Buitenloper keuze voor Calmato

Jouw Calmato vliegt niet op een 600KV motor. Die motor werkt echt niet met 600 kilovolt. :eek:
Jouw Calmato vliegt met een motor waarvan de kv 600 omw/volt is. Het is ook niet zo dat de kilometer van Amsterdam naar Den haag 60 afstand is? De afstand van Amsterdam naar Den haag is 60 kilometer.
Je moet dus niet zeggen of schrijven "motor 600kv" maar "motor kv=600". Daar hoort eigenlijk nog omwentelingen/Volt achter maar dat wordt meestal weggelaten.
 
Is een Chinese motor. Die Chinezen zitten aan de onderkant van de bol en schijven daarom achterstevoren:confused:
 
Plankje/bakje inbouwen waar je de accu op vast kan zetten met een Velcro strap.
Vaak wordt een accu-toegang via de neus gemaakt, opdat je niet keer op keer de vleugel hoeft weg te nemen bij de accuwissel. De huidige generatie Calmato's hebben die voorziening af fabriek. Zie die manuals op het internet!

Beste is een luikje te maken in het tankcompartiment. Laat het schuine 'ruitje' aan de voorlijst van de vleugelverbinder zitten. Deze geeft namelijk behoorlijk sterkte aan de doosconstructie van de romp.
Accu zal wel flink naar voren moeten?

Maar een beetje 'eind-lood' in de staart om de zaak -op het laatst- weer in balans te zetten is geen schande.
Beste is eerst zoveel mogelijk met het 'functionele gewicht' te stoeien. Dus alles in de kist gedouwd t/m RC aan toe. Het tot slot zo bouwen dat je nog iets kunt schuiven met de accu en dat kan markeren.
Model moet daartoe wel op de CG-waag worden gezet op de correcte stand.

Voor de Calmato is dat CG tussen de 85 en 90 mm. Ik middel altijd tussen die twee, daar vliegt de mijne lekker op (brandstof).

Gr Bas
 
Calmato op de waag... inmiddels 11 jaar plezier van, deze heeft een verlaagde vleugel.
Maakt hem iets wendbaarder op de rol. Heeft reeds '7 levens' achter de rug. Deze van mij is een zware jongen. Bijna 3 kilo.Hier op de waag na een motorwissel. Oude 46 AX MK1 was op. Een lichtere 46 FX voor in de plaats. Iets minder power, maar altijd nog voldoende.

Stabilo waterpas, en CG op 87,5 mm. Iets lood in de staart. En daarmee prachtig reagerend op de 'controls'. Heb hem ook staartlastig gevlogen maar dan moet je het model met goed gestuurd met richtingroer, meehelpen strak de bocht om te gaan.
De landingen worden een tikkeltje lastiger af te vangen en heb je al snel gedans op de piste. (lente gevoel)


DSC_2796-LR.jpg


Klein plakje lood in de staart, verpakt in krimpkous met een parker er doorheen.
De oude Calmato had 'ARF-standaard' twee parkers in de staart... mooi van gebruik gemaakt. Stabilo is niet meer origineel, de achterlijst was gebroken geraakt omdat er een knoest in het ijzerbalsa zat. Vlakke plank met gebruikte voorlijst weer aangelijmd, en grote gaten om het gewicht te reduceren. Mooi stijf vlak. Aansturing hoogte via carbon staf. Boven langs, en kan zo geen gras meer happen. Carbon is lichter dan staal en direct ook veel stijver. Up is zo een trekbeweging, de meest voorkomende en hoeft de stang ook amper te buigen... etc.


DSC_2797-LR.jpg


De Calmato is de 'all day flyer', ook als je gaar komt uitwaaien op het veld. Vliegt gewoon goed, maar niet uitdagend. Grensverleggend. Maar je komt gegarandeerd met een smile weer thuis.

Gr Bas
 
Plankje/bakje inbouwen waar je de accu op vast kan zetten met een Velcro strap.
Vaak wordt een accu-toegang via de neus gemaakt, opdat je niet keer op keer de vleugel hoeft weg te nemen bij de accuwissel. De huidige generatie Calmato's hebben die voorziening af fabriek. Zie die manuals op het internet!

Beste is een luikje te maken in het tankcompartiment. Laat het schuine 'ruitje' aan de voorlijst van de vleugelverbinder zitten. Deze geeft namelijk behoorlijk sterkte aan de doosconstructie van de romp.
Accu zal wel flink naar voren moeten?

Zie zeker het leerijke Calmato ombouwverslag van Nander: http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-restauratie-kyosho-calmato.210686/

Daarin staat met foto's en al uitgelegd hoe hij het succesvol aangepakt heeft.
 
Back
Top