Build-off contest II - 1/6 Scale de Havilland DH.88 Comet

Hoi allemaal

Op het RCgroups elektrisch schaal forum loopt weer een ontwerpwedstrijd, gesponserd door Manzano Laser works.
Het doel is om in de gegeven tijdsperiode (1 december 2007 - 31 mei 2008 ) een schaalvliegtuig te bouwen en het te vliegen. Het vliegtuig moet door de bouwer ontworpen worden. Het moet een schaalmodel zijn van een meermotorig toestel of een jet. De deelnemers worden ingedeeld in categorieën. Er zijn amateurs en professionelen. Een pro heeft al eens een kit of plan op de markt gebracht of gepubliceerd in een magazine. Aangezien ik bij de vorige wedstrijd mijn Dewoitine heb gemaakt en deze nu als plan of in short kit aanbied ben ik bij de pro's ingedeeld. Dan werd er ook nog onderscheid gemaakt of jet een jet bouwt of een proppelor aangedreven toestel.

Mijn keuze is gevallen op de Comet racer van de Havilland. Het toestel werd speciaal ontworpen voor de MacRobertson Air Race van RAF Mildenhall naar Melbourne. Er deden 3 Comets mee. De rode (G-ACSS, Grosvenor House) werd 1ste. De Groene (G-ACSR) werd 4e en derde Comet in de race, Black Magic (G-ACSP) moest opgeven. Nadien werden nog 2 Comets gebouwd. Alle Comets werden wel eens herschilderd. Er zijn dus tal van kleurenschema's. Toch ga ik de klassieke rode maken. Deze vliegt nu nog steeds bij de Shuttleworth Collection in Engeland

800px-Dh88-cometracer.jpg

lineup.jpg

Black Magic en G-ACSR samen. (Ik denk zelfs aan de start van de MacRobertson race maar ik ben niet zeker)

Het model is op schaal 1/6. Dit geeft een spanwijdte van 2.23 m en een lengte van 1.47 m. Het plan werd in rhino getekend en ik heb een kleine 'how to' op RCgroups gezet. Build Off II - 1/6 Scale de Havilland DH. 88 Comet - Design - RC Groups

Hier is mijn bouwthread op RCG Build Off II - 1/6 scale de Havilland DH.88 Comet - RC Groups

Het model zal alle functies hebben die de echte had. Flaps, intrekbaar landingstel en navigatielichten incluis. Het landingstel wordt volledig in hout gemaakt. Ik maakte al een testlandingstel en dat werkte goed. Hier staat er een filmpje van Landing gear for a 1/6 scale Comet racer

De stukken werden bij Manzano Laser gesneden. Ze kwamen al een tijdje geleden aan en sindsdien ben ik verwoed aan het bouwen.

SIMG0009.jpg

De doos uit Amerika

SIMG0010.jpg

Veel hout (Triplex)

SIMG0011.jpg

Héél véél hout :) (Balsa)

SIMG0012.jpg

De hardware met het prototype landingstel

SIMG0014.jpg

De stabilo, een klein begin voor een groot vliegtuig

SIMG0016.jpg

De kleinste en grootste vleugelribbe

SIMG0018.jpg

De flap wordt ingebouwd in de vleugel en later uitgesneden. Een scheurweefsle scharnier werd ineens geintegreerd

SIMG0020.jpg

Een vleugelpaneel

SIMG0027.jpg

Rond de aluminium buis die de twee vleugels gaat verbinden heb ik zelf een epoxy buis gemaakt. Deze zit met veel epoxy in de vleugel gelijmd. In de vleugelribben waren hiervoor gaten voorzien. Deze zijn zodanig uitgesneden dat de V-stelling van de vleugel ineens juist is.

SIMG0029.jpg

Flapservo ingebouwd.

SIMG0038.jpg

basisrompframe

SIMG0043.jpg

het basisrompframe met enkele rompspanten.

SIMG0047.jpg

De romp, onbeplankt

SIMG0049.jpg

Romp vleugel en stabilo al eens een keertje samengebracht.

SIMG0059.jpg

Groot he :) Hier is de vleugel al gans beplankt en is de stabilo ook al afgewerkt

SIMG0061.jpg

VROOOOAAARRR

SIMG0067.jpg

Dit is de basis motorgondel structuur die op de landingstelbehuizing zit.

