Calmato 1400 Electro trainer

Ron 01 zei:
30 Ampere op de grond, dus dat zal vliegend nog iets minder zijn. Ik ben benieuwd hoe het vliegt maar als ik Richard hoor hoef ik me geen zorgen te maken, ik heb trouwens nog nooit negatieve geluiden over de Calmato gehoord, net als de Charter trouwens. Maar over de elekto versie hiervan heb ik nog niets gehoord.
Ik ben nog voor servo`s aan het rondkijken, iemand suggesties? Met name het neuswiel draait wat zwaar dus het mogen wel wat zwaardere types zijn. Trouwens ook voor de ailerons, omdat die samen op een servo zitten.
En ook nog effe een maispieper er in maken want die staat alweer behoorlijk hoog :wink:

Hmm had nog een servo liggen van mijn MX-12 pakket, geen idee wat voor soort, maar hij is redelijk groot :)
Maar ik zit ook met het zelfde probleem. Welke servo's dien ik te gebruiken en welke grote? Ik heb nog van die goedkope blauwe Lightpro servo's (die overigens prima werken), maar weet niet of dit formaat past...

Weet iemand de exacte afmeting van de servo's die ik moet gebruiken en zo ja, waar ik deze goedkoop kan kopen? Ook een regelaar heb ik nog niet :(
Ik dacht persoonlijk aan een 40 ampere... Weet iemand een goeie, die dus wel de opgegeven waarden haalt zonder duur te worden?

Ik ga de Calmato gewoon vliegen met de standaard setup

De uitsparing voor de servo`s is 40mm in de lengterichting, dus er kunnen behoorlijke jongens in. Zelf denk ik aan iets met metalen tandwielen en lagers. In ieder geval voor het neuswiel/roer. Die goedkope brol durf ik er niet in te stoppen, ik hou het liever bij de grote merken.
Wij gebruiken al een tijdje de Robbe Roxxy regelaars en deze werken prima. Hebben ook geen heel scala aan programmeermogelijkheden zodat het simpel blijft. Alleen een jumpertje voor NiMh/Lipo. Zo kun je ook niet de fout ingaan.
Morgen maar eens even gaan shoppen.

Vandaag even geprobeert de balans goed te krijgen maar met een 2200mAh Lipo lukt dat niet erg en ik wil niet met lood gaan verzwaren. Ik heb mijn 8 cellen Sanyo 3600 accu erin gezet en nu is het C.G. goed. Verder nog niet gevlogen, komende week misschien.
Misschien zet ik mijn 2 lipo pakketten paralel, dan zal het C.G. waarschijnlijk wel goed zijn en heb ik 4400mAh met 2x 3 cellen lipo.
Er is bij het ontwerp geen rekening met Lipo`s gehouden, als ze de servo`s wat verder naar voren hadden geplaatst en de neus iets langer hadden gemaakt was dit ws geen probleem geweest.

Meetwaarde voor de standaard motor op een 3s-2250mAh Lipo:

APC 10x7E thin electric prop: 250 Watt; 23 Amp

Klopt helemaal, wij hebben bijna hetzelfde (24Amp) met de Watts-Up gemeten. Ook met een 10x7 prop.
En da`s helemaal niet gek voor dit toestel. Ik zal alleen om een juiste balans een zwaardere accu moeten zoeken want om een klomp lood in de neus te monteren, zie ik niet zitten. De 2200mAh lipo`s die ik heb wegen maar 165 gram, dus zal het een lipo van rond de 4000mAh worden. En dat zal ook de vliegtijd ten goede komen.

En wat als je 2 pakketten van 2200 mAh parallel zet? Dan kan je langer vliegen, zonder gebruik te maken van lood...
Zelf gebruik ik een 3s-4100 mAh LiPo van HiModels. Balanceert perfect!

Ja, dat kan. Ik heb 2 identieke 2200 3s lipo`s van Hextronic. Dan moet ik ze wel extra in de gaten houden ivm het balanceren maar dit is in principe wel mogelijk, de Calmato heeft in ieder geval ruimte genoeg. Dan zijn vliegtijden van 20-25 minuten haalbaar. Morgen maar eens wat experimenteren.

Ja, dat is hem.
Vandaag even de kwiklinkjes van de Calmato vervangen. De bijgeleverde kwiklinks geven me geen gerust gevoel dus nu heb ik ze vervangen door metalen ipv plastic. De stalen stuurstangen heb ik door koolstof vervangen, en dat loopt een stuk soepeler.
Morgen weer testvliegen. :D

Ik neem aan dat de onderstaande regelaar geen problemen geeft?

Product Information

RBC 40 amp controller

2-3 lipo auto select/break/on of switch/auto cut off BEC
With on /off switch
weight 28 grams.
Excellent for the Typhoon 15 class and or the Typhoon 29

SH100360_(Custom).JPG

Ik heb deze namelijk nog liggen, anders zal ik weer een andere moeten kopen. Of raad iemand mij dit toch af?

zou deze motor ook geschikt zijn voor een graupner taxi II???? ik zit eraan te denken om deze om te gaan bouwen naar electro.

Mensen is een 3 kilogram servo sterk genoeg??

Ik twijfel in dat geval tussen de 3 onderstaande servo's:

Merk: Futaba s3001
Prijs: € 19,00

Specificaties
Afmetingen: 40 x 20 x 36 mm.
Gewicht: 45,1 Gram.
Stelkracht bij 4,8 volt: 24 Ncm.
Snelheid bij 4,8 volt: 0,20 Sec.
Tandwielen: Kunststof.

Merk: Futaba s3003
Prijs: € 12.50

Specificaties
Afmetingen: 40 x 20 x 36 mm.
Gewicht: 37,3 Gram.
Stelkracht bij 4,8 volt: 32 Ncm.
Snelheid bij 4,8 volt: 0,18 Sec.

Merk: Graupner Eco
Prijs: € 12,50

Specificaties
Afmetingen: 38 x 19 x 37 mm.
Gewicht: 42 gram.
Stelkracht bij 4,8 volt: 32 Ncm.
Snelheid bij 4,8 volt: 0,125 Sec.

Andere vraag. Wat houd de stelkracht in en de snelheid bij 4,8 volt?

@ Frankelfert, die regelaar is goed genoeg voor de Calmato. En een drie kilo servo is ook prima hiervoor.
@ Robert14, ik denk niet dat deze motor sterk genoeg voor jou ex-brandstoftaxi is, deze is waarschijnlijk te zwaar. Voor de Calmato is deze voldoende maar ook niet super. Zoek maar eens op wat het verschil in gewicht is tussen deze toestellen, als er geen verschil is zou het kunnen maar verwacht geen topprestaties. Wat betreft het ombouwen zul je waarschijnlijk ook een probleem met het zwaartepunt krijgen, ik zou als ik jou was, dit goed controleren anders heb je een elektromodel wat niet vliegt.

Back