Calmato 40 laagdekker

Hang er een ampere meter tussen en meet wat de motor met een prop en aantal cellen volgas aan stroom 'opneemt'.

Op de grond mag je best (kortstondig) 10-15% boven de opgegeven stroom zitten , zeker voor trainer achtige modellen waarbij je dat vermogen nagenoeg nooit zal gebruiken, maar je hebt het wel , als nodig, bij de start b.v.

De ervaring leert dat de meeste setjes minder presteren als men denkt, kan aan div dingen liggen, ingestelde timming, type prop, oudere lipo, dus koop een whatmeter en meet en ga dan eens spelen met props en cellen. Wel ALTIJD, meer cellen --> Kleinere prop en dan meten, daarna kan je evt tandje bij doen.

Daarnaast is mijn ervaring dat je op een trainer achtige best met meer cellen kan vliegen (5S) en dan een iets kleiner propje als op 4S, maar wel met die maximale stroom.
Lastig om precies uit te leggen, maar daardoor kan je met minder 'gas' je rondjes vliegen omdat de motor sneller draait , dus je makkelijk aan je vliegsnelheid komt.

De turnigy 42-50/650kv op 5S met een 12x8 prop vliegt heel relaxed in een trainer. Zelfde motor/lipo met een 13x6.5 sleurt een 2.5kg puma flink gezellig in de rondte.
 
Je kan er vrij makkelijk een staartwieler van maken. Met het oog op het weleens lange gras en het behoud van het landingsgestel heb ik er wielen van een doorsnede van ongeveer 10cm onder. Rijd super!

Hieronder in oude pyama met 13x8/ op 6s en een motor met +/- 500tpm/v als neuswieler wielen van ongeveer 6cm.
Gaat net, je hoort em gras happen......

O, De reparatie loopt voorspoedig :D
 
Ja dat is wel zo maar als Jan nu hoogte te kort komt, heeft hij dat met een staartwiel net zo goed.
Als het staartwiel dan los komt raakt de prop weer de grond, en wil de neus weer naar rechts.
Persoonlijk vind ik het altijd mooi als de neus mooi naar beneden zakt, na dat het hoofdgestel op de grond staat.
 
Brutus, ik zie dat jij wel verstand hebt van brandstofmotoren maar niet echt in de electro zit.
Ik ga er verder ook niet op in om het draadje niet te veel te vervuilen maar wat betreft Jan zijn de anderen hun aandrijvingen.
Met de huidige motor, op 4S, zet een 12x8 prop erop anders kom je niet aan je pitchspeed en zal je op asfalt of zo moeten starten.
In de lucht zal het geen probleem zijn maar om los te komen bouw je te weinig snelheid op.
En anders moet je een 5S pakket erin stoppen, als je de 12x6 wil blijven gebruiken.
Een 13 inch prop zou in beide gevallen beter zijn omdat je dan meer trekkracht krijgt.
Grotere wielen doen wonderen.

@Frits, 600 KV is heel erg laag en die moet echt op 5S gevlogen worden, dan draait ie rond de 10000 rpm.
Daar kan je dan een 12x6 opzetten, met een 12x8 zit je rond de 120 km/u, dus dan wil ie wel.
Waarschijnlijk ben jij binnen een meter of 15-20 al los vanaf een goed grasveldje.

GJ
 
@Frits, 600 KV is heel erg laag en die moet echt op 5S gevlogen worden, dan draait ie rond de 10000 rpm.
Daar kan je dan een 12x6 opzetten, met een 12x8 zit je rond de 120 km/u, dus dan wil ie wel.
Waarschijnlijk ben jij binnen een meter of 15-20 al los vanaf een goed grasveldje.

GJ

Met 12x8 op 4S heb ik inderdaad wel een stukje veld nodig om los te komen, maar daarna gaat het goed. Hij stijgt dan wel mooi schaal op van het veld. Ik heb nu een paar 4S 4000 en 5S 3000 lipo's, die kan ik afwisselen naar gelang mijn voorkeur: cruisen of een beetje meer pit :-)
 
Ik heb al dikwijls de setups voor een calmato hier beschreven. Ga het niet opzoeken.
Op 4s met een 12x8 op een ongeveer kv=740, op 5s met een 11x7 tot 12x8 op een kv=620.
En dat werkt gewoon perfect.
In die grootte / massa van motoren uiteraard
 
Hoeveel is de pitshspeed dan?
Voor mijn gevoel is 100 kmh nog niet echt snel.
Een calmato zal al snel rond de 80 kmh vliegen verwacht ik.
Het lastige is vaak, met dit soort modellen, dat ze vaak ontworpen zijn voor brandstofmotoren
Ze zouden lichter kunnen voor electro en wat hoger op de poten moeten staan.
Want in mijn optiek, kan je beter een lager toerental hebben, en meer spoed en diameter.
 