Tom

Laatst bewerkt:
zo :eek:

mooi ding:D

wordt dit niet een te erge haastklus? en ik kan uit jouw bericht begrijpen dat dit model later als short-kit op de markt? komt?

erruuugg mooi !

Hoi,

mooi toestel om te bouwen, zie je niet elke dag :rolleyes:

Abootje erbij ... :D

Grtz,
Menno

Mooi project,

Gaan we zeker volgen, maar wat heeft deze kist een kleine vleugeltipjes.... :puppydogeyes:

Teus

Respect!
Alleen al het tijdsplaatje is een behoorlijke uitdaging !
succes, als je deze vaart er in houdt gaat dat goed komen ;)

Frank

Mooi project hoor!
Ga ik zeker volgen!
Wat gebeurd er als je de wedstrijd wint? :)

mvg.

Bedankt voor de respons.

Als ik de wedstrijd win? Stel dat gij af geraakt ;)
Vorige keer heb ik voor mijn 2e plaats een gegraveerde houten plaat gekregen. Heel mooi!
Maar ik doe het eigenlijk vooral voor de eer. En om een mooi model te bouwen.

Ja de tippen zijn heel smal. Daarom heb ik 4° washout ingebouwd en wordt het profiel procentueel dikker naar de tip.

Sorry Jan, C-130's zijn zo mijn ding niet echt.

Over een paar WWII bi en trimotors valt eventueel wel te spreken ;)

Tom

Leuke kist ja! Maar wel wat onduidelijkheden:
Heb je de kist zelf ontworpen en uit laten snijden???
En op welke site staat je Dewoitine?

Ik heb hem zelf ontworpen ja. Het snijden gebeurd via Manzano Laser Works in de VS. Zij verdelen ook mijn Dewoitine. Niet duur, heel goeie service, goed hout!

Als de wedstrijd afgelopen is en het model vliegt komt de Comet waarschijnlijk als short kit beschikbaar. Dat wil zeggen, alle laser gesneden stukken, een plan op schaal 1:1 (3 of 4 A0's) en vacuum gevormde stukken. Ik vermoed dat die kit +/- $220 a $250 zal kosten. Priority aangetekende verzending kostte mij $43

Manzano Laser Manzano Laser Works
Mijn site met links naar de oa Dewoitine TOMMODELS - R/C aircraft design

De Dewoitine staat ook ergens op dit forum.

Ben nu de neus aan het beplanken.

Tom

Ow oke, gaat zeker veel tijd in het ontwerpen zitten of niet? Hoe ga je te werk of is dat het geheim van de smid? Ik heb er ook weleens aan gedacht om een kist te ontwerpen maar de meeste pogingen stranden al snel wegens een gebrek aan creativiteit en kennis van wis- en natuurkunde... is het voor iedereen mogelijk om iig zelf een ontwerp te tekenen? En hoe verklein je die kist naar de schaal waar je het op wilt bouwen?
Studeer je luchtvaarttechniek of vliegtuigbouwkunde?

DH Comet blijft een heeeeel mooi model een een prachtig vliegbeeld
Ik heb die van steve holland (schaal 1:2) zien vliegen : prachtig!!!!
normal_comet.jpg

succes met de verdere bouw

Die van Steve Holland is pas echt groot!
Ik heb die enkel spijtig genoeg nog maar op video gezien denk ik.

DM31;
Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Er kruipt wel een beetje tijd in en je moet een elementaire basiskennis aerodynamica hebben. En dan moet je heel goed kunnen afkijken bij dingen waarvan je weet dat ze goed werken :D

Hier is mijn 'design' thread Build Off II - 1/6 Scale de Havilland DH. 88 Comet - Design - RC Groups

Bij de Comet is het vleugelprofiel een NACA 2412 in het midden tot net buiten de wortel. Daarbuiten veranderd het naar een 2415 aan de tippen (dezelfde profielfamilie, enkel dikker)
Waarom dat profiel? omdat het werkt. Waarom dikker naar de tip? Omdat de tippen heel smal zijn en snel kunnen stall'en. Daarom zit er ook 4° wash out in de vleugel. Waarom 4°? Er wordt altijd 2 tot 3 graden voorgeschreven voor warbirds etc. Omdat deze tippen echt heel smal zijn heb ik er maar n graadje bij gedaan. Ofdat dit gaat werken weten we pas als hij vliegt :)

De vleugel zit op +1° terwijl de stabilo op 0° zit. Thrustline is ook op 0°

Profiel van stabilo en staart is een NACA 0009. Dit is een volsymetrisch profiel.

