C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

@ Theo Coenen,
yep, de vleugeloppervlakte van de Nomad is iets groter, het vleugelmiddendeel is van de Nomad is namenlijk wat breder.

@ Corrien,
gelukkig wel anders hadden we echt niet al onze modellen kunnen stallen.
3 vliegklare modellen (Stinson Reliant, Piper Super Cub en de Decathlon) staan in de kar in de hangaar en de overige vliegende modellen in een niet gebruikt lokaal op m`n werk.

@ Jan Brilman,
M`n vrouw snapt mij ook niet, ik werk al de hele dag met vliegtuigen en dan ook nog als hobby modelvliegtuigen.

En mijn baan is natuurlijk op deze manier helemaal top, daarnaast nog 2 bazen van wie ik een hele hoop mag
(de secundaire arbeidsvoorwaarden :wink: ).
Als het werk maar af is mag ik over het algemeen doen en laten wat ik wil :P

Alleen een beetje jammer dat je als chef TD altijd wel wat te doen hebt :cry:

Heb ook nog even de Hercules op de weegschaal gezet en het vlieggewicht zal uitkomen rond de 9,5 kg niet verkeerd dus.

Grt,
Berto.

Die nu tijdens zijn baliedienst weer even verder gaat met het aanbrengen van de sitepromotie op de BosModelAir windzak :roll:

he Berto; nice!!... maar het lijkt net op de 1e foto dat de linker vleugel van de hercules is 'verzakt', dat wil zeggen dat de linker vleugel lager staat dan de rechter. klopt dit? en als dat klopt, is er dan een breuk in de vleugel of zit het erin gelijmd + je 'hercuutje' heeft een negatieve v-stelling.

Hee Peter,

het lijkt niet allen zo het is zo :roll:

De hercules heeft een iets negatieve v-stelling, dit is zo ingebouwd en daar is weinig anders aan te doen dan de vleugelbuizen wat te verbuigen :|

Dat de ene vleugeltip wat lager hangt dan de ander komt doordat ik de vleugel er los op had liggen en er een servostekkertje tussenzat waardoor de vleugel "scheef" ligt.

Wie weet gaan we woensdag de gok wagen, even kijken hoe het weer zich houdt en of dat alles mee wil werken qua afstelling van de motoren etc.

Als die gaat zullen jullie het filmpje weer hier zien natuurlijk 8)

Klinkt toch niet echt als een chef TD die hier spreekt! :?

Als 'ie al eerder gevlogen heeft, dan doet 'ie dat nu ook weer, maar d.e.s.d., als er geen 'foutjes' gemaakt worden (bv. hoogteroer verkeerdom aangesloten oid. :wink: )

'Check it once, check it twice and check it all over again', zou ik zeggen. :teacher:

jan.

Klinkt toch niet echt als een chef TD die hier spreekt! :?
Ach weet je dat is nu het redelijk ontspannende van het modelvliegen.

Daarnaast hebben Onno en ik beiden de instelling van als ie stuk is, is ie stuk en dat is dat,
waar is de volgende kist :D

Tuurlijk we doen er alles aan om het te voorkomen maar soms gaat er wel eens wat mis :wink:
Het voordeel van de Hercules is wel dat we weten dat deze goed gevlogen heeft en naar alle waarschijnlijkheid dat nu ook weer gaat doen.

Met de Nomad was dat niet het geval en dan sta je toch anders tegen zo`n eerste vlucht aan te kijken.

Als de motoren maar betrouwbaar lopen dan ben ik voor deze Hercules niet echt bang wat betreft de eerste vlucht.

We zullen zien 8)

Van de KNMI site:

Verwachting:
Zonnig, droog en maximumtemperatuur ongeveer 25 graden.
Weinig wind.

Beter kun je het niet krijgen! :P

No more excuses: just do it! :yes:

And keep those camera's safely rolling! :wink:

Succes.

jan.

(PS: :rtfm: )

Ik beloof even niks, er moeten nog even wat zaken geregeld worden en of we daar voor 2 uur vanmiddag nog aan toe komen is even te bezien.

Maar mocht ie gaan dan horen en zien jullie het natuurlijk.

Nou moe!

Heeft 'ie nou gevlogen of niet? :?

Of is 'ie totaal aan gort? 8O

't Zal toch niet waar zijn, hè? :nooo:

jan.

Goeie dag allemaal

Hij heeft nog niet gevlogen.
En ja meestal gaan we donderdag maar er kwam van mijn kant iets tussen ( als ik dat laat schieten voor modelvliegen heb ik ruzie thuis ) :yes:

Groetjes Onno

Nop hij heeft niet gevlogen :(
Wegens diverse omstandigheden hebben we hem niet eens meegnomen en ophet veld aangekomen was dat ook niet zo`n verkeerde keus geweest.

Op de Hei waaide het nog redelijk hard en er zaten vieze thermiekbellen die de wind af en toe gemeen lieten draaien, 90 graden cross van links of rechts was af en toe geen uitzondering dus al hadden we hem mee gehad dan hadden we het nog niet gewaagd om te gaan vliegen (maar dan hadden waarschijnlijk wel de motoren even gedraaid :? ).

Ook wel leuk om te zien dat personen verwachten dat we na het avond eten weer thuis zijn :roll:
Nou echt niet we mogen vanaf 16:00 vliegen en dat gaat door tot (gisteravond dan) 22:00, we waren als eerste in de lucht en als laatst eruit.

