CAD-tekenen leren; software, tutorials en advies gezocht.

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
Ik weet het Peter. :oops: Ik heb de romp later ook op de helft gesplit en vervolgens gemirrored. (Dit doe ik nu overigens met alle symmetrische onderdelen, anders heeft dat CAD-pakket natuurlijk weinig toegevoegde waarde. ;))

Oke, zoals beloofd hier paar screens van hoe het model er nu uitziet. :)
1.jpg

3.jpg

2.jpg

Ik heb nog zitten twijfelen om ook de huid van de romp te maken door de verschillende curves te loften, maar aangezien mijn surface-modelling skills niet van dien aard zijn dat ik de neus en nacelles ook perfect krijg, heb ik dit maar achterwege gelaten. Ach...en een perfect 3D model is ook niet het doel, als er maar genoeg is om te kunnen bouwen. ;)

Overigens was het (nee eg nie ;)) in eerste instantie helemaal niet de bedoeling hier een (nieuw) project van te maken, maar aangezien ik deze tekening nu toch heb, kan ik dit net zo goed maar wel doen. :D

Paar specs van het ontwerp:
spanwijdte 1104mm
lengte 1290mm
Est. AUW 750-800g
Controls: hoogte/richting/ailerons/ (slotted) flaps/retracts
Aandrijving: GWS EDF-64 met waarschijnlijk cd-rom motoren

Zo doe je netjes Igwe!
Mijn eerste creaties in een 3D programma zagen er een stuk minder mooi uit :lol:

Is nu alles op maat? maw kun je al de ribben zo uitprinten, overtrekken en uitzagen uit balsa?

Heeeel mooi gedaan! Mijn complimenten!

Hoe moet je in Rhino eigenlijk te werk gaan? Teken je elk stuk in 2D waarna je het omzet naar 3D?
En is elke rib een appart stuk of heb je een massieve vleugel als 1 model waaruit je dan virtueel stukken uitsnijdt?

@ all: bedankt voor de complimenten. :)

@ Michel: Ja, alles is op maat. In totaal zijn er ongeveer 215 onderdelen, dus no way dat ik het zelf ga overtrekken en uitzagen. :rolling:
Alles gaat natuurlijk gefreesd worden. ;)

@ Kurt: ik heb allereerst de contouren van de romp en formers getraced hier en daar wat aangepast (vleugels, stabilo en nacelle's) en heb vanuit hier verder alles in 2D uitgetekend. Vervolgens heb ik alle curves geconverteerd naar solids en heb toen het model virtueel gebouwd.
Voor de vleugel en het stabilo heb ik profili gewoon de ribben laten tekenen, vervolgens als dxf geimporteerd en hier en daar wat aanpassingen gedaan, zoals de slotted flaps, uitsparingen voor de liggers e.d.
Ik weet niet of dit de manier is waarop het 'moet', maar mij leek het de meest eenvoudige.

Jonathan.. als je aan het zagen toe ben moet je maar even een seintje geven.
Ik kan het wel voor je cnc frezen.

Enne.. ik zie dat het je aardig goed afgaat met rhino. Als je je nou af en toe verveel kan ik best wat hulp gebruiken.. ;)

Peter

Eigenlijk is het best wel overkill om al je ribben en spanten 3d te gaan tekenen.. maar je kan wel mooi kijken of alles past natuurlijk..

Peter

Overkill...tja...het was anders weinig werk hoor :lol:
Ik had alles 2D getekend en er daarna simpelweg solids van gemaakt. Reden was zoals je zegt, om te kijken of alles past. :)
Ik heb je even een pb gestuurd v.w.b. je aanbod het te freezen.

