CAD-tekenen leren; software, tutorials en advies gezocht.

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
voor iedereen die een plot file aan wil maken.. hier is een soort van gratis workaround voor rhino.
Export als een dwg.. zorg er wel voor dat de polylines bij export genoeg punten krijgen.. kan je instellen als je export dwg doet.
Zoek op internet het programmatje boCNC. Dit is eigenlijk om een freesradius correctie te doen als je wilt frezen.. maar dat heb je niet nodig.
Gewoon je dwg openen in boCNC, en dan zonder er iets mee te doen.. saven als een .plt.
En schopje plot file naar een reprocenter..

CHeers..

Ik zal dat boCNC ook wel in actie laten zien bij de fokker van igwe... maar dat doen we neem ik aan in een ander draadje.

Peter

gaaf Igwe!
Het begint steeds serieuzer te worden. Bouwtekening ziet er profi uit hoor!

De volgende wordt je avatar? :mrgreen:

@ Arvid: maiden?? Hoe_bedenk je het. :lol:

@ Peter: thanks voor de tip! Ik zal het eens uitproberen.
Als ik met de bouw ga beginnen, kunnen we dit wel gewoon in dat draadje doen. :D

@ Satoer: nieuwe avatar...tja....ik weet nog niet zeker wat ik eerst moet doen; de Global Hawk afmaken, of met de Fokker te beginnen. :oops:
Persoonlijk vind ik de Fokker als project veel interessanter (dit is echt ontwerpen...de Global Hawk voor mijn gevoel niet echt :roll:)
Daarnaast zijn airliners imo een van de gaafste vliegtuigen. :D
Wat ook meespeelt is dat de Fokker low-budget is en de GH vliegklaar te maken toch wat meer gaat kosten...
Maar ik denk dat het de Fokker gaat worden...:oops:

Alrighty..

Hier nog even een 3d plaatje van je fokker.
Hout is besteld, ik zal komende week beginnen met de freesfiles..

afb13604.jpg

Peter

Hoi Jongens,

Ik wil een al op tekening staand vliegtuig in 3d zetten, om ongeveer int\ te delen waar leidingen, slangen, motoren (tis een 2-motorige kist), ect...

Wat kan ik het beste gebruiken?

Autocad of Rhino of solidworks?

En als er nog een andere zeer gebruiksvriendelijke is, dan die weergeven als de beste :roll: :wink:

gr. Kelvin

Mooie render Peter. :D
Een render met een balsa texture is ook wel leuk eigenlijk. :)

render_texture_.jpg

@ Kelvin: zijn dat de enige redenen dat je een 3D model wilt? :? Met een boven- en zij-aanzicht kan je de locatie van kabels, slangen en de motor toch ook wel uitdokteren?
Als je toch een 3D model wilt, zou ik voor Rhino gaan, maar dat is logisch. ;)

Hoi,

welke versie van Rhino is geschikt voor Windows 98

gr. Kelvin

Hoi,

Ik ben nu Rhino 3D 3.0 en solidworks 2003 (2005 kan niet op deze PC :? :cry: ) aan het downloaden.

Heb ik toch wat om te beginnen :wink:

gr. Kelvin

ok,

Even verder met jonathan's fokker.

Allereesrt heeft Jonathan netjes alle onderdelen uitgelegd in 2d in rhino,

afb15505.jpg

dan gaat het via dwg import naar BOcnc..

afb15506.jpg

daarin geef je de radius op van je freesje..
En berekent BOcnc de nieuwe baan van je frees.

afb15507.jpg

het is een beetje moeilijk te zien want de plaatjes moeten nogal verkleint worden.. want licht grijze baan is de originele grote van je onderdelen, en de blauwe is de nieuwe baan.

Vervolgens maak je in je freesbaan onderbrekingen zodat je onderdelen niet uit je plaat vallen en in de stofzuigerverdwijnen tijdens het frezen..

afb15508.jpg

dan schrijf je dit alles weg als een plt file, en kan je hem inlezen in je frees.. nultpunt instellen, snelheid instellen.. en gaan met die banaan..

Dan zien jullie later..

Peter

He Peter, 8)
Wat is nu eigenlijk de diameter van zo'n freesje?

de diameter is een beetje afhankelijk van het materiaal wat je frees, en de dikte.
Ik gebruik voor dun balsa tot 2mm en triplex tot 1mm een freesje met een diameter van 1mm.
Voor dikker balse.. 2,5 - 5 meestal 1,5mm
triplex tussen de 1,5 en 3mm doe ik met een 2 mm freesje.
En dikker materiaal met 3mm, als je dan bijvoorbeeeld 9mm triplex gaat frezen, doe ik dat met een freesje van 3 mm in 3 gangen met een diepte van 3mm per x..

Peter

@Peter,

Wat voor spil heb jij op je machine, voor freesjes van 1 mag/moet je eigenlijk een Hoog Frequent spil hebben om aan een beetje snijsnelheid te komen. Of is dat voor hout niet zo van belang. Als je een HF-spil gebruikt hoeveel herrie/gepiep produceert ie dan.

Rick

Kelvin als je niet oppast komt Peter R de Vries met Bigweb achter je aan. :lol:

Johnatan het ziet er mooi uit je nieuwe model. :D
Is je andere project al af, en heeft het al gevlogen?? Of is dat een beetje in een hoekje geschoven voor dit project? :wink:

Groeten Maarten

ik gebruik gewoon een dremel achtig geval als frees. Je heb helemaal geen hf-spil nodig. al zou het wel fijn zijn want het geluid wat een hf-spil maakt is vele male minder.. vraag maar aan Tom :)
Ik blijft gewoon niet naast mijn frees staan als die bezig is.. dan ga ik even een bakkie doen.. kom wel terug als ie klaar is..

Peter

Back