C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank!

    Komende week zal m niet worden, drukke tijden! Maar ga hem volgende week zeker af krijgen!
     
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Onlangs de kist uitgebalanceerd en er moet toch wat lood in de neus. Een kleine 240 gram.
    Zonde, maar het is niet anders. Alles zit zo voorlijk mogelijk ingebouwd, rekening houdend met de schaal cockpit.
    Al met al een gewicht van exact 10 Kg met volle hopper.
    Niet slecht met een 10Kg stuw turbine erin!

    Vanavond het lood even netjes in vorm gegoten zodat het mooi in het neusje past en goed vast gezet kan worden.

    Neusje in een pot zand gedrukt:

    [​IMG]

    Even gieten;

    [​IMG]

    Uit de vorm;

    [​IMG]

    En schoon gemaakt:

    [​IMG]

    Die kan er in!
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.817
    Locatie:
    Zeewolde
    Da`s netjes gelukt zo :koud:
     
  4. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Dit ga ik onthouden super handig!
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat is ook een manier :) Andere manier is lood kogels met epoxy mixen in een plastic zakje en in de neus laten harden.
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Werkt prima Leon, effe een oud rvs beker gescoord bij de kringloop en t lood heet gestookt met een soldeerbrander.

    @Herman; ook een idee, ik heb echter een flinke rol daklood liggen nog dus heb ik t zo gedaan
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Zolang je een mooie mal kan maken is dit erg makkelijk zo. Hoe zet je hem vast?
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik heb m er zojuist in geblubberd met wat epoxy. Pasvorm is goed dus weinig lijm nodig.
    Had liever hotglue gebruikt zodat t er weer makkelijk uit kan als er ooit een lichtere turbine in gaat maar mn lijmpistool is kapot.

    Dan maar zo, mocht er een andere tor in gaan ooit zien we t dan wel weer.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Lijm staaf met een aansteker......
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hehe heb ik geprobeerd, een grote bende werd dat bij mij... Maar ja... Handigheid valt niet te leren he! :D
     
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Laatste finetuning zaken waren enige tijd geleden al klaar, maar door een drukke agenda geen tijd voor de maiden.

    Gisteren moest het gebeuren en hebben we de dag succesvol afgesloten met 5 vluchten op de teller!

    Berto heeft hem voor mij ingevlogen, hoewel ik mn zenuwen prima onder controle had (dat was destijdswel anders bij mn allereerste maiden met de vision )
    heb ik nog onvoldoende ervaring met jets. Een trainer vliegen gaat prima maar dit is weer even andere koek. Dus vandaar de maiden uitbesteed.

    Maiden: Prima vlucht, paar klikjes roltrim en veeeel klikjes uptrim.
    Toch nog maar wat aanpassen aan de hoeveelheid lood in de neus.
    Downmix met hoogteroer kon er ook af, kist is erg neutraal op zn pitch met het zetten van de flaps.

    Vlucht twee; hoogteroer mix er dus af, wat lood uit de neus, uitslagen wat verkleind en expo iets vergroot.
    Vliegt al weer een stuk fijner!

    Vlucht drie: Na nog wat aanpassingen aan uitslag en expo vliegt ie nu echt fijn, dus tijd om zelf de sticks eens vast te houden.

    WOW! dat vliegt even anders als een Sprint zeg, halfgas lekker doorcruisen en snaarstrak! Voor mijn gevoel mag de rol nog wat minder fel maar wat een heerlijke kist!

    Vlucht 4:

    Take-off zelf gedaan.
    Doordat ik de electron retract units gebruik met de originele poten staat hij wat hoger op zn poten. Bij de neus kon ik dit makkelijk aanpassen door de retract unit op het spant te monteren ipv ertegen. (Moest wel, anders past de poot niet in de wielbak bij het intrekken)
    Maar bij de mains kon dit niet hee makkelijk.

    Dit heeft als gevolg dat de kist heeel ietsjes nose down op zn poten staat en dus lastig loskomt. We hadden gehoopt dat dit meeviel maar toch niet helaas.
    Toch maar even aan de slag ermee dus.

    Tijdens mn eerste take off bleef ik dus onbewust trekken aan hoogte want "hij kwam maar niet"
    En dan komt ie ineens! Als een raket recht omhoog met een snap naar links.
    Supersnel opgevangen, rightroll en licht down, gas eraf, gear up, flaps up en cruisen maar weer!
    Na een paar rondjes de kist aan Bero gegeven voor de landing.
    Met een snotkop en traanogen hield t wel een beetje op na een minuut of vier.
    Weer wat geleerd, lostrekken en hoogte lossen zodra de neus omhoog komt!

    Vlucht vijf:
    Die slechte take-off uit mn systeem krijgen.
    Was nu fully aware dus probleemloos losgekomen. Toch blijft het gewoon geen gezicht en is het alles behalve schaal. Superveel groundspeed en als ie komt gaat ie als een raket van t dek af.

    Komende tijd dus wat aandacht besteden aan het aanpassen van het maingear, een accu nog wat naar achter zetten en dan weer eens proberen!

    Het was een topdag en ben verder erg tevreden over de kist. T is weer wennen aan een ander vliegbeeld, ander geveoel, kleine vleugels en iets minder span als de Sprint.
    Anders dan dat, fijn bakkie en met 10kg droog en 9kg stuw power te over!

    Dank aan Berto voor de goede hulp en Leon voor de foto's!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    renetl50, wimpie, FStrating en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Gefeliciteerd, een maiden blijft altijd spannend mi............?
    Weer een ervaring rijker en een puntje om af te vinken :feli:
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Morgen zal de L-39 te zien zijn op de Winter jetmeeting bij RSED-RC georganiseerd ism Remotejets.com.

    https://www.facebook.com/events/173196630084362??ti=ia

    Na ruim een jaar komt hij weer eens uit zn hok. Na de geslaagde maiden heeft hij niet meer gevlogen.
    Reden? Te druk, nieuwe baan en dan voor het gemak gekozen om toch de sprint te pakken om te gaan vliegen.

    De L-39 gaat morgen eens op de xicoy cg meter en we gaan eens zien of we het te zware neusje kunnen oplossen....

    Tot morgen?
     
    arjan.grolleman@hotmail.c en Berto vinden dit leuk.
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Veel te lang geleden dat de kist heeft gevlogen...

    Inmiddels er dit jaar wel weer aan gewerkt;

    De main gears zijn 1 cm ingekort (korte blokken gekocht voor de ER-40 retracts) en de neuspoot is veel stugger geveerd.

    Daarnaast is hij overgezet naar JETI en weer volledig opnieuw in geprogrammeerd.

    Ook een wieldeur scharnier vervangen ivm een scheurtje.

    Nog even een middag de tijd nemen om hem eens te starten en alles na te lopen op t werk.

    Hopen we snel maar op een mooie dag om hem nu echt eens goed in te vliegen.

    IMG_4595.JPG
     
    gpman vindt dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.817
    Locatie:
    Zeewolde
    Goed bezig buum.

    Noem een zondag en dan regelen we weer wat :thumbsup:
     
    PH-MEL en gpman vinden dit leuk.
  16. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    mooi man
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Afgelopen zondag weer gevlogen met de kist.
    Moet zeggen dat de start beter was dan voorheen!
    Gear aanpassing lijkt geslaagd!

    Wel weer wat werk aan de winkel want het lijkt er op dat hij toch nog wat achterover hangt in de lucht

    Het was echter wel wat onstuimig weer dus ik doe even niets er aan en wacht op een mooie rustige dag om weer eens te vliegen ermee. Dan een beetje lood meenemen en maar weer eens rustig kijken.
    De uitslagen/expo en t gear zijn nu goed dus das alvast een!

    Voor wie m nog wat dichterbij wil bekijken, Zaterdag 21 December van 10:00 - 17:00 organiseren we weer een Winter jet meeting!
    Deze zal plaatsvinden op de Emoeweg16 te Lelystad airport

    Zie facebook voor meer details;

    https://m.facebook.com/events/24894...invited&notif_id=1570790103523038&ref=m_notif

    IMG_3818.JPG IMG_3826.JPG IMG_3820.JPG
     
    henky vindt dit leuk.
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Met een beetje pijn in mn hart bied ik de L-39 te koop aan.

    Reden is dat twee kisten op de plank voor mij te veel is.
    Gezin en werk drukken nogal op de vliegtijd en heb besloten om mijn twee jets in te gaan ruilen voor 1 sportjet van een wat groter formaat.
    (Iets in de trant van een 2M Rebel)

    C-Models L-39 Breitling jet team
    Lengte: 1900MM, Span 1400MM.

    - Schaalcockpit + Final modellbau piloot
    - Schaal verlichting: NAV lights, strobes, Landing lights in tiptanks
    - Grumania Jetpipe
    - Custom fuel tank (zelf passende tank gebouwd)
    - BVM Jets hoppertank
    - Emcotec DPSI Mini Magic 5
    - 2 X SAVOX 16Kg servo's op flaps
    - Graupner DS 3288 BB MG op de stuurvlakken
    - Microservo's voor deuren
    - Electron ER-40 Retracts
    - C-models Scale landing gear legs
    - Electron wheels & electronic brakes
    - Electron RS200 Programmer
    - 4 x Lipo tbv servo's, gear, turbine
    - Extra vleugel (Ik dacht een linker..)
    - Reserve bandje neuswiel
    - Alle gebruiksaanwijzingen

    Op deze kist is niet bespaard en alles is in uitmuntende staat.

    8 Vluchten oud.

    €2500,- exclusief turbine.
    Inclusief Jetcat P-80SE met +/-1 uur looptijd: €3500,-

    Kist is te bekijken op de Winter jet meeting a.s. 21 December.
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Jammer maar begrijpelijk!
     
  20. Peterjan

    Peterjan

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    78
    Weet jij wat het droog gewicht is?
    Helemaal compleet zonder brandstof.
     

Deel Deze Pagina