C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

En voor de Hercules 4 nieuwe mooie Graupner G-Sonic props binnen gekregen eens kijken hoe deze presteren:
herc19.jpg

Ja waarom geen APC, ik was bij de modelbouwzaak en ze hadden nog maar 3 APC`tjes liggen.
Christiaan zei toen dan Graupner een nieuw type prop heeft die sterk op de APC`s lijken qua vorm minstens evengoed presteren en stiller zijn, de G-Sonics dus.

Deze props waren ook nog goedkoper dan de APC`s en dat gaf toen helemaal de doorslag :wink:

Dus 4 van de G-Sonics besteld en die waren 5 dagen later binnen.

Eens kijken hoe deze props presteren :)

Dan zijn ze dus goedkoper dan de "oude" graupner props :?
althans, bij wouters in Bergeijk zijn de graupner props volgens mij zo'n vier euro, net zoals de APC-tjes :roll:

Benzine :evil:
methanol, peut, brandstof of desnoods nitro :evil:, maar benzine :roll:

Anyway, dat heeft wel degelijk zin, de prop maakt namelijk een groot deel van het geluid. Een stille prop is in dit geval dus wel degelijk gewenst, omdat je nu vier keer een propgeluid hebt, en waarschijnlijk nog steeds gebonden bent aan de 80 dB :roll:

Een stillere prop heeft zeker wel zin.

Eigenlijk moeten er ook voor het "schaal" uiterlijk 4 blad props op maar dat is wat voor de toekomst.
We gaan eerst met deze props vliegen en dan tzt 3 of zelfs 4 blads monteren dat zal ook wat in geluid schelen :lol:

hey berto, als je er een 4blat prop op zet dan word de diameter een stuk kleiner en heb je kans dat de meeste lucht tegen de motorgondels aan geblazen word of heb je ook 4 blat props met een grote diameter en weinig spoed?

Grt.

Ik denk dat een 4 blads ook wel gaat werken, ik verwacht zowiezo wel voldoende vermogen te hebben met 4x 10cc en 11 kg (maar welk eemn hoop weerstand :lol: ).

De propellors zitten, de slangen entanks zien er goed uit en alles schijnt te werken.

Binnenkort het model maar eens naar het werk meenemen (mhh ik heb zaterdag dienst dus) en kijken of de motoren willen lopen.

En dan, dan gaan we eens een keer een maiden plannen :P

@ wesley, valt best mee. Kijk maar eens naar een Gee Bee. das pas lucht tegen de romp aan blazen... :-)

@ berto: succes en we wachten in spanning af

Het verschil in romplengte en breedte tussen de Hercules en de Nomad beide met een spanwijdte van 3 meter:
herc6.jpg

nomad6.jpg

Klopt ik wilde even het verschil in rompgrootte aangeven bij gelijke spanwijdte.

Ik zal de kisten morgen eens bij elkaar zetten en wat foto`s nemen op het werk daar heb ik vast de tijd wel voor ;)

Zo te zien heeft de Nomad toch een iets groter vleugeloppervlak als de hercules.

Back