Hoi allemaal
Op het RCgroups elektrisch schaal forum loopt weer een ontwerpwedstrijd, gesponserd door Manzano Laser works.
Het doel is om in de gegeven tijdsperiode (1 december 2007 - 31 mei 2008 ) een schaalvliegtuig te bouwen en het te vliegen. Het vliegtuig moet door de bouwer ontworpen worden. Het moet een schaalmodel zijn van een meermotorig toestel of een jet. De deelnemers worden ingedeeld in categorieën. Er zijn amateurs en professionelen. Een pro heeft al eens een kit of plan op de markt gebracht of gepubliceerd in een magazine. Aangezien ik bij de vorige wedstrijd mijn Dewoitine heb gemaakt en deze nu als plan of in short kit aanbied ben ik bij de pro's ingedeeld. Dan werd er ook nog onderscheid gemaakt of jet een jet bouwt of een proppelor aangedreven toestel.
Mijn keuze is gevallen op de Comet racer van de Havilland. Het toestel werd speciaal ontworpen voor de MacRobertson Air Race van RAF Mildenhall naar Melbourne. Er deden 3 Comets mee. De rode (G-ACSS, Grosvenor House) werd 1ste. De Groene (G-ACSR) werd 4e en derde Comet in de race, Black Magic (G-ACSP) moest opgeven. Nadien werden nog 2 Comets gebouwd. Alle Comets werden wel eens herschilderd. Er zijn dus tal van kleurenschema's. Toch ga ik de klassieke rode maken. Deze vliegt nu nog steeds bij de Shuttleworth Collection in Engeland
Black Magic en G-ACSR samen. (Ik denk zelfs aan de start van de MacRobertson race maar ik ben niet zeker)
Het model is op schaal 1/6. Dit geeft een spanwijdte van 2.23 m en een lengte van 1.47 m. Het plan werd in rhino getekend en ik heb een kleine 'how to' op RCgroups gezet. Build Off II - 1/6 Scale de Havilland DH. 88 Comet - Design - RC Groups
Hier is mijn bouwthread op RCG Build Off II - 1/6 scale de Havilland DH.88 Comet - RC Groups
Het model zal alle functies hebben die de echte had. Flaps, intrekbaar landingstel en navigatielichten incluis. Het landingstel wordt volledig in hout gemaakt. Ik maakte al een testlandingstel en dat werkte goed. Hier staat er een filmpje van Landing gear for a 1/6 scale Comet racer
De stukken werden bij Manzano Laser gesneden. Ze kwamen al een tijdje geleden aan en sindsdien ben ik verwoed aan het bouwen.
De doos uit Amerika
Veel hout (Triplex)
Héél véél hout
(Balsa)
De hardware met het prototype landingstel
De stabilo, een klein begin voor een groot vliegtuig
De kleinste en grootste vleugelribbe
De flap wordt ingebouwd in de vleugel en later uitgesneden. Een scheurweefsle scharnier werd ineens geintegreerd
Een vleugelpaneel
Rond de aluminium buis die de twee vleugels gaat verbinden heb ik zelf een epoxy buis gemaakt. Deze zit met veel epoxy in de vleugel gelijmd. In de vleugelribben waren hiervoor gaten voorzien. Deze zijn zodanig uitgesneden dat de V-stelling van de vleugel ineens juist is.
Flapservo ingebouwd.
basisrompframe
het basisrompframe met enkele rompspanten.
De romp, onbeplankt
Romp vleugel en stabilo al eens een keertje samengebracht.
Groot he
Hier is de vleugel al gans beplankt en is de stabilo ook al afgewerkt
VROOOOAAARRR
Dit is de basis motorgondel structuur die op de landingstelbehuizing zit.
Tom
Op het RCgroups elektrisch schaal forum loopt weer een ontwerpwedstrijd, gesponserd door Manzano Laser works.
Het doel is om in de gegeven tijdsperiode (1 december 2007 - 31 mei 2008 ) een schaalvliegtuig te bouwen en het te vliegen. Het vliegtuig moet door de bouwer ontworpen worden. Het moet een schaalmodel zijn van een meermotorig toestel of een jet. De deelnemers worden ingedeeld in categorieën. Er zijn amateurs en professionelen. Een pro heeft al eens een kit of plan op de markt gebracht of gepubliceerd in een magazine. Aangezien ik bij de vorige wedstrijd mijn Dewoitine heb gemaakt en deze nu als plan of in short kit aanbied ben ik bij de pro's ingedeeld. Dan werd er ook nog onderscheid gemaakt of jet een jet bouwt of een proppelor aangedreven toestel.
Mijn keuze is gevallen op de Comet racer van de Havilland. Het toestel werd speciaal ontworpen voor de MacRobertson Air Race van RAF Mildenhall naar Melbourne. Er deden 3 Comets mee. De rode (G-ACSS, Grosvenor House) werd 1ste. De Groene (G-ACSR) werd 4e en derde Comet in de race, Black Magic (G-ACSP) moest opgeven. Nadien werden nog 2 Comets gebouwd. Alle Comets werden wel eens herschilderd. Er zijn dus tal van kleurenschema's. Toch ga ik de klassieke rode maken. Deze vliegt nu nog steeds bij de Shuttleworth Collection in Engeland


Black Magic en G-ACSR samen. (Ik denk zelfs aan de start van de MacRobertson race maar ik ben niet zeker)
Het model is op schaal 1/6. Dit geeft een spanwijdte van 2.23 m en een lengte van 1.47 m. Het plan werd in rhino getekend en ik heb een kleine 'how to' op RCgroups gezet. Build Off II - 1/6 Scale de Havilland DH. 88 Comet - Design - RC Groups
Hier is mijn bouwthread op RCG Build Off II - 1/6 scale de Havilland DH.88 Comet - RC Groups
Het model zal alle functies hebben die de echte had. Flaps, intrekbaar landingstel en navigatielichten incluis. Het landingstel wordt volledig in hout gemaakt. Ik maakte al een testlandingstel en dat werkte goed. Hier staat er een filmpje van Landing gear for a 1/6 scale Comet racer
De stukken werden bij Manzano Laser gesneden. Ze kwamen al een tijdje geleden aan en sindsdien ben ik verwoed aan het bouwen.

De doos uit Amerika

Veel hout (Triplex)

Héél véél hout


De hardware met het prototype landingstel

De stabilo, een klein begin voor een groot vliegtuig

De kleinste en grootste vleugelribbe

De flap wordt ingebouwd in de vleugel en later uitgesneden. Een scheurweefsle scharnier werd ineens geintegreerd

Een vleugelpaneel

Rond de aluminium buis die de twee vleugels gaat verbinden heb ik zelf een epoxy buis gemaakt. Deze zit met veel epoxy in de vleugel gelijmd. In de vleugelribben waren hiervoor gaten voorzien. Deze zijn zodanig uitgesneden dat de V-stelling van de vleugel ineens juist is.

Flapservo ingebouwd.

basisrompframe

het basisrompframe met enkele rompspanten.

De romp, onbeplankt

Romp vleugel en stabilo al eens een keertje samengebracht.

Groot he


VROOOOAAARRR

Dit is de basis motorgondel structuur die op de landingstelbehuizing zit.
Tom
Laatst bewerkt: