het beste in/uit ga krijgen straks, en of het wel ideaal is om te maken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ziet er leuk uit!

Mijn inspiratie komt een beetje hiervandaan:
1.jpg

Ik ben nu tekeningen aan het maken in illustrator, in de bol komen een paar 'verdiepingen'
1. Controlboard
2. Regelaars, en armen naar de motoren (en misschien de ontvanger)
3. accu (en misschien ontvanger)

Nu was het probleem dat de accu niet lekker in het frame zou gaan. dus dat heb ik nu aangepast. Model word een + copter , aangezien het board zo geleverd word.

Het model zit nu geheel in mijn hoofd, en ik hoop hem van de week de tekening af te hebben zodat ik op school een proefmodel kan laseren

De 'armen' twijfel ik nog over, aluminium of carbon. En rond of vierkant. Rond vind ik mooier, maar vierkant is praktischer en makkelijker.

Zorg voor een laag zwaartepunt .

Dat voorbeeld zou op de kop gehouden veel beter vliegen.

Ik heb bij mijn HK Quadcopter vandaag een stuk EPP van 3 cm dik tussen het frame en de lipo gezet .

Vliegen is een heel groot verschil , hij is er een heel stuk stabieler door .;)

Ik ga hem nog verder naar onder zetten .

Mvg Johan

Zwaartepunt laag komt goed met mijn ontwerp, maar de inspiratie (van de 'bol') komt van dat ontwerp. Ik zal zo en groffe schets online zetten van mijn ontwerpje (doorsnede).

Zojuist er achter gekomen dat de ronde variant toch lastiger te maken is dan ik dacht. Ik ga nu voor een 8-hoek vorm.
Afbeelding komt zo.

Laatst bewerkt:
Mijn schetsje vandaag even afgemaakt. Plexiglas word hem denk ik toch niet, of heel dunne onderdelen. Moet nog even uitzoeken. Misschien ga ik het gehele model weer veranderen, hoe langer ik er naar kijk, hoe minder dat ik hem vind.

Idee1.jpg

Idee:
Controlboard bovenop
Armen en regelaars daaronder
Accu en ontvanger daaronder.

Als armen in de tekening 15x15mm alu profiel, materiaal 'bol' is 3 mm dik.

Ik ga straks nog even naar verspaget die zit hier een straat verder bij mijn studentenhuis kwam ik achter. Even kijken naar triplex en carbon. Dan kan ik rekening gaan houden met diktes.

Back