C&C Model L-39 (big & light)

Als de kist zo staat dan denk je al wel eens vooruit.

De veren van de gears lijken veel te hard, moet meer dan 5kg drukken om de mains maar iets te laten inveren.
Als de kist dus 10 kg weegt (wat ie leeg ongeveer zal zijn) dan zullen die met 3 ltr peut erbij nog te weinig inveren en de kist dus te hoog staan op z`n poten.
Dat gaan we dus tzt aanpassen.

Zit er ook aan te denken om de Dremel in het neusje te zetten en deze verwijderbaar te maken.
Hier dan de houder te plaatsen voor de LiPo`s zodat ik daar makkelijk bij kan.

Gaan we ook eens mee verder puzzelen.

Wil morgen kijken of ik de registratie op het kielvlak kan krijgen, zal zo maar eens beginnen met de mallen te snijden.

Grt,
Berto.
 
Vergeet niet dat veren langzaam zwakker worden en dat bijna al het gewicht op de hoofdpoten komt. Met 13kg ready gewicht staat er al snel 6kg op een poot. Als hij bij 5 inveert komt dat mooi uit toch?
 
Nou in veren wil ik het niet noemen bij 5kg, dan zie ik hem iets vergaan maar nog lang niet genoeg.
Denk om hem volledig in te drukken ik wel tegen de 10kg aan zit per poot.

Maar uitgangspunt is dat als de kist vol is de veren bijna volledig in geveerd zijn (niet volledig maar bijna ;-) ) dat geeft de beste landing performance.

Anders zijn de veren te hard bij de landing na een vlucht en veren ze niet maar heb je gewoon een star landingsgestel.

En een L-39 op "z´n tenen" in de pits terwijl die vol is is ook geen gezicht :nooo:
 
Hee Herman,

zeker ieder zijn ding maar volgetankt en net in de veren is niet logisch.
Als ik dat bij de Piper 28 van ons op het werk doe dan gaan de vliegers echt wel klagen dat ze bij een kwart tank geen vering meer hebben.

Een 747 staat ook niet "net in geveerd" met volle tanks ;-)

Dit heb ik ook zo ervaren met de F-15, toen ik er nieuwe poten onder zette veerden ze net in.
Kom je dan vrijwel leeg binnen dan zijn de veren zo sterk dat ze vrijwel amper wat doen.

Heb de veren toen zo ingekort dat met volle tanks de veren goe dingeveerd waren.
Met lege tanks stond de kist net ingeveerd.

Dat verbeterde de landing een stuk, kon meteen voelen dat met de slappere veren de kist veel lekkerder ging zitten op het veld en niet ging klapperen door de stugge vering.

Dat moet bij de L-39 net zo weer zijn.


Maar ieder z`n ding, da`s zeker :yes:
 
1 registratie mal af:
L39%20055.JPG


Morgen eens kijken of we het op de kist krijgen, moet in 1 keer goed gaan :roll:
 
Mooi werk allemaal weer! Had wad bij te lezen want op de een of andere manier blokte t noorse defensie internet de foto's!

Maar spuiten? Zou je niet gaan voor een sticker? :-)
 
Hee Buurman,

goede terugvlucht gehad?
En nu maar lekker uitrusten van de "oefening" ;-)

Als ik de stickers laat zitten ben ik al wel klaar voor 1 kant ;-)
L39%20056.jpg


Mhhh, nog even dubben.
Sputien gaat sowieso niet gebeuren vandaag want wil dan beide kanten in 1 keer doen omdat het met 2K lak gedaan wordt, als het gedaan wordt.
 
Deze arme jongen moet morgen weer werken :-(
En het wordt morgen niet zo heel best weer, slecht zelfs waarschijnlijk :cry:

Dus ik ben wat werk aan het zoeken om te doen aan de L-39 :banana:


En heb een aantal zaken waar ik me van het weekend mee bezig kan houden:
- roerhevels in de stuurvlakken lijmen,
- de grote tank modificeren,
- neus van de romp snijden,
- registratie op de rechterzijde van het kielvlak aanbrengen.

Mhhh, met de andere werkzaamheden ernaast is mijn weekend wel weer vol.


Heb vanavond de tanks even gemeten.
De kleine tank heeft een inhoud 2,5 ltr.

De grote, ja moest het bijna 2x nameten heeft een inhoud van 5 ltr!!

Damn, 5 ltr, dat is wat teveel van het goede.
Nu wilde ik deze tank toch al modificeren voor een gecombineerde kero/smoke tank.

Voor het rookgedeelte wil ik 1 ltr gaan gebruiken, de overige 4 ltr worden voor de kero, misschien zelfs nog iets minder.

Zit alleen nog even te dubben of ik de tank verticaal of horizontaal door ga snijden.


De neus gaat er dus af om de LiPo`s helemaal voorin te krijgen, wil kijken of ik de neus met de bekende paar graden verdraaien de- en monteerbaar kan maken, lekker makkelijk.
Misschien zelfs de vul slangen en schakelaar voorin maar vrees dat dat te krap wordt, misschien komen deze dan onder de motor kap.

Heb ook nog aan 2 deuren zitten te denken in de neus zoals de nieuwe Jet Legend L-39 is uitgevoerd maar denk dat omslachtiger is en het te opvallend wordt.


Wil ook nog eens de site van Farnell door gaan spitten, op zoek naar leds en 15 pins sub D stekkers voor de vleugels.
Alles via 1 stekker in 1 keer aansluiten dat zou wel makkelijk zijn.

Mhhh zat te doen dus van het weekend :yes:


Grt,
Berto.
 
5 liter!!!! Man! Dan moet je turbi na 10 vluchten alweer bijna voor zn 25 uurs interval!!! :mrgreen:

Over de aansluiting van je vul (en ik neem aan dan ook van je startgas) ik zou ze onder de motorkap maken. Ben je verplicht om m open te hebben met starten en dat scheelt weer een paar secondjes bij een fikkie!

"Werk ze" morgen ;-)
 
Hee buurman,

ook weer thuis van je avonddienst?

Ik stond ook even te kijken, had na ontvangst wle doioir dat het meer dan 3 was wat Bruno op gaf maar 5 ltr, da`s wel heel veel.

De F-15 had 3,8 ltr mee, de timer stond op 5 min. maar de 6 kon ik gemakkelijk vol maken.
Deze kist wordt lichter en de stuwkracht zal effectiever zijn, dat is ook waar ik nog over zit te dubben om toch nog een kleine liter minder mee te nemen.
Scheelt weer gewicht en denk dat ik dan nog makkelijk de 5 min. en zelfs die 6 min kan halen.

Desnoods een taxi tankje erbij (haha dat kan wel in de wing tanksm die ik ook tzt eronder wil zetten :-) ).


Tja, moet even kijken hoe het uitkom, of voorin of onder de motorkap.
Wil ze niet zoals bij de F-15 onder de cockpit hebben, dat is bij deze toch weer iets meer werk om dat steeds te verwijderen en te plaatsen voor het vliegen.

En fikke, dat mag die niet van de baas :nooo:


Grt.
 
Mhhh, nu is die nog heel:
L39%20057.jpg


in drieën:
L39%20058.jpg


En dit moet hem uiteindelijk weer worden:
L39%20059.jpg


Zal nu 3,5ltr kero mee nemen en iets minder dan 1 ltr rookvloeistof.


Nu "even" en schotje maken.
 
Het mooie neusje:
L39%20062.jpg


Snif, even ademhalen en dremelen maar.

En het neusje eraf:
L39%20063.jpg



Op het laatste moment besloten om het zo te doen.
want, het schaalpaneel op de romp loopt op de onderzijde naar voren toe, de de- en montage die ik dus voor ogen had werkt dan sowieso niet.

Dus heb besloten om de neus maar voor de helft te verwijderen, blijft de vorm er ook mooi in, denk dat montage vrijwel hetzelfde gaat als ik in gedacht had.

Later een frame maken voor de LiPo`s etc.

Grt,
Berto.
 
word weer een mooie kist berto! ga het zeker volgen, en respect hoe je steeds zomaar ergens de dremel in zet om het nog mooier te maken;)
 
Nou dat gaat weer heel best zie ik wel......

Hoe dremel je in godsnaam zo mooi recht dat neusje eraf............
Waar ga je je tussenschot van maken... gewoon een plaatje en glassen iod?
Je ziet op de foto niet dat het 5 ltr kan hebben ;-)


Bij mijn pc-21 ook aan het dremelen namelijk de cockpit eraf maar superrecht valt wel even tegen......
 
@ Vinnygogo,

thanxs, doe mijn best.


Hee Edwin,

Tja, goed langs het rechte plakbandje dremelen, en ben zelf niet erg ontevreden vrij recht al zeg ik het zelf.

Ik gebruik een kleine diamant slijpschijf (die is dunner dan die bruine slijpschijfjes en niet stuk te krijgen) in de dremel en ik ga zo diep dat de as bijna de huid raakt.
De slijpschijf houdt zelf dan een aardig recht lijn aan.


Dat tussenschot is gemaakt van 3 lagen 80gram keeper weefsel, welke toen tegen de tank is gelijmd, toen een nog een laag erover welke om de hoeken valt van de tank aan de buitenzijden en nogmaals de hoeken voorzien van een matje.

Morgen eens testen of die lekvrij is, zo ja dan het smoke gedeelte ertegen.

Als het goe dis heb ik nu dus 3,5ltr kero tank en een kleine 1 ltr smoke.
 
Dit is mijn schijfje, hoe ik er aan kom? geen flauw idee.
dremel.jpg


Maar lijkt mij dat je die toch gewoon kan bestellen bij de doe het zelf zaak, wji hebben hier een Kluswijs aan de overkant en die heeft heel veel dremel spul liggen.
 
Back
Top