Bug HLG bouwproject

Dag Bart,

Da's pech, een Bug van 200 gram. Misschien op de helling nog een redelijk bruikbaar maar verder is 't nix.

Ik zie verder op de foto's dat er geen V-stelling in zit en die heeft het kistje echt nodig om fatsoenlijk door de bocht te komen. Op 100 gram gebouwd, en gewoon volgens tekening is het een mirakel, dat ding. Ik vlieg samen met ene Frans (die ook hier in het forum rondwaart) en probeer onvermindert verbeterde Bug derivaten te bouwen. Dat gaat een keer lukken, maar tot nu toe gewoon niet en dat zegt wel iets over de Bug.

Enige zinvolle mods so far zijn een iets langere vleugel (900 mm) en een DLG staart voor tip launch. Standaard werpt het ding echter super (gewoon speerworp met de launch peg in de romp) en zweeft geweldig. Aan de helling (met voldoende V-stelling) nauwelijk noodzaak om rolroeren te gebruiken.

[/b]

Ik heb inderdaad wat weinig V-stelling ingebouwd en daarmee vliegt hij erg onstabiel. Eén vleugel bleek ook een beetje getordeerd te zijn, na dit eruit te hebben gestreken heb ik er ook maar meteen een lichte tipverdraaiing ingestreken en nu vliegt hij al een stuk beter. De glijhoek van het kistje is best aardig alleen hij vliegt nog steeds wel ontzettend hard. Thermieken zal idd niet mogelijk zijn, bij een enigzins steile bocht overtrekt het kistje meteen.
Ik ga eind augustus 2 weekjes naar Duitseland (Aalen, 100 km NW van Munchen), ik heb begrepen dat het daar redelijk heuvelachtig is dus het bugje gaat dan zeker mee :)

CU, Bart

kan het ook zijn als te wijnig v steling hebt dat hij eerst recht gaat en daarna in eens naar rechts draait

zoiets had ik ook ongeveer, bij de handlaunch trok het toestel naar links toe terwijl dit bij normale rustige vlucht niet was. Het bleek dat één van de vleugels een klein beetje getordeerd was. Vleugeltje een beetje in de goede richting/vorm spannen, even met je strijkijzer erover en het probleem was bij mij opgelost.

mvg, Bart

t gaat goed op de biglift :D :D
de snelheid moet er wel inzitten anders vanlt hij weg en mijne is wel gemeen met de bochten hij valt zo weg

Jorrit zei:
Vanmiddag is m'n Bug op de hucklepack geweest. Was benieuwd hoe dat fragiele vleugeltje zich zou houden... :) Alles is echter goedgegaan en heb vluchttijden gehaald die normaal gesproken niet voor handen liggen. Jammer alleen van de hoeveelheid wind die het model constant achterover bleef blazen waardoor ik steeds hoogte verloor. Ideale situatie: Windstille, warme zomerdag met veel termiek!

bug_17.jpg

bug_18.jpg

Bij de tweede vlucht bleef 1 elastiekje zitten. Geen probleem, geen schade!
bug_19.jpg

Even mijn ervaring delen. :) Wist niet of je dat al gelezen had..?

Jammer alleen van de hoeveelheid wind die het model constant achterover bleef blazen waardoor ik steeds hoogte verloor.

Hij valt inderdaad gemeen weg als je er geen snelheid in houdt. Absoluut geen vergevend modelletje, maar hij laat zich prima vliegen vind ik. Hij geeft alleen niet subtiel aan dat hij gaat wegbreken, heel spontaan valt de BUG ineens weg over een vleugeltip.

Hoe lang heb je gevlogen?

ik heb hem nog niet zo gegooit
ik heb er nog niet egt mee kunnen vliegen
met kam hoop ik dat het wel kan en dan ook maar is zo gooien

Ha Ik heb mijn bug ook klaar en wou ff mijn beleving ff delen met jullie.Ik heb ons klup projekt (zie iets terug in het forum) klaar. Ik heb er maandag mee gevlogen en de mijne vloog super. maar mijn vleugel brak omdat ik tehard gooide.
Die van mijn maat was beter en ik gooiede minder hard. We hebben zelf een paar loopings en rollen gedraait en zelfs ff een rugvlucht.
Dit was mijn eerst zweef ervaring normaal vlieg moter kisten maar dit is ook wel grappig alleen ik moet nog wel leren minderscherp te sturen. maar dat komt wel.
We hebben hem ok al afgeschoten met een elastiek en kan dan ongeveer 1.30min boven blijfen. we hebben ook gesleept achter mijn Corsair (15cc) en dat gin ook aardig.
Het los koppel is heel makkelijk, we hebben een haakje van gemaakt dat net niet parralel loopt aan de romp en als je wilt loskoppelen dan maak je gewoon een looping en je bent los op hoogte. Dat was wel gaaf.

Gr GJB

ik heb er vandaag lekker mee kunnen vliegen ook DLG starts gemaakt
huckepack 100 meter en dan 1.30min bovenblijven :P
ik ga denk ik is een vleugel maken met rolroeren
maar ik vraag me af hoe ik dat moet gaan oplossen
ik wil er gewoon een servo bij doen geen een er af dat is dus rol-richting-hoog heb maar voor richting heb ik 1 en 5 nodig en delta mix maar voor mijn rol heb ik 1 nodig

de linker vleugel is klaar:D
ik heb de voor en achterlijst aan gepast
de voorlijst is 4mmx5mm en de 4 word rond geschuurd voor het profiel
de achterlijst is 4mm x 20mm en de rolroer is 2mm x 180mm
3cm vsteling

he raymon
super idee maar pas je dan ook de v stelling aan want met de standaard vstelling gaat het denk ik lang niet zo lekker met rolroeren maar dit kan ik ook fout heben

Back