Buitenloper keuze voor Calmato

Hééééél erg lang. Vol gas trekt hij 40A, met 8000 mAh heb je dus 12 minuten vol-gas looptijd. Reken op vliegtijden van ruim meer dan drie kwartier......

Eerlijk gezegd denk ik dat je beter 2 pakketten van 4000 mAh kunt hebben. Dat levert 6 minuten vol gas op, wat normaal gesproken ruim voldoende is voor 15 tot 25 minuten vliegen (je vliegt immers lang niet altijd vol gas, zeker niet als vol gas betekent dat je 420W tot je beschikking hebt).

Als je 2 losse pakketten gebruikt is je vliegtuig ten eerste zo'n 300 gram lichter (wat betekent dat je minder stroom nodig hebt om in de lucht te blijven), ten tweede kun je een half uurtje vliegen, accu aan de lader, andere accu erin, weer een half uur vliegen en dan is je eerste pakket weer bijna opgeladen.

De standaard motor van de electro calmato is zo'n 1250 kV, zal hem eens wegen, dan weten we dat ook weer.
Hehehe, ik heb een tweedehands Calmato opgeduikeld. De motor is 1100Kv en maximaal 350W. Hij is gelijk aan de KD-motoren die Hobby City ook verkoopt (alleen staat daar niet de 1100Kv tussen).

Vanwege het gras op het veld is een prop groter dan 11" geen optie. Er zit nu een Graupner 10x6" CAM op. Omdat 3S een beetje lame is met wat wind heb ik er een 4S 3000mAh Zippy FlightMax in gehangen. Dat vliegt goed. Trekt 33,2A bij 15,1V statisch, vol gas, over 30 seconden. Met vliegen nog steeds niet eindeloos vertikaal maar wel lekker de sokken erin. ;) Motor wordt wel behoorlijk warm, rond de 65°C na een aantal minuten vol gas.

Een brommer van 450-500W is dus zeker geen overbodige luxe. :nooo: Als deze opgerookt is, om wat voor reden dan ook, komt er een C36-42 1200Kv in. 8)

De accu zijn er eigenlijk 2 van 4000mah parallel. Dit heb ik gedaan om het zwaartepunt goed te krijgen. En om dat 1 accu wel erg warm wordt als je een tijdje volgas geeft.

Het zijn 4000 mah 15C accu's.

edit:

Het net nog even gemeten met 1 4000mah pakket komt hij niet verder dan 32A.
Ik denk dat die hongkong accus toch niet zo geniaal zijn. Met de 2 accus parallel heeft hij ook veel meer power.
Als het leuk vliegt wordt het toch investeren in goede kwaliteit accus.

Laatst bewerkt:
Ben vanavond naar de club gegaan met de calmato. Hij vliegt prima.
De motor heeft power genoeg. Vergelijkbaar met de orginele brandstof motor.
Ik moet alleen de prop banlanceren en de accu moest een stuk naar voor.
Net nog 3 sets accu's besteld en het lessen kan beginnen. :) op naar het brevet.
Ik weet nog niet wat de te halen vliegtijden zijn.

Gister weer gevlogen.
Ongeveer 15 min in de lucht geweest rustig gevlogen (ben nog aan het lessen).
De accu was half leeg. Er ging 4000 mAh in het pakket van 8000mAh.

Ik had thuis al geprobeerd bijna volgas houd hij het 15 min vol op 1 accu.
Maar tijdens het lessen vlieg ik niet vaak volgas dus 25min moet wel haalbaar zijn.

Inmiddels heb ik de extra lipo's ook binnen dus kan nu 4 vluchten van 25 min maken.
Als ik verder niet bijlaad op het veld. Nu op naar het brevet.

Ik had thuis al geprobeerd bijna volgas houd hij het 15 min vol op 1 accu.

Aangezien ik aanneem dat je thuis niet kan vliegen, zal het statisch zijn. Dan trekt zo'n motortje meer amperes dan als het vliegt. Dus het zal nog meer dan 15 min zijn...