Blijkt ook wel, even meer dan 2,5 ltr verstookt, 2 uur en 38 min gevlogen tijdens 18 vluchten.

Was weer een goed middagje.

En klopt, normaal is donderdag onze vliegdag maar vanwege verplichtingen van Onno`s zijde zijn we nu dus woensdag weggeweest.

Vandaag was wel een betere dag geweest Onno voor de Hercules dus nog bedankt :wink:

Eens kijken of we een keer in het weekend `s ochtends vroeg een poging kunnen wagen.

Afgelopen donderdag is de Hercules mee geweest maar er is niet mee gevlogen.

Onno en ik hadden al overlegd dat een maiden niet die dag ging plaats vinden maar dat we hem wel meenamen om de motoren even te testen.

Zowiezo was een maiden niet door gegaan ivm de toch weer harde en draaierige wind op de hei.

De motoren hebben in ieder geval wel gedraaid, ze waren makkelijk te starten maar nu het afstellen nog.
Ze hebben even alle 4 tegelijk gelopen maar toen nokte beide binnenste er weer even mee.
Ze starten weer snel maar de fijn afregeling moet nog 'even' gebeuren.

Ook moet ik de gasaansturing nog iets aanpassen die loopt in het stationait tot lage toerengebied wat te zwaar hebben we bemerkt.
Dit even aan pakken en dan gaan we een nieuwe poging wagen tot het betrouwbaar laten lopen van alle 4 de motoren.

We houden jullie op de hoogte.

Zo we zijn bijna een jaar verder en hoe staat het ermee?

Nou met de Hercules geen verschil om eerlijk te zijn.
Maar daar gaat binnenkort verandering in komen :yes:

Nu de Nomad "goed" vliegt hebben we weer wat tijd over voor de Hercules.

Heb nu wel gemerkt dat het apart kunnen regelen van de motoren een hoop voordeel heeft dus ga dat bij deze kist nog even aanpassen, niet elke motor maar per vleugelhelft.

Als ik dat heb gedaan, kwestie van 1 servostekker extra erbij solderen, dan gaat deze kist binnenkort weer mee om een maiden te maken.

Dus hou het in de gaten, hopenlijk deze maand nog meer nieuws en hopenlijk een succesvolle maiden.

Ik beloof niks maar ben hard bezig om de Hercules gereed te maken om hem donderdag te maidenen.

Gasservosneortjes zijn gesoldeerd.

Nu mechanisch de gasaansturing goed zien te krijgen.
Ik denk dat dat in de toekomst gewoon 4 servo`s worden ;-)

Verder is het neuswiel en richtingsroer ook goed uitgelijnd.

ook nog even de rolroeren apart solderen en dan zou het moeten kunnen.

Wat er nog moet gebeuren is:

- gasaansturing mechanisch afstellen (dus 2x zorgen dat 2 carberateurs gelijk lopen),
- rolroeren ga ik apart aansturen dus 2x servokabel solderen (loopt nu via Y-kabel),

Afstellen van de motoren gaat op het veld gebeuren, afstellen zal nu eenvoudiger moeten gaan omdat ik nu maar 2x 2 motoren synchroon moet laten zien te lopen (mechanisch).
De afstelling van die 2x 2 motoren tov elkaar kan nu dan mbv de zender (softwarematig dus).

De gasaansuring is niet alles dus het kan zijn dat tzt de motoren door elk een eigen servo aangestuurd gaat worden.

Eerst maar eens kijken wat dit donderdag doet, de motoren hebben gelopen alleen de afstelling wilde niet echt goed vlotten, nu ik de motoren "gescheiden" heb zou dit een stuk beter moeten gaan (bij de andere twins werkt dit ook zo en is een hele verbetering qua afstellen).

Dus vanavond even de laatste dingetjes doen en dan mag ie mee naast de Nomad het veld op :D
Kijken of dit donderdag wat wordt :lol:

Berto zei:
Welk werk rest mij nu nog om onze kist vliegklaar te maken:
- met de fohn hier en daar de bespanning een beetje strak zien te krijgen,
- de roeren etc. afstellen,
- propellors bestellen en monteren,
- motoren afstellen,
- laatste controle van alles,
- jaaa, de maiden...................

Ik zou heel veel aan deze kist willen doen maar dan wordt dat wel tijdens een winter :|
- de Striping moet zowiezo aangepast worden,
- een intrekbaar landingsgestel :lol: ,
- flaps vanaf de romp tot aan de rolroeren :lol: ,
- mooiere aansturing van alles :lol: ,
- nettere motorgondels :lol: ,
- een mooiere werkende laadklep :lol: , etc. etc. etc.

Dat dus :wink:
doe ook maar meteen die andere striping trouwens.... een mooie van de luchtmacht ofzo :wink:

EDIT: berto was me voor..... ik was bezig de info te verzamelen 2 pagina's terug, terwijl berto rustig zijn berichtje aan het typen was...

Berto zei:
Ik denk dat dat in de toekomst gewoon 4 servo`s worden ;-)
is ook nog een heel geregel hoor, vier gashevels in precies dezelfde stand (hoek), de servo hevels in precies dezelfde hoek, de stanglengtes precies gelijk en dan maar hopen dat ze een beetje gelijk lopen, hoop dit weekend op Deelen motorloop testen te kunnen doen, en volg jou natuurlijk ook in dit draadje; ben heel benieuwd!

Frank

Back