Burt Rutan's Pond Racer: voortgangscontrole ;-)

Hij gaat er wel degelijk op lijken. Dus geen profielrompen of iets dergelijks. Een nette vleugel van schuim met de motorpontons van isolatiebuis de cockpitromp wordt wel weer van schuim en het kielvlak en stabilo van depron.

Alles volgens de maten van de tekening die je gezien hebt.

Het blijft een héél eng ding die "Pond Racer" als schaal project, weinig vleugel en heel veel romp/motorgondels... moet of twee keer niks wegen of héééél snel vliegen...klingt wel als een uitdaging....ik heb wat vage 3-views met en nog vagere maatgeving...ach als het maar lijkt, was het niet Ron..see you in Winssen :wink: als geboren "Novio Magiër" is dat altijd weer een "back home" gevoel.......een "Pond" moet lukken nu nog uit het maisveld zien te houden (of was het een graanveld :?: ).......

@Dirk De ruwe tekening die ik gemaakt heb is voor houtbouw Parkflyer met 2x speed 400. Er moet wel nog veel zelf op ingevuld worden. Als ik hem op die manier zou bouwen dan wordt hij veel te zwaar en kom ik in de knoei met het zwartepunt. Op de manier waarop ik nu bezig ben denk ik dat ik het haal om hem licht en vliegbaar te maken. Het gewicht komt dan net op de grens van indoor/parkflyer de maat blijft hetzelfde.

Een echte Pond Racer van 1991 (the only one) had een spanwijdte van krap 7m en twee 1000 Pk (Nissan) alcohol gestookte motoren...iets wat over-powered :?: ... heeft nooit meer dan 60% max power gevlogen...dan was al meer dan 400 Miles per hour...liep dan uiteindelijk ook slecht af..(1993 rest in pieces..)

hoe moet je zo iets naar een model vertalen..... :?: :?:..

Effe zoeken Dirk er bestaat nog een draad over de Pond-Racer met foto's van vliegende modellen helaas voldoen die niet aan het gestelde criterium.

Dirk zei:
... Ron..see you in Winssen :wink: als geboren "Novio Magiër" is dat altijd weer een "back home" gevoel...
En daarom vind ik een foto van jullie smoelwerk hier in het forum zo handig, ik kan even geen gezicht aan je naam koppelen. Help me eraan herinneren dat ik de 22ste juni op onze Nijmegen/Winssen elektro fly-in rond 13.00-14.00uur een oproepje doe aan alle aanwezige forum-leden om zich bij elkaar te verzamelen. Lijkt me heel leuk.

We hebben ook nog zoiets als een "Modelbouwforum-badge" Hoef je het niet om te roepen. Op die manier zie je gelijk wie je voor je hebt en op alle evenementen herkenbaar.

er zijn transfer paketten in de handel waarmee je op inktjet geprinte tekst en afbeeldingen op een t-shirt kan strijken..... mischien een idee?

ben je gelijk een lopende raclame zuil voor het forum............

regards,

vinze

Theo Coenen zei:
We hebben ook nog zoiets als een "Modelbouwforum-badge" Hoef je het niet om te roepen. Op die manier zie je gelijk wie je voor je hebt en op alle evenementen herkenbaar.

kompleet met avatar en onderschrift.... :?: :?: :?: :?: :?: :?: :? :?

@ Vinze, Geen slecht idee.

@ Dirk, Avatar ok, onderschrift .............waar blijft dan de beweging of moet ik dan gaan staan bouwen.

effe lekker maken de eerste stappen naar de Pond-Racer. Vleugels en middelste romp bijna klaar! Gewicht tot nu toe ongeveer 50 gram. Eventueel de vleugel nog versterken met een balsa ligger.
afb780.JPG

afb781.JPG

Die grijze buis is isolatie materiaal voor de verwarmings buizen en hiervan worden de 2 buitenste rompen gemaakt zodat het geheel zo licht mogelijk blijft. De romp wordt msschien nog uitgehold. De 2 speed 300 7,2 volt motoren worden gewoon in die buis geduwd en vast gezet met secondenlijm. De rest moet ik nog eens een avondje voor gaan zitten.

@ Ron is een rondje vliegen genoeg voor die Pond-Racer. Zo niet dan moet ik hem gaan versterken, dus meer gewicht erbij.

bijna alle onderdelen zijn nu klaar. Alleen nog alles met elkaar verbinden en dan de besturing erin en hij is helemaal klaar.
pondracer1.jpg

pondracer6.jpg

Wordt een mooi machien Theo, ik ga alvast sparen voor minstens twee vlaaien. Ik heb van Erik een berichtje gehad dat hij ook druk bezig is: twee keer borstelloos.

Ron is Erik forum lid en zijn er al foto's van zijn uitvoering?

Mijn posting is niet zo'n technisch hoogstaande... : Gaaf ding!! ben benieuwd hoe dit vliegt!

Robert

Robert, dan moet je op 22 juni naar onze Nijmegen/Winssen elektro fly-in komen. Ik heb een vlaai uitgeloofd voor iedere vlieger die vliegt met een goed lijkende Pond racer, e.e.a. zal zeer streng maar rechtvaardig door mij beoordeeld worden (mijn gironummer is ... ;)). En Theo heeft zijn zinnen op een vlaai gezet. Het is weliswaar geen echte Limburgse maar daar moet hij zich maar overheen zetten).

Back