Calmato vs. EZ*

• Topicstarter Topicstarter Orthello
  • Startdatum Startdatum
O

Orthello

Guest
Ik ben me een beetje aan het inlezen om te bepalen waar ik ga beginnen met vliegen.
Zowiezo eerst op de simulator. Controler is onderweg, en de software is binnen (AeroFly Pro) Dat leek mij wel een goeie eerste stap.

Maar stiekem denk ik wel al een stapje verder.... een eerste echte eigen kist. Maar wat zijn de vragen die je jezelf moet stellen? brandstof vs. electro, hout vs. schuim, rolroer vs. richting roer, hoogdekker vs. laagdekker, en ga zo maar door (jullie weten vast nog wel beter vragen te stellen dan ik).

Via het inlezen hier op het forum, het lezen van recenties en het praten met een enkeling kwamen er twee mogelijkheden boven.

EZ* vs. Calmato

Ik heb van de Calmato een hoog- en een laagdekker gevonden.
Als ik de recenties zo lees, ook van vlieg instructeurs, zou ik de laagdekker boven de hoogdekker verkiezen. Wat geheel tegen de 'zwaartepunt/topzwaar theorie' in gaat die ik zo her en der lees. (begin met een hoogdekker, die zijn stabieler doordaat het zwaartepunt lager ligt)

Eigen gevoel(!!) zegt dat een EZ* robuster is. Ook wat meer (leuke) mogelijkheden heeft kwa modificatie (denk dan aan de rolroer modificatie, en het vergroten van de rudder)

Maar ik wil uiteindelijk met een 'gewoon' vliegtuig gaan vliegen, met verbrandingsmotor, en dan is de Calmato weer wat meer in de richting van waar ik uiteindelijk naar toe wil.

Een EZ* lijkt mij ook weer meer een glider achtige, wat een vergelijking met een vliegtuig als een Calmato niet eens rechtvaardigd.

Mijn hart zegt, Calmato, verstand zegt EZ*

Wat is jullie kijk hier op?
Zou een EZ* de eerste stap zijn en de Calmato juist een tweede stap (ergo: ik denk [onbewust] nog een stap te ver dan ik als beginner zou moeten)

Deze Calmato heb ik op het oog (zodra ik me met een sim goed weet te redden)
GP Calmato 40 Sports, blau , GX40

De EZ* hoef ik geen plaatje van de posten denk ik, die is hier wel bekent. :lol:

Met groeten,

Ronald Nooij
Haarlem

Ik heb de calmato trainer 40 (hoogdekker). Als eerste vliegtuig zou ik niet de laagdekker nemen !
De hoogdekker vliegt bijzonder stabiel, maar kan ook goed loopings en rolls. Nadeel van een EZ* is dat deze bij veel wind niet lekker meer vliegt. De calmato heeft weinig last van wind.
Met een EZ* zul je sneller kunnen vliegen, maar heeft daardoor imho veel minder uitdaging. Hij is idd wel crash bestendiger en is veel goedkoper. De calmato is overigens ook best wel robuust.

Voordeel van modificeren snap ik niet, de calmato heeft al ailerons, en hoogte roer is groot zat.

(ook vind ik de calmato er mooier uitzien)

Jou denkbeelden komen aardig overeen met wat ik al had geprobeerd te beredeneren voor mezelf.

De theorie "beginnen met een hoogdekker" is mij ook reeds bekend.
Echter heb ik een aantal recenties gelezen van (nederlandse) instructeurs die de laagdekker Calmato verkiezen boven de hoogdekker als les toestel. Vandaar dat ik nog even bij die keuze stil wil staan.

Dat de verveling snel zal toeslaan met een EZ* heeft mij ook al even bezig gehouden. De modificatie's slaan ook uitsluitend op de EZ*
Deze heeft standaard geen ailerons, maar zijn wel relatief simpel te maken, waardoor het toestel weer een nieuwe dimensie krijgt, en het weer een leuk speeltje is, en het toestelletje weer een nieuwe uitdaging biedt. Het feit dat het toestel snel gaat vervelen is misschien zelfs wel debet aan het feit dat er veel mods bekend zijn voor dit toestel.