Geslinger op de baan? Toespoor! En een lang staartpootje...
soms helpt zelfs een totaal nieuw vergroot kielvlak... start het als op rails... dat was voorheen ricochet

Hier 13 x 10... en iets boven de 7400 rpm. Volle accu...en op 4S.... volledig STOL bij 2950 gram.
Planeetjes doen daar wonderen...

Maar invoeren in eCalc.ch... dan kan je mooie inschattingen maken. Heb je het voor het kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Voor Bertus.

Op 4s met een 12x8 op een ongeveer kv=740, op 5s met een 11x7 tot 12x8 op een kv=620

Pitchspeed op 4S is 107 km/u
op 5S met 11x7 101 km/u en met een 12x8 is dat 110 km/u.

Even ter vergelijking, op jouw sleep Piper was de pitchspeed ongeveer 120 km/u, dan trok ie elke zwever met een redelijke snelheid goed omhoog.
Daar hadden we hem toen op berekend en daarom moest je die maat prop op die kist hebben.

GJ
 
Oké Gert Jan ik snap het.
Ik wist even niet meer welke snelheid ik had.
Dan is 100 genoeg.
Lager zou ik niet gaan.
 
Thanks GJ voor de aanvulling.
Heb al een halve container calmatos ingevlogen met die voornoemde specs. Gisteren nog eentje op de club. Allemaal zonder problemen.
Ze zijn ook echt wel voorzien op electro hoor.
En met die specs krijg je een serieuze marge qua vliegen, je kan veilig rondtuffen op 30 pct gas en genoeg doorvliegen op volle gas met bvb een 2m-2,5m zwevertje achter zijn kont of een half kilootje snoep onder zijn buik.
Zonder aanpassingen gaat er echter niet meer op dan een 12" prop
 
In de lucht verbruiken ze niks.
Bij lessen is het anders, dan moeten de leden actief vliegen maar bij gewoon rondtuffen verbruikt het niks.
Volgens mij verbruikte Bertus zijn Piper 5 Ampere als ie gewoon een beetje rondhing.
En de SIG Rascal van Gerben kon ook heel zuinig vliegen, met de accu's die ze erin hadden zouden ze uren in de lucht kunnen blijven, bij wijze van spreken.
Je hebt alleen maar vermogen nodig om los te komen.
Dus als je bij een club zit waar het gras elke week gemaaid wordt heb je weinig nodig, als je niet op zo'n golfclub vliegt dan heb je wat meer nodig,.

GJ
 
Ik zit op de laagste tufstand op iets van 7A vast ook 5a maar dan niet in een bocht... op 4S en met die 3,7 op 1 gearbox. Motor is een hyperion 1900 kv. Wezenlijk dezelfde aandrijving als het Hawkje van GJ in 2009...in een van de testfases... maar veel lager belast met 13 x 10. Statisch max iets van 37a in de lucht iets lager. Zal van’t weekend nog wel even nazien.
Je had ook nog een drive met een axi getest, dat liep ook naar behoren.

Gerben draait op een veel hogere spanning. Dus die kan een nog mooier rendement neer prikken... heeft hij een top notch Steve Neu motor en
Gearbox. Maar dat mag hij zelf mooi uitleggen. Gerben vloog die grote Rascal prachtig toen op Kampen.

De vliegduur is op de 4s niet extreem.
Maar onderhoudend genoeg.

Op 6s en 400kv en 14 x 10 had ik dacht ik een uitgemolken vliegduur van zeker 45 minuten. Nooit kunnen testen.
Ook dat was geen Calmato maar de Rascal met een grotere span.
Wil ik nog wel weer eens opbouwen op een nieuwe zelfbouw...
 
Mijn Surprise met 5000 Watt aan boord, trok 350 Ampere en een 3300 Mah lipo, heb ik ruim 2 uur in de lucht gehouden...
Verbruikte in de lucht ook niks.
Alleen die 2 seconde motor aan om hem op 300 meter hoogte te zetten kostte stroom.
Is ook een manier, motor aan om omhoog te gaan en dan zwevend de rest van de vlucht voortzetten.
Heb ik Bertus ook zien doen, ook de Piper zweefde, bleef makkelijk een tijdje boven.

GJ
 
Back
Top