Bug HLG bouwproject

Geen idee, vond 't wel een veilig idee eigenlijk. Vleugeltje boog zo door namelijk... Overigens heb ik natuurlijk wel het allerlichtste glasmat gebruikt en maar héél dun epoxy...

Jammer van die streepjes dan... 't Is niet anders!

Theo zei:
Al iemand die een bungeestart met de bug gedaan heeft?
yep vandaag, ze waren bezig met een elastiek op het veld, dus ik heb in m'n tentje ff een starthaakje onder aan m'n romp bevestigd.

ging best aardig :) kwam hoger dan dat ik kon gooien iig. (kan dus aan mij liggen ;))
het waaide alleen nogal hard :?

en die versteviging in de vleugel... ik heb een panty gebruik, met heel weinig epoxy, verdunde houtlijm en een stukje bespanpapier

niet het hele oppervlak is met epoxy bedekt... moest daar nogal veel voorgebruiken, en kreeg het niet goed uitgesmeerd, daarom ging ik verder met witte houtlijm

Ook dit project loopt nog... :) Hij weegt momenteel 129 gram!!

bug_12.jpg

De setup (met Hs55, Graupner R600 & 4x NiCd 110 mAh)
bug_13.jpg

Vergelijking met een normale AA-cel... 8O
bug_14.jpg

Hoe hebben jullie de antenne netjes weg gewerkt?

kun je misschien een detail foto van je staart maken, ik wil graag weten waar en hoe je die aanstuurd en waar je die aansturingsdraden uit je buis laat komen...

Lastig om een scherpe closeup te krijgen... :? Het verschalen van de foto en de jpeg compressie helpen ook niet echt mee...

bug_15.jpg

bug_16.jpg

Ik denk dat je er mee op een dijk kan helingzweven.
Een leuk zwevertje.
Wat ik trouwens over oracover licht kwijt wil dat het na een jaar of drie zo kapot scheurt, ik lande een keertje in de sloot rand daar stond een beetje riet en de gaten zaten in mijn vleugel.
Ik heb het toen getest je kon er zo een gat in duwen dat viel mij tegen.
ik gebruik voor doorzichtige bespanning solarfilm

Ik bedoelde een rivierdijk die zijn wat lager.
Maar daar zou het ook wel op gaan denk ik.
Ik vind het echt een leuk zwevertje.

Een v staart heeft als voordeel lichter ( 1 vlak minder )
minder weerstand.
minderlast dat met landen het stabilo achter een gras pol blijft hangen en kapot gaat.
Nadeel als je stuurt heb je weer weerstand.
Door dat als je up geeft de roeren ook naar elkaar gaan dus remt

Bij een conventioneel hoogteroer heb je ook weerstand als je stuurt... De uitwerking is dus idem, je remt! :)

Maar inderdaad, de weerstand en het gewicht is meestal de reden achter een V-staart. Ik doe het toch ook een klein beetje voor de 'looks'.. Het staat niet verkeerd namelijk! ;)

Het remt wel meer als een gewone staart omdat de vlakken niet in de richting staan als het model heen moet.
Ik denk nu even overdreven als je de vlakken maar 2 cm boven uit elkaar zet krijg je een soort remklep.
Je hoeft het niet met me eens te zijn maar het is echt zo.
Maar de voordelen zijn meer als de nadelen.

hilbren zei:
en is er een ideale hoek ?
Ik denk 90 graden dus haaks op elkaar.
Ik heb een kist gehad die een te grote hoek had dan werkt het richtingsroer niet goed.(dus te plat)
Let er wel op dat als je naar links stuurt dat de beide roeren naar links gaan het werkt dus niet als rolroer.

ow ik dacht dat die hoek net even iets meer dan 90 graden zou zijn...

110 of 120 graden is gebruikelijk.

Met 90 graden is de oppervlakte van je (denkbeeldige)kielvlak net zo groot als de oppervlakte van je (denkbeeldige)stabilo

Met 110 graden heeft het kielvlak weer 70% van de oppervlakte van het stabilo. Ongeveer net als bij een gewone staart.

Teken maar uit en meet hoogte en breedte (of sinus en cosinus rekenen)

ik kom precies op 110 graden uit als ik die berekening met 70% uitvoer

Dat lijkt me echt een leuk kistje, het materiaal heb ik allemaal liggen...enkel de tekening heb ik niet.
waar kan ik die vinden, of wie kan er mij tegen vergoeding een copytje van bezorgen (al weet ik dat dat nogal gevoelig kan liggen)
Alvast heel vriendelijk bedankt

Back