Calmato Sport met drijvers (BosModelAir)

mooi mooi..... ook goed bedacht trouwens met die kabelklemmetjes waarom zou je iets zelf gaan bedenken/maken als er al een perfect alternatief bestaat :thumbsup: vooral zo doorgaan zou ik zeggen.

FILMPJE FILMPJE FILMPJE...kan ik de popcorn al in de magnetron zetten of moet ik nog ff wachten hij ziet er namelijk al behoorlijk vliegwaardig uit.

groet,

Roy
 
Roytjuh zei:
FILMPJE FILMPJE FILMPJE...kan ik de popcorn al in de magnetron zetten of moet ik nog ff wachten hij ziet er namelijk al behoorlijk vliegwaardig uit.
In principe is alles luchtwaardig en kunnen we de eerste watervlucht gaan maken.

Wel gaan we eerst de "gewone" landuitvoering maar weer eens invliegen (zie: Calmato leskist van BosModelAir) om daarna als alles naar tevredenheid is gelopen te wachten op een windstille dag met vlak water om deze waterversie te proberen.

Dat alles wordt natuurlijk weer gefilmd :yes:
al is het maar om het leedvermaak :rolling:
 
De Super Decathlon drijvers eronder:
float29.jpg
 
Het gewicht van kompleet opgebouwde drijvers is 710 gram.

De waterversie van de Calmato zou dus ongeveer 3300 gram gaan wegen 8)
 
En nu ook op het water herkenbaar:
drijver19.jpg


Nu wij ook in het bezit komen van een Calmato Sports zal ook deze kist de mogelijkheid krijgen om deze drijvers er onder te zetteN :yes:
 
Geloof dat ik nog geen foto van de Calmato op drijvers had geplaatst dus bij deze:
drijver20.jpg


Als het weer zondag meewerkt en wij kunnen even de tijd vinden dan kan het wel eens gaan gebeuren dat wij zondag onze eerste watervliegpoging gaan ondernemen met de Calmato.

Wij houden jullie op de hoogte.
 
Waar zou je dat doen, Berto? (ik hoop nu op een antwoord in de buurt van utrecht, dan heb ik ook een locatie mocht ik ooit willen watervliegen ;))
 
Waar weet ik nog niet precies is ook een beetje afhankelijk van de wind.

Waarschijnlijk wordt het ergens tussen muiden en muiderberg of strand Horst.
(beide lekker ondiep mocht het mis gaan ;-) )
 
Dank je Ton :D

Mocht het gaan gebeuren dan krijgen jullie natuurlijk daarvan wel weer wat filmmateriaal te zien :yes:
 
Mooi man,

Gaat maar net! als hij te rijk staat komt ie al niet los. Dat water geeft VEEL weerstand.

Ik zie wel dat ik te weinig vermogen op mijn Snoopy heb.

Alleen je landingen nog! :roll:

Goed man weer een ervaring erbij :P
 
@ atfreds,

Het gaat op zich zeker maar net.
Bij de eerste start stond de motor echt te rijk, daarna ging het een stuk beter maar de motor kan beter presteren.
Ook een andere prop zou nog een hoop verschil kunnen maken dus daar gaan we ook eens mee aan de gang.

Daarnaast is het waterroer veelste groot en te gevoelig, als ik hem richting maar aanraak dan gaat de kist de bocht al in, de snelheid eruit en weer van de step af.
Daar moeten we dus ook even wat aan veranderen.

En ja, de watervliegtechniek is er ook niet direct dus we moeten de goede techniek even oppikken.


De landingen, ja da`s weer wat anders.

Bij de eerste landing is het wennen aan de extra weerstand, het extra gewicht en de omgeving.
Een paal voor je en riet van 2 meter hoog op final is dan niet het beste maiden uitgangspunt dus die was een beetje hard.

De 2de was toch wel aardig dacht ik zo.

De derde was weer een rommeltje, ik was bang dat ik te dicht bij de paal zat, corrigeerde iets maar dat verliep niet helemaal goed.
De rechterdrijver raakte een beetje hard het water waardoor de voorste rechterstaander inzakte.
Niks erg even terug buigen en het zou weer moeten kunnen.


Wel is de kist aan het gewicht voor deze drijvers, het gaat maar hij ligt wel erg diep.
En ik denk dat ik de drijvers een fractie naar voren ga plaatsen zodat de neus iets hoger ligt.
De neus komt nu namenlijk net boven water uit.


@ Alex,
Thanks


Moet wel zeggen dat het weer een erg leuke ervaring erbij is.
Het vleigen zelf verandert niet maar de start en landing maken het wel heel speciaal :D
 
Dank je.

We waren onderweg van vliegveld Lelystad naar vliegveld Hilversum, we hebben een kleine omweg gemaakt via Zeewolde :-)
 
Dacht al zoiets,

Randmeren zijn daar lekker ondiep, dus als er wat gebeurd.....
hoef je niet te zwemmen. Hooguit natte enkels.

Berto, Ik weet dat ik het tegen jou niet hoef te zeggen maar, even algemeen:

Wel even rekening houden met clubs in de buurt van de randmeren,
MCH (Huizen, Wolfskamer), MVA (Almere) en Gene (Bij de stichtse Brug).
Zijn er eigenlijk nog meer clubs in de buurt van de randmeren?


Groet
Frank
 
Hey Berto,
Proficiat met de geslaagde Maiden :!:
Het motor vermogen is inderdaad maar krap of de drijvers liggen te diep (zoals je zelf al zei)

ps ik zou het waterroer er zeker niet demonteren (zoals voorgesteld in het filmpje) alleen verkleinen zodat het roer minder weerstand heeft en minder gevoelig is.
 
Hee jetpropdlx,

Dank je :D

Tja aan het diep liggen kunnen we jammer genoeg weinig doen (mmmh, Onno had het over helium in de drijvers :lol:) wel willen we kijken of we de kist iets kunnen verzetten zodat de neus van de drijvers iets hoger komt te liggen zonder dat het zwaartepunt teveel verschuift.

Wat betreft de motor die trekt het nu zeker net, beter was het geweest als hier onze Saito 65 opzat ipv de 56, maar de motor kan beter lopen. Als we die nu eens beter gaan afstellen en we gaan ook nog even wat proberen met andere propsdan denk ik dat het al beter gaat lukken.

Wat betreft het water roer die ga ik vandaag even ene heel stuk verkleinen, weglaten lijkt mij ook niet echt een lekkere optie daar je dan meer moeite hebt met taxien. Nu kun je hem lekker heen varen waar je wilt.

Dus het waterroer blijft wel maar dan een stuk kleiner.


Deze poging was zoals gezegd bij de randmeren, dit hebben we bewust gedaan want de eerste keer is het toch wel fijn als je weet dat je naar je model kan lopen mocht het echt mis gaan.

Nu ik weet hoe de kist vliegt, en dat de kist vliegt :) , kan het wel eens zijn dat 1 van de volgende (test)vluchten worden uitgevoerd dichterbij huis op de Wijde Blik bij kortenhoef waar ik ook wel eens surf.
 
Back
Top