Groeten,
Ton

even omhoog halen:D

Ikzelf wil mijn hobbico avistar electrificeren. Er zit nu een OS max46 FXi op met een 11*7 APC prop. Wil minimaal evenveel power hebben, maar ik heb liever nog wat meer, kan nu nét niet prophangen.

Toestel zal rond de 2,3-2,5 kg wegen vliegklaar, kan ik nog wel eens nawegen.

Qua accu's maakt het niet zoveel uit, ik heb toch nog niks liggen. Ik denk dat 4S het meest ideale is??

5S 600Kv 250g 13x8 prop 45A doet het leuk op de calmato. Dymond 4260 bijvoorbeeld. Zal dus voor hoop toepassingen waar .46 op staat nette elektro alternatief zijn.

Ietsje meer stroom, ietsje minder spanning, maar netto zelfde vermogen.
Je hebt dan kleinere prop en hogere eind snelheid. Meer voor warbird achtige prestaties dan prophangen. Meer trekkracht dan gewicht, dus kan net.
Met die 4s combo zal je lekker op snelheid doorkunnen raggen in de vertikaal. 700watt is wel een beetje aan de hoge kant voor een motor van dat gewicht, maar ook niet continue nodig.

Kortom:
Gaat zeker werken. Stevig vliegen (maar net wat minder dan mijn combo ;-) )

Dus ik kan beter voor een 5S setup kiezen?

Ik kan echt niet groter dan een 12" prop gebruiken denk ik. met een 13" prop heb ik maximaal 2 cm speling...

Fabian,

De Turnigy SK 650kv, met 5S accu (koud en nieuw), doet met een 11x8 APC E prop 700W. Met een 12x8 APC E zou je richting 850W gaan, daar kun je heerlijk mee rondvliegen en alles doen wat je kunt bedenken met een avistar.

Groet,
Gerben

mijn methanolmotor is misschien al verkocht, dus ik ga binnenkort die turnigy SK bestellen. Ik ga vliegen met een 12*8, denk dat het leukste is.

Welke accu raad je aan? Ik twijfel tussen een 5S 4000 en een 5S 5000 accu (qua C rating maakt het niet veel uit, 20C is op beide accu's al meer dan voldoende)

Zijn er nog tips voor accumontage in een gewone trainer? Bijvoorbeeld dat je niet elke keer je vleugel eraf moet halen om de accu te laden...

Fabian,

3300mAh tot 4000mAh is prima. Als je veel vermogen tov gewicht wilt, neem je de kleinere, wil je langste vliegtijd neem je de 4000mAh. 5000mAh wordt te zwaar.

C rating maakt wel degelijk uit. De hogere C rating accu's kun je namelijk ook sneller laden. De 40C accu's mag je zelfs 5C laden, de 20C accu's met 2C.

Accu: Klep maken waar normaal je tank zit, plaatje erin maken waar je accu op kan liggen, klittenbandlusje je eromheen om de accu vast te zetten en een klittenbandje op het plaatje plakken de andere kant op de accu, zodat hij niet kan schuiven.

De motor gewoon op draadeindjes zetten, zijn wel voorbeelden van te vinden op het forum.

Groet,
Gerben

bedoel je standoff mounts??

Ik dacht dat die mount die ik aangaf juist makkelijk was. Dat beetje gewicht op de neus van zo'n mount kan toch geen kwaad. Ik heb het idee dat dit voor MIJ de slimste oplossing is...

ik heb een 150W lader, dus ik zou met een 5S 4000 mah nét 2C kunnen laden. Hoelang zou ik met de 4000 mah kunnen vliegen?? (op "rag stijl" dus)

Laatst bewerkt:
Fabian,

Je zult 7 tot 10 minuten met veel gas kunnen vliegen.
Met iets minder beginnen en afhankelijk van de ingeladen capaciteit de timer wat langer zetten.

Groet,
Gerben

Back