Maar ik ben bang dat ik er te makkelijk over denk. "Oh.. die EZ* heb je zo door, daar zit geen uitdaging in. Toch maar de Calmato kopen". Om er vervolgens achter te komen dat de Calmato toch net even wat te hoog gegrepen is als eerst echte vliegtuig. Misschien is het juist wel heel nuttig is om eerst een paar keer met een EZ* te vliegen.

Of, dat bedenk ik me nu.....
STap ik op een vliegclub af, vraag ik daar naar de mogelijkheden voor een vliegcursus met instructeur en maak ik zo de eerste rasse schreden in het luchtruim. Onder begeleiding en met een 'echt' vliegtuig. Om daarna meteen zelf met een Calmato aan de slag te gaan en de EZ* gewoon te laten voor wat het is.
Op een of andere manier heb ik het idee dat een EZ* geen echt vliegtuig is. Echt uitleggen kan ik die gedachte gang niet. :oops:

De EZ is een leuke beginnerskist maar als je naar een Calmato wilt is het geen verstandige keuze, je kunt ook niets overbouwen van de EZ naar de motorkist dus ga je 2x een compleet toestel kopen.
Bovendien kun je de EZ niet op een winderige middag vliegen en sta je te kijken.

De Calmato kun je de eerste paar keer onder begeleiding vliegen, begin dan wel met de hoogdekker, vooral met landen heb je dan minder kans op schade omdat de vleugel gewoon veel hoger zit.

Hans Meij zei:
Orthello zei:
Echter heb ik een aantal recenties gelezen van (nederlandse) instructeurs die de laagdekker Calmato verkiezen boven de hoogdekker als les toestel.
Onmogelijk
Misschien krijgen die instructeurs per les betaald ?

Ander groot verschil is misschien dat een EZ* evt. zonder hulp geleerd kan worden, voor de calmato geldt dat absoluut niet. Ik denk niet dat iemand die kan leren vliegen zonder les van een ervaren instructeur.

Voor aanschaf zou ik altijd eerst even bij een club informeren. Als je een aantal keren bent wezen kijken, mag je misschien eens een toestel proberen.

@ Orthello

Wat ik je aan informatie kan geven is het volgende,

Ik was, en ben eerlijk gezegd, ook nog steeds een beginner.
Eerlijk gezegd had ik ook geen zin om naar een club te gaan, om daar de beginselen van het vliegen te gaan leren. (kijk evt. naar mijn draadje cessna 182)

Ik wou destijds gewoon, eens proberen of ik het vliegen leuk zou vinden, voordat ik aan het echte werk ga beginnen.

Ook ik twijfelde heel erg tussen de easystar, of de cessna 182, uiteindelijk heb ik dus voor de cessna 182 gekozen, puur om het feit, dat hier rolls op zitten, en hij meer op een vliegtuig lijkt dan de easystar.
Mijn gevoel over de easystar was, als hij echt zo makkelijk vliegt als iedereen zegt, ben ik er waarschijnlijk zeer snel op uitgekeken.

Mijn keuze viel uiteindelijk dus op de cessna 182, dit is een piepschuim kistje met rolls, hoogte roer en richtingroer. (weegt 560 gram)
Het is en blijft een speelgoed vliegtuigje zeggen de meeste op dit forum, ondanks dat vind ik dit zeker niet, vind het meer iets semi proffesioneel.

Maar ik heb wel gemerkt, dat het vliegen met rolls niet mee valt, zeker niet als een beginner, daar moet ik de mensen toch gelijk in geven, want je stuurt niet met je richtingsroer, zoals bij de easystar, maar met je rolls.
Wel moet je hem corrigeren met je richtingroer als hij bij je weg vliegt, en je hem terug wilt halen.
Het leuke van de cessna met rolls is, dat je er lekker mee kan stunten.

Uiteindelijk is mijn eerste cessna nu echt helemaal kapot, en is het niet meer mogenlijk om met hem te vliegen, dus ik heb inmiddels voor ongeveer ± 50 euro een nieuwe aangeschaft, om daar weer opnieuw mee te gaan vliegen. (en zet ik alle electronica over)
Maar ik moet zeggen dat ik het nu redelijk kan, en dat ik er nu vanuit ga dat hij heel gaat blijven.

Voordeel van het piepeschuim kistje is dat je hem makkelijk kan lijmen bij een evt. crach, als je het niet te vaak doet, anders word hij te zwaar, want dan krijgt hij hele andere vliegeigenschappen.
Nadeel van het piepschuim is, dat hij erg vatbaar is voor sterke wind, en dat hij sneller breekt in de winter, met koude lucht :wink:

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie :wink:

Nee hoor, ik vind de Calmato laagdekker ook een veel beter toestel om een totale beginner mee te leren lessen. De stabiliteit is vergelijkbaar en hoewel de hoogdekker Calmato helemaal niet slecht is heeft de Laagdekker versie een paar duidelijke voordelen.

De "groundhandling" is van de Calmato sport laagdekker veel beter door het bredere en minder wiebelige onderstel. De Laagdekker heeft het aangrijpingspunt van de frontale luchtweerstand veel dichter bij de motor trekkrachtlijn liggen zodat je geen sterke pitch veranderingen krijgt bij verschillende gasstanden. (Iets waar beginners heel veel last mee hebben.) Bij de hoogdekker versie is een rolroer differentiërings fout in gebakken wat eerst verholpen moet worden, bij de laagdekker is dat meteen goed.

Voor de goede orde: Ik geef les met zowel de hoogdekker als de laagdekker Calmato en mijn ervaring is dat het met de laagdekker versie beter gaat omdat het gewoon een beter toestel is.

Er is natuurlijk geen enkele reden waarom een laagdekker geen trainingstoestel kan zijn in de modelvliegsport terwijl dat in de bemande luchtvaart wel kan.

Voor de goede orde: Ik heb het over gereguleerd lessen bij diverse clubs.
Als iemand van plan is zichzelf zonder begeleiding te leren vliegen voldoen geen van de Calmato's en kun je beter naar een onkwetsbaar auto stabiel soort van gecorrigeerd vrije vlucht model op zoek gaan.

Bert, ik was al driftig terug aan het neuzen in mijn history waar ik het artikeltje had gevonden. Vooral de groundhandling, kwam daar naar voren als sterk punt.

edit: Draadje (mijn bron)

Zie nu ook dat het in dat draadje een reactie betreft van Bert. :lol:

Ik ga eens informeren naar vlieglessen en mogelijkheden.

Want alles bij elkaar optellen, denk ik dat het verstandiger is om die weg te volgen, en DAN pas een eigen vliegtuig aan te schaffen. Zal dan ook wel een Calmato worden. Hoogdeks of laagdeks dat bepaal ik dan later nog wel, zodra de geleerden het met elkaar eens zijn 8)

Persoonlijk: Laagdeks vind ik mooier! Meer dan dat kan ik er niet over zeggen :oops:

Wat is er dan precies mis met de roloroeren ? en hoe moet je dat probleem oplossen ? Ik had ook de hoogdekker maar had geen problemen met de ailerons :) die reageerden prima !!!

Rhelie zei:
Wat is er dan precies mis met de roloroeren ? en hoe moet je dat probleem oplossen ? Ik had ook de hoogdekker maar had geen problemen met de ailerons :) die reageerden prima !!!
Voor zover ik begrijp niets hoor.

Het ging erom dat de EZ* GEEN ailerons heeft, maar deze er wel relatief makkelijk op te hobbiën zijn :wink:

Bert zei:
Bij de hoogdekker versie is een rolroer differentiërings fout in gebakken wat eerst verholpen moet worden, bij de laagdekker is dat meteen goed.

dit bedoel ik. Ben toch wel benieuwd wat daar mis aan is.

Oh die.... Hahaha.. sorry.

