O
Orthello
Guest
Ik ben me een beetje aan het inlezen om te bepalen waar ik ga beginnen met vliegen.
Zowiezo eerst op de simulator. Controler is onderweg, en de software is binnen (AeroFly Pro) Dat leek mij wel een goeie eerste stap.
Maar stiekem denk ik wel al een stapje verder.... een eerste echte eigen kist. Maar wat zijn de vragen die je jezelf moet stellen? brandstof vs. electro, hout vs. schuim, rolroer vs. richting roer, hoogdekker vs. laagdekker, en ga zo maar door (jullie weten vast nog wel beter vragen te stellen dan ik).
Via het inlezen hier op het forum, het lezen van recenties en het praten met een enkeling kwamen er twee mogelijkheden boven.
EZ* vs. Calmato
Ik heb van de Calmato een hoog- en een laagdekker gevonden.
Als ik de recenties zo lees, ook van vlieg instructeurs, zou ik de laagdekker boven de hoogdekker verkiezen. Wat geheel tegen de 'zwaartepunt/topzwaar theorie' in gaat die ik zo her en der lees. (begin met een hoogdekker, die zijn stabieler doordaat het zwaartepunt lager ligt)
Eigen gevoel(!!) zegt dat een EZ* robuster is. Ook wat meer (leuke) mogelijkheden heeft kwa modificatie (denk dan aan de rolroer modificatie, en het vergroten van de rudder)
Maar ik wil uiteindelijk met een 'gewoon' vliegtuig gaan vliegen, met verbrandingsmotor, en dan is de Calmato weer wat meer in de richting van waar ik uiteindelijk naar toe wil.
Een EZ* lijkt mij ook weer meer een glider achtige, wat een vergelijking met een vliegtuig als een Calmato niet eens rechtvaardigd.
Mijn hart zegt, Calmato, verstand zegt EZ*
Wat is jullie kijk hier op?
Zou een EZ* de eerste stap zijn en de Calmato juist een tweede stap (ergo: ik denk [onbewust] nog een stap te ver dan ik als beginner zou moeten)
Deze Calmato heb ik op het oog (zodra ik me met een sim goed weet te redden)
GP Calmato 40 Sports, blau , GX40
De EZ* hoef ik geen plaatje van de posten denk ik, die is hier wel bekent. :lol:
Met groeten,
Ronald Nooij
Haarlem
Zowiezo eerst op de simulator. Controler is onderweg, en de software is binnen (AeroFly Pro) Dat leek mij wel een goeie eerste stap.
Maar stiekem denk ik wel al een stapje verder.... een eerste echte eigen kist. Maar wat zijn de vragen die je jezelf moet stellen? brandstof vs. electro, hout vs. schuim, rolroer vs. richting roer, hoogdekker vs. laagdekker, en ga zo maar door (jullie weten vast nog wel beter vragen te stellen dan ik).
Via het inlezen hier op het forum, het lezen van recenties en het praten met een enkeling kwamen er twee mogelijkheden boven.
EZ* vs. Calmato
Ik heb van de Calmato een hoog- en een laagdekker gevonden.
Als ik de recenties zo lees, ook van vlieg instructeurs, zou ik de laagdekker boven de hoogdekker verkiezen. Wat geheel tegen de 'zwaartepunt/topzwaar theorie' in gaat die ik zo her en der lees. (begin met een hoogdekker, die zijn stabieler doordaat het zwaartepunt lager ligt)
Eigen gevoel(!!) zegt dat een EZ* robuster is. Ook wat meer (leuke) mogelijkheden heeft kwa modificatie (denk dan aan de rolroer modificatie, en het vergroten van de rudder)
Maar ik wil uiteindelijk met een 'gewoon' vliegtuig gaan vliegen, met verbrandingsmotor, en dan is de Calmato weer wat meer in de richting van waar ik uiteindelijk naar toe wil.
Een EZ* lijkt mij ook weer meer een glider achtige, wat een vergelijking met een vliegtuig als een Calmato niet eens rechtvaardigd.
Mijn hart zegt, Calmato, verstand zegt EZ*
Wat is jullie kijk hier op?
Zou een EZ* de eerste stap zijn en de Calmato juist een tweede stap (ergo: ik denk [onbewust] nog een stap te ver dan ik als beginner zou moeten)
Deze Calmato heb ik op het oog (zodra ik me met een sim goed weet te redden)
GP Calmato 40 Sports, blau , GX40
De EZ* hoef ik geen plaatje van de posten denk ik, die is hier wel bekent. :lol:
Met groeten,
Ronald Nooij
Haarlem