...en of het me goed af gaat met Rhino...valt wel mee hoor :oops:
Ik had de tekening natuurlijk nooit zo kunnen maken als ik er niets vanaf wist, maar om nu iemand te gaan helpen die duidelijk veeeeeeeel meer ervaring en kennis heeft dan ik? :roll: Ik zou het leuk vinden, maar het is teveel eer. ;)

Schatting (aan de hand van de data in dit topic; 24 okt. ben ik begonnen) is ongeveer twee maanden en dan gemiddeld 1.5-2 uur per dag. Als je alles optelt toch nog aardig wat uren, maar dat kwam voornamelijk omdat het gewoon een lastig model was om te ontwerpen. En dan niet eens zozeer qua cad-werk (alhoewel, 215 onderdelen gaat aardig wat tijd inzitten), maar meer over welke aandrijving, welke aansturing, gewicht, profiel, geometrie van de vleugel. Ik heb in ieder geval één keer alles omgegooid en een groot deel van de vleugel en nacelle's compleet veranderd.

Als ik van te voren precies had geweten hoe alles eruit had moeten komen te zien en ik reeds met cad/rhino bekend zou zijn geweest (het maken van deze tekening was voor mij namelijk ook een leerproces), was het allemaal natuurlijk minder geweest.

Ik was juist benieuwd naar hoe veel tijd je het had gekost, wetende dat het de eerste keer was. Vind ik het nog meevallen. Is het nu helemaal af of moet je hier en daar nog wat bijschaven/toevoegen?

Alle onderdelen zijn in 2D ook al uitgelegd dus in principe is alles klaar om gefreesd te worden. Hier en daar zijn er nog wel wat dingen waar ik nogmaals naar wil kijken, maar dat is meer 'tweaken' dan dat er echt ingrijpende veranderingen noodzakelijk zijn.

Hey there,

Ik las dat hier mensen met ACAD willen leren tekenen.
Ik tekenen al een jaar of zes met ACAD voor mijn werk, vanaf ACAD R14 tot en met ACAD 2004.

Maar persoonlijk ben ik niet een grote fan van het ACAD en 3D tekenen.

Ik werk liever met Microstation, versie V8.
In dit tekenpakket zit standaard een complete 3D tekenset, inclusief een renderpakket, eigenlijk alles erop en eraan.
Er is veel makkelijker mee te werken en te leren.
Als wij voor een opdrachtgever een 3D klus hebben, werken we altijd in Microstation, dit omdat het sneller en makkelijker werkt, en dus tijd kost. Daarna even exporteren/saven naar dwg en klaar.

Dus als je 3D wilt gaan leren tekenen, zou ik zeggen start met Microstation.
Maar als iemand vragen heeft over ACAD of Microstation kan ik misschien wel helpen.

gr Wolf

Even een vraag:
Omdat ik binnenkort de bouwtekening wil laten plotten heb ik contact gezocht met een copyshop hier in Groningen, maar die kunnen alleen .plt bestanden plotten. :?
Rhino kan standaard niet exporteren naar .plt. Nu heb ik weliswaar een plugin gevonden die dit mogelijk maakt (HPGL Export for Rhino ), maar de kwaliteit laat te wensen over (en de full version kost 150$ :bye: ).

Een plot-printer installeren en vervolgens gewoon naar een plt bestand wegschrijven, geeft ook een slechte kwaliteit...Weet iemand hoe ik dit anders het beste kan aanpakken?

Het probleem is inmiddels opgelost. Kurt heeft aangeboden de tekening voor me te plotten. :thumbsup:

Zo...de Fokker F100 is nu meer dan een stel bitjes en byte-jes op een beeldscherm. :D
Vanmiddag de envelop met de geplotte tekeningen van Kurt ontvangen. :thumbsup:

RIMG0440.jpg

RIMG0441.JPG

8)

eh.. ik weet niet waarom ik opeens geen post meer krijg van dit topic.. maar ja..
Beetje laat.. maar ik had er zo een .plt van kunnen maken voor je..

Cheers

Peter

Wanneer is de maiden? Nee hoor, helemaal niet aan het duwen... (fluitende smiley, kon deze niet vinden tussen alle aangeboden)

Back