Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.186
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vond nog een filmpje van een echt vliegtuig met de landing die ik een poosje terug bedoelde.



    Zo landde ik altijd met vooral kleine modellen.
    Was lekker spannend maar erg safe.
    Je trekt er snel de snelheid uit.
    Je wist precies waar je op het veld kwam zonder een lange aanvliegroute.
    Als je dit traint, zowel links als rechts om, land je in de toekomst altijd simpeler op de plaats die je wilt
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Velserbroek
    let vooral ook op hoe snel/hard ie nog vliegt... alle roeren doen het nog, dus je kan het vliegtuig echt tegen de baan aan vliegen/sturen.
    wij modelvliegers komen vaak te langzaam binnen, ook vanwege de geringere lengte van de meeste velden.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Dat vraagt wel de nodige stuurkunst..
     
  4. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.186
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij een model is de snelheid er zo uit.

    Nee stuurkunst vind ik niet.
    Persoonlijk vind ik dit veel makkelijker dan een lange aanvliegroute.
    Je moet dan regelmatig met je hoogteroer hengelen om je snelheid te zien.
    Vooral als je recht naar je toe moet komen landen.

    Ik heb dit me aangeleerd omdat ik veel in de polder vloog, en voor een paar bomen scherp moest draaien om op een smal weggetje te kunnen landen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Je moet dan wel in één vloeiende beweging landen. Maar eens oefenen met een oude UCF...
     
  6. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.186
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je een beetje kan vliegen heb je dat zo onder de knie.
    Omdat het een korte bocht is lukt het juist erg makkelijk om vloeiend te doen.
    Met een lange aanvliegroute is dat veel moeilijker.
    Het ziet er enger uit dan het is.
    Je kan het ook iets hoger doen.
    Als het lukt kan je achtjes doen.
    Als we op de club een wedstrijd deden met de meeste landingen in 2 min kon je er zo aardig wat maken.
    Het zal met snelle kisten lastiger zijn.
    Maar een calmato lijkt mij een uitermate fijne kist om het zo te doen.
    Met een looping durfde ik dat niet.;)
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.599
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vind lange aanvlieg routes veel moeilijker met een trage kist dan kort en steil, moeilijk in te schatten, je bent dan traag laag aan het vliegen en correcties gebeuren traag .
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.176
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik vind het niet moeilijker maar het duurt zo lang voordat ie bij je is.
    Als je gewoon zo min mogelijk stuurt komt ie wel naar je toe maar in de tussentijd kan je wel een bak koffie gaan halen.

    GJ
     
  9. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.186
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hahaha idd maar veel fouten gebeuren vaak bij de lange aanvliegroutes.
    Men ziet dan niet meer waar de kist vliegt tov van het veld.
    Zo heb ik al menige kist in de sloot of tegen een hek zien belanden.
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.692
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bertus... spectaculair....lijkt een beetje op een f5b landing... dat gaat ook redelijk ‘laag bij de gronds’...

    Hmmmm.... ik denk dat ik morgen de hawk effe een zwaai geef...
     

Deel Deze Pagina