Of ie sterk genoeg gaat zijn weet ik pas als hij vliegt. Daar reken ik allemaal niet naar.

En ik studeer productontwikkeling. In Antwerpen ;)

Tom

Ziet er erg indrukwekkend uit! mooi zeg!

Bij de Comet is het vleugelprofiel een NACA 2412 in het midden tot net buiten de wortel. Daarbuiten veranderd het naar een 2415 aan de tippen (dezelfde profielfamilie, enkel dikker)
Waarom dat profiel? omdat het werkt. Waarom dikker naar de tip? Omdat de tippen heel smal zijn en snel kunnen stall'en. Daarom zit er ook 4° wash out in de vleugel. Waarom 4°? Er wordt altijd 2 tot 3 graden voorgeschreven voor warbirds etc. Omdat deze tippen echt heel smal zijn heb ik er maar n graadje bij gedaan. Ofdat dit gaat werken weten we pas als hij vliegt

die tip is idd erg klein qua koorden. Denk je dat het de bedoeling van de ontwerpers is om een elipsevormige vleugel te bouwen? Ik weet dat een elipsevormige vleugel het dichtst bij de oneindige vleugel komt waardoor de weerstand door tipwervelingen geminimaliseerd wordt. Maar wat heeft dat voor gevolgen voor het stall gedrag? Is dat inderdaad negatief (door kleine koorden en dus relatief snel loslaten van de laminaire stroming) Dit omdat het ook veel wordt toegepast bij bv zwevers waar natuurlijk weerstand dodelijk is...

Ow oke, gaat zeker veel tijd in het ontwerpen zitten of niet? Hoe ga je te werk of is dat het geheim van de smid? . . . is het voor iedereen mogelijk om iig zelf een ontwerp te tekenen? En hoe verklein je die kist naar de schaal waar je het op wilt bouwen? Studeer je luchtvaarttechniek of vliegtuigbouwkunde?
Gun the master een beetje rust ja? :???:

WAT een boel vragen . . . :o

jan.

Sorry maar ik vind het gewoon superboeiend wat hij doet, het is iets waarvan ik wilde dat ik dat ook kan... dat je zegt van: DEZE ga IK bouwen...

Maar ik zie het, ik heb vaker van die plaatjes met dwarsdoorsnedes gezien en afgevraagd wat heb je eraan... ik heb toevallig "Dutch Spitfires - a technical study" jaren geleden van iemand gekregen en die staat daar vol mee... ik ga die thread verder lezen...

héhé, bedankt Jan :)

Maar ik kan het wel hebben. Als ik iemand kan aanzetten om er ook zelf aan te beginnen...Dan is mijn dag geslaagd.

Christiaan,
Ik weet het niet of er het de bedoeling was om een soort van ellipsvorm te creëren. Ik weet niet of er in 1934 al zoveel over bekend was als een paar jaar later bij het ontwerp van de Spitfire. De Comet was toen hij werd voorgesteld heel baanbrekend en nooit gezien.
Door die ellipsvleugel werd de weerstand inderdaad geminimaliseerd. Het gevolg was echter dat bij lage snelheden den tip eerst overtrokken geraakte en daardoor de rollen niet meer naar behoren functioneerden. Dit kon worden opgelost door wash out. Hoe die wash out dan weer u ideale vleugel beinvloed weet ik niet.

Hoe het bij zwevers zit durf ik niet zeggen. Moderne zwevers hebben over het algemeen heel slanke vleugels. Die tippen zijn wel smal maar vergeleken met de rest van de vleugel valt dat nog mee. En de oppervlakte finish en profielzuiverheid van die toestellen is ook enorm goed. Dus dat weet ik niet.

Soit, ik ga nog wat kleven ;)

Tom

Heb het kunnen scoren...

Rhino2.JPG

Nu nog leren gebruiken!!! Waar zijn Flamingo, Bongo en Pinguin voor? Er zit ook Rhino Marine (voor boten denk ik), Rhinonest en Versie 4.00 bij...
Ik stel wel veel vragen maar daar is het forum denk ik voor.. En Tom kan reageren als of wanneer hij dat zelf wil...

Laatst bewerkt:
Back