Laatste finetuning zaken waren enige tijd geleden al klaar, maar door een drukke agenda geen tijd voor de maiden.
Gisteren moest het gebeuren en hebben we de dag succesvol afgesloten met 5 vluchten op de teller!
Berto heeft hem voor mij ingevlogen, hoewel ik mn zenuwen prima onder controle had (dat was destijdswel anders bij mn allereerste maiden met de vision [emoji16])
heb ik nog onvoldoende ervaring met jets. Een trainer vliegen gaat prima maar dit is weer even andere koek. Dus vandaar de maiden uitbesteed.
Maiden: Prima vlucht, paar klikjes roltrim en veeeel klikjes uptrim.
Toch nog maar wat aanpassen aan de hoeveelheid lood in de neus.
Downmix met hoogteroer kon er ook af, kist is erg neutraal op zn pitch met het zetten van de flaps.
Vlucht twee; hoogteroer mix er dus af, wat lood uit de neus, uitslagen wat verkleind en expo iets vergroot.
Vliegt al weer een stuk fijner!
Vlucht drie: Na nog wat aanpassingen aan uitslag en expo vliegt ie nu echt fijn, dus tijd om zelf de sticks eens vast te houden.
WOW! dat vliegt even anders als een Sprint zeg, halfgas lekker doorcruisen en snaarstrak! Voor mijn gevoel mag de rol nog wat minder fel maar wat een heerlijke kist!
Vlucht 4:
Take-off zelf gedaan.
Doordat ik de electron retract units gebruik met de originele poten staat hij wat hoger op zn poten. Bij de neus kon ik dit makkelijk aanpassen door de retract unit op het spant te monteren ipv ertegen. (Moest wel, anders past de poot niet in de wielbak bij het intrekken[emoji16])
Maar bij de mains kon dit niet hee makkelijk.
Dit heeft als gevolg dat de kist heeel ietsjes nose down op zn poten staat en dus lastig loskomt. We hadden gehoopt dat dit meeviel maar toch niet helaas.
Toch maar even aan de slag ermee dus.
Tijdens mn eerste take off bleef ik dus onbewust trekken aan hoogte want "hij kwam maar niet"
En dan komt ie ineens! Als een raket recht omhoog met een snap naar links.
Supersnel opgevangen, rightroll en licht down, gas eraf, gear up, flaps up en cruisen maar weer!
Na een paar rondjes de kist aan Bero gegeven voor de landing.
Met een snotkop en traanogen hield t wel een beetje op na een minuut of vier.
Weer wat geleerd, lostrekken en hoogte lossen zodra de neus omhoog komt!
Vlucht vijf:
Die slechte take-off uit mn systeem krijgen.
Was nu fully aware dus probleemloos losgekomen. Toch blijft het gewoon geen gezicht en is het alles behalve schaal. Superveel groundspeed en als ie komt gaat ie als een raket van t dek af.
Komende tijd dus wat aandacht besteden aan het aanpassen van het maingear, een accu nog wat naar achter zetten en dan weer eens proberen!
Het was een topdag en ben verder erg tevreden over de kist. T is weer wennen aan een ander vliegbeeld, ander geveoel, kleine vleugels en iets minder span als de Sprint.
Anders dan dat, fijn bakkie en met 10kg droog en 9kg stuw power te over!
Dank aan Berto voor de goede hulp en Leon voor de foto's!