Als ik het goed begrijp, komt het er op neer dat de up/down verhouding tussen links/rechts niet helemaal lekker is.

Maar ik ben nog een groentje die nog zeiknat is achter de oren.
Maar oh zo willing to learn!

Bert zei:
Nee hoor, ik vind de Calmato laagdekker ook een veel beter toestel om een totale beginner mee te leren lessen.

Mee je het nou echt?
We zijn op zoek naar een toestel waarmee een absolute beginner zo snel mogelijk leert zelfstandig te vliegen en vanaf dat moment ook nog het eerste half jaar zijn kunsten, zonder brokken te maken, kan perfectioneren.
Ik vind daar de laagdekker Calmato te vlot en beweeglijk voor. Ik houd het graag bij de hoogdekker als perfect beginnerstoestel.

Maar inderdaad mist de laagdekker wat nadelige eigenschappen. Een F3A toestel ook. Ondanks dat ik dat soort toestellen dan veel makkelijk vind vliegen is de lesser veel langer onderweg naar zelfstandigheid is mijn ervaring.

En of ik het meen!

Je vind de sports te vlot en te beweeglijk. Beweeglijk is een kwestie van uitslagen toch? De vliegsnelheid is ook vergelijkbaar daar de vleugelbelasting ook vergelijkbaar is.

Ik ben gewoon opgehouden met proberen te bedenken wat voor een beginner beter is en gewoon van de vraag uit gegaan wat ik zelf makkelijker vind vliegen. Net zo als jij kom ik dan op de laagdekker sports uit. Ook voor mij was het enigszins verrassend dat beginners dat ook zo ervaren. Vooral door de gebrekkige ground handling van de hoogdekker bij forse dwarswind kwam het regelmatig voor dat start en landings oefeningen bij dat weertype niet door konden gaan, terwijl de leerling met de laagdekker versie wel vrolijk door kon lessen met starten en landen. Ik weet zeker dat je het met me eens zult zijn dat leren vliegen vooral leren starten en landen is, en dat je dit zo veel mogelijk moet oefenen zonder vele dagen achtereen door het weer uitgeschakeld te zijn.

Ik denk dat de traditionele rolroerloze Charter hoogdekker een halve eeuw geleden in een tijd dat je nog in je eentje op een verlaten heide stond met een 3,5 cc motortje best wel ideaal was, maar dat deze toch niet meer van deze tijd is in de huidige periode van modelvliegsimulatoren en goed gestructureerde modelvlieg opleidingen bij clubs.

Snel zelfstandig kunnen vliegen? Wat dacht je van exact 14 vluchten van eerste modelvliegtuig stuur ervaring tot en met brevet? Met de Calmato sport laagdekker dus!

Ha Bert,
OK, het is dus het proberen waard.
Zoals jij ook opmerkt zo ben ik ook zeker geen voorstand van een Charter-achtig model. Tot nu toe vond ik de Calmato gewoon 'het' toestel voor de beginner. Het kan in een week in elkaar gezet worden, en vliegt dan eigenlijk zonder problemen. Ik zie mijn leerlingen er ook het snelst vorderingen mee maken en het snelst het gevoel krijgen dat dit een leuke hobby is en het geen moeizaam ellenlang traject met zich mee brengt om eindelijk eens zelfstandig te kunnen vliegen.
Ik zal dus aan de leering-lijve zelf moeten ondervinden of de laagdekker dit minimaal ook in zich heeft. Ben benieuwd.

Moet ik natuurlijk wel mijn investeringsadvies aanpassen...

Hmm verdeelde meningen dus. Ik ben tot nu toe voorstander van leren vliegen met die oude vertrouwde charter. De reden hiervoor is dat ik enkele leerlingen ken die nadat ze met de calmato hoogdekker het brevet behaald hadden de dag erna met een F3A kist kwamen aanzetten en deze binnen zeer korte tijdde grond in boorde. Daarna kwam meneer aan met een Extra 300 en die werd ook bij een van de eerste vluchten gecrashed. De goede raad die wij gaven word door hem in de wind geslagen met de woorden ik heb toch mijn rolroer brevet dus mag ik daar ook mee vliegen.

Of hebben jullie een manier om dat soort gedrag tegen te gaan.
En nee, dit is geen geval op zich. Ik heb de laatste jaren zo al meerdere mensen gezien.

Als hij het met de charter had geleerd had hij uiteindelijk ook met snelle toestellen aangekomen, dat zijn de stoere jongens die het wel even doen.

Net als de pukkelbekkies die in hun golf de straat onveilig maken hebben zij dat niet van hun instrukteur geleerd.

Om eerst even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Calmato of EZ*.
Als je in een club leert vliegen met instructeur zou ik gaan voor een calmato. Wil je alleen leren vliegen, ongetwijfeld de EZ*. Al raad ik ten stelligste aan bij een club te gaan.
Met een EZ* moet je een tweede keer leren vliegen als je op een calmato overstapt. De stap is dan wel kleiner maar je moet oa wel fatsoenlijk leren landen en opstijgen met wielen wat een groot verschil blijkt te zijn, zo merkte ik bij mijn leerlingen. Om een EZ* met brokken aan de grond te zetten moet je toeren gaan uithalen. Ook veel fijner leren sturen en niet met de stick roeren zoals met de EZ*. Een heel andere manier van vliegen die je onder de knie moet krijgen.
Ik ben persoonlijk voorstander van met de calmato te leren vliegen. Het hangt een beetje van jezelf af. Ik heb leerlingen gehad die na 3 jaar nog niet zelfstandig konden vliegen en eentje die na de derde vlucht met een windy (een kleine westerly-kreng van een kist trouwens) solo was. De eerste vloog uiteindelijk pas solo nadat hij met een EZ* vloog, en blijkbaar is dat ook het enige waarmee die man ooit zal kunnen vliegen.

Laag-of hoogdekker, daar spreek ik me niet over uit, ik heb enkel met hoogdekkers les gegeven. Ben je een vlotte leerling, dan zal een laagdekker ook wel gaan. Als de laagdekker calmato even goed vliegt als de andere, dan zal het geen probleem zijn. Ik heb zelf nog nooit met de LD gevlogen en kan hierover niet oordelen.

Goed... ik denk dat het voor mij (bijna) helemaal duidelijk is.

Ik ga eerst spelen met de simulator (AeroFly Pro). Die is eerdaags compleet (controler is onderweg) en dan ga ik daar eerst een beetje het gevoel mee krijgen.

Daarna stap ik eens naar de Bloemendaalse Model Vlieg Club. Hun vliegveld ligt hier hemelsbreed misschien een kilometer vandaan. Ik ga de sfeer eens proeven en eens praten met mensen daar. Hoe zij hun opleidingen doen, of ik een eigen kist moet meebrengen voor de opleiding of dat ze daar lestoestellen voor hebben. Één ding is zeker... ik ga het niet op eigen houtje proberen. De eerste vluchten ga ik echt wel met een leraar/leerling verbinding doen.
Hoe het daarna vorderd, dat blijft op dit moment koffiedik kijken. Ik heb wel een met een sim gespeeld, en ik kon daar redelijk op uit de voeten. Op den duur kon ik zelfs landing na landing goed doen, maar dat is al weer heel wat jaartjes terug op een hobby beurs. Vraag is ook hoe realistisch die sim was.
Opzich heb ik nooit echt moeite met richting gevoel enzo, maar of dat in dit geval ook zo is.... dat zal blijken.

Ik ben in ieder geval een hoop wijzer.
De EZ* zet ik uit mijn hoofd. Misschien ooit eens als speeltje voor erbij, maar verder niet. Als ik ga vliegen ga ik met een blauwe Calmato Sport aan de gang.... in eerste instantie onder begeleiding.

Allen mijn dank!!!

Het topic heeft overigens wel een interressante wending gekregen moet ik zeggen. Ik denk ook niet dat het einde van deze draad al is bereikt.

Groetsels